Zolder opknappen, oude verf komt van de plafondplaten af...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sir_bayonette89
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-04 11:53
Zo, ik was helemaal enthousiast om aan de slag te gaan onze zolder op te knappen. Dat ging in het begin ook prima, alle nietgaatjes gevuld, oude pluggen en spijkers verwijderd, elektra verlegd. Nu kwam het moment te beginnen om het plafond op te knappen.

Deze is afgewerkt met de bekende bruine zolderplaten. Hier zat inmiddels vergeelde latex op (denken we) die op bepaalde stukken er aardig lelijk op was gekwakt.
Wandschuurmachine gehuurd en alles goed opgeschuurd, zo glad als een aal, verf niet geheel verwijderd gekregen. De ene kant van de zolder geprimered, gaat lekker. Ik wil aan de andere kant gaan rollen, en tot mijn frustratie komt de oude onderlaag mee op de roller.
Het is niet echt een verassing dat de vorige bewoners waarschijnlijk de ondergrond niet goed hebben voorbereid, en dat ik hier nu tegen aanloop.

Inmiddels samen met mijn vrouw 10 uur bezig geweest om het van dit stuk maar geheel weg te krabben (en dat ging niet overal makkelijk) met alle troep en rode stof (overal. overal!) tot gevolg. Het was een miserabel klusje. Omdat de andere kant wel prima ging, hoopte ik dat alles links van de scheidingslat van dit helstuk wellicht beter zou gaan maar op bepaalde stukjes hoef ik er maar met een plamuurmes naar te kijken en komt het eraf. Ik ga er dus van uit dat die kant hetzelfde probleem gaat geven...

We zien er erg tegenop om weer 8-10 uur te krabben, en dan ook nog rondom de cv ketel en boven het trapgat. Is hier een betere manier voor? Afbijt lijkt me geen goed idee, die platen zijn vrij poreus.

De platen vervangen is iets wat we niet echt zien zitten, echt 'klussers' zijn we niet en ik zou niet weten hoe we daar uberhaupt aan beginnen zonder alles te slopen.

Zouden we er eventueel 1mm mdf tegenaan kunnen schroeven zonder dat het resulteerd in teveel gewicht? Dat dichtsmeren, gronden, verven?
Gipsplaten zou ook een optie zijn maar die zijn dikker en kijken we naar extra kosten stucen, en dit moest echt een budgetklus worden.

Of een heel goed fixeermiddel, en toch eroverheen en het zo glad mogelijk proberen te krijgen?

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Foto? Vertelt veel.
Maar Dit had je dus al geprobeerd: https://www.hbm-machines....-met-led-lamp?sku=8678&kb
Want als het er al afvalt met een plamuurmes zou schuren toch wel moeten werken lijkt me?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sir_bayonette89
franssie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:20:
Foto? Vertelt veel.
Maar Dit had je dus al geprobeerd: https://www.hbm-machines....-met-led-lamp?sku=8678&kb
Want als het er al afvalt met een plamuurmes zou schuren toch wel moeten werken lijkt me?
Tuurlijk. foto 1 is vlak na het schuren (waarvan de rechterkant op de foto nu dus wél succesvol in de primer staat) en foto 2 is het stuk dat we nu inmiddels kaal hebben gemaakt aan de linkerkant, ongeveer halverwege het proces.

Het zijn echt maar een paar stukken waar het er makkelijk af te steken is, er zijn dus ook flinke stukken waar het nog wél goed gehecht zit. Daarom zijn we alleen al met dat ene stuk 2 dagen bezig geweest.

