• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een flink overschot aan stroom welke ik nu teruglever, maar straks natuurlijk alleen maar jammer is.

Opwek: 3200kWh (zonnepanelen op een oost-west dak.
Verbruik 2484kWh per jaar
Teruglevering: 2140kWh per jaar
Gas: 280m3 (tapwater en af en toe een dagdeel omdat mijn Dakin Ururu Sarara het even niet trekt).
Ik ben overdag niet thuis en om de week ook niet in het weekend.

Ik heb mijn P1 data laten analyseren door Jeroen.nl en daar kwam qua een stekker thuisaccu het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDrk66p8/uitslag.png

Nu zijn de bedragen waar ze mee rekenen aan de hoge kant. Als ik kijk naar de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Ik heb nu een vast contract welke in februari afloopt. Ik neig om over te stappen op een dynamisch contract, juist hiervoor lijkt me de Zendure geschikt zonder te koppelen met domotica oplossingen.

Qua plaatsing moet ik nog even kijken. Hij zou achter de meterkast kunnen in een voorraadkast, een aparte groep maken is dan het makkelijkste. Alleen staan er in de voorraadkast houdbare levensmiddelen opgeslagen. Hoe gaat dat met de warmte ontwikkeling?
Het gaat om ruimte 4 op de plattegrond (80cm breed, 100cm diep en 220cm hoog, met en aantal legplanken). Ruimte 2 is de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5tf9RZwd/Fritz.jpg
Alternatief is de garage (ruimte 7).

Is het sowieso verstandig om met mijn situatie aan een thuisaccu te beginnen? Over een aantal jaar willen we samen een ander huis komen. Vandaar dat ik niet direct ga voor de grote investeren, maar eerder kies voor het laaghangende fruit.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02:11
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:42:
Ik heb een flink overschot aan stroom welke ik nu teruglever, maar straks natuurlijk alleen maar jammer is.

Opwek: 3200kWh (zonnepanelen op een oost-west dak.
Verbruik 2484kWh per jaar
Teruglevering: 2140kWh per jaar
Gas: 280m3 (tapwater en af en toe een dagdeel omdat mijn Dakin Ururu Sarara het even niet trekt).
Ik ben overdag niet thuis en om de week ook niet in het weekend.

Ik heb mijn P1 data laten analyseren door Jeroen.nl en daar kwam qua een stekker thuisaccu het volgende uit:
[Afbeelding]

Nu zijn de bedragen waar ze mee rekenen aan de hoge kant. Als ik kijk naar de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Ik heb nu een vast contract welke in februari afloopt. Ik neig om over te stappen op een dynamisch contract, juist hiervoor lijkt me de Zendure geschikt zonder te koppelen met domotica oplossingen.

Qua plaatsing moet ik nog even kijken. Hij zou achter de meterkast kunnen in een voorraadkast, een aparte groep maken is dan het makkelijkste. Alleen staan er in de voorraadkast houdbare levensmiddelen opgeslagen. Hoe gaat dat met de warmte ontwikkeling?
Het gaat om ruimte 4 op de plattegrond (80cm breed, 100cm diep en 220cm hoog, met en aantal legplanken). Ruimte 2 is de meterkast.
[Afbeelding]
Alternatief is de garage (ruimte 7).

Is het sowieso verstandig om met mijn situatie aan een thuisaccu te beginnen? Over een aantal jaar willen we samen een ander huis komen. Vandaar dat ik niet direct ga voor de grote investeren, maar eerder kies voor het laaghangende fruit.
Ik vrees dat met je P1 gegevens naar Jeroen.nl iets mis gegaan is.
Zou je hier je maand verbruik en teruglevering kunnen posten?
Heeft die ruimte 4 enige vorm van ventilatie of zou je dat eventueel ( deur, boven en onder ) kunnen aanbrengen?

• PindaRots
Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:07:
[...]

