Vraag

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:22
Mijn vrouw is buitenlands maar spreekt onderhand best een beetje Nederlands. Ze heeft met tienen de A2 test gehaald en bij mijn familie kan ze de hele dag grotendeels in het Nederlands meepraten. Ze wil nu naar B1 en uiteindelijk B2 om voor te bereiden op een toekomstige baan en gewoon betere integratie hier in Nederland.

Ze is heel zelfvoorzienend en heeft een taalknobbel. (spreekt vloeiend Engels en Spaans) Tot nu toe heeft ze voornamelijk iTalki and Preply gebruikt voor wat individuele lessen en daarnaast boeken lezen, NL TV kijken en met mij praten. Nou waren we aan het kijken naar cursussen om haar grammatica en schrijfvaardigheden op een hoger niveau te tillen, maar het is echt een ontzettende wildgroei van bedrijfjes en ik heb geen idee wat goed is. Als ik naar recensies zoekt, kom ik vaak alleen bij Trustpilot uit, wat meer een soort algemeen beeld geeft en vaak geen goede.

Hebben jullie positieve ervaringen met bepaalde taalcursussen B1/B2 Nederlands? Of raadt je een andere leermethode aan? We zijn in regio Den Haag/Rotterdam, maar online is ook nog steeds een optie.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:08
Mijn vrouw heeft vorig jaar een "in person" cursus gedaan bij https://dutchsummerschool.nl/ en daar was ze erg over the spreken. Ze had volgens mij de eerste cursus online gedaan en de in person cursus was 1 niveau hoger.

Ze heeft kennis van verschillende talen en doceert zelf oud Grieks dus haar mening over taalcursussen is in ieder geval meer waard dan de mijne 🙂

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:22
Ja die ken ik! Mijn schoonzus heeft die ook gedaan, ik vind echter haar Nederlands alsnog vrij slecht dus ik was er niet automatisch fan van, maar dat kan natuurlijk niet aan de cursus liggen...

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:08
Ja, taalniveau hangt natuurlijk voor een zeer groot deel af van inzet, hoe vaak je er in het dagelijks leven aan wordt blootgesteld en talent.
Mijn vrouw bakt er nu niks meer van, maar we wonen ook niet in NL en ze heeft er sinds de cursus amper moeite in gestoken.

Wat ze erg fijn vond bij de cursus was dat je het grote deel van de theorie zelfstandig moest doornemen en dat de lessen zich vooral op oefenen richtte.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Ik heb 20 jaar geleden een intensieve beginnerscursus bij de TU Delft gedaan, die werkte voor mij heel goed. Ze hebben ook cursussen voor gevorderden: https://www.tudelft.nl/tb...andse-cursussen/gevorderd

Het belangrijkste om verder te komen is vooral dagelijks gebruiken (ook lezen en luisteren) en op fouten gewezen worden, wat mijn vrouw bij mij nog steeds doet - niet dat het nog vaak nodig is uiteraard. ;-)