PindaRots schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:19:
@
Jan-tweak, bedankt voor de heldere tabel! Jouw 8 kWh advies verschilt enorm van de ~3 kWh waar ik aan dacht. Dat geeft bij mij wat verwarring. De cijfers zijn hetzelfde als bij Jeroen.nl.
Mijn twijfel over zo'n grote accu zit in deze praktijkcijfers.
Oké, mogelijk dat ik je hier nog even verder wegwijs in moet maken.
Ten eerste kun je de laatste 10% van je capaciteit van een thuis-batterij niet gebruiken. Dus een 3 kWh batterij heeft eigenlijk maar effectief 3 - 0,3 =2,7 kWh ter beschikking. Bij een 6 kWh is dat dus al 0,6 kWh wat je niet kunt gebruiken, bij de door mij genoemde 8,5 kWh is dat dus al 0,85 kWh. Dit is voor de levensduur van de batterij, bepaalde merken willen zelfs hier 15% of zelfs 20% voor reserveren.
Ten tweede heb je met laad en ontlaadverliezen (dat is de RTE) te maken, afhankelijk van het merk verschilt dat best veel, zelfs zo veel dat over de levensduur een eerst goedkope thuis-batterij die bv een slechte RTE van bv slechts 75% heeft, dus 25% verlies heeft uiteindelijk duurder is dan een duurdere maar met een duidelijke betere RTE ( bv Zendure die een RTE van tussen 83 en 85% heeft), zelf heb ik in mijn voorbeeld gerekend met een RTE van 85% en 10% limiet, dus kom ik uit met een factor van 1,25.
Bij bv Marstek zie je dat deze gemiddeld niet boven de RTE van 75% uit komt, dan zit je dus al snel op een factor 1,35.
Omdat we echter met gemiddelde dagwaardes hebben gerekend, die kunnen dus zowel naar beneden als ook naar boven afwijken heb je dus wel wat lucht nodig, dat doe ik om te kijken hoe je verbruik tussen de maanden verloopt, dus maart zou je gemiddeld 7,1 kWh aan capaciteit nodig hebben, terwijl je in februari eigenlijk 8,5 nodig zou hebben en deze ook via je PV geleverd zou kunnen krijgen,
De overigere maanden liggen daar dus onder en dus iets meer lucht naar boven.
Daarom ook mijn advies dat je rond de 7,5-8,5 zou kunnen zitten.
Let wel op, hier ga ik dus uit van een RTE van 85%, heeft de keuze van jouw merk dus een duidelijk slechtere RTE heb je dus uiteindelijk een hogere capaciteit nodig.
Met deze batterij zou je dus rond februari tot halverwege oktober volledig op NOM kunnen zitten.
Als ik nu kijk naar war bv Zendure met hun SF 2400 AC plus aan capaciteit bieden kom ik op volgende keuzes uit.
De basis unit komt met een 2,4 kWh, dat is dus duidelijk te weinig,
Je kunt de basisunit echter steeds met batterij modules van 2,88 kWh uitbreiden.
Dus basisunit met 1 uitbreiding is 2,4+2,88=5,28 kWh , dat is nog steeds te weinig voor de meeste maanden.
Basisunit met 2 uitbreidingen is 2,4+2,88+2,88=8,16, daarmee heb je eigenlijk al voldoende, echter je hebt wel de mogelijkheid voor verdere uitbreidingen, tot maximaal 5 uitbreidingen, dat is bijna 17 kWh.
Zomer:
Mijn nachtverbruik is ~150W (dus ~1,5 kWh per nacht). Een 3 kWh accu vangt dit verbruik makkelijk af. Met een 8 kWh accu staat 75% van de accucapaciteit de hele zomer ongebruikt vol te zijn.
als ik jouw gegevens bekijk heb je gewoon een duidelijk hoger netverbruik, dat is dus de stroom wat je niet met je zonnepanelen kunt afdekken, dat is dus je import.