Ik vrees dat met je P1 gegevens naar Jeroen.nl iets mis gegaan is.
Zou je hier je maand verbruik en teruglevering kunnen posten?
Heeft die ruimte 4 enige vorm van ventilatie of zou je dat eventueel ( deur, boven en onder ) kunnen aanbrengen?
Heb je hier iets aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T2CMq0KJ/Maart.png
Opwek van de zonnepanelen was in maart: 262,08kWh

Wat zou er niet goed gegaan moeten zijn? Ik moet wel zeggen dat tussen 29 augustus en 9 september) een gat van ruim 10 dagen zit, omdat mijn Youless geen data doorstuurde. Excel heeft die opwek van die 10 dagen in 1 kwartiertje van 9 september gestopt toen de Youless weer werkte.

Ruimte 4 heeft geen ventilatie. Alleen een kiertje onder de deur. Boven de deur zat ooit eens glas welke ik eruit gehaald heb en voorzien van een houten plaatje, zie rechts.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x1sWPxcj/BG-AP-foto.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door PindaRots op 15-04-2026 12:28 ]

• PindaRots
jelleeelco schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:02:
[...]

Mss ook je omvormer koppelen als je de mogelijkheid hebt... dan heb je een veel accurater beeld.
Helaas heb ik die mogelijkheid niet. Ik noteer wel maandelijks de meterstand van de opwek (kWh-meter) en kan het zien via Sunnyportal, kan wel uitdraaien maken maar niet per 15 min of per dag.

• Jan-tweak
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:25:
[...]

Heb je hier iets aan:
[Afbeelding]
Opwek van de zonnepanelen was in maart: 262,08kWh

Wat zou er niet goed gegaan moeten zijn? Ik moet wel zeggen dat tussen 29 augustus en 9 september) een gat van ruim 10 dagen zit, omdat mijn Youless geen data doorstuurde. Excel heeft die opwek van die 10 dagen in 1 kwartiertje van 9 september gestopt toen de Youless weer werkte.

Ruimte 4 heeft geen ventilatie. Alleen een kiertje onder de deur. Boven de deur zat ooit eens glas welke ik eruit gehaald heb en voorzien van een houten plaatje, zie rechts.

[Afbeelding]
Naar je getallen zal ik eens gaan kijken, jammer dat je niet gewoon een lijst hebt met de cijfers, gewoon afronden op hele getallen (kWh) van zowel verbruik als je overhead.

Ruimte 4 zou denk ik prima geschikt worden gemaakt door boven in de plaat een ruime ventilatie opening (strip) te maken, mogelijk dat de opening onder de deur al voldoende is.
De garage zou mogelijk nog beter zijn, hoe lastig cq makkelijk is het om daar een groep te krijgen?

• PindaRots
Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:33:
[...]

Naar je getallen zal ik eens gaan kijken, jammer dat je niet gewoon een lijst hebt met de cijfers, gewoon afronden op hele getallen (kWh) van zowel verbruik als je overhead.

Ruimte 4 zou denk ik prima geschikt worden gemaakt door boven in de plaat een ruime ventilatie opening (strip) te maken, mogelijk dat de opening onder de deur al voldoende is.
De garage zou mogelijk nog beter zijn, hoe lastig cq makkelijk is het om daar een groep te krijgen?
Wat voor een lijst wil je precies hebben? Ik heb een exellijst met alle waarden van de 4 telwerken per 15 minuten. Hier heb ik een kolom import en export aan toegevoegd.
Ik hoor het graag, dan kan ik kijken wat ik kan doen.

Boven de deur kan ik een ventilatierooster plaatsen.
De garage is vanuit de meterkast ongeveer 3-5 meter, via de kruipruimte kabel trekken, aparte groep in de meterkast.
Bij de thuisaccu een stopcontact. Kan dat via stekker of moet de stekker eraf en dan in een lasdoos?

[ Voor 14% gewijzigd door PindaRots op 15-04-2026 17:31 ]

• Jan-tweak
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:56:
[...]

Wat voor een lijst wil je precies hebben? Ik heb een exellijst met alle waarden van de 4 telwerken per 15 minuten. Hier heb ik een kolom import en export aan toegevoegd.

