Hallo Tweakers,
Ik ben op zoek naar een geschikte voice assistant voor het aansturen van mijn home assistant netwerk. Ik ben nog een echte noob, ik heb momenteel slechts enkele lichtschakelaars/smart devices aangesloten op mijn lokale HA netwerk. Ik ben sinds kort wel serieus op zoek naar een "input device" (een microfoon/speaker) die ik bijv. in de woonkamer kan neerleggen om simpele commando's te laten uitvoeren. Hieronder een lijstje met zaken die ik graag terug zou zien:
Verder zag ik ook potentie in bijvoorbeeld de Google Nest Mini, maar deze lijkt nergens meer te koop. Ik zou ook niet weten welk alternatief hiervoor in de plaats is gekomen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Wat wel doen, en vooral ook wat niet!
Ik ben op zoek naar een geschikte voice assistant voor het aansturen van mijn home assistant netwerk. Ik ben nog een echte noob, ik heb momenteel slechts enkele lichtschakelaars/smart devices aangesloten op mijn lokale HA netwerk. Ik ben sinds kort wel serieus op zoek naar een "input device" (een microfoon/speaker) die ik bijv. in de woonkamer kan neerleggen om simpele commando's te laten uitvoeren. Hieronder een lijstje met zaken die ik graag terug zou zien:
- Ik praat Nederlands tegen de voice assistant en hij kan ook in 't Nederlands reageren.
- Hij zit op mijn HA netwerk aangesloten en kan ook communiceren met bijv. de lampen/smart devices. Bij voorkeur kan hij zelf ook "logisch" nadenken. Dus als ik vraag of de woonkamer iets lichter mag, dat hij dan zelf ziet welke lampen er in de woonkamer beschikbaar zijn en dat iets lichter betekent dat de lampen iets feller moeten zijn. (Misschien koppelen aan een LLM?)
- Mag lokaal/cloud based.
- Ik kan ook vragen stellen die niet per se gerelateerd zijn aan mijn eigen netwerk. (Bijvoorbeeld: Hoe is het weer nu)
- Geen abonnement/maandelijkse kosten
Verder zag ik ook potentie in bijvoorbeeld de Google Nest Mini, maar deze lijkt nergens meer te koop. Ik zou ook niet weten welk alternatief hiervoor in de plaats is gekomen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Wat wel doen, en vooral ook wat niet!