No-nonsense degelijke Windows laptop a la Macbook NEO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 22:32
Ik ben op zoek naar een no-nonsense, stevige Windows QWERTY-laptop. Prestaties zijn niet zo belangrijk, efficiëntie en handelbaarheid wel. Het is puur voor administratie en onderzoek, maar moet wel dienen als daily driver in regio's zonder directe reparatiemogelijkheden. Hij moet niet valbestendig zijn, maar wel gewoon kwalitatief. Daarom dat ik steeds naar zakelijke edities grijp.

Om de ±6-10 jaar koop ik voor iemand in Zuid-Amerika een degelijke laptop. Geen €2000, maar eerder €500–700, eventueel tweedehands of een afdankertje of einde reeks. Tot hiertoe zeer tevreden van Dell, maar het hoeft zeker geen Dell te zijn.

Voorgaande laptops waren een Dell XPS 13" (afdanker). De batterij vervangen was makkelijk, want die kon je nog eenvoudig losmaken. Die werd helaas gestolen. Daarna kwam een 13" Dell 2-in-1 dual core. De batterij vervangen ging met schroeven en connectors, maar was nog steeds eenvoudig. Die is spijtig genoeg stukgegaan door waterschade.

Minimale specs: QWERTY, 256 GB SSD, 8 GB RAM, Windows 11, zuinige CPU, Full HD, Goed toetsenbord, Goede trackpad, degelijke behuizing, OK accuduur van zeker 10u. Geen Goedkoop plastiek. Graag Lunar lake generatie wegens zuinigheid.

Wat moet het niet kunnen: gamen, touchscreen, Copilot, AutoCAD, 3D-renderen, behuizing tegen vallen.

De MacBook (NEO) tikt eigenlijk alle boxen aan: compact, stevig, goede batterij, snel, goede trackpad en keybopard, A-merk, repareerbare batterij en lange updates. Maar valt af omdat het Windows moet zijn. De vraag is wat het dichste in de buurt komt.

Dus ik zoek in die prijsklasse een goede laptop. (€700) maar kan dat niet op 123 vinden dus €1000 is ok. Tweedehands mag zeker, maar de batterij wil ik meteen kunnen vervangen, want dat is meestal het eerste wat stukgaat en een systeem instabiel maakt.

Ik dacht aan een laptop met Lunar Lake, omdat die volgens mij sowieso resulteren in compacte en efficiënte laptops. Bijvoorbeeld een Asus Zenbook S 14 (volgens reviews goed), of een Lenovo ThinkPad T14s, HP ProBook, enz. Maar die zijn vaak veel te duur. Lenovo ThinkPad E series zou gelijkaardig zijn wat bouwkwalitiet betreft maar minder goed scherm (slecht scherm is geen probleem).

Lunar Lake is uitgekomen in september 2024, dus ik ga ervan uit dat er ook eindereeksen zijn. Ik heb in de Pricewatch een filter opgezet op Intel Core Ultra 5 en 7, en dan CPU-modellen met een “V” in de nummering aangeduid. Maar dan krijg ik geen resultaten met QWERTY, enkel AZERTY.

In de Richting:
Lenovo Yoga 2in1 rond de €1000 wel. Lijkt mij een Lunar lake.
Acer Aspire 14 lijkt ook Lunar lake, wel Oled, liever gewoon display voor duurzaamheid?
Lenovo Thinkpad gen6 Dit is wat ik zoek maar lijkt wel wat aan de prijs en het is Azerty.

Ik zie ook regelamtig Lenovo Yoga voorbijkomen maar ik heb geen idee of die degelijk zijn. In reviews komt dat vaak ook onvoldoende naar boven.

Moest er iemand nog een laptopserie (merk + model) hebben die ik in het oog moet houden op price drops dan mag je het zeker laten weten.

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:05
Goede bouwkwaliteit met dit budget dan zou ik naar een tweedehands Thinkpad kijken

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 16:06

AvK

Ready Set Go

Op mijn werk gebruiken we HP Elitebooks. Redelijk degelijk en prima voor Office werk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04 07:54
Moet het Windows x86 zijn, of mag ARM ook? Dan heb je nog diverse Snapdragon modellen. Lunar Lake was wat meer gericht op de premium sector, vandaar dat die niet zo goedkoop te krijgen zijn. Ik heb er ook laatst naar gekeken (met ongeveer dezelfde motivatie, iets Macbook Neo-achtigs waarop Linux kan draaien) en kwam ook bij of de Lenovo Yoga of Thinkpad E uit.

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 22:32
TobyW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:01:
Moet het Windows x86 zijn, of mag ARM ook? Dan heb je nog diverse Snapdragon modellen. Lunar Lake was wat meer gericht op de premium sector, vandaar dat die niet zo goedkoop te krijgen zijn. Ik heb er ook laatst naar gekeken (met ongeveer dezelfde motivatie, iets Macbook Neo-achtigs waarop Linux kan draaien) en kwam ook bij of de Lenovo Yoga of Thinkpad E uit.
De kogel is door de kerk. Het is de Lenovo Yoga slim 14” 7I geworden. €1069. Die Yoga stond nog niet helemaal op mijn radar maar zou wel degelijke kwaliteit zijn. Notebook check was ook positief. Lunar lake is vergelijkbaar met Apple M3. Wat minder snel maar wel zuiniger en dat is wat hier telde.

Het is dus een zuinige maar toch snelle Lunar lake, deftige al day batterij, 2k Oled, 16Gb ram, 1TB ssd. Btw: Touchscreen was maar €60 meer maar niet gedaan omdat de persoon waarvoor ik het koop touch had maar niet gebruikte. (Enkel de kat dixit :) )

Hopelijk kan deze weer zijn tijd doen. Het lijkt mij alvast een goeie deal. Degelijk en zuinig met stevige batterij. Moet hem nog testen maar ik hoop dat ik met deze post ook andere mensen kan helpen in hun zoektocht.

ps, ARM was geen optie omdat er nog oude software moest op draaien en ik wilde geen risico nemen.