Dat is wel duidelijk
Maar goed, dan de topologie - voordat je ook maar kijkt naar de kastjes moet je bedacht hebben wat je waar wilt hangen, en als ik discussie hierboven zie lijkt dat nog een openstaande punt te zijn.
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:52:
@
franssie dat is een hele slimme! Alleen gaat het niet lukken om een 2e kabel naar beneden te trekken helaas. Anders had ik jouw optie zeker overwogen! Ik ga morgen even langs een computerzaak en mezelf extra laten informeren. Wifi 7 lijkt me leuk, maar dan moet de switch boven ook alweer 2.5gb zijn met Poe, anders werkt m’n plan niet. Denk niet dat ik een AP7 pro op volledige snelheid krijg met een 1gig switch namelijk
Als je UniFi gaat gebruiken is de VLAN oplossing die ik noemde een serieuze optie. Wat je daarmee doet is virtueel de ene Ethernetkabel tussen meterkast beneden en boven in tweeen splitsen en de AP in de meterkast.
Vereiste is dan wel dat je een switch plaatst in de meterkast beneden, of een AP neemt met minstens twee poorten (die dus als switch fungeert). Ik zou zelf een volwaardige switch plaatsen om twee redenen:
- mocht je ooit *nog* een apparaat bedraad moeten/willen aansluiten
komt nogal eens voor in de meterkast met slimme meters e.d. dan is een reservepoort geen overbodige luxe.
- aangezien de fysieke link maar enkelvoudig is en je redelijk performancegeil lijkt te zijn wil je minimaal 2.5GbE gebruiken tussen meterkasten boven en beneden. UniFi AP's met twee poorten *en* 2.5GbE zijn schaars en betrekkelijk duur, terwijl je nul performance eisen hebt in de meterkast en dus de goedkoopste nog ondersteunde AP van UniFi zou kunnen gebruiken.
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:52:
@
franssie ja vandaar dat ik dacht ik pak de express 7 voor beneden.. Dan heb ik in de hal ook het snelste internet en kan mijn auto updates doorvoeren als hij voor de deur staat, dit lukt nu namelijk niet en moet ik mijn telefoon met hotspot erin leggen… een gebruike ap en een powerline setje komen zo rond de 100/120 euro. Dan moet ik alsnog een router kopen en een switch die poe afgeeft naar de 2 ruimtes. Zoveel keuzes…
Weet je zeker dat signaal vanuit de meterkast beneden je auto ook bereikt? Dit klinkt als een vrij moderne woning en die hebben vaak dermate veel (metaalhoudende) isolatie dat geen enkele RF-signaal van binnen naar buiten (of omgekeerd) doorkomt. Dit kun je testen door die telefoon met hotspot aan in de meterkast te plaatsen en kijken of je auto er verbinding mee kan leggen. Zo niet moet je dit anders oplossen. Een outdoor-AP zou een optie kunnen zijn.
Je begon dit topic met een uitdaging qua dekking, zowel boven in je appartement als in de meterkast beneden. Je noemt weliswaar een sloot aan apparaten, maar niets dat serieuze bandbreedte nodig heeft cq genereert. En nu heb je het opeens over 6GHz nodig hebben omdat dual-band 2.4 en 5GHz onvoldoende zouden zijn
Even een reality-check:
De hoogste snelheden die je geadverteerd ziet zijn bruto snelheden die je zelfs in een afgeschermde lab-situatie maar op een meter afstand haalt en daar gaat sowieso ~33% overhead vanaf. In de echte wereld haal je aan de andere kant van dezelfde kamer de helft daarvan en zodra je door een muur of deur heen moet, halveert het nog een keer. In dezelfde kamer kun je met een gangbare WiFi-6 300-600Mbps verwachten; dat kan met WiFi-7 iets hoger zijn, maar of en zo ja hoeveel hangt sterk af van je apparaten
leesvoer over MLO. Een kamer verderop zal dat dus eerder richting de 150-300Mbps gaan. Met 6GHz en WiFi-7 kun je mogelijk 320MHz kanaalbreedte aanzetten, maar verdubbelen van je breedte betekent dat je je signaalsterkte halveert, en 6GHz gaat al slechter door muren heen. In dezelfde kamer haal je waarschijnlijk tussen de 500 en 1000Mbps, maar een kamer verderop zal 6GHz helemaal inzakken met zulke brede kanalen, wat noch snelheid noch stabiliteit ten goede komt. Dat kun je voorkomen door de kanaalbreedte te beperken tot 160 of 80MHz, maar dan heb je geen hogere snelheid met 6GHz. Tenzij je apparaten MLO STR (goed) ondersteunen. Maar MLO werkt ook alleen goed bij sterk signaal, dus wederom kamer verderop kun je het schudden.
