Vierkante of zeskantige kop aan spindel aanbrengen. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:19

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik zit een beetje te puzzelen om een krik te gaan maken van wat stukken koker die over elkaar heen schuiven.
Daarvoor wil ik o.a. een spindel gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csjReNVbG6FnsQL6iPpxkFJf47M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RKNUTRhAa2aApEUmKyWyt3st.jpg?f=user_large

Een spindel is als een draadeind, maar met afwijkende schroefdraad. Door de spindel te draaien in een speciale moer trek je iets naar je toe of duw je het weg.
Om deze spindel te laten draaien wil ik aan één uiteinde van de ronde spindel, een kop maken waar ik een dopsleutel op kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfIQ51VRPVvB50fTpcNeKKw7orM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vH7zcthphpSAKDXlFEb5qE9q.jpg?f=user_large

Het liefst een zeskant zoals voor een gewone dopsleutel, maar vierkant is eventueel ook goed.
Het moet nauwkeurig, want de dop moet goed aansluiten op de kop.
Kan wel wat gaan vijlen, maar voor ik het weet zit de hoek verkeerd, of gaat het oppervlakte golven.

Hoe pak ik dit aan?

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20

franssie

Save the albatross

Een spindel moer erop lassen en dat dan met een dop aan draaien?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:13:
Een spindel moer erop lassen en dat dan met een dop aan draaien?
Dat zou kunnen, maar bij een spindel van bijvoorbeeld 24 wordt het dan een hele grote moer.
Kom ik denk ik al snel op dop 36
Die krijg ik met een accuboormachine niet aangedraaid.

• franssie

franssie

Save the albatross

Grote van de dop maakt niet uit voor het moment dat de accuboor moet leveren lijkt mij.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar bij een spindel van bijvoorbeeld 24 wordt het dan een hele grote moer.
op die spindelmoer kun je dan toch gewoon de kop van een bout die je met dop 14 aandraait lassen?
of een knappe accutol kopen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:04:
[...]

op die spindelmoer kun je dan toch gewoon de kop van een bout die je met dop 14 aandraait lassen?
of een knappe accutol kopen :)
Dan kan ik ook meteen een moer of boutkop direct op de spindel lassen, toch?
Maar het moet wel heel precies uitgelijnd zijn.

Liever zou ik heel precies slijpen of vijlen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat moet je opkrikken dan :?

Ik snap je doel niet. Zou zeggen: schaarkrik kost je een paar euro, kan behoorlijk wat hebben ook. Je hebt alleen wat Nm's nodig om het ding te draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Voordeel van een spindelmoer is dat het contactoppervlakte gewoon enorm is, eventueel wat extra loctite erin en dat gaat nergens heen en is 100% uitgelijnd. Een extra puntlastje erop en het komt nooit meer los.
Bij slijpen en vijlen vraag ik me af hoe sterk het wordt, als je het al goed uitgelijnd krijgt.
Maar inderdaad, waartoe dient het en hoeveel kracht komt er op?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:21:
Voordeel van een spindelmoer is dat het contactoppervlakte gewoon enorm is, eventueel wat extra loctite erin en dat gaat nergens heen en is 100% uitgelijnd. Een extra puntlastje erop en het komt nooit meer los.
Bij slijpen en vijlen vraag ik me af hoe sterk het wordt, als je het al goed uitgelijnd krijgt.
Maar inderdaad, waartoe dient het en hoeveel kracht komt er op?
Ik wil zoets namaken.

Afbeeldingslocatie: https://www.truckcampermagazine.com/wp-content/uploads/2020/02/Cirrus-with-jacks-down.jpg

• franssie

franssie

Save the albatross

Cool. En dan alleen om te stabiliseren of ook om echt de truck eronderuit te kunnen rijden? Dat tweede lijkt me wel een uitdaging.
Voor stabilisatie ook wel gezien dat men er twee krikken onder plaatste - maar zelf doen is natuurlijk wel het leukst.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Als je op 4 punten een krik hebt, is het niet zo heel moeilijk. Wel is het zo dat de last niet boven de krik zit, zoals bij een schaarkrik, maar via een arm verbonden is.
De uitdaging zit er in dat hij een slag van 80 cm moet hebben.
Het gewicht van de last valt mee. Iets van 200 Kg per krik.

