Wifi 7 setup maken voor appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vderooij
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:48
Momenteel loop ik tegen het volgende probleem aan;

Odido router in appartement (82m2) dekt niet genoeg en werkt niet goed met smart home artikelen. Ik heb de 2.4g en 5g band moeten scheiden in de settings om alles werkend te krijgen. Echter merk ik nu dat mijn dekking niet zoals gewenst is, daarom wil ik upgraden.

Mijn glasvezel komt beneden in de (eigen) meterkast binnen. Daar gaat direct een kabel (cat6a) naar de 2e etage (mijn appartement) waar hij in de meterkast boven in de router gaat. Vanuit de router gaan er weer kabels naar de woonkamer en slaapkamer/werkkamer. Omdat deze router dus vrij ver van de beneden meterkast zit, waar ook de watermeter en P1 meter zitten, heb ik telkens geen verbinding met die apparaten. Dit vind ik vervelend.

Ik heb redelijk wat slimme apparaten, denk aan overal Hue verlichting, Sonos, slimme intercom, Tado systeem, meerdere Apple TV’s/gameconsoles. Internet moet dus stabiel zijn en voorkeur heeft wifi 7 om voorbereid te zijn op de toekomst.

Ik wil mijn Odido router er eigenlijk compleet tussenuit halen, dus mijn nieuwe router direct op de Odido glasvezel modem aansluiten. Echter kom ik bij de meeste opties uit op Mesh, terwijl ik mijn accespoints liever bedraad aan wil sluiten voor stabiliteit.

Ik wil mijn nieuwe router graag beneden plaatsen zodat p1 en watermeter altijd goede verbinding hebben. Er zou een accespoint in de woonkamer komen en één in de werkkamer. Daarmee verwacht ik genoeg dekking in huis. Wat zijn hierin mijn beste opties? Ik ben zelf niet heel technisch met netwerken, dus ik zoek iets wat ik kan aansluiten, instellen en dat het dan gewoon werkt.

Alle reacties

• Vderooij
Aanvulling, de router moet dus goed overweg kunnen met dual/tri-band zodat ik niet meer tegen dit probleem aan loop met meerdere wifi’s openzetten. Ik wil 1 netwerk wat beneden en boven werkt onder dezelfde naam.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb prima ervaring met Fritzbox en je kan hun repeaters bedraad aansluiten dan zijn het gewoon AP's Wifi 7 brengt je echt niets extra's Wifi 5 is al snel zat 6 is leuk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Kies iets wat je wilt uit de familie fritzbox, deco, aruba instant on

Allemaal wel prima bij je use case

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je beneden in de meterkast WiFi-dekking wilt zul je daar een WiFi-AP moeten hangen. Die AP moet op je LAN zitten, dus achter je router.

Paar opties:
- router met simpele WiFi in de meterkast beneden, switch in meterkast boven, daar (2?) WiFi-7 AP's in de kamers op aansluiten.
- router met VLAN support in meterkast boven. Twee VLANs definieren en eentje WAN en eentje LAN maken. Op de "WAN"-poort van de router een trunk aanmaken met beide VLANs tagged erop. Op de overige poort(en) de LAN untagged zetten. Beneden in de meterkast een switch met VLAN support plaatsen. Daar een poort trunk met beide VLANs erop, waar je de kabel naar boven op aansluit. Vervolgens op een poort de WAN VLAN untagged zetten. Die gaat in je provider meuk, en tenslotte op een andere poort de LAN VLAN zetten waar jee een AP op aan kunt sluiten. Als je geen idee hebt waar dit over gaat: deze optie niet kiezen ;)

Je zegt de Odido router er tussenuit te willen halen en direct op de "Odido glasvezel modem" te willen aansluiten. Wat is dat exact? Dit zal vrijwel zeker een of andere NTU zijn, maar exacte type en gebruikte technologie bepaalt wat wel en niet kan. Je zult vrijwel zeker op de WAN van je router een VLAN moeten definieren (ook als je de 'simpele' optie hierboven pakt). Dat is relevant voor he routerkeuze, al sluit het niet veel uit, zelfs de nagenoeg hersendode Deco meshsets kunnen dat.