De in de lijst genoemde overhead is het deel van je zonnepanelen wat je zelf niet direct gebruikt en dus terug het net ingaan, bij een batterij gaat deze dus in je batterij tot dat deze vol is, de rest gaat dan alsnog richting het net.
Belangrijk bij de keuze van een batterij is echter ook om a) deze niet te klein laten worden, want dan heb je wat je dan te kort komt alsnog weer import uit het net nodig, en daar betaal je dus ook belasting over terwijl je beschikbare stroom voor weinig zonder dat je hier belasting voor ontvangt (vanaf 2027) eigenlijk hebt teruggeleverd.
Echter te veel wil je ook niet, omdat je deze dan niet leeg krijgt, iets wat je zeker tijdens te zomer toch niet kunt vermijden.
Daarom kijk ik zelf ook nooit naar de zomermaanden maar veel eerder naar het voor en najaar en baseer daar ook de capaciteit op. Daarmee heb ik namelijk onder de streep een betere verdeling en dus betere effecten op mijn stroomverbruik.
Een ander voordeel als dan ook nog dynamische energiecontract hebt is dat je m’n in de winter deze capaciteit ook prima kunt inzetten om tijdens goedkope uren te laden en tijdens de dure uren ipv stroom. Uit het net te kopen deze dan uit de batterij te nemen, dat kan zelfs met de verliezen onder de streep goedkoper zijn. Zeker bij gebruik van een warmtepomp. Juist dan is die extra capaciteit gewoon handig.
Winter:
's Nachts staat de warmtepomp continu aan en is mijn nachtverbruik continu ~550W. Maar in december wekten mijn Oost-West panelen in totaal maar 39 kWh op (gem. 1,2 kWh/dag). Die stroom gaat direct op aan het basisverbruik overdag; er gaat nul naar de accu. Zoals je eigen tabel al laat zien (slechts 1,0% gevuld), staat ook een 8 kWh accu de hele winter leeg.
dus niet met een dynamisch energiecontract, juist dan is deze dus zeker handig en zeer effectief.
Baseer je de 8 kWh puur op maximale onafhankelijkheid (off-grid) in het voor-/najaar, ongeacht de langere terugverdientijd? Of zie ik een slimme toepassing (zoals stroom inkopen met dynamische tarieven) over het hoofd, waardoor de fors hogere aanschafprijs van 8 kWh zich toch sneller terugverdient dan een 3 kWh set?
Nogmaals dank voor de berekening, het geeft alleen wat verwarring bij me.
Maakt niet uit, prima dat je het aangeeft. Ik hoop dat mijn antwoord je een beetje op weg heeft geholpen.
En op je laatste vraag nog terugkomen, ja, dat is ook mijn visie, zeker als je niet de beschikking hebt over echte dag cq uurverbruik cijfers, ik heb simulaties lopen die met kwartierverbruik rekening houden maar ook daar zie je dat je tenminste 3 jaar verbruikscijfers nodig hebt om de jaarafwijkingen goed in kaart te brengen.
De bij jou gebruikte berekening heeft wel een iets grotere spreiding maar is eigenlijk prima bruikbaar.
Bedenk echter dat de keuze van merk daar een best grote effect in kan hebben, en wat op het eerste gezicht goedkop lijkt dat uiteindelijk over de helegebruiksduur van 15 jaar dan eigenlijk niet is en dewoon duurkoop blijkt te zijn.
Met jouw cijfers weet ik echter dat je met een 3 kWh er eigenlijk niet je gewenste rendement kunt behalen, daarvoor is je verbruik doodweg te hoog, kijk maar in de lijst van je gemiddelde import per dag en vergelijk dat met je beschikbare overhead PV stroom wat nu terug gaat.
Je zou bv kunnen beginnen met een Zendure SF 2400AC+ met een uitbreiding, en kijken hoe je dat bevalt en dan de stap naar de tweede uitbreiding te doen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Jan-tweak op 17-04-2026 12:26
]