Vraag

• MT6666
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:17
Mijn vraag
Is een full electric warmtepomp met R290 propaan logisch of niet. Welke type warmtepomp raden jullie aan?

Betreft huis uit 1979, verbruiken nu 1300 m3 met Intergas xtreme 36. Ketel pruttelt doorgaans op 40 garden. Soms eens een uitschieter naar 60. 4 persoons huishouden. Vloeroppervlak circa 165 m2. Vloer en dak zijn in 2020 nageïsoleerd. Vloer 9cm pur Rd 3.5, dak 14 cm steenwol Rd 3.8. Beneden is vloerverwarming. Boven radiatoren type 22 uit 2020. Huis voor helft voorzien van tripple glas. Andere helft nog niet. Hebben mechanische ventilatie. WTW moeilijk realiseerbaar. Spouw is niet na te isoleren blijkt na schouw. Heeft 2cm vrije ruimte en veel speciebaarden. Wel voorzien van 3cm glaswolplaten die nog goed zitten en veerkrachtig zijn.

Ben benieuwd naar jullie suggesties.

[ Voor 4% gewijzigd door MT6666 op 15-04-2026 09:11 . Reden: toevoeging aanvoertemperatuur ]

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Croga

The Unreasonable Man

De hamvraag bij warmtepompen is altijd: Kun je op lage temperatuur verwarmen?

Heb je al eens geprobeerd je verwarmingstemperatuur aan te passen in de ketel? Waar staat die nu op? Zolang die boven de 60 graden moet staan gaat een full electric warmtepomp je niet echt helpen; het rendement wordt dan te laag.

Hier verwarmen we een 100 jaar oud huis van 300 m2 met zo'n 1200m3 per jaar. Verwarmingstemperatuur op 55 graden maximaal en 45 graden wanneer mogelijk. En ik durf het niet aan om full-electric te gaan; verwacht dat dat niet altijd voldoende zal kunnen leveren.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:52
Op basis van de info die je hier deelt kan een full electric wp prima! Prima isolatie, bekenden vloerverwarming, boven radiatoren met een prima afgifte.
Financieel is dat de meest zinvolle keuze, kun je hier checken (site zelf gemaakt).

Ik zou niet twijfelen.