Mbt mesh: vrijwel alle mesh sets kunnen ook bedraad gebruikt worden. Je kunt ze dus voor jouw toepassing alsnog kiezen. Eigenlijk kun je wat je hier beschrijft met vrijwel elk systeem (of verzameling losse AP's) realiseren. Komt bij dat er weinig noodzaak is om de AP in de meterkast met zelfde systeem te realiseren als alles boven (want signaal komt er toch niet). Dit kun je zo simpel (goedkope router met low-end WiFi beneden, twee AP's boven) of ingewikkeld (alle AP's zelfde WiFi-systeem, router die onderdeel is van zelfde systeem, switches ook met toeters en bellen - of trouwens een router zelf bouwen) maken als je wilt, met bijbehorende budgetten.

Kortom, ga eens kijken naar de verschillende opties en bedenk wat je belangrijk vindt en wat je nice-to-haves zijn, en wat voor budget je eraan kwijt wilt zijn. Dan kunnen we gericht advies geven.

Oslik blyat! Oslik!

• Vderooij
@dion_b na nog wat meer onderzoek (youtube en ChatGPT) te hebben geraadpleegd lijkt het volgende voor mij een leuke optie om mee te experimenteren.

- Unifi dream machine/express 7 beneden in de meterkast. Dan is beneden het internet altijd goed.
- 8 poort Unifi poe switch in de meterkast boven
- 2 poe kabels naar woonkamer
- 1 poe voor de AP7 pro
- 1 poe voor de Unifi mini zodat ik Apple TV, ps5, switch en Sonos Arc kan aansluiten.
- 2 poe kabels naar werkkamer
- 1 poe voor de AP7 pro
- 1 poe voor de Unifi mini voor game pc, ps5, werksetup en nas.
- 1 normale rj45 voor de Hue bridge.

Dit is wellicht een duurdere oplossing, maar dan heb ik wel de nieuwste wifi 7 en een leuk project voor het weekend. Of is dit echt “zonde van het geld”?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:25:
@dion_b na nog wat meer onderzoek (youtube en ChatGPT) te hebben geraadpleegd lijkt het volgende voor mij een leuke optie om mee te experimenteren.

- Unifi dream machine/express 7 beneden in de meterkast. Dan is beneden het internet altijd goed.
- 8 poort Unifi poe switch in de meterkast boven
- 1 poe voor de AP7 pro
- 1 poe voor de Unifi mini zodat ik Apple TV, ps5, switch en Sonos Arc kan aansluiten.
- 1 poe voor de AP7 pro

Dit is wellicht een duurdere oplossing, maar dan heb ik wel de nieuwste wifi 7 en een leuk project voor het weekend. Of is dit echt “zonde van het geld”?
OK... je hebt hier gelijk drie dingen gedaan:
- ecosysteem gekozen
- topologie/design
- specifieke kastjes

Ik heb op- en aanmerkingen over de specifieke kastjes (ik zie qua router en AP behoorlijke overkill, features waar ik geen aanleiding toe zie in je eisen en ook los daarvan niet verwacht dat je meerwaarde gaat ervaren), maar dat is alleen relevant als ecosysteem en topologie kloppen.

Oslik blyat! Oslik!