Schuurmachine hebben we inderdaad gedaan, maar die kreeg het niet kaal. We zijn overal meerdere keren eroverheen geweest en zijn 3 uur bezig geweest met schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oTTlakK6p2IvBs1Pu2ZXqtb8PA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dQs7e7bjCUx500VXEMHm4J3M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmW8lSEek4ToE1YDyi1X70lfU6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3CyeJRYLSAN1vz66xwvzvx80.png?f=fotoalbum_large

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
Als het vrij poreus is zou het wel eens zachtboard kunnen zijn met misschien nog wel witkalk, dan is er maar 1 optie en dat is vervangen door wat anders. Zachtboard fikt als een gek en witkalk kan alleen eraf (erg veel werk) of je moet er weer met witkalk overheen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien renovatie vlies behang gebruiken als onderlaag? Maar of dat ook blijft plakken is lastig in te schatten.

edit: of met een gatenboor er een klein stukje uithalen om te onderzoeken wat het materiaal nu precies is (en wat eronder zit). Misschien is eraftrekken ook een optie.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 16-04-2026 15:46 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Behangen geen optie?
Het lijkt alsof er witkalk op zit.
Met een goede PVA lijm op het behang blijft dat wel zitten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sir_bayonette89
pman63 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:39:
Als het vrij poreus is zou het wel eens zachtboard kunnen zijn met misschien nog wel witkalk, dan is er maar 1 optie en dat is vervangen door wat anders. Zachtboard fikt als een gek en witkalk kan alleen eraf (erg veel werk) of je moet er weer met witkalk overheen.
Even snel opgezocht, maar de originele verf die er op zat/zit gaf niet af, dus dan was het geen witkalk.
Ook lijkt het niet op zachtboard, zo poreus als wat ik even snel op google tegenkom is het ook weet niet. Ook zaten er gewoon dingen vastgeschroef een het plafond en heeft dat gewoon grip. Gelukkig dus niet aan de orde.

• sir_bayonette89
Yaksa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:45:
Behangen geen optie?
Het lijkt alsof er witkalk op zit.
Met een goede PVA lijm op het behang blijft dat wel zitten
Even snel opgezocht, maar de originele verf die er op zat/zit gaf niet af, dus dan was het geen witkalk.

Behangen is inderdaad een idee. Heb je misschien een advies voor een goede lijm? Dit gaat zeker op de optielijst.
Qua behang moeten we dan wel kijken naar een dikker vliesbehang, anders lijkt het me dat je de 'hobbels' van de stukken met en zonder verf er door heen ziet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Zoiets? https://www.verfgoedkoop....61/vp-renovlies-lijm.html

Ik zou zeker renovatievliesbehang gebruiken. Je hebt er al teveel tijd in zitten.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-04 11:44
Om heel eerlijk te zijn lijkt dit hardboard te zijn. Dat is brandgevaarlijk en volgens een bouwkundige keuring 10 jaar geleden was dat bij ons huis een afkeurpunt.

Ik zou zelf wel de boel goed aanpakken en vervangen voor gipsplaten. Kan je gelijk er isolatie tegenaan plakken.

Sowieso geen dunnen mdf of andere zooi.

• sir_bayonette89
MBvB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:59:
Om heel eerlijk te zijn lijkt dit hardboard te zijn. Dat is brandgevaarlijk en volgens een bouwkundige keuring 10 jaar geleden was dat bij ons huis een afkeurpunt.

Ik zou zelf wel de boel goed aanpakken en vervangen voor gipsplaten. Kan je gelijk er isolatie tegenaan plakken.

Sowieso geen dunnen mdf of andere zooi.
Dit baart me wel zorgen, ons huis is van eind 80. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat zou kunnen zien of het specifiek hardboard is.

Ook zien wij het niet zitten om alles zelf los te halen en echt geen idee waar we zouden moete beginnen, en of ze de dakconstructie bij elkaar houden of ondersteunen.

We hadden juist gekozen voor een visuele opknap omdat we dus even geen financiële mogelijkheid hebben de hele zolder te verbouwen en isoleren (gelukkig zit er al wat isolatie in het dak) binnen afzienbare tijd, na al een erg dure verbouwing beneden en wat andere grote kostenposten die er nog aan zitten te komen.

• franssie

franssie

Save the albatross

sir_bayonette89 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:12:
[...]

