Proloog
Lang geleden (in mijn studententijd) heb ik eens een CNC machine gebouwd. Ik had toen toegang tot een houtwerkplaats en heb het grootste gedeelte dan ook met hout gebouwd. De machine had een werkbereik van ongeveer 1100 bij 600 bij 300mmHet werkte, tenminste als je hout wilde frezen. Aluminium ging al moeilijk en met staal trilde de boel zowat uit elkaar. Later had ik nog wel wat verstevigingen met plaatstaal gemaakt wat wel wat hielp maar toch tekort schoot voor metaal. Later is de machine gedemonteerd en heeft sindsdien stil in een hoekje gestaan. Zonde.
Een nieuw project
Nu 9 jaar later, heb ik weer de aspiraties om iets nieuws te bouwen. Ik ben werkzaam in de metaalsector als tekenaar, en mn werk is een beetje saai.Het ontwerp
Omdat ik in de metaalsector werk, kan ik redelijk makkelijk en betaalbaar aan plaatmateriaal komen. Dus een groot deel gaat uit plaatstaal gemaakt worden, maar ik wil ook experimenteren met andere materialen.Dit was een van de eerste opzetjes:
/f/image/oh9opYI4QmK3Sumf2Q4PHc9d.png?f=fotoalbum_large)
Uit 4mm plaatstaal met inwendige schoren. Dit alles bij elkaar zou meer dan 100 Kilo wegen. Voordelen: lekker stevig en makkelijk in elkaar te zetten. Maar ik was wel bang dat dit een gigantische klankkast ging worden. Ik woon in een rijtjeshuis dus wil lieve niet dat de hele buurt weet dat ik in de weer ben.
Daarna een nieuw ontwerp gemaakt:
/f/image/GTj0n7j4GtXr0EXfwdYvlJw5.png?f=fotoalbum_large)
Dit ontwerp ben ik meer tevreden over. Dit is op basis van zo'n truss uit de podiumtechniek. De meest efficiënte vorm om met zo min mogelijk materiaal een zo stijf mogelijke constructie te bouwen.
Nadeel: Niets is haaks, ik maak het mijzelf wel moeilijk zo. Maar dat is de uitdaging.
Tot zover ben ik qua ontwerp. Het is nog niet af, een hoop is nog niet getekend,met name het onderstel moet nog. Ik was van plan hier regelmatig updates te geven over mijn project.
ora et labora
/f/image/QkhEXXQSliXOr6FEaVuqS1oa.png?f=fotoalbum_large)