• Vderooij
@dion_b Wat zou je anders doen? Wifi 6 zou ook genoeg zijn, maar bespaar ik daarmee echt honderden euro’s? Ben er inmiddels wel uit dat ik Ubiquiti een geinig merk lijk te vinden, dus daar wil ik wel graag mee aan de slag.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

franssie

Save the albatross

Ik heb een express 6 van Unifi en die schijnt niet met hele hoge glassnelheden om te kunnen gaan.
Maar Omada heeft dat spul ook wel, of met een TP-Link deco set kom je ook een eind.
Maar wel handig om een router met Wifi in de kast beneden te hebben inderdaad, of je moet twee kabels kunnen maken van beneden naar boven.
Dan wordt het:
ONT beneden > Kabel naar boven, boven de router (met wifi) en de switch en de rest. Dan kan je met een simpel 2,5 gHz AP (vermogen instellen op minimaal) de smart spul in de meterkast aansluiten. Dat voorkomt dat je daar een dure router gaat neerzetten die alleen je P1 meter uitleest :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vderooij
@franssie dat is een hele slimme! Alleen gaat het niet lukken om een 2e kabel naar beneden te trekken helaas. Anders had ik jouw optie zeker overwogen! Ik ga morgen even langs een computerzaak en mezelf extra laten informeren. Wifi 7 lijkt me leuk, maar dan moet de switch boven ook alweer 2.5gb zijn met Poe, anders werkt m’n plan niet. Denk niet dat ik een AP7 pro op volledige snelheid krijg met een 1gig switch namelijk

• franssie

franssie

Save the albatross

@Vderooij je zou ook nog eens aan een simpel powerline setje kunnen denken om terug naar beneden te komen? Wel zonde van het stroomverbruik maar aan de andere kant je hebt daar zo weinig bandbreedte nodig dat het zonde is om er een full router neer te zetten. of een router/gatway zonder Wifi (als die nog bestaan) met een simpel AP daar maar of het dan veel goedkoper wordt, denk het niet.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:27
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:25:
- 1 poe voor de AP7 pro
- 1 poe voor de AP7 pro
[...]
Of is dit echt “zonde van het geld”?
Die Pro's zijn imho zonde van het geld, sterker nog: ik denk dat je met 1 centraal geplaastste U7-lite van Unifi het hele appartement kan voorzien van wifi. Moet je wel de mogelijkheid hebben om het accesspoint in het midden van je appartement op te hangen. Mocht dat niet lukken dan zijn 2x U7-lite ook voldoende om goede wifi te hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

• Vderooij
@FredvZ Maarrr, met die u7 lite heb ik geen 6ghz toch? Waarvan ik juist op internet zie dat dat voor aanzienlijke verhoging van snelheid kan zorgen, zeker op apparaten die dit ondersteunen. Even voor mijn beeld, kan ik die lite voeden met een 1gb poe switch? Je kan die pro’s volgens mij alleen voeden met een 2.5gb poe switch.

• Vderooij
@franssie ja vandaar dat ik dacht ik pak de express 7 voor beneden.. Dan heb ik in de hal ook het snelste internet en kan mijn auto updates doorvoeren als hij voor de deur staat, dit lukt nu namelijk niet en moet ik mijn telefoon met hotspot erin leggen… een gebruike ap en een powerline setje komen zo rond de 100/120 euro. Dan moet ik alsnog een router kopen en een switch die poe afgeeft naar de 2 ruimtes. Zoveel keuzes…

• FredvZ
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:52:
Wifi 7 lijkt me leuk, maar dan moet de switch boven ook alweer 2.5gb zijn met Poe, anders werkt m’n plan niet. Denk niet dat ik een AP7 pro op volledige snelheid krijg met een 1gig switch namelijk
En als je Wifi 7 wél op volle snelheid zou werken, wat denk je er dan mee te gaan doen?

Odido levert je maximaal 2gbps internet, dus als je dat abonnement zou hebben zou je 80 Youtube 4K video's tegelijkertijd kunnen afspelen op je telefoon.

Anders dan de marketingmachines van providers en accesspointfabrikanten je laten geloven is snelle wifi geen synoniem voor goede wifi. Goede wifi is snel, maar niet alle snelle wifi is ook goed.

