Advies herstel betonnen balkon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MiRI
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-05 09:29
Dag mede tweakers,

Ik ben op zoek naar advies over mijn balkon (beton). De verf/coating bladdert op meerdere plekken af. Voor zover ik kan beoordelen is het beton zelf nog in goede staat: geen betonrot, scheuren of zichtbare wapening. Ik wil het graag netjes en goed herstellen, maar weet niet goed wat de beste aanpak is.

Waar ik graag jullie advies over hoor:

Bovenkant balkon:
- Wat is de juiste aanpak/stappenplan?
- Welke materialen of producten raden jullie aan?

Zijkanten en onderkant:
- Is de aanpak hier anders dan bovenop?
- Wat is hier het beste stappenplan?
- Welke materialen/producten zijn geschikt?
De zijkanten en onderkant zou ik het liefst in RAL9010 willen afwerken.

Ik voeg foto’s toe voor de duidelijkheid.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGevXPyv1zkX6mK9kWtjpYSJ8LI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2B78joICBA8wpM5N7Bx9P2J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_ImEev99oXiDhcV0XcDdo2KHwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEEjGTttK6nzPlx3WTuyxZPR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jih-LaR-N9QoPiR8w3bfKNiKHwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3id2mng5hhVfXHtWAEagoBf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh8eyTWwi917NBuVRisepiRw1eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHyPQ2UXgAEu56X5pVoI069d.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:23
Wat ik zou doen?
  • De verf van het vloeroppervlak schuren
  • Eventuele regenwaterafvoeren nakijken
  • Tegeldragers neerleggen
  • Houten/Kunstof/Stenen tegels 30x30 cm neerleggen
  • Voorkant van de balkonplaat ook schuren
  • Voorkant schilderen met betonverf
  • Genieten van het resultaat
Indien noodzakelijk kun je na een paar jaar de voorkant nog een keer schilderen.

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 21:58
Wat ik al 2x heb gedaan:

Zo schoon mogelijk maken, opschuren, primeren en vorstbestendige tegels er op lijmen.

Inmiddels 20 jaar verder en de balkons liggen er nog keurig bij eens in de 5 jaar alleen de randjes ff netjes maken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt duidelijk betonschade aan je balkon, te zien aan de stalactieten aan de onderzijde. Er zitten dus scheuren in en vocht heeft daar al langdurig zijn werk gedaan.

Waarschijnlijk wordt het weghakken wat aangetast is, dit weer repareren en dan een coating. Na 10 jaar begint het cirkeltje weer opnieuw.

Waar zit de waterafvoer eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 15-04-2026 21:05 ]

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05 11:29
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:03:

Waarschijnlijk wordt het weghakken wat aangetast is, dit weer repareren en dan een coating.
Herkenbaar en eens - wij hebben ons balkon laten repareren en dit is exact wat de werkers gedaan hebben. Beton dat er niet meer goed uitzag werd eruit gehakt; daarna een bekisting gemaakt en nieuw beton erop, en daarna matten om tegels op te leggen, profielen voor afwateren, tegels, voegen, en toen schuren + verven.

Een flinke klus, ik was er niet handig genoeg voor maar een goede DIYer kan het wel denk ik.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn die stalactieten gewoon metalen pinnen of staven o.i.d.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:25
Helemaal kaal maken met een betonslijper en vervolgens voorzien van een PU-coating. Daarna eventueel tegels erop (los).

Zoals eerder gezegd de afwatering checken. Als die niet goed is moet je misschien eerst zelf wat afschot aanbrengen met een cullaag, vóór dat je de PU aanbrengt.

Als het beton kaal is, kun je ook meteen beoordelen wat de staat van het beton is :)

• Wolly
  • Niet online
Juup schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:04:
Volgens mij zijn die stalactieten gewoon metalen pinnen of staven o.i.d.
Denk het niet. Je ziet bij de rechter ook een scheur+lekspoor.

Topicstarter: Ik zou ook niet teveel leunen op je balkonhek, die bevestiging is ook doorgeroest.

• Wolly
  • Niet online
CptKemel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:03:
[...]

Herkenbaar en eens - wij hebben ons balkon laten repareren en dit is exact wat de werkers gedaan hebben. Beton dat er niet meer goed uitzag werd eruit gehakt; daarna een bekisting gemaakt en nieuw beton erop, en daarna matten om tegels op te leggen, profielen voor afwateren, tegels, voegen, en toen schuren + verven.

Een flinke klus, ik was er niet handig genoeg voor maar een goede DIYer kan het wel denk ik.
Het vervelende is dat ze pas bij het hakken en breken zien hoeveel schade er is. Heb meegemaakt dat halve balkon weg was gerot maar aan de bovenkant was het net onvoldoende. Dure grappen zijn dat.

Het zijn ook enorme koudebruggen dit soort balkons, echt ondingen.

