Server voor POS systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 12:20
Ik ben mijn eigen POS systeem aan het programmeren (react, node.js, c#). Focus is vooral mobiele applicatie en een windows applicatie maar alle transacties van deze apparaten gaan uiteindelijk via een lokale server (database). Een pos applicatie is zeker niet zwaar om draaien maar staat wel 24/7 aan. Mijn huidige kassaleverancier adviseert en gebruikt nu gewoon een Lenovo Thinkcentre maar ik ben op zoek naar wellicht een betere optie/koop. De server zal 24/7 aanstaan met 1x per 24 uur een ingestelde reboot en backup. Tevens zal de server bij uitvallen van de stroom automatisch weer moeten aanspringen wanneer er weer stroom is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Applicatie draaien voor transactieverwerking van kassasysteem. De server zal draaien op windows 11 of windows 11 iot.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 2.000,00

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn kennis zit in eigengebouwde desktops voor te gamen en/of adobe pakket. Maar ik heb weinig tot geen kennis voor serversystemen. Het dient wel een windows server te worden. Advies voor windows versie is natuurlijk altijd meegenomen.

Beste antwoord (via AkTje op 18-04-2026 12:20)

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-04 23:17
Zoals gezegd, de hoeveelheid traffic en de complexiteit lijkt zo laag sateen simpele machine genoeg gaat zijn.

Ik zou een entry level server unit neerzetten. Genoeg om comfortabel Windows mee te draaien, maar niets zwaars want niet nodig.

Ik ken geen CPU die in de praktijk niet 24/7 aan kan gaan, waar het van af gaat hangen is jouw (zelf) vertrouwen en vaardigheden.

Je zal nog naar ecc geheugen kunnen kijken. Maar lang verhaal kort, jouw uitdagingen zijn meer software dan hardware gerelateerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Ed Vertijsment op 17-04-2026 23:21 ]

Alle reacties

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:52
Hoe gaat die "mobiele applicatie" verbinding maken? Via een intern netwerk? Of van buitenaf?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Hoeveel clients heb je in gedachte? En welk communicatie protocol ga je inzetten, wordt dat een REST API of iets anders? Welke database engine heb je in je design staan? Worden die Windows clients fat clients, of wordt het een web app? Waarom Windows op de server, heb je Windows only server componenten op het oog, zo ja welke?

• AkTje
Er zullen in totaal maximaal 10 clients tegelijk zijn (allemaal lokaal). Die load is allemaal niet spannend voor de techniek tegenwoordig.

Het gaat dus in deze vraag om het meest stabiele systeem om 24/7 te draaien op Windows.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:36
Klinkt als een hele lichte workload. Paar simpele systemen, een main en een failover, zodat je redundantie hebt een idee? Voor mijn gevoel zou dit al draaien op een Raspberry Pi 5. Maar dan zal W11 niet werken. Wellicht leuk om te testen hoe dat draait. Dan ben je voor een prikkie klaar. Wel opletten dat je data niet op een fragiele sd-kaart staat maar op een SSDtje of HDD via USB.

Anders staat de Pricewatch vol met PC's die zouden voldoen:
categorie: Pc's

[ Voor 25% gewijzigd door Dekar op 17-04-2026 19:20 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• AkTje
Nee het moet professioneel en mag best iets kosten, als het maar stabiel draait.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
AkTje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:20:
Nee het moet professioneel en mag best iets kosten, als het maar stabiel draait.
De stabiliteit zal vooral afhankelijk zijn van hoe goed jij kan programmeren.

Klinkt imho niet echt logisch: een professionele server om je eigen brouwsel op te draaien.
En is dat wel iets dat je écht wil? het belangrijkste proces van je bedrijf in handen geven van je eigen (amateur?) code? Bedenk je dan wel dat jij de gene bent die de bugs en storingen moet gaan fixen, terwijl je bedrijf plat ligt.

Spel en typfouten voorbehouden

• AkTje
Ik draai al jaren meerdere applicaties van mijzelf (reserveringsysteem, personeelsplanner, urenregistratie etc.). Daar ben ik niet zo bang voor. Een kassasysteem is uitgebreid maar stabiliteit kan ik stresstesten. Buiten dat het handig is, is het ook een leuk hobbyproject.