• FredvZ
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:49:
Even voor mijn beeld, kan ik die lite voeden met een 1gb poe switch? Je kan die pro’s volgens mij alleen voeden met een 2.5gb poe switch.
Je kan die pro's ook met 1gbps POE switch voeden, zolang er maar voldoende POE-budget beschikbaar is.
Uiteraard is de snelheid voor de apparaten op de wifi maximaal 1gbps voor het gebruik van bijv internet.

(al blijf ik er bij: die pro's heb je niet nodig)

[ Voor 5% gewijzigd door FredvZ op 16-04-2026 17:56 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:52:
@franssie ja vandaar dat ik dacht ik pak de express 7 voor beneden.. Dan heb ik in de hal ook het snelste internet en kan mijn auto updates doorvoeren als hij voor de deur staat, dit lukt nu namelijk niet en moet ik mijn telefoon met hotspot erin leggen… een gebruike ap en een powerline setje komen zo rond de 100/120 euro. Dan moet ik alsnog een router kopen en een switch die poe afgeeft naar de 2 ruimtes. Zoveel keuzes…
Maar hou dan wel, wat ik eerder schreef, dat de Express soms wat minder presteert bij hoge glasverbindingen op PPPOE van KPN. Wellicht van belang als je wil overstappen of je verbinding wil verhogen. Heel leuk om een WiFi 6ghz netwerk aan te leggen maar als je router dat niet red heb je er alleen voordeel van naar en van je NAS.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@FredvZ Maarrr, met die u7 lite heb ik geen 6ghz toch? Waarvan ik juist op internet zie dat dat voor aanzienlijke verhoging van snelheid kan zorgen, zeker op apparaten die dit ondersteunen. Even voor mijn beeld, kan ik die lite voeden met een 1gb poe switch? Je kan die pro’s volgens mij alleen voeden met een 2.5gb poe switch.
Als jouw 5GHz band vrij is, dan maakt het geen drol uit. Is die druk, dan heeft de 6GHz band zeker in Nederland een hoop meer ruimte dan de 5GHz band.

Dat gezegd hebbende: Wat ga je ermee doen? Ik heb hier een Wifi 6e router als AP staan voor 6GHz streaming naar een VR headset. Maar dan heb je hoge bandbreedte en lage latency extreem stabiel nodig. Mijn laptop / telefoon zitten uberhaupt niet op dat AP, want tja, wat levert het mij op?

Zelf zou ik in jouw situatie de Odido router beneden zetten, die daar gebruiken voor 2.4GHz. En dan een random AP in je appartement zetten, als die beetje centraal staat, moet eentje dat prima kunnen doen.

Dat gezegd hebbende, dat is wat ik zou doen. Mogelijk heb jij andere use cases, en als je wel echt hoge wifi snelheden nodig hebt, dan kan het zeker ander verhaal worden. Maar dan is de vraag waar je goede wifi nodig hebt, wat je bedraad kan doen, en waar wifi aanwezig moet zijn, maar zonder specifieke eisen (eg voor al je smarthome spul heb je wifi nodig, maar je hoeft niet gbit+ snelheden te hebben).

• Vderooij
@Sissors Ik dacht er zelf inderdaad ook aan om de Odido router beneden te zetten, dit is in ieder geval de goedkoopste optie. Maar dan moet ik boven alsnog een switch hebben, want al m’n kabels gaan nu boven in de router

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:38:
@dion_b Wat zou je anders doen? Wifi 6 zou ook genoeg zijn, maar bespaar ik daarmee echt honderden euro’s? Ben er inmiddels wel uit dat ik Ubiquiti een geinig merk lijk te vinden, dus daar wil ik wel graag mee aan de slag.
Dat is wel duidelijk ;)

Maar goed, dan de topologie - voordat je ook maar kijkt naar de kastjes moet je bedacht hebben wat je waar wilt hangen, en als ik discussie hierboven zie lijkt dat nog een openstaande punt te zijn.
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:52:
@franssie dat is een hele slimme! Alleen gaat het niet lukken om een 2e kabel naar beneden te trekken helaas. Anders had ik jouw optie zeker overwogen! Ik ga morgen even langs een computerzaak en mezelf extra laten informeren. Wifi 7 lijkt me leuk, maar dan moet de switch boven ook alweer 2.5gb zijn met Poe, anders werkt m’n plan niet. Denk niet dat ik een AP7 pro op volledige snelheid krijg met een 1gig switch namelijk
Als je UniFi gaat gebruiken is de VLAN oplossing die ik noemde een serieuze optie. Wat je daarmee doet is virtueel de ene Ethernetkabel tussen meterkast beneden en boven in tweeen splitsen en de AP in de meterkast.

