Advies mogelijkheid eigen laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ethernal Five
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische auto, maar waar ik telkens op vast loop is een plek om een laadpaal op te hangen. Er zit namelijk een grote wadi tussen mijn huis en de straat. Ook is de plaats op de straat geen officiële parkeerplek maar wordt wel vaker gebruikt om (tijdelijk) te parkeren.

Er is zijn twee publieke laadplekken op ong. 150 meter afstand, maar aangezien ik niet heel veel rij en 4,5kWp aan panelen heb liggen(met een hoop overschot) gebruik ik liever dat om de auto op te laden. Is dus wel een optie als een eigen laadpaal niet mogelijk is.

Mijn vraag is dus; is het uberhaupt mogelijk om in deze situatie een laadpaal te gebruiken en zo ja, wat zou daarvoor de beste plek zijn?

Meer info:
- mijn huis in het rood
- afstand tussen de voorkant van mijn huis tot de straat is ~15 meter
- oprit is privé terrein van de buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKqiDyv1numB4ZSX3oYupZjg_7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnvTcFOJ9GopaFFr7J6PQRzF.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:52
Eigen laadpaal is helaas geen optie.
Het groen is gemeentegrond en kan je geen kabelgoot in aanleggen. Tevens is de afstand te groot.
Je hebt geen eigen oprit.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je buren vragen of ze willen gedogen dat je daar af en toe je auto laadt? Als je goede sier wilt maken kan je ook nog je laadpaal delen met je buren, voor als je ook ooit elektrisch gaan rijden. Raak je ook nog eens makkelijker nog meer zonnestroom kwijt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

Fe2O3

Ja das roest

Je hebt geen privé parkeerplaats, en kan niet direct voor je huis parkeren dat iets over je eigen grond richting een parkeerplaats kan, en dus ook geen noodzaak voor een eigen laadpaal. Zo simpel is het.

Dum de dum

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:40
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:04:
Je buren vragen of ze willen gedogen dat je daar af en toe je auto laadt? Als je goede sier wilt maken kan je ook nog je laadpaal delen met je buren, voor als je ook ooit elektrisch gaan rijden. Raak je ook nog eens makkelijker nog meer zonnestroom kwijt.
Dan moet je wel zeker weten dat de buren er de komende jaren blijven wonen, een nieuwe buur kan dwars gaan liggen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hoe zijn de buren aan die privé oprit gekomen en is voor jou ook zoiets mogelijk? Zonder oprit wordt het lastig

Van klussen krijg je grijze haren

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
Eigen laadpaal is hier niet mogelijk als je voortuin niet diep genoeg is om een parkeerplaats aan te leggen (als je al voor de gevel mag parkeren van de APV). Als dat wel kan, dan een parkeerplaats aanleggen en oprit aanvragen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enige optie die ik zie is een lang verlengsnoer.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 22:53
Wolly schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:04:
Goed punt! Aangezien langzaam laden de voorkeur heeft kan het ook een prima optie zijn met een draagbare lader en een paar kabelgoottegels.

Ja, het mag niet enzo, maar het werkt wel en als de gemeente er toch iets van vindt, dan heb je het zo weer teruggedraaid en is je investering niet groter dan wat tegels en een hoge kwaliteit verlengsnoer (3x2,5).

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

Fe2O3

Ja das roest

cryforhelp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:19:
[...]

Goed punt! Aangezien langzaam laden de voorkeur heeft kan het ook een prima optie zijn met een draagbare lader en een paar kabelgoottegels.

Ja, het mag niet enzo, maar het werkt wel en als de gemeente er toch iets van vindt, dan heb je het zo weer teruggedraaid en is je investering niet groter dan wat tegels en een hoge kwaliteit verlengsnoer (3x2,5).
En die tegels gaat OP recht door het grasveld heen leggen, of, de oprit van de buren? :D

Dum de dum

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:41
[...]

Als de buurt waarin je woont een beetje coulant is, is een lang verlengsnoer een optie. Aan de voorgevel van je woning een stopcontact maken. Lang verlengsnoer uitleggen over de stoep (eventueel met gootje o.i.d.) en vervolgens de 220v lader voor een elektrische auto op het gras leggen. Technisch gezien kan dat prima.

Je zegt dat je niet heel veel kilometers maakt. Bedenk voor jezelf hoeveel kilometers je maakt op week / maand basis. Kijk vervolgens naar kilometers die je kan halen met een volle accu.

Ik kan me voorstellen dat de buurtjes bij 1 a 2x per maand z'n kabel daar te zien liggen daar niet zoveel problemen mee hebben. Maar als je elke week of vaker daar gaat laden kun je sneller klachten krijgen.

Extra info:
Laden met een 220v lader elektrische auto kan lang duren (8 uur of meer). Als de salderingswetgeving eraf gaat moet je de stroom verbruiken terwijl je hem opwekt. Hierdoor zal je in de praktijk overdag (terwijl de zon schijnt) willen laden. Iets om mee te nemen in je gedachten.