TLDR: 6GHz heeft alleen zin als je in iedere kamer een AP hangt
En dan aan de vraag-kant: ik lees geen enkele toepassing waar je dit soort netwerkgeweld voor nodig hebt. Grootste deel van die IoT meuk doet overgrote deel van de tijd helemaal niets, gaming heeft stabiliteit en lage latency nodig, maar verbruikt nauwelijks bandbreedte. Grootste user van bandbreedte is waarschijnlijk de AppleTV. Een broadcast-quality 4k HDR stream is welgeteld 15Mbps. Netflix doet gemiddeld de helft daarvan met 4k streams. Meeste andere zooi nog minder. Je hebt op basis van deze beschrijving waarschijnlijk nooit meer dan 100Mbps nodig, en dat samen door twee AP's geleverd. Dat zou met WiFi-4 nog prima kunnen
Ik zou overigens los van bandbreedte puur uit oogpunt van stabiliteit en latency de gameconsoles bedraad aansluiten. Omdat WiFi aan collision avoidance doet, voegt het altijd latency toe, zelfs bij perfect signaal.
[q]Even voor mijn beeld, kan ik die lite voeden met een 1gb poe switch? Je kan die pro’s volgens mij alleen voeden met een 2.5gb poe switch.
PoE voeding staat los van Ethernetsnelheid. PoE heb je in een aantal smaken. De originele 802.3af PoE (die 16W kan leveren), 802.3at PoE+ (30W) en 802.3bt PoE++ (60W en hoger). De U7 Lite kan toe met 802.3af PoE, de U7 Pro heeft 802.3at PoE+ nodig, doordat die derde radio ook wat verbruikt.
Dit gaat over het vermogen per poort. Vervolgens heeft iedere switch ook een totale PoE-budget. De som van gevoede apparaten die je erop aansluit moet daarbinnen passen. Complicatie is dat je rekening moet houden met ~20% verliezen op de lijn, dus je moet 120% van het opgegeven vermogen van een apparaat rekenen. De U7 Lite trekt max 13W, dus twee stuks daarvan hebben 26*1.2=31.2W nodig, de U7 Pro trekt max 21W, dus twee stuks 42*1.2=50.4W.
Tenslotte: pas op met "om voorbereid te zijn op de toekomst". Alles wat je vandaag duur koopt in de IT kost morgen stukken minder. Komt bij dat kastjes een beperkte levensduur hebben. Over 10 jaar heb je toch andere WiFi-hardware, dus wat je dan mogelijk wilt doen is nu niet relevant. In het algemeen doe je er beter aan nu enkel te komen wat je nu nodig hebt. Als je straks meer nodig hebt zal het goedkoper zijn om dan dingen te vervangen dan nu onnodig duur spul te kopen.
Uitzondering: fysieke infra (kabels) kun je decennialang gebruiken. Daar nooit op bezuinigen. Als je anno nu kabels trekt, zorg voor degelijke Cat6 UTP van zuiver koper, al helemaal als je PoE erover gaat doen.