Vereiste is dan wel dat je een switch plaatst in de meterkast beneden, of een AP neemt met minstens twee poorten (die dus als switch fungeert). Ik zou zelf een volwaardige switch plaatsen om twee redenen:
- mocht je ooit *nog* een apparaat bedraad moeten/willen aansluiten komt nogal eens voor in de meterkast met slimme meters e.d. dan is een reservepoort geen overbodige luxe.
- aangezien de fysieke link maar enkelvoudig is en je redelijk performancegeil lijkt te zijn wil je minimaal 2.5GbE gebruiken tussen meterkasten boven en beneden. UniFi AP's met twee poorten *en* 2.5GbE zijn schaars en betrekkelijk duur, terwijl je nul performance eisen hebt in de meterkast en dus de goedkoopste nog ondersteunde AP van UniFi zou kunnen gebruiken.
Vderooij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:52:
Weet je zeker dat signaal vanuit de meterkast beneden je auto ook bereikt? Dit klinkt als een vrij moderne woning en die hebben vaak dermate veel (metaalhoudende) isolatie dat geen enkele RF-signaal van binnen naar buiten (of omgekeerd) doorkomt. Dit kun je testen door die telefoon met hotspot aan in de meterkast te plaatsen en kijken of je auto er verbinding mee kan leggen. Zo niet moet je dit anders oplossen. Een outdoor-AP zou een optie kunnen zijn.
@FredvZ Maarrr, met die u7 lite heb ik geen 6ghz toch? Waarvan ik juist op internet zie dat dat voor aanzienlijke verhoging van snelheid kan zorgen, zeker op apparaten die dit ondersteunen.
Je begon dit topic met een uitdaging qua dekking, zowel boven in je appartement als in de meterkast beneden. Je noemt weliswaar een sloot aan apparaten, maar niets dat serieuze bandbreedte nodig heeft cq genereert. En nu heb je het opeens over 6GHz nodig hebben omdat dual-band 2.4 en 5GHz onvoldoende zouden zijn 8)7

Even een reality-check:
De hoogste snelheden die je geadverteerd ziet zijn bruto snelheden die je zelfs in een afgeschermde lab-situatie maar op een meter afstand haalt en daar gaat sowieso ~33% overhead vanaf. In de echte wereld haal je aan de andere kant van dezelfde kamer de helft daarvan en zodra je door een muur of deur heen moet, halveert het nog een keer. In dezelfde kamer kun je met een gangbare WiFi-6 300-600Mbps verwachten; dat kan met WiFi-7 iets hoger zijn, maar of en zo ja hoeveel hangt sterk af van je apparaten leesvoer over MLO. Een kamer verderop zal dat dus eerder richting de 150-300Mbps gaan. Met 6GHz en WiFi-7 kun je mogelijk 320MHz kanaalbreedte aanzetten, maar verdubbelen van je breedte betekent dat je je signaalsterkte halveert, en 6GHz gaat al slechter door muren heen. In dezelfde kamer haal je waarschijnlijk tussen de 500 en 1000Mbps, maar een kamer verderop zal 6GHz helemaal inzakken met zulke brede kanalen, wat noch snelheid noch stabiliteit ten goede komt. Dat kun je voorkomen door de kanaalbreedte te beperken tot 160 of 80MHz, maar dan heb je geen hogere snelheid met 6GHz. Tenzij je apparaten MLO STR (goed) ondersteunen. Maar MLO werkt ook alleen goed bij sterk signaal, dus wederom kamer verderop kun je het schudden.