• franssie

franssie

Save the albatross

Reken wel aan die arm, want de arm kan ook moment op leveren (M=F * l) wat direct op het montagepunt komt, als een enorme hefboom, zodra het wat scheef kan komen.
Maar afhankelijk van de spoed van de spindel zal het wel. lukken met een schroeftol (die van 20V LIDL Parkside zijn hier uitermate geschikt voor sterk, simpel en vervangbaar).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Aan 4 kanten een plat vlak slijpen tot net op de kern. Dan heb je al een gelijke diepte. Dan telkens een kwart slag draaien en je slijptol goed recht houden.
Aangezien je die handeling meerdere keren moet uitvoeren loont het de moeite om iets van een mal of steun te maken om de slijptol vlak te houden.
Vijlen wordt wel een uitdaging, want die spindels zijn van een betere kwaliteit dan de gewone staalprofieltjes van de bouwmarkt.
Of aan/bij een werkbankslijper wat geleidingen knutselen zodat je de bewerking kan repeteren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:44:
Reken wel aan die arm, want de arm kan ook moment op leveren (M=F * l) wat direct op het montagepunt komt, als een enorme hefboom, zodra het wat scheef kan komen.
Maar afhankelijk van de spoed van de spindel zal het wel. lukken met een schroeftol (die van 20V LIDL Parkside zijn hier uitermate geschikt voor sterk, simpel en vervangbaar).
Ik ben nog niet bekend met een schroeftol, maar kun je die ook langzaam laten draaien zoals een accuboormachine?
Ik dacht dat die altijd van die schokken gaven, met veel kracht.

• No Hands
Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dan kan ik ook meteen een moer of boutkop direct op de spindel lassen, toch?
Maar het moet wel heel precies uitgelijnd zijn.

Liever zou ik heel precies slijpen of vijlen.
ja dat kan maar dan moet het heel precies en moet je slijpen en vijlen tot je er naar van wordt

• No Hands
Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:17:
[...]

Ik ben nog niet bekend met een schroeftol, maar kun je die ook langzaam laten draaien zoals een accuboormachine?
Ik dacht dat die altijd van die schokken gaven, met veel kracht.
schroeftol is bouwvakkers voor accuschroefmachine

• No Hands
Ik heb 4 van deze: https://www.hbm-machines....k-dommekracht-kelderwinch

Afbeeldingslocatie: https://assets.hbm-machines.com/f/255106/10045236d8/72bbdd92a3cc70a250544ce830b0135d3057abaa_8829_01.jpg/m/1920x0

Daar heb ik een heel vakantiehuisje mee opgekrikt. Misschien om je idee een andere richting te geven.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
[...]

schroeftol is bouwvakkers voor accuschroefmachine
Ik dacht dat een schroeftol een slagboormachine was.

• franssie

franssie

Save the albatross

Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:24:
[...]

Ik dacht dat een schroeftol een slagboormachine was.
Nee is inderdaad schroef/boormachine. Ik gebruik het door elkaar merk ik.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik moet nog goed kijken naar welke diameter spindel.
Het is lastig om goede betrouwbare info te vinden.
Ik zat eerst te denken aan TR24x5 omdat die makkelijk te verkrijgen is.
TR22x5 ook en TR20x4 idem.

De kokers worden 900 lang.
De buitenste koker is 50x50x3, de binnenste 40x40x3
Ze overlappen elkaar als ze in de uiterste stand staan, tussen de 200 / 300 mm. Op dat moment is de belasting 125-150 kg.
Knikken lijkt me dan moeilijk.
Dus vraag me af of ik met TR20 niet voldoende zou hebben.
De kern diameter zal dan iets van 14-15 mm zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 15-04-2026 18:11 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:56:
[...]

Je kunt het uiteinde toch ook gewoon even afdraaien tot 12 mm en er dan m12 schroefdraad op snijden.
Vervolgens draai je er een M12 moer en last die op de kopse kant vast.
Kun je mooi mer een gangbaar dopje 19 de boel op en neer draaien.
Voor het mooie pak je een 3d moer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 15-04-2026 18:14 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:
[...]

Je kunt het uiteinde toch ook gewoon even afdraaien tot 12 mm en er dan m12 schroefdraad op snijden.
Vervolgens draai je er een M12 moer en last die op de kopse kant vast.
Kun je mooi mer een gangbaar dopje 19 de boel op en neer draaien.
Voor het mooie pak je een 3d moer.
Deze had ik nog niet bedacht!

Is het lastig om een spindel van 900/1000 mm in een draaibank te krijgen? (die ik niet heb, maar er zijn van die openbare werkplaatsen volgens mij)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Trapeziumdraad berekenen:
https://www.werktuigbouw.nl/sub9.htm

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga er naar kijken, maar denk dat ik er niet uit ga komen. :P

EDIT: Ik had het in ChatGPT gezet en die gaf aan dat TR20x4 goed mogelijk is.
Nu vertrouw ik ChatGPT niet, maar toch.

EDIT 2: Had jij al wat gegevens ingevuld voor me?

[ Voor 25% gewijzigd door Rzaan op 15-04-2026 18:51 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:34:
[...]

Deze had ik nog niet bedacht!

Is het lastig om een spindel van 900/1000 mm in een draaibank te krijgen? (die ik niet heb, maar er zijn van die openbare werkplaatsen volgens mij)
Nee dat mag geen probleem zijn.
Als de doorlaat van de spindel van de draaibank groot genoeg is stelt het geen fuck voor.
Dat zou op 5 minuten gepiept moeten zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1