Quooker lekkage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:53
Goedemorgen,

Ik zag vanochtend een plas water liggen in de keuken, nadat ik de plint had verwijderd zag ik het druppelen bij een koppeling van de quooker. Het geheel is 4 jaar oud en geinstalleerd door keukenbedrijf

Nu heb ik gekeken of ik makkelijk iets kon aandraaien maar ik kom er nauwelijks bij, ik moet denk ik de vaatwasser verwijderen of gedeelte keuken.
Voor ik hier aan begin:

* Zou zoiets onder een opstal/inboedel kunnen vallen? Dan bel ik gewoon loodgieter
* Herkennen jullie het type koppeling?
* Zien jullie iets visueels wat niet goed zit?
* Hoe zou ik dit kunnen fixen of beter vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3OmdGa8wfhBPeaiET6C1XSUwRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RrmbPY67BwM695BqwWXsEkHm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkJsSmcPuWL139Dk5QAnztLhP4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kRUmJbSAjZahiB7WZ1czke7.jpg?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Beste antwoord (via laurens0619 op 15-04-2026 15:00)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Correct. Zoals ik al zei in eerste post, is het woord gestanst en niet rood.
Klopt dus dat je geen afvoer en zwarte slang hebt.

Makkelijkste nu is als volgt:
1. Water afsluiten
2. Slang loskoppelen bij gootsteen (vaatwasser zit daar ook aangesloten)
3. Lang touw aan slang binden
4. Slang bij quooker naar je toe trekken

Nu kan je alles ontkoppelen en daarna de blauwe slang terugtrekken naar de kraan (zorg dat touw niet meegaat).
Dan bij gootsteen het water splitsen (blauw naar kraan en een slang naar Quooker).
En dan d.m.v. touw een slang trekken naar de Quooker.
Stuk netter en makkelijker.

Het huidige T stuk kan vlak of conisch zijn, maar dat kan je pas zien zodra de slangen er af zijn. Bij vlak zou er een rubber/fiber ring of zeef moeten zitten.

Eventueel overlaten aan loodgieter.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 15-04-2026 14:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• DJMaze
  • Niet online
Die aansluiting is een aanfluiting.
Zo hoort een Quooker helemaal niet aangesloten te worden.
Als je trouwens niet in een flat woont met hoge waterdruk, dan is het al helemaal fout geplaatst.

Keukenbedrijf zou dit kostenloos moeten repareren omdat ze dit 4 jaar geleden verkeerd hebben gedaan.

ik zie ook graag een foto van de gehele geribbelde zwarte afvoer slang. kan ik je vertellen of je daar ook problemen krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 15-04-2026 12:54 ]

• laurens0619
Hmm, wat is er precies verkeerd aangesloten?
De reden dat er een verlengset is gebruikt trouwens omdat mn boiler ongeveer 2 meter rechts van mn kraan staat (in de dode hoek van mn hoekkeuken)
Over het algemeen vind ik het keukenbedrijf sowieso de schuldige omdat het spul al na 3,5 jaar kapot is maar ik heb echt _enorm_ weinig zin om daar om garantie te gaan zeuren.

Liefst los ik het gewoon zelf op, al dan niet via inboedel loodgieter

edit: wat bedoel je met afvoerslang

Hier trouwens foto van aansluiting aan waterpunt. Geen idee waar die schroeven zijn gebleven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiSzjDIpOhzGGE_tWpeawsdHtZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YRuQVB3kpRWrQgRNtCvVi3aa.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2026 13:14 ]

• DJMaze
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:05:
edit: wat bedoel je met afvoerslang
Een 4 jaar oude Quooker Pro3 of Combi heeft een inlaatcombinatie.

Later werd dit een balg principe waarbij de inlaatcombinatie niet meer nodig is. Dat zie je aan het soort ketel (quooker logo gestanst of niet).

Ook alleen de oude versie heeft een druk reduceerventiel (en die staat op je foto).

Aan je keukenkastje te zien is het een keuken met AEG inbouwapparatuur. Ik verwacht daarom nu ook niet veel support van de verkoper.