TLDR: 6GHz heeft alleen zin als je in iedere kamer een AP hangt :o

En dan aan de vraag-kant: ik lees geen enkele toepassing waar je dit soort netwerkgeweld voor nodig hebt. Grootste deel van die IoT meuk doet overgrote deel van de tijd helemaal niets, gaming heeft stabiliteit en lage latency nodig, maar verbruikt nauwelijks bandbreedte. Grootste user van bandbreedte is waarschijnlijk de AppleTV. Een broadcast-quality 4k HDR stream is welgeteld 15Mbps. Netflix doet gemiddeld de helft daarvan met 4k streams. Meeste andere zooi nog minder. Je hebt op basis van deze beschrijving waarschijnlijk nooit meer dan 100Mbps nodig, en dat samen door twee AP's geleverd. Dat zou met WiFi-4 nog prima kunnen :7

Ik zou overigens los van bandbreedte puur uit oogpunt van stabiliteit en latency de gameconsoles bedraad aansluiten. Omdat WiFi aan collision avoidance doet, voegt het altijd latency toe, zelfs bij perfect signaal.
[q]Even voor mijn beeld, kan ik die lite voeden met een 1gb poe switch? Je kan die pro’s volgens mij alleen voeden met een 2.5gb poe switch.
PoE voeding staat los van Ethernetsnelheid. PoE heb je in een aantal smaken. De originele 802.3af PoE (die 16W kan leveren), 802.3at PoE+ (30W) en 802.3bt PoE++ (60W en hoger). De U7 Lite kan toe met 802.3af PoE, de U7 Pro heeft 802.3at PoE+ nodig, doordat die derde radio ook wat verbruikt.

Dit gaat over het vermogen per poort. Vervolgens heeft iedere switch ook een totale PoE-budget. De som van gevoede apparaten die je erop aansluit moet daarbinnen passen. Complicatie is dat je rekening moet houden met ~20% verliezen op de lijn, dus je moet 120% van het opgegeven vermogen van een apparaat rekenen. De U7 Lite trekt max 13W, dus twee stuks daarvan hebben 26*1.2=31.2W nodig, de U7 Pro trekt max 21W, dus twee stuks 42*1.2=50.4W.

Tenslotte: pas op met "om voorbereid te zijn op de toekomst". Alles wat je vandaag duur koopt in de IT kost morgen stukken minder. Komt bij dat kastjes een beperkte levensduur hebben. Over 10 jaar heb je toch andere WiFi-hardware, dus wat je dan mogelijk wilt doen is nu niet relevant. In het algemeen doe je er beter aan nu enkel te komen wat je nu nodig hebt. Als je straks meer nodig hebt zal het goedkoper zijn om dan dingen te vervangen dan nu onnodig duur spul te kopen.

Uitzondering: fysieke infra (kabels) kun je decennialang gebruiken. Daar nooit op bezuinigen. Als je anno nu kabels trekt, zorg voor degelijke Cat6 UTP van zuiver koper, al helemaal als je PoE erover gaat doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Vderooij
@dion_b bedankt voor je uitgebreide bericht! Ik heb vandaag al even de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan testen. Ik heb een dream machine 7 gekocht en deze in meterkast boven gezet waar voorheen de Odido stond. Hiermee is het probleem van meerdere netwerken 2,4/5ghz al opgelost, ik kreeg nu de slimme intercom direct verbonden, waar dit met de Odido enkel op de opengezette 2,4ghz kon. Ook heb ik betere dekking beneden in de meterkast. Waar Odido niet hoger dan 10% dekking beneden kwam, zit ik nu op minimaal 38%, meer dan genoeg.

Enige wat me opvalt is dat ik met de Odido router ruim 700mbps download haalde als ik op 5 meter afstand zit. Met de nieuwe dream machine haal ik maar 250mbps, ik snap er niks van hoe dit kan. Nieuwe router zou beter moeten presteren lijkt me.