De garage is vanuit de meterkast ongeveer 3-5 meter, via de kruipruimte kabel trekken, aparte groep in de meterkast.
Bij de thuisaccu een stopcontact. Kan dat via stekker of moet de stekker eraf en dan in een lasdoos?
De Zendure powerkabel kun of gewoon in een (goed merk) WCD stoppen, wil je meer veiligheid ( zeker als je meerdere batterij modules gebruikt ( denk hierbij aan 3 of meer ) kun je ook een CEE 230V stekker (blauw) met een CEE WCD gebruiken, hier moet wel de stekker van de zendure kabel eraf, hou bv wat kabel over (circa 30-40 cm) dan kun je van de oude stekker mbv een CEE contrastekker nog een verloopstekker van maken.
Een vaste verbinding kan maar is eigenlijk niet nodig. Tip, neem een alamat ipv een IA voor je nieuwe groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3aQsFilCHciZ_3J9JXP2Z8XX44=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLEDc7G1eq3tAggOvNaT-uJ2KBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=user_large

• Jan-tweak
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:23:
[...]

Helaas heb ik die mogelijkheid niet. Ik noteer wel maandelijks de meterstand van de opwek (kWh-meter) en kan het zien via Sunnyportal, kan wel uitdraaien maken maar niet per 15 min of per dag.
Neem anders een HW dongle voor je slimme meter, kost circa 25 euro, daarmee krijg je dieinfo dus wel.

• Jan-tweak
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:56:
[...]

Ik denk dat hier een heel simpele tabel met deze twee waarden en dan voor elke maand al voldoende zal zijn, indien nodig kun je dan zelf deze mogelijk op weekniveau omzetten.
Dan zou ik eigenlijk voor de garage gaan en mogelijk toch een CEE stekker.

• PindaRots
@Jan-tweak , dank voor de mooie info.
Een CCE stekker is direct een mooie nette oplossing. Wat betreft je advies voor de Alamat groep, dat is ook duidelijk.

Ik zit even te kijken wat de HW dongel meer kan dan de Youless LS120 die ik ooit eens gekregen heb. Die gaat met een kabel in de P1 meter.

De data wordt geüpload naar Enelogic. Daar kan ik het ook exporteren naar csv. Dat zijn de 4 telewerken van de meter.
Ik zal eens kijken of ik een tabel kan maken. Maar de 4 telewerken geven toch alles al aan? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het de garage wordt, want ik kom erachter dat er een plafond zit boven in de voorraadkast kast. Plaats ik een rooster in het het vak boven de deur dan ventileer ik een loze ruimte. Dat wordt allemaal net niet.
De garage is niet geïsoleerd, maakt dat nog uit voor hele koude of warme dagen?

• Jan-tweak
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:38:
@Jan-tweak , dank voor de mooie info.
Een CCE stekker is direct een mooie nette oplossing. Wat betreft je advies voor de Alamat groep, dat is ook duidelijk.

Ik zit even te kijken wat de HW dongel meer kan dan de Youless LS120 die ik ooit eens gekregen heb. Die gaat met een kabel in de P1 meter.

De data wordt geüpload naar Enelogic. Daar kan ik het ook exporteren naar csv. Dat zijn de 4 telewerken van de meter.
Ik zal eens kijken of ik een tabel kan maken. Maar de 4 telewerken geven toch alles al aan? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het de garage wordt, want ik kom erachter dat er een plafond zit boven in de voorraadkast kast. Plaats ik een rooster in het het vak boven de deur dan ventileer ik een loze ruimte. Dat wordt allemaal net niet.
De garage is niet geïsoleerd, maakt dat nog uit voor hele koude of warme dagen?
Gelukkig hebben de batterijen hun eigen verwarming, maar je zou wel een onbrandbare isolatie eronder kunnen zetten, daar was ook pas een uitgebreide discussie over., ik heb daarzelf ook eea over geschreven.

