Welk materiaal nodig voor koeling van dit(Intel G41)?

Pagina: 1
Acties:

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:17

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Topicstarter
ik heb een oude mini pc staan, genaamd de Asus Pundit P6-P5G41E

tijdens een stresstest(Occt combined) sprong een hoge temperatuur mij in het oog.
dat van de videokaart: zat goed, net als de cpu. Maar er toch was er een hoge temperatuur uit te lezen. Het piekte boven de 80°C, zelfs richting 90°C

De chipset, of toch de meest invloedrijke van de 2 op het bord.

ik heb koelpasta op de chip gedaan, gespreid, maar dat heeft niet veel geholpen. de temperatuur ging 3°C omlaag ofzo. Ik heb hiervan nog een plaatje toegevoegd. Bubbels komen er zonder moeite tussen

Dan een thermal pad van 1 mm dik geplaatst. De temperatuur nog wat omlaag, maar 84°C is nog niet echt ideaal.

Wat is hierin normaal of goed te noemen?

En voor wie hier ervaring mee heeft(of op zijn minst toch meer dan mij), hoe hebben jullie dit opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNnOZTXN-tSuenSWfjHiOe7H_hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWFTrYyETAQ9TFadoGkahkGc.jpg?f=fotoalbum_large

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 13:50

Croga

The Unreasonable Man

Een graad of 90 is niet persé iets om je heel druk om te maken. We praten hier wel over de GPU van de PC....

In de basis zou koelpasta altijd beter moeten zijn dan een thermal pad. Wat je wilt is dat er een zo direct mogelijk contact is tussen de chip en het koellichaam. Koelpasta nestelt zich in de oneffenheden. Een pad vormt een buffer en zal dus altijd slechter zijn voor de koeling.
Wat je nog kunt overwegen is een koellichaam met ventilator te plaatsen. Dat was in die generaties niet persé ongewoon.

De grote vraag is: Ondervindt je hinder van de temperatuur? Ik verwacht persoonlijk van niet en dus is er ook niet persé reden om het onderste uit de kan te willen halen hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 16-04-2026 10:21 ]

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Op dit moment niet echt, maar als ik aan de zijkant van het systeem voelde, was het vrij warm zo in het midden, wat het idee gaf dat het om de chipset ging. Maar zo'n ding kan niet zomaar los en te vervangen. dus het 'laten koken' lijkt me niet de bedoeling

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n passieve heatsink is volledig afhankelijk van luchttemperatuur en airflow er omheen. Als het te heet wordt, betekent het dat de warme lucht niet goed uit je systeem getrokken wordt, in ieder geval niet uit het stuk waar deze heatsink hangt. Ik zou als je dit koeler wilt aanraden om meer afzuiging aan achter/bovenkant van je systeem te installeren.

Oslik blyat! Oslik!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad meer airflow toevoegen is het beste. Je hebt voor een stabiele temperatuur idealiter een goede aanvoer van koele lucht nodig en een goede afvoer van warme lucht.

Je kunt ook nog een grotere heatsink of een ventilator monteren. Overigens doet die chipset waarschijnlijk al jaren prima werk met deze temperaturen maar is het je nooit opgevallen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Interessante reacties, maar heeftiemand een idee van welk thermal materiaal er tussen hoort? want eerst zat er zon laagje kauwgom achtige op de heatsink, dat spul is natuurlijk oud en heb ik verwijderd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ludwig005 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:51:
Interessante reacties, maar heeftiemand een idee van welk thermal materiaal er tussen hoort? want eerst zat er zon laagje kauwgom achtige op de heatsink, dat spul is natuurlijk oud en heb ik verwijderd.
Je kunt thermal pads gebruiken, of pasta. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Het gaat erom dat je koelblok zo goed mogelijk contact maakt met de koeler. Actieve airflow toevoegen aan de kast gaat een veel groter verschil maken dan het medium dat je gebruikt tussen de chip en het koelblok. Dus als je iets van koelpasta hebt zou ik dat gewoon gebruiken.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
Ik had vroeger een Asus moederbord met een p45 chipset die als die boven de 59 graden kwam games liet crashen. Hoe accuraat die temperatuur meting was weet ik niet, aangezien het verschil met jouw temperatuur groot is. Ik vermoed dat die temp meting van mij een veel te lage waarde gaf. Ik zou denken dat deze chipsets op vergelijkbare temperaturen willen werken. Maar dat was verder voor het diagnosticeren van mijn probleem niet erg. Was duidelijke dat als die chipset temp sensor bepaalde hoge waardes aangaf de crashes voorkwamen.

Ik heb er toen een flinke (voor een chipset) radiator toren met heatpipes opgezet van Thermalright wat het overhittings probleem oploste.
Afbeeldingslocatie: https://www.quietpc.com/images/products/tr-hr05.jpg

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / RTX 5070 Ti

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Dat is goed, maar zorg dat alle restanten eerst goed worden verwijderd. Je kan dat doen met alcohol (isopropylalcohol, puur). Als er iets op geplakt zit, dan kun je ook wasbenzine proberen.

De pasta die ik op de foto zie is niet goed verspreid. Het lijkt erop dat het koellichaam niet goed op de chip wordt geklemd. Pasta moet voor ideale koeling een fractie van een milimeter dik zijn (bv. 0,1mm). Dikke pasta gaat niet goed werken. Dan heb je geen andere keuze dan een thermal pad van de juiste dikte te plaatsen. Wel goed materiaal van de juiste dikte selecteren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt al koelpasta gebruikt. Dat is prima, het is voor exact deze toepassingen ontworpen. Als ander materiaal niets uitmaakt qua temps, weet je dat die hoge temps niet liggen aan wat je veranderd hebt. Je moet dus naar iets anders kijken als je ze omlaag wilt krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1