Verder heb ik er voor de woonkamer een flex mini bij gekocht, zodat ik die via de poe poort van de dm7 kan voeden. Hierop komen de atv, ps5 en switch. Ik heb een flex mini 2,5 gekocht voor de werkkamer, daar komen m’n game pc en nas sowieso op. Die hebben ook allebei 2,5 gig poorten namelijk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vderooij schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:47:
@dion_b bedankt voor je uitgebreide bericht! Ik heb vandaag al even de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan testen. Ik heb een dream machine 7 gekocht en deze in meterkast boven gezet waar voorheen de Odido stond. Hiermee is het probleem van meerdere netwerken 2,4/5ghz al opgelost, ik kreeg nu de slimme intercom direct verbonden, waar dit met de Odido enkel op de opengezette 2,4ghz kon. Ook heb ik betere dekking beneden in de meterkast. Waar Odido niet hoger dan 10% dekking beneden kwam, zit ik nu op minimaal 38%, meer dan genoeg.

Enige wat me opvalt is dat ik met de Odido router ruim 700mbps download haalde als ik op 5 meter afstand zit. Met de nieuwe dream machine haal ik maar 250mbps, ik snap er niks van hoe dit kan. Nieuwe router zou beter moeten presteren lijkt me.
Hoe heb je het ingesteld? Grote kans dat de Odido-router per default 80 of 160MHz kanaalbreedte gebruikt, waar UniFi waarschijnlijk per default 40MHz staat. Zet het breder en het gaat sneller zijn. Maar dat kost wel wat: grotere kanaalbreedte biedt meer snelheid in ruil voor minder signaal (en dus stabiliteit) - je zendvermogen blijft gelijk, dus iedere verdubbeling van kanaalbreedte halveert signaalsterkte. Je verliest dus 3dB signaal. Als je van 40 naar 160MHz gaat verlies je zo 6dB. Dat gaat je dekking in de meterkast niet ten goede komen.

Je noemde percetages signaal. Is dat op een Windows laptop gemeten? Zo ja is 1dB ongeveer 2 procentpunten. Dus 6dB minder signaal betekent 12% minder gemeten door Windows. "38%" komt al overeen met slechts -81dBm wat een zeer marginale verbinding is, niet "meer dan genoeg". Je wil idealiter overal -67dBm ("66%")of beter voor een goede verbinding en onder de -75dBm ("50%") kun je geen stabiliteit verwachten. In de regel is -83dBm de grens waar je nog op kunt verbinden. Als je nu al op -81dBm zit, ga je dus verbinding verliezen als je de kanaalbreedte verdubbelt, laat staan verviervoudigt.

Als die percentage niet van Windows komt kan de berekening anders zijn, maar het verliezen van 6dB gaat je hoe dan ook parten spelen. Wil je dat echt, dan ga je waarschijnlijk niet ontkomen aan simpele AP beneden.
Verder heb ik er voor de woonkamer een flex mini bij gekocht, zodat ik die via de poe poort van de dm7 kan voeden. Hierop komen de atv, ps5 en switch. Ik heb een flex mini 2,5 gekocht voor de werkkamer, daar komen m’n game pc en nas sowieso op. Die hebben ook allebei 2,5 gig poorten namelijk.
Dus 2.5GbE is alleen voor GamePC <-> NAS relevant?

Je gebruikt wat namen door elkaar voor je router ("Unifi dream machine/express 7)" en gebruikt een afkorting die bij UniFi niet bestaat ("DM7"). UniFi heeft:
- Dream Machine (UDM)
- Dream Router 7 (UDR7)
- UniFi Express 7 (UX7)
Welke heb je? Als het de UDR7 of UX7 is, heeft het ook 2.5GbE op de LAN. Dan zou ik tussenliggende switches ook met 2.5GbE uitvoeren.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1