• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:56
Ik loop tegen een ietwat onduidelijke kwestie aan wat betreft toeslagen en inkomen van mijn dochter die 18 is geworden.
Ze verdient aardig wat bij wat gevolgen heeft voor mijn huurtoeslag. Ik ga van €240 ineens naar €140 per maand. (Bovenop een deel kindgebonden budget etc wat ook is gestopt).
Ze staat bij mij ingeschreven en zodoende rekent de Belastingdienst haar inkomen bij mijn inkomen (er is een vrijstelling van +/- €6000, maar alles daarboven rekenen ze bij totale inkomem) voor de huurtoeslag.
Nu hebben we een co-ouder regeling (we hebben ook een zoon van 15 met 50/50 regeling) maar indien we dat officiëel doorgeven zegt de belastingdienst oh maar dan rekenen we het inkomen van uw dochter volledig bij u én bij uw ex. (Dus 2 keer inkomen meetellen welke je eigenlijk maar 1 keer kunt uitgeven...) Dit zou dan ook gevolgen hebben voor de huurtoeslag van mijn ex.
Ik weet dat bij vermogen (tot 18 jaar) dat het 50/50 door de belastingdienst werd meegeteld. Maar inkomen tellen ze 100% mee bij beide terwijl onze dochter 50/50 verblijf heeft. Ik kom er niet uit wat nou wijsheid is...

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 18:03

RyuuPro

That Damn Fly

Zie deze pagina van het Nibud: https://www.nibud.nl/onde...ap/#Regelingenentoeslagen

Kort gezegd, haar inkomen wordt sowieso bij jou opgeteld en heeft in ieder geval effect op jouw huurtoeslag. Gezien ze bij jou ingeschreven staat is haar inkomen bij je ex optioneel mee te rekenen, dus kan dit niet gedaan worden als dit een negatief effect op haar huurtoeslag heeft.

Hoe jullie het verschil in toeslag dan onderling verrekenen is compleet aan jullie twee.

[ Voor 3% gewijzigd door RyuuPro op 16-04-2026 17:18 ]

Kaze Ni Nare

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:35
Je kan je dochter (wanneer ze aardig wat bijverdient) natuurlijk ook vragen of ze bereid is een deel van haar inkomen af te staan, tenslotte heeft ze kost en inwoning....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:40:
Je kan je dochter (wanneer ze aardig wat bijverdient) natuurlijk ook vragen of ze bereid is een deel van haar inkomen af te staan, tenslotte heeft ze kost en inwoning....
Kostgeld dat was vroeger heel normaal dat heb ik ook even mogen betalen.
Ik werdt 18 en werken leren.
Dus ook bijdragen aan de kosten thuis.
Met 20 het huis uit dan kun je eigen toeslagen vangen.
Overigens moet de jeugd hier nu ook al hun bijdrage leveren in vorm van huishoudelijke taken of dingen in de tuin etc.
Is wat mij betreft gewoon deel van de opvoeding.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 19:27
ManiacsHouse schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:09:
Maar inkomen tellen ze 100% mee bij beide terwijl onze dochter 50/50 verblijf heeft.
Ze is boven de 18, dus de co-ouder regeling is afgelopen.

Aangezien ze bij jouw staat ingeschreven woont ze 100% van de tijd bij jou. De tijd die ze nu bij je ex is, is in feite dan "logeren".

Hebben jullie er ook al rekening mee gehouden dat eventuele kinderalimentatie nu ook rechtstreeks aan jullie dochter betaald dient te worden tot zij 21 wordt.

Spel en typfouten voorbehouden

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:18
De enige oplossing is eigenlijk om niet voor loondienst te kiezen maar zzp dan heb je redelijk wat aftrekposten (onder voorwaarden). Maar goed dat is wellicht wat veel gevraagd.

Of ze vergoedt het verschil in huurtoeslag maar daar bemoei ik me maar niet mee. Succes!

[ Voor 74% gewijzigd door LucyLG op 16-04-2026 20:05 ]

Pagina: 1