Zolderluiken op laten klappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BasvB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik ben de zolder aan het opknappen om van één gedeelte een kinderslaapkamer te maken. Er zitten luiken rondom de zolder. Deze hebben nu een constructie dat ze eruit getild worden en erin teruggezet worden en worden vastgehouden met een magneet bovenin en houtjes onderin.

Graag wil ik deze kindvriendelijk maken. Het lijkt me het mooiste als de luiken omhoog openen in een hoek van 90 graden en daar vast blijven. Ook moeten de luiken dichtgeklemd blijven als ze gesloten zijn.

De luiken zelf zijn groter dan het gat. Het zou mooi zijn als ik dezelfde luiken kan blijven gebruiken in het kader van duurzaamheid en wellicht scheelt het klustijd. Ik zou de luiken dan 180 graden draaien, zodat de handgreep aan de onderkant komt. De luiken zijn ongeveer 5 kg per stuk en van behoorlijk formaat (~90x80 cm of zo, ze verschillen per stuk, het zijn er 12 in totaal).

Het meest makkelijke lijkt mij een klepscharnier met een veer. Maar degenen die ik gevonden heb kunnen niet de combinatie van gewicht en afmetingen van de luiken aan. Bijvoorbeeld: https://www.meubelbeslago...-57-openingshoek-75-of-90

Nu zat ik eraan te denken om te werken met gasveren. Bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...000247153471.ProductImage

Nu zijn mijn vragen:
1. Is dit geschikt voor deze toepassing of zijn er betere alternatieven?
2. Als ik deze gasveren monteer heb ik dan ook een "bovenscharnier" nodig, zoals te zien is bij bol bij de foto's.
3. Blijft het luik vanzelf dicht met zo'n gasveer of moet er nog een magneet o.i.d. aan onderzijde worden gemonteerd?
4. Kan het luik überhaupt naar boven scharnieren of kan dit niet omdat de bovenkant botst zodat de hele beweging niet gemaakt kan worden (ik hoop dat ik dit duidelijk heb omschreven).

Dit gaat een beetje buiten mijn kluscomfortzone 8)7 .. alvast bedankt dus _/-\o_

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62oqTZM1H8577Ii_pDzUXwXrvAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9VJsw2I3hHN3I7cJTiFjqN48.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_NJu11QNWj3t9VGmcy4fMbZ5TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZ8NZcwiilRUAXajZUvUmxst.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACuiowlEvhRUCW9qdkryGQXwTi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5XixNng7Z4CMBz4emmcj6aB.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:52
Hoeveel graden wil je de luiken laten draaien? 90° of nog verder?

Sowieso heb je een scharnier aan de bovenkant nodig, de vraag is alleen 'wat voor scharnier'.
Je zou zo'n setje van die bovenkast-scharnieren kunnen bestellen en eens testen.
Desnoods zet je er dan nog een gasveer onder.

Edit: Deze gaan trouwens tot 4.6 kg

Magneten zullen niet nodig zijn, omdat de klep aan de bovenkant scharniert en door het gewicht al naar beneden hangt (en op zijn plek wordt gehouden door de veerspanning in het scharnier).
Nu heb je wel een magneet nodig omdat je klep aan de onderkant scharniert en naar buiten kan vallen.

[ Voor 83% gewijzigd door CappieL op 15-04-2026 11:18 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:04
Omhoog scharnierende luiken lijkt mij ook niet erg handig, tenzij ze verder kantelen dan 90 graden. Maar dan moet je gasveren hebben die ook heel ver kunnen uittrekken.

Waarom niet scharnieren aan de zijkant? Veel simpeler en goedkoper te maken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• BasvB
CappieL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:09:
Hoeveel graden wil je de luiken laten draaien? 90° of nog verder?

Sowieso heb je een scharnier aan de bovenkant nodig, de vraag is alleen 'wat voor scharnier'.
Je zou zo'n setje van die bovenkast-scharnieren kunnen bestellen en eens testen.
Desnoods zet je er dan nog een gasveer onder.

Edit: Deze gaan trouwens tot 4.6 kg

Magneten zullen niet nodig zijn, omdat de klep aan de bovenkant scharniert en door het gewicht al naar beneden hangt (en op zijn plek wordt gehouden door de veerspanning in het scharnier).
Nu heb je wel een magneet nodig omdat je klep aan de onderkant scharniert en naar buiten kan vallen.
90 graden lijkt me zat. Die van 4.6 kg had ik ook gevonden, maar zijn niet toereikend. Luiken zijn zwaarder en groter dan wat ze volgens de omschrijving aan kunnen. En 12x €35 loopt best wel in de papieren voor iets waarschijnlijk niet helemaal goed is :)
JukeboxBill schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:30:
Omhoog scharnierende luiken lijkt mij ook niet erg handig, tenzij ze verder kantelen dan 90 graden. Maar dan moet je gasveren hebben die ook heel ver kunnen uittrekken.

