Op zoek naar goede voice assistant bij Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tolemi959
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-04 14:00
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een geschikte voice assistant voor het aansturen van mijn home assistant netwerk. Ik ben nog een echte noob, ik heb momenteel slechts enkele lichtschakelaars/smart devices aangesloten op mijn lokale HA netwerk. Ik ben sinds kort wel serieus op zoek naar een "input device" (een microfoon/speaker) die ik bijv. in de woonkamer kan neerleggen om simpele commando's te laten uitvoeren. Hieronder een lijstje met zaken die ik graag terug zou zien:
  • Ik praat Nederlands tegen de voice assistant en hij kan ook in 't Nederlands reageren.
  • Hij zit op mijn HA netwerk aangesloten en kan ook communiceren met bijv. de lampen/smart devices. Bij voorkeur kan hij zelf ook "logisch" nadenken. Dus als ik vraag of de woonkamer iets lichter mag, dat hij dan zelf ziet welke lampen er in de woonkamer beschikbaar zijn en dat iets lichter betekent dat de lampen iets feller moeten zijn. (Misschien koppelen aan een LLM?)
  • Mag lokaal/cloud based.
  • Ik kan ook vragen stellen die niet per se gerelateerd zijn aan mijn eigen netwerk. (Bijvoorbeeld: Hoe is het weer nu)
  • Geen abonnement/maandelijkse kosten
Ik heb zelf al gekeken en vond o.a. de Home Assistant Voice Preview. Maar volgens mij draait deze alleen lokaal en heeft hij zelf geen denkkracht, waardoor alle commando's relatief basic zijn. Ook heb ik begrepen dat de Nederlandstalige versie nog niet echt optimaal is.

Verder zag ik ook potentie in bijvoorbeeld de Google Nest Mini, maar deze lijkt nergens meer te koop. Ik zou ook niet weten welk alternatief hiervoor in de plaats is gekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Wat wel doen, en vooral ook wat niet!

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tolemi959 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:13:
Ik heb zelf al gekeken en vond o.a. de Home Assistant Voice Preview. Maar volgens mij draait deze alleen lokaal en heeft hij zelf geen denkkracht
De Home Assistant Voice Preview is een gecombineerde microfoon en speaker die reageert op een wakeword (bijvoorbeeld: "okay Nabu") en alles wat na het wakeword komt doorstuurt naar HA. Er zit verder geen intelligentie in, maar dat geldt voor elke microfoon.

Als de audio naar HA is doorgestuurd heb je vervolgens grofweg drie dingen nodig:
  • Speech to text: je gesproken tekst moet omgezet worden naar tekst, zodat je commando's/vraag/whatever leesbaar is
  • Verwerking en uitvoering van je commando
  • Text to speech: terugkoppeling wordt omgezet in audio en afgespeeld op de speaker
Bij elk van bovenstaande stap kun je zelf bepalen of dit lokaal op he HA-machine gebeurt of door een clouddienst wordt opgepakt.
Stap twee, de verwerking, kun je basic houden, maar ook koppelen aan een LLM. Dat LLM kan vervolgens lokaal draaien of in de cloud.

En goed om te weten: dit staat los van de Home Assistant Voice PE. Home Assistant Voice PE maakt het geheel niet slim, of alleen basic commando's, of goed/slecht in een taal; dat hangt allemaal af van wat er gebeurt zodra de audio al vertrokken is van je Home Assistant Voice PE naar HA en hoe de assistant in HA (speech-to-text, processing, text-to-speech) is ingesteld. Je kunt zelfs de Home Assistant Voice PE overslaan en direct tegen de assistant praten op je telefoon of via de browser op je pc. De kwaliteit van de interpretatie en de reacties blijft precies hetzelfde als je dezelfde assistant-pipeline gebruikt.

Dit is mijn setup:
  • 4x Home Assistant Voice PE
  • STT: Nabu Casa cloud
  • Processing: lokaal (simpele commando's) + gratis tier Google Gemini LLM voor alles dat meer is dan simpele commando's
  • TTS: Nabu Casa cloud
Het LLM-gedeelte kost me dus niets. Wel betaal ik voor Nabu Casa cloud, maar dat deed ik sowieso al om Nabu Casa te steunen, heb ik niet specifiek genomen voor STT en TTS. STT en TTS zou ik ook lokaal kunnen doen. En de Nabu Casa TTS en STT is gewoon goed in het Nederlands, dus het probleem dat je noemt dat Nederlands niet optimaal werkt is in dat geval niet relevant.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 17-04-2026 09:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Hier ook een gebruiker van de Voice PE, met een vergelijkbare setup als @Gizz
Ik heb er alleen 5, en ik gebruik Open AI (ChatGPT) als LLM fallback als het commando niet lokaal verwerkt wordt.

HA zal dus eerst een poging doen om het geheel lokaal af te handelen, maar als het commando niet begrepen wordt, gaat het naar de LLM. Met Nabu Casa STT en TTS werkt dat allemaal prima. Lokaal kan ook via bijvoorbeeld Whisper, maar vooral Speech To Text is nog lastig met Nederlandse spraak.

Zoals hierboven ook al aangegeven moet je de voice hardware los zien van het verwerken daarvan. Er zijn buiten de Voice PE nog legio andere mogelijkheden. Er zijn vergelijkbare alternatieven van derde partijen, maar ook kun je een oude analoge telefoon gebruiken (je ziet overigens mijn bureau in het filmpje op die pagina), je kunt een (oude) Android telefoon gebruiken (heb ik ook in gebruik). Uiteindelijk komt de audio bij HA terecht en die gaat het verwerken. De hardware is kan natuurlijk wel helpen in het uitfilteren van ruis en achtergrondgeluid.

Het leuke van voice via HA, is dat je compleet vrij bent in je commando's en wat ze doen. Je kunt verzinnen wat je wil, en er zelf automations of custom intents voor maken, de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Bij iets als een Google Nest Mini zit je vast aan Google, en de grillen van dat systeem (er zijn nu ook weer issues vanwege de migratie van Goole Assistant naar Gemini).

Home Assistant configuratie