Dit baart me wel zorgen, ons huis is van eind 80. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat zou kunnen zien of het specifiek hardboard is.
<>
Wat ik eerder al opperde, pak een gatenzaag (met de centreerboor heel kort) en zaag er een stukje uit, dan weet je wat het is en wat eronder zit.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-04 14:02

Wish

ingwell

Goed om eerst uit te zoeken, maar vermoed dat die platen geen constructief onderdeel zijn van je huis. Als je dat zeker stelt, is het waarschijnlijk makkelijker om de platen te vervangen door gipsplaten. Eventueel nog na de toevoeging van additionele isolatie.
Dus eens met @franssie pak een gatenzaag!

No drama

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
Niet te moeilijk doen.. regelwerkje ertegen en gipsplaat erop.. zou 22x48mm latjes erop schroeven en daar gipsplaat tegenaan schroeven.. is t vlak en hoef je ook niets af te steken..

Nog beter is t isoleren maar of je daar zin in hebt (en budget aan wil uitgeven) ligt aan jezelf..

• sir_bayonette89
Wish schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:20:
Goed om eerst uit te zoeken, maar vermoed dat die platen geen constructief onderdeel zijn van je huis. Als je dat zeker stelt, is het waarschijnlijk makkelijker om de platen te vervangen door gipsplaten. Eventueel nog na de toevoeging van additionele isolatie.
Dus eens met @franssie pak een gatenzaag!
ID-College schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:34:
Niet te moeilijk doen.. regelwerkje ertegen en gipsplaat erop.. zou 22x48mm latjes erop schroeven en daar gipsplaat tegenaan schroeven.. is t vlak en hoef je ook niets af te steken..

Nog beter is t isoleren maar of je daar zin in hebt (en budget aan wil uitgeven) ligt aan jezelf..
We hebben de gatenzaag nog niet gevonden maar achter de schotten is wel duidelijker de plaat zelf te zien omdat daar de naden niet zijn afgewerkt met latten. Wellicht helpt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrERazZdRQwXcOW7MMUkoyAACao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gMrqwwt9z9Hkfcp6icx9nAhn.png?f=fotoalbum_large

De zolder is gelukkig al wat geisoleerd (er steekt wat glaswol uit achter de schotten aan het uiteinde, vandaar dat we dat zeker weten) maar we komen net uit een verbouwing van 100k en net getrouwd, dus we zijn echt wel even klaar met heftige verbouwingen voor nu.

Ook krijgen we nog vloerisolatie (dankzij extra subsidie vanuit de gemeente) en die offerte is al getekend. Maar dat gaat ons door de steun gelukkig minder dan 1000 euro kosten.

Hoe vervelend het ook is, word het toch weer een enorme kosten post om het zelf te doen qua materiaal, dus ook al blijkt her hardboard te zijn zal het toch even moeten wachten, we willen echt even op adem komen na al het geld wat we hebben gebloed :)

[ Voor 8% gewijzigd door sir_bayonette89 op 16-04-2026 17:58 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

sir_bayonette89 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:57:
<>
Hoe vervelend het ook is, word het toch weer een enorme kosten post om het zelf te doen qua materiaal, dus ook al blijkt her hardboard te zijn zal het toch even moeten wachten, we willen echt even op adem komen na al het geld wat we hebben gebloed :)
Ja dan komt de optie "accepteren/zo laten/wegkijken" natuurlijk ook om de hoek kijken.
Wat wil je eigenlijk nu met die ruimte?

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu ik naar die foto kijk, lijt het wel gips met een kurklaag?
Ik zou toch even op zoek naar de gatenzaag.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aan de nietjes te zien is dit een soort sandwich paneel, waarschijnlijk uit een timmerfabriek. Dan kan het praktisch alles zijn. Het lijkt spaanplaat achtig te zijn.

• sir_bayonette89
franssie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:02:
[...]

Ja dan komt de optie "accepteren/zo laten/wegkijken" natuurlijk ook om de hoek kijken.
Wat wil je eigenlijk nu met die ruimte?
De zolder is nu gewoon een oude bende (vieze vloerbedekking met allerlei vlekken) en we wilden het wel gewoon netjes maken en werk/hobbieruimte er van maken, met wellicht een slaapbank zodat we ook een fijne ruimte hebben voor mensen die eens blijven slapen.

