Over aantal maanden wordt nieuwbouw huis overgeleverd. Als onderdeel van de BENG norm worden standaard een klein aantal zonnepanelen met standaard omvormer geïnstalleerd, maar als optie kunnen we dit wijzigen naar een SolarEdge installatie.
Vrijstaande woning wordt voorzien van all-electric warmtepomp, daarnaast maken we gebruik van laadpaal voor plug-in hybride auto. Gezin met twee kleine kinderen. Ik verwacht dat ons stroomverbruik ongeveer 8000-9000 kWh per jaar zal zijn.
Voorgestelde configuratie vanuit installateur:
* SolarEdge SE5K-RWB48 Home Hub omvormer
* 16 panelen van minimaal 450wp
* 16 optimizers S650A
* Mogelijkheid om 2 of meer SolarEdge 48V batterijen aan te sluiten.
Installateur stelt voor om 8 panelen om pannendak ZW te plaatsen en 8 panelen op pannendak NO. Gedachte hiervoor was afschaffen van salderingsregeling per 1-1-2027. Er is een minder hoge piek, maar gedurende een langere tijd over de dag heb je opbrengst.
Als ik de SolarEdge designer gebruik, krijg ik significant hogere opbrengst als ik alle panelen (16 stuks) op pannendak ZW leg.
Alle panelen op Zuid-West:
/f/image/hU1A8LSE5HYF6zy8lKgYqfTO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wTjJXeTEpLaVG2IKklemaXFj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dtVAEKCzdKwWI9PvDpMDbKSP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/28JWoNF3pst7zzfph8BTU6ZX.png?f=fotoalbum_large)
8 panelen op Zuid-West, 8 panelen op Noord-Oost
/f/image/rGBhvyGSkgJiNznYxa38mIWW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KEisVoxSMMO07gitxw5zh7Ia.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ycSOdtUE6QypOtO32qCKJay0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZVWk9lF6KjCLHkoeiI16qFIS.png?f=fotoalbum_large)
In beide situaties geeft de designer geen opbrenstverliezen.
Bij alle panelen op ZO dakvlak heb ik over alle maanden een hogere opbrengst. Uiteraard is de piek ook hoger en zal ik bij een ZO-NW opstelling over een langere tijd van de dag opbrengst hebben. Maar een meeropbrengste van naar verwachting 1400-1500 kWh weegt m.i. niet op tegen langere opbrengst, vooral omdat er in alle maanden een hogere opbrengst is (ook de wintermaanden).
Zijn er legitieme redenen om toch voor ZO-NW opstelling te kiezen? Zien jullie andere punten in de beide berekeningen, waar we rekenign mee moeten houden?
Vrijstaande woning wordt voorzien van all-electric warmtepomp, daarnaast maken we gebruik van laadpaal voor plug-in hybride auto. Gezin met twee kleine kinderen. Ik verwacht dat ons stroomverbruik ongeveer 8000-9000 kWh per jaar zal zijn.
Voorgestelde configuratie vanuit installateur:
* SolarEdge SE5K-RWB48 Home Hub omvormer
* 16 panelen van minimaal 450wp
* 16 optimizers S650A
* Mogelijkheid om 2 of meer SolarEdge 48V batterijen aan te sluiten.
Installateur stelt voor om 8 panelen om pannendak ZW te plaatsen en 8 panelen op pannendak NO. Gedachte hiervoor was afschaffen van salderingsregeling per 1-1-2027. Er is een minder hoge piek, maar gedurende een langere tijd over de dag heb je opbrengst.
Als ik de SolarEdge designer gebruik, krijg ik significant hogere opbrengst als ik alle panelen (16 stuks) op pannendak ZW leg.
Alle panelen op Zuid-West:
/f/image/hU1A8LSE5HYF6zy8lKgYqfTO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wTjJXeTEpLaVG2IKklemaXFj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dtVAEKCzdKwWI9PvDpMDbKSP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/28JWoNF3pst7zzfph8BTU6ZX.png?f=fotoalbum_large)
8 panelen op Zuid-West, 8 panelen op Noord-Oost
/f/image/rGBhvyGSkgJiNznYxa38mIWW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KEisVoxSMMO07gitxw5zh7Ia.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ycSOdtUE6QypOtO32qCKJay0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZVWk9lF6KjCLHkoeiI16qFIS.png?f=fotoalbum_large)
In beide situaties geeft de designer geen opbrenstverliezen.
Bij alle panelen op ZO dakvlak heb ik over alle maanden een hogere opbrengst. Uiteraard is de piek ook hoger en zal ik bij een ZO-NW opstelling over een langere tijd van de dag opbrengst hebben. Maar een meeropbrengste van naar verwachting 1400-1500 kWh weegt m.i. niet op tegen langere opbrengst, vooral omdat er in alle maanden een hogere opbrengst is (ook de wintermaanden).
Zijn er legitieme redenen om toch voor ZO-NW opstelling te kiezen? Zien jullie andere punten in de beide berekeningen, waar we rekenign mee moeten houden?