• PindaRots
Dit is mijn verbruik van 2025.
Ik heb 4260Wp liggen verdeeld over op een oost en een westkant van mijn dak.
MaandImport (kWh)Export (kWh)Zonne-opwek (kWh)
Januari420-648
Februari190-275109
Maart176-285306
April151-244391
Mei141-228517
Juni134-217454
Juli138-224440
Augustus149-241422
September162-263258
Oktober199-153132
November285-2068
December317-439
Totaal2462-21603184
Kun je hier iets mee?
Wat ik me afvroeg. Op veel sites hanteren ze 1 - 1,5x het aantal Wp wat je aan zonnepanelen hebt. Dan kom je al snel op en 4-7kW accu. Terwijl het advies van Jeroen.nl is om voor een 3kW te gaan, bij voorbeeld de Zendure SolarFlow 2400 AC+
Meer lijkt beter, maar het argument is dat je een bijvoorbeeld 6kW accu in de wintermaanden niet vol krijgt en dat het zonde is van je opslag.
Hoe zit dat?

• Jan-tweak
PindaRots schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:18:
Dit is mijn verbruik van 2025.
Ik heb 4260Wp liggen verdeeld over op een oost en een westkant van mijn dak.
MaandImport (kWh)Export (kWh)Zonne-opwek (kWh)
Januari420-648
Februari190-275109
Maart176-285306
April151-244391
Mei141-228517
Juni134-217454
Juli138-224440
Augustus149-241422
September162-263258
Oktober199-153132
November285-2068
December317-439
Totaal2462-21603184
Kun je hier iets mee?
Wat ik me afvroeg. Op veel sites hanteren ze 1 - 1,5x het aantal Wp wat je aan zonnepanelen hebt. Dan kom je al snel op en 4-7kW accu. Terwijl het advies van Jeroen.nl is om voor een 3kW te gaan, bij voorbeeld de Zendure SolarFlow 2400 AC+
Meer lijkt beter, maar het argument is dat je een bijvoorbeeld 6kW accu in de wintermaanden niet vol krijgt en dat het zonde is van je opslag.
Hoe zit dat?
Oké, bedankt, nu ga ik die omrekenen naar je gemiddeld dag data wat die heb je nodig om je dag capaciteit voor je thuis-batterij te berekenen, belangrijk zijn hier je verbruik ten opzichte van je overhead PV stroom.
MaandAantal dagenImport (kWh) mndImport dag gem. ( kWh)Export (kWh) overhead mndOverhead dag (kWh)Benodigd batterij capaciteit Beschikbaar capaciteit
Januari3142013,5-6-0,016,90,1%
Februari281906,8-275-9,88,5115,8%
Maart311765,7-285-9,27,1129,5%
April301515,0-244-8,16,3129,3%
Mei311414,5-228-7,45,7129,3%
Juni301344,5-217-7,25,6129,6%
Juli311384,5-224-7,25,6129,9%
Augustus311494,8-241-7,86,0129,4%
September301625,4-263-8,86,8129,9%
Oktober311996,4-153-4,98,061,5%
November302859,5-20-0,711,95,6%
December3131710,2-4-0,112,81,0%
Dus je ideale batterij capaciteit ligt rond de 7,5 - 8,5 kWh, daarmee kun je maart t.m september volledig mee afdekken uitgaand van gemiddelde verbruik.
Hierbij rekening gehouden met de RTE van Zendure ( factor 1,25, en een RTE van > 80%, voor andere merken zul je moeten werken met een factor 1,3 of zelfs 1,4, dus meer capaciteit die je dan nodig hebt.

Dit is natuurlijk een snelle benadering, kijk m.n. naar de maanden februari (in jouw situatie), maart en augustus en september. Met de eerdere genoemde ideale capaciteit heb je ook nog een klein beetje lucht naar boven, vooral omdat we hier met gemiddelde waarden dit bepaald hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Jan-tweak op 16-04-2026 22:49 ]

Pagina: 1