Waarom niet scharnieren aan de zijkant? Veel simpeler en goedkoper te maken.
Bedoel je gewoon "normale" scharnieren die ik aan de zijkant bevestig en waarmee de luiken opzij open klappen? En dan aan de andere zijkant een magneetje of een kogelsluitinkje zodat ie dicht blijft?

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:20
Misschien met een piano scharnier kan je de juiste hoek maken

• JukeboxBill
Als je verder niet zo veel aan de luiken wil veranderen dan zou je pianoscharnieren kunnen gebruiken. (anpat was net iets eerder)
Die zouden dan net zo breed moeten zijn als de overlap of de overlap aan scharnierkant iets groter maken dan aan de slotkant.
Is nog wel even de vraag of je de scharnieren kan schroeven. Het is wel dunne plaat en ws. van MDF. Maar met wat high tack kit erbij zal het wel vast blijven zitten.
Magneetsluitingen heb je al, dus kan je weer gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 15-04-2026 12:55 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
Wat is er kindonvriendelijk aan een luik van 5 kilo dat je omhoog moet tillen voor je het kan weghalen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BasvB
Is het niet zo dat de luiken dan niet open kunnen omdat ze breder zijn dan het gat? Dus de pianoscharnier komt niet aan de zijkant van het luik maar wordt er een paar centimeter naast gemonteerd. Dan kan de hoek nooit gemaakt worden om te openen toch?
Eigenlijk zou het luik eerst iets naar buiten moeten komen en dan opzij. Of denk ik te moeilijk?

Ik denk dat ik wel in de luiken kan schroeven. Welk materiaal het is weet ik niet, wel behoorlijk zwaar en sterk.

Edit: Ik kan de pianoscharnieren natuurlijk vast maken helemaal aan de zijkant van het luik en direct in de "muur" schroeven en niet aan het kozijn aan de binnenkant. Is dat wat jullie bedoelen? Dan kan de draai wel denk ik.
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:02:
Wat is er kindonvriendelijk aan een luik van 5 kilo dat je omhoog moet tillen voor je het kan weghalen?
Gaat om een klein ventje. Luiken zijn zwaar, moeten precies omhoog getild en eruit getild worden. Terug moeten ze ook weer precies geplaatst worden en een zetje krijgen anders blijven ze hangen en kunnen ze naar voren donderen.
Werkt allemaal niet zo soepel dus. Ik wil het beter hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door BasvB op 15-04-2026 13:06 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
BasvB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:05:
Is het niet zo dat de luiken dan niet open kunnen omdat ze breder zijn dan het gat? Dus de pianoscharnier komt niet aan de zijkant van het luik maar wordt er een paar centimeter naast gemonteerd. Dan kan de hoek nooit gemaakt worden om te openen toch?
Eigenlijk zou het luik eerst iets naar buiten moeten komen en dan opzij. Of denk ik te moeilijk?

Ik denk dat ik wel in de luiken kan schroeven. Welk materiaal het is weet ik niet, wel behoorlijk zwaar en sterk.

Edit: Ik kan de pianoscharnieren natuurlijk vast maken op het uiterste deel van het luik en direct in de "muur" schroeven en niet aan het kozijn aan de binnenkant. Is dat wat jullie bedoelen?

[...]

Gaat om een klein ventje. Luiken zijn zwaar, moeten precies omhoog getild en eruit getild worden. Terug moeten ze ook weer precies geplaatst worden en een zetje krijgen anders blijven ze hangen en kunnen ze naar voren donderen.
Dat kleine ventje krijgt ze dus niet van zijn plek en dat is toch de bedoeling? of moet hij ze juist wel open kunnen maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BasvB
Hij moet ze open kunnen maken :) en ook weer netjes dicht doen. Liefst zonder vingers te verliezen.
Het wordt opslagruimte voor hem, dus ook voor kleren en speelgoed e.d.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:20

Edit: Ik kan de pianoscharnieren natuurlijk vast maken helemaal aan de zijkant van het luik en direct in de "muur" schroeven en niet aan het kozijn aan de binnenkant. Is dat wat jullie bedoelen? Dan kan de draai wel denk ik.

[...]

Die scharnieren mits juist geplaatst kunnen tot 180 graden hoor :)

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:04
BasvB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:08:
Hij moet ze open kunnen maken :) en ook weer netjes dicht doen. Liefst zonder vingers te verliezen.
Het wordt opslagruimte voor hem, dus ook voor kleren en speelgoed e.d.
Dan zou ik met scharnieren aan de zijkant gaan werken. Horizontale scharnieren met veer of gasdemper gaan niet heel kindvriendelijk open of dicht.