Regel iemand die verstand heeft van Quookers.
laurens0619 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:05:
De reden dat er een verlengset is gebruikt trouwens omdat mn boiler ongeveer 2 meter rechts van mn kraan staat (in de dode hoek van mn hoekkeuken)
Loodgieter had de Rehau leiding moeten splitsen en 2m verderop een kogelkraan moeten maken voor de Quooker en een afvoer.

Keuken zou ook geen dode hoek moeten hebben. Kan je de Quooker nog wel makkelijk verwijderen, zodat je hem over 2-4 jaar een servicebeurt kan geven?

[ Voor 28% gewijzigd door DJMaze op 15-04-2026 13:35 ]

• laurens0619
Sorry denk niet dat ik je helemaal kan volgen. Wat is er precies fout aan deze installatie?
Als ik deze handleiding lees dan is het denk ik hetzelfde model.

Ik herken daar ook het stuk waar het lekt. Het enige wat ik niet in de quooker documentatie zie is dat aluminium stuk ertussen. is dat een kraan oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiVJt9r-SqaQu2pyXuePUE2mMaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dCMo8RJFgCnRcrzZZLYJUtoM.png?f=user_large

Als ik google op die inlaatcombinatie zie ik dit , 3, bij het plaatje.
maar dat zie ik niet bij mij
Afbeeldingslocatie: https://manuals.quooker.com/Guideliness%20Service/Installatieschema%27s/INTER/20115/image-thumb__20115__BrandPortalGrid2Columns/GSE0062%20scheme%20INTER@2x.avif

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2026 13:39 ]

• DJMaze
  • Niet online
Maak even een foto van je Quooker en je serienummer.

Het lijkt er op dat je een duitse Pro3 hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door DJMaze op 15-04-2026 13:48 ]

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14XDkzYcz6TVTYITIeuyXLBCFoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FfJLs42LHWcBd95dmg2oJYBW.jpg?f=user_large

Serienummer zie ik zo niet zitten, kom er lastig bij maar hopelijk geeft dit ook beeld

• laurens0619
Ik heb het serienummer in mijn account gevonden. Schijnbaar ooit geregistreerd lol
Model is een: PRO3 EQ B NL

Als ik de stappen volg op
https://manuals.quooker.com/nl/servicehandleidingen

en kies voor Type nummer eindigt met B (want dat doet die toch voor de NL?)
dan kom ik op pagina van https://manuals.quooker.com/nl/servicehandleidingen-balg-qrv
waar ik kan kiezen voor Reduceerventiel

dus dan zou ik denken dat ik de balg versie heb

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2026 14:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DJMaze
  • Niet online
Correct. Zoals ik al zei in eerste post, is het woord gestanst en niet rood.
Klopt dus dat je geen afvoer en zwarte slang hebt.

Makkelijkste nu is als volgt:
1. Water afsluiten
2. Slang loskoppelen bij gootsteen (vaatwasser zit daar ook aangesloten)
3. Lang touw aan slang binden
4. Slang bij quooker naar je toe trekken

Nu kan je alles ontkoppelen en daarna de blauwe slang terugtrekken naar de kraan (zorg dat touw niet meegaat).
Dan bij gootsteen het water splitsen (blauw naar kraan en een slang naar Quooker).
En dan d.m.v. touw een slang trekken naar de Quooker.
Stuk netter en makkelijker.

Het huidige T stuk kan vlak of conisch zijn, maar dat kan je pas zien zodra de slangen er af zijn. Bij vlak zou er een rubber/fiber ring of zeef moeten zitten.

Eventueel overlaten aan loodgieter.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 15-04-2026 14:55 ]

• laurens0619
Dank!
Als ik het goed samenvat
het is goed aangesloten maar wel knullig dat die splitsing zover naar rechts zit, die kan beter tegen kraan zitten.

Technisch zou t beide moeten werken maar bij lekkage, zoals nu, is het handiger als die verplaatst is bij kraan.

Klopt dat beetje zo?

Pagina: 1