Dus als iemand tips heeft voor welk type processor (simpel i5 of i7 of Xenon bijv.) of toch voor ATI dan hoor ik dat graag!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat stabiliteit van je server systeem betreft, gaat een processor niet (of niet merkbaar) een verschil maken. De voeding (of beter: voedingen) daarintegen des te meer. Voedingen zijn de dingen die er doorgaans het eerste aangaan na X jaar gebruik of een probleem op het stroomnet.
In professionele servers zitten vaak ook tientallen temp sensoren, fans, en andere hulpmiddelen rondom de hardware tbv monitoring en signalering.

Maar ik vraag me af of je echt zoiets wilt. Je zoekt eigenlijk een 'gewone' goede pc, met goede voeding en hardware. Wellicht 2 stuks, zodat de 2e als reserve kan fungeren.

Alles kan stuk.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Er is niet voor niets een reden dat veel van dit soort “servers” gewoon een Dell, HP of lenovo pc zijn. Je wil gewoon next day een nieuwe hebben staan bij problemen, en niet uren willen trouble shooten met je eigen hardware.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Typisch is een POS bij een supermarkt gewoon een desktop unit op Windows met een custom Shell die opgestart wordt ipv explorer.exe. En met ingebouwde UPS. En dan een db server met management headend er bij die de transacties bij houdt. DB even uit mijn hoofd niet specifiek relationeel maar een ander type vanwege de workload met vele inserts en acid compliance. En eigen UPS.

Aangezien jouw clients mobiel zijn, valt dat nog wel mee. Die hebben ingebouwde UPS ;)
Server: goed kijken naar je workload en de juiste backend kiezen. En uiteraard UPS. Snelheid maakt niet zoveel uit. Kan bij wijze van op een Pi, maar dat schaalt niet.

Zou

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AkTje
Ok ik begrijp de reacties, waarvoor dank. Ik zal de vraag anders stellen;

Welk type processor, geheugen, voeding is het meest stabiel of 24/7 te draaien.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is een Mac mini geen oplossing? Die zijn vrij efficiënt en stabiel

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:36
AkTje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:37:

Ik zou in dit geval een AMD Ryzen CPU pakken met ECC RAM en een moederbord die ECC ondersteunt. ECC lijkt me vrij essentieel voor zoiets bedrijfskritisch.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock B850M-X R2.0€ 101,99€ 101,99
1Geheugen internCrucial CT8G56C46U5T€ 161,84€ 161,84
Totaal€ 422,83

[ Voor 55% gewijzigd door Dekar op 17-04-2026 21:05 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AkTje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:37:

Iedere enterprise grade professionele server van een goed merk met dubbele voeding, UPS en een next of same business day service contract op alle hardware.
Dingen hebben niet het eeuwig leven en gaan nou eenmaal stuk, dus dat risico moet je ook afdekken.

Maar wat je eerst maar eens moet doen is bepalen hoe lang zoiets er uit mag liggen en wat dan de impact is. Dus business continuity, dan je disaster recovery eisen bepalen (RTO en RPO) en dan hoe je met name het hardware deel daarvan af kunt dekken. Dat is leidend voor je eisen aan je hardware, en aspecten waarmee je ze af kunt dekken lees je hier boven ;)
Maar ga eerst maar eens nadenken hoe lang en vaak iets er uit mag liggen. En dan verder nadenken :)

Zonder dat is het lukraak roepen welke hardware er tegen zou kunnen, maar heb je alsnog geen enkele garantie.

Je wilt dit professioneel inzetten. Dan moet je ook professioneel nadenken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-04 23:17
Zoals gezegd, de hoeveelheid traffic en de complexiteit lijkt zo laag sateen simpele machine genoeg gaat zijn.

Ik zou een entry level server unit neerzetten. Genoeg om comfortabel Windows mee te draaien, maar niets zwaars want niet nodig.

Ik ken geen CPU die in de praktijk niet 24/7 aan kan gaan, waar het van af gaat hangen is jouw (zelf) vertrouwen en vaardigheden.

Je zal nog naar ecc geheugen kunnen kijken. Maar lang verhaal kort, jouw uitdagingen zijn meer software dan hardware gerelateerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Ed Vertijsment op 17-04-2026 23:21 ]

Pagina: 1