• BasvB
anpat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:13:
[...]

Die scharnieren mits juist geplaatst kunnen tot 180 graden hoor :)
Yes, maar dan moeten ze dus wel helemaal aan de zijkant van het luik geplaatst worden, anders kan het luik nooit kieren lijkt me?

En ze komen dan aan die zijkant iets naar voren vanwege de dikte van de scharnieren. Daar kan ik denk ik mee leven. Aan de andere kant een sluitinkje of magneetje en dan zou het moeten lukken.

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 14:12
BasvB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:32:
[...]

Yes, maar dan moeten ze dus wel helemaal aan de zijkant van het luik geplaatst worden, anders kan het luik nooit kieren lijkt me?
Dat probleem heb je aan de bovenkant toch ook? Dat het luik verder komt dan de bovenkant van het gat?

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik snap dat het zonde voelt om de bestaande panelen weg te gooien. Maar ik zou het toch doen. Vervolgens alle tussenliggende staanders eruit halen en schuifdeuren van MDF maken.

Zie
https://www.praxis.nl/klu...or-schuine-wand-op-zolder
Voor een stap-voor-stap uitleg.

Ik heb op mijn zolder twee kinderkamers gemaakt en ook schuifdeuren onder de knieschotten gemaakt. Dat is voor kinderen een stuk makkelijker dan openklappende panelen. Op de randen van de mdf deuren heb ik een kunstof U profiel geplakt zodat de de randjes niet snel afbrokkelen bij ruw gebruik (kinderen... :X )

De materialen zijn niet goedkoop, maar als je de materialen bij Hornbach bestelt is het al iets goedkoper dan de Praxis.

• JukeboxBill
. . .
Mijn idee is om de pianoscharnieren tussen het vaste paneel en de luiken te maken. Afhankelijk wat de scharniermaat heb je daar een overlap van 1,5 a 2 cm voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1KFfRGXaeJsM-4jsvHTCrXrW78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TjotHCnA18qVdAtYASimz07m.jpg?f=user_large

Nu ik het zo teken zie ik wel een minpunt: je kan het luik niet veel meer dan 90 graden openen.

• BasvB
MrSenne schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:38:
[...]

Dat probleem heb je aan de bovenkant toch ook? Dat het luik verder komt dan de bovenkant van het gat?
Klopt!
Thy... schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:39:
Vervolgens alle tussenliggende staanders eruit halen en schuifdeuren van MDF maken.
Dank je. Dat is een mooie oplossing. Maar te intensief, het zou om 4 wanden gaan. Wil graag dit kalenderjaar klaar zijn en er zijn nogal wat meer klussen die gedaan moeten worden op zolder.
JukeboxBill schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:37:
[...]

Mijn idee is om de pianoscharnieren tussen het vaste paneel en de luiken te maken. Afhankelijk wat de scharniermaat heb je daar een overlap van 1,5 a 2 cm voor nodig.

[Afbeelding]

Nu ik het zo teken zie ik wel een minpunt: je kan het luik niet veel meer dan 90 graden openen.
Ik denk dat ik je (en je plaatje ongeveer, dank daarvoor) begrijp. Ik denk niet dat het een groot probleem is als de luiken maar 90 graden open kunnen opzij. Volgens mij liggen er geen enorme spullen die er dan niet meer uit kunnen. In het ergste geval zou ik een keer het scharnier eruit moeten schroeven.

Bedankt in ieder geval. Ik denk dat ik het binnenkort eens met een pianoscharnier moet proberen bij één luik. Kan ik zien hoe mooi / handig het wordt.

• BasvB
Die zien er chique uit, dank voor de tip.

Kan niet zo goed zien of het luik / de klep hierbij eerst iets naar voren gaat voordat ie scharniert. Aangezien de luiken groter zijn dan de gaten is dit wel nodig eigenlijk. Of zou het goed genoeg zijn, als dit niet het geval is, als ik de luiken zo laag monteer dat er net geen kier zit?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:55
BasvB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:44:
[...]

90 graden lijkt me zat.

[...]
Nee nee nee, 90 graden omhoog gaat gegarandeerd een hoop gevloek en getier opleveren. Niet alleen zeer onhandig bij het in- en uitladen, maar iedereen gaat zijn/haar hoofd stoten.

Als je omhoog gaat draaien: ruim meer dan 90 graden.
Maar makkelijker is toch echt horizontaal draaien.

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:51
Iets met knuppel en hoenderhok; Waarom niet een deurtje van maken, twee scharniertjes aan de zijkant en klaar. Als het een klep is die 90 graden naar voren staat is het al vrij vervelend om er onder te komen.
Pagina: 1