Maar voor dat het vloertje gaan leggen doen we natuurlijk liever eerst al het natte verfwerk van het plafond en de achtermuur stucen :)

We gaan morgen even verder zoeken naar die gatenzaag, maar een rigoreuze verbouwing zal toch zo'n 2 jaar moeten wachten helaas.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:12
Dit is spaanplaat met EPS, prefab sandwichplaten, geen gatenzaag inzetten want dit is je dakbeschot.
Als je dit extra wilt isoleren heb je twee opties:
- van buiten, pannendak eraf of EPS onder laten spuiten
- van binnen: houtvezel, glaswol, steenwol of een ander dampopen materiaal, afwerken met klimaatfolie en gipskarton

Eerste wat je kunt doen is die kieren dichtpurren, daar waait het nu door naarbinnen.

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35
Wij hadden in onze keuken ook het idee dat het dak geïsoleerd was, want je kon ergens een stukje glaswol zien. Dat was letterlijk het enige stukje glaswol in het dak. Was een bijzondere verassing toen we de keuken gingen verbouwen en een nieuw dak erop gingen leggen. Verklaarde wel het gevoel van een straalkachel boven je hoofd in de zomer.

• franssie

franssie

Save the albatross

_JGC_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:38:
Dit is spaanplaat met EPS, prefab sandwichplaten, geen gatenzaag inzetten want dit is je dakbeschot.
- van binnen: houtvezel, glaswol, steenwol of een ander dampopen materiaal, afwerken met klimaatfolie en gipskarton

Eerste wat je kunt doen is die kieren dichtpurren, daar waait het nu door naarbinnen.
waarom zou je in - als het al klopt dat het dakbeschot is ? - er geen gatenzaag inzetten?
Dat is zo weer dicht en aan te smeren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:12
franssie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:29:
[...]

waarom zou je in - als het al klopt dat het dakbeschot is ? - er geen gatenzaag inzetten?
Dat is zo weer dicht en aan te smeren.
Waarom zou je er een gatenzaag inzetten als je door de kieren ook al kan zien wat het is?

• sir_bayonette89
_JGC_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 01:04:
[...]

Waarom zou je er een gatenzaag inzetten als je door de kieren ook al kan zien wat het is?
Gat boren gaan we inderdaad niet meer doen, moet zeggen dat ik daar ook wel een beetje happig op ben en dit is al voldoende geruststelling.

Wel jammer dat de discussie is afgebogen van 'hoe kunnen we het het makkelijkst weer opknappen zonder weer 10uur verf schrapen' naar 'Even de hele zolder eruit laten halen, (opnieuw) isoleren en weer afwerken'. :9~

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sir_bayonette89 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:39:
[...]

Wel jammer dat de discussie is afgebogen van 'hoe kunnen we het het makkelijkst weer opknappen zonder weer 10uur verf schrapen' naar 'Even de hele zolder eruit laten halen, (opnieuw) isoleren en weer afwerken'. :9~
Het is Tweakers, zo gaat dat hier :+

Plak er gewoon goedkoop renovlies op, even latexen en je bent klaar.

• Rukapul
  • Laatst online: 23:54
_JGC_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:38:

Door de paneel foto en het grote omvang van de individuele panelen moet dit het wel zijn.

Korte termijn: spleten dichtpurren, renovlies, sausen
Langere termijn: na-isoleren en afwerken met gips (de dikte van de EPS geeft aan dat de isolatie waarden niet meer past bij deze tijd)

Probeer alvast het merk en type van de panelen te achterhalen. Staan mogelijk op de panelen aan binnen of buitenkant onder de pannen of in de bouwdocumentatie.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Grote vlakken van verf ontdoen schreeuwt om een lakfrees. Wel even letten op de nietjes.
Bij de Lidl was de lakfrees helaas uitverkocht ,maar misschien is er iets te vinden op Marktplaats. Ben je er klaar mee dan zet je hem daar weer terug.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1