Slecht gestucte/geverfde gips opnieuw verven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BasvB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 11:42
Een paar jaar terug de zolder geïsoleerd met PIR + gipsplaten (2-in-1).
Waar er kieren zaten heb ik bewapeningstape geplakt en daarna kant en klaar stucmiddel opgesmeerd.

Helaas destijds vanwege tijdgebrek en verkeerde inschatting dit niet goed genoeg gedaan. Hier en daar te dik opgesmeerd en niet goed geschuurd en op andere plekken te weinig gesmeerd. Ik dacht dat het met structuurverf niet zo op zou vallen. Van die theorie ben ik teruggekomen :P

Ik wil het nu toch strak maken. Er mag best weer structuurverf op, maar de ondergrond moet vrij van teveel reliëf zijn. Wat is het beste stappenplan?

1. Alle geschilderde platen volledig (laten) stucen? Dus over de structuurverf heen En daarna schilderen. Als ik het volledig laat stucen ben ik bang dat het wat dik wordt bij de randen en het is nogal een intensieve en daarmee dure klus. Het zijn best wat platen.
2. De platen opschuren bij de plekken waar oneffenheden zitten, daar nu goed glad maken en daarna weer schilderen.
3. Alles volledig wegschuren, glad maken en dan schilderen.
4. Een beter idee?

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0W_k37vIqWW3oqc0RnzXpxVwYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T41zpldmOGAOVKOS8HAt90yU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGaGrOZJtCfcGhcQCupMz4A9oO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LHzzuFUCKv7T8vJGt2Biprn.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vervelende van nu opnieuw schuren is dat er een verflaag op zit. Dat gaat continue in je schuurpapier zitten en werkt zeer traag.

Ik denk dat een laag fix&finish / muurglad oid een prima oplossing hier. Ook goed zelf te doen. Volgens mij mot je het geheel wel voorstrijken. Maar Fix & Finish bijvoorbeeld verwerkt al vanaf 1mm dikte. Dus heel erg dik hoeft er niet op.

• BasvB
Dank voor de tip BlueKeenan! Als dat een goede oplossing is hier dan is dat zeker het proberen waard.

Tenzij iemand nog betere tips heeft :D

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 17:59
Wij hebben ook een fix&finish van knauf gebruikt voor iets gelijkaardigs jaren geleden, werkte perfect. Opgesmeerd en netjes vlak getrokken met een regellat.

Wat wij wel ervaren hebben is dat we de volledige muur moesten herschilderen (was iets van 1m20 op 2m) omdat er een serieus kleurverschil was omdat we in diezelfde ruimte een open haard hebben. Zelfs zonder haard (bv direct zonlicht of iets anders) kan het dus zijn dat er een kleurverschil is. In ons geval was het de woonkamer dus het was dagelijks zichtbaar. Voor een zolder/garage (of gelijkaardig) zou ik de moeite niet gedaan hebben.

Succes !

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-04 16:39
De kant en klare knauf fill&finish light is ook een prima optie.
Kan super dun aangebracht worden, zo dun dat het zelf nog wat doorzichtig is.

Edit:
Even zitten googlen...
Fix&finish is voor lagen van 1 tot 3mm, de fill&finish mag uitgesmeerd tot 0mm (wel zelfde max 3mm).

[ Voor 32% gewijzigd door brambo123 op 16-04-2026 14:01 ]

• BasvB
Super, dank! Ik ga het op die manier proberen. Zal eens Googlen welke van de twee handiger is voor deze situatie.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:31
Fill en finish is hier speciaal voor bedoeld.
Kijk op marktplaats voor een restemmer. Beetje zonder anders voor zo een klein stukje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1