Werkwijze is overigens:

- Afkloppen op losse en gescheurde delen. Deze delen grof uithakken.
- Vrijgekomen wapening ontroesten
- Primer op cementbasis
- Bekisting
- Ondervloer herstellen met epoxy mortel
- Coaten balkonvloer (achterenvolgens Sikafloor 156 / 400 / 410)

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 15-04-2026 23:14 ]

• MiRI
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-05 09:29
Bedankt allemaal voor het uitgebreide meedenken. @S.J.Onnie @nl0jdb @Wolly @CptKemel @BBBrt

Op basis van jullie reacties begin ik wel te twijfelen of de staat van het balkon inderdaad beter is dan ik in eerste instantie dacht. Met name de opmerking over mogelijke betonschade en de “stalactieten” aan de onderzijde zet me aan het denken , dat had ik zelf nog niet zo gezien.
Wat betreft de afwatering: die zit aan de zijkant verwerkt. Ik heb hieronder nog twee extra foto’s toegevoegd waarop dat hopelijk wat duidelijker te zien is. Voor zover ik kan beoordelen loopt het water daar wel weg, maar is de afschot naar daar niet heel goed.

Wat ik meeneem uit jullie reacties is dat er grofweg twee richtingen zijn:
• Eerst volledig kaal maken en de betonconditie goed beoordelen
• Afhankelijk daarvan kiezen voor óf een coating-systeem, óf een meer ingrijpende reparatie (uithakken, wapening behandelen, opnieuw opbouwen)
Voor nu lijkt het me verstandig om eerst (een deel van) het balkon kaal te maken, zodat ik goed kan zien hoe het beton en eventueel de wapening eraan toe zijn. Daarna kan ik een betere keuze maken voor de verdere aanpak.

Nog een paar praktische vragen:
• Als ik dit ga doen met een betonslijper: wat voor korrel/grofheid (diamantschijf) raden jullie aan om de oude coating en eventuele toplaag netjes te verwijderen zonder meteen te agressief te werk te gaan?
• Heeft iemand ervaring met wat het ongeveer kost als je dit (afhankelijk van de staat) laat uitbesteden? Dan kan ik een beetje inschatten of zelf doen realistisch is of niet

Nogmaals dank voor het meedenken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4gQCs3c-Z7kbj0EyAq00T3WWwg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uezl6NfY1BOm3iBKIKT1eyGa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyqMUpc3Qd_qAQKOxtHvDIo5f8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7MmgIe2uYsB3syYTzXtpcFm.jpg?f=fotoalbum_tile

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:25
Het is best een klus.. geen idee wat een aannemer hiervoor zou vragen. Ik denk dat het relatief goedkoop kan, als je het echt alleen houdt bij kaalslijpen, dekvloer onder afschot aanbrengen en coaten.

Als je het zelf gaat doen: die betonslijpers worden verhuurd met een standaard schijf erop. Gebruik die gewoon. Je moet het wel heel bont maken en veel geduld hebben voor je met zo'n ding opeens op de wapening zit ;)

Wat betreft de constructieve staat: het ziet er allemaal wat verwaarloosd en op het oog misschien zorgelijk uit, maar dat valt wel mee. Na kaalschuren is het al een heel ander plaatje.

De stalagtieten zijn voornamelijk wit en zitten op de kopsekant. Het kan zijn dat hier wat scheurtjes zitten, maar heel heftig is het niet. Als ze ergens midden onder je balkon hangen, is het vervelender. Dat beetje roestuitbloei is ook lang nog niet zorgelijk. Als je echt een watervoerende scheur langs je wapening hebt, ziet het er heel anders uit.
Stukken beton uithakken en aanhelen is zeer waarschijnlijk echt nog niet aan de orde.

Ook de corrosie op de voet van de leuning is niet zorgelijk. De coating ligt eraf, dus gaat het roesten. De bouten zien er nog prima bedekt uit. Gewoon ook even kaalschuren, en coaten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:07
Er zitten helemaal geen stalactieten. Dat zijn afgeslepen keilbouten of draadeinden o.i.d.
Stalactieten hebben een heel andere vorm.
Schoonmaken, schuren, coating/primer/grondverf op beton/hout en dan beton afwerken met 2 componenten PU coating. hout aflakken met een goede UV bestendige lak op terpentine basis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05 11:29
Je stap 1 is, zoals je zelf al voorstelt, een goed beeld te krijgen van wat precies de staat is van het beton. Dus terug naar kaal beton, dan kun je analyseren wat de volgende stap is.

Wat die witte dingen precies zijn moet je ook uitvinden, het lijken mij ook bouten of andere metalen delen, maar ook daar kom je wel achter.

Heb je niet "bang" willen maken door meteen over beton hakken te beginnen, maar als je aan deze klus begint, maak dan een backup plan als betonreparatie nodig is.

Voordeel: het is nu net voorjaar dus je hebt minstens 6 maanden (en wellicht langer) geen last van nachtvorst als je balkon kaal is, dus genoeg tijd om het te fixen. Maar als je een aannemer nodig hebt, heeft dat ook aanlooptijd.
Pagina: 1