• Ethernal Five
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:04:
Mijn buren hebben al een elektrische auto en een eigen laadpaal :) helaas kan ik mijn auto niet op hun oprit zetten vanwege redenen.
fenrir schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:46:
Hoe zijn de buren aan die privé oprit gekomen en is voor jou ook zoiets mogelijk? Zonder oprit wordt het lastig
Dit is vanuit de bouw al zo opgezet, mijn buren hebben ook een heel ander type huis. Nee ik weet wel zeker dat dit voor ons niet mogelijk gaat zijn (helaas).
Wolly schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:04:
[...]

macscot schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:09:
[...]

Als de buurt waarin je woont een beetje coulant is, is een lang verlengsnoer een optie. Aan de voorgevel van je woning een stopcontact maken. Lang verlengsnoer uitleggen over de stoep (eventueel met gootje o.i.d.) en vervolgens de 220v lader voor een elektrische auto op het gras leggen. Technisch gezien kan dat prima.

Je zegt dat je niet heel veel kilometers maakt. Bedenk voor jezelf hoeveel kilometers je maakt op week / maand basis. Kijk vervolgens naar kilometers die je kan halen met een volle accu.

Ik kan me voorstellen dat de buurtjes bij 1 a 2x per maand z'n kabel daar te zien liggen daar niet zoveel problemen mee hebben. Maar als je elke week of vaker daar gaat laden kun je sneller klachten krijgen.

Extra info:
Laden met een 220v lader elektrische auto kan lang duren (8 uur of meer). Als de salderingswetgeving eraf gaat moet je de stroom verbruiken terwijl je hem opwekt. Hierdoor zal je in de praktijk overdag (terwijl de zon schijnt) willen laden. Iets om mee te nemen in je gedachten.
Een lange laadkabel lijkt de enige mogelijkheid te zijn inderdaad, ik had daar mijn twijfels over omdat het een beste afstand en er flink wat stroom over zo'n kabel komt maar zoals jullie opmerken langzamer laden beter is verwacht ik dat dat wel goed komt.
Ook staat er af en toe een plas water in de wadi maar dit komt nooit zo hoog en zou de kabel een beetje langs de zijkant kunnen leggen.

Ik denk dat ik hiermee wel voldoende weet, bedankt voor de antwoorden allen!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ethernal Five schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:31:
[...]

Mijn buren hebben al een elektrische auto en een eigen laadpaal :) helaas kan ik mijn auto niet op hun oprit zetten vanwege redenen.

[...]

Dit is vanuit de bouw al zo opgezet, mijn buren hebben ook een heel ander type huis. Nee ik weet wel zeker dat dit voor ons niet mogelijk gaat zijn (helaas).

[...]

[...]

[...]

Een lange laadkabel lijkt de enige mogelijkheid te zijn inderdaad, ik had daar mijn twijfels over omdat het een beste afstand en er flink wat stroom over zo'n kabel komt maar zoals jullie opmerken langzamer laden beter is verwacht ik dat dat wel goed komt.
Ook staat er af en toe een plas water in de wadi maar dit komt nooit zo hoog en zou de kabel een beetje langs de zijkant kunnen leggen.

Ik denk dat ik hiermee wel voldoende weet, bedankt voor de antwoorden allen!
Je negeert wel alle antwoorden dat dit bij een gemeente met een relatief normale APV totaal niet toegestaan is. Als het al wel is opgenomen is het toegestaan met een kabelgoot of met kabeltegels. Daarnaast zit je met de flinke afstand die je moet overbruggen. En je parkeert op een plek die eigenlijk niet gebruikt mag worden als parkeerplek - is het een woonerf of heb je een parkeerverbod aan die zijde van de weg?

M.i. is dit wachten op een buur die gaat klagen (m.i. terecht, maar verder niet zo relevant) waarna er handhaving komt kijken en je mogelijk direct twee boetes krijgt (parkeren en kabel).

Langzaam laden is overigens niet beter, je hebt meer netto verlies omdat je langer laadt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Wolly
  • Niet online
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:39:
[...]

Je negeert wel alle antwoorden dat dit bij een gemeente met een relatief normale APV totaal niet toegestaan is. Als het al wel is opgenomen is het toegestaan met een kabelgoot of met kabeltegels. Daarnaast zit je met de flinke afstand die je moet overbruggen. En je parkeert op een plek die eigenlijk niet gebruikt mag worden als parkeerplek - is het een woonerf of heb je een parkeerverbod aan die zijde van de weg?

M.i. is dit wachten op een buur die gaat klagen (m.i. terecht, maar verder niet zo relevant) waarna er handhaving komt kijken en je mogelijk direct twee boetes krijgt (parkeren en kabel).

Langzaam laden is overigens niet beter, je hebt meer netto verlies omdat je langer laadt.
Rubbermat is ook een mogelijkheid. En een bekeuring voor laden heb ik nog nooit van gehoord :o

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
als je 'niet heel veel rij' is de winst van met eigen zonnestroom laden ook maar heel beperkt. daarnaast is het dus ook maar heel klein stukje lopen naar die paal. dus je kunt jezelf ook de moeite en kosten besparen. een verlengsnoer van 20 meter met 3x2,5m2 kabel is al snel 100 euro.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:51:
[...]

Rubbermat is ook een mogelijkheid. En een bekeuring voor laden heb ik nog nooit van gehoord :o
Je krijgt een bekeuring voor iets als 'oneigenlijk gebruik gemeentegrond' daar moet je meestal binnen de APV een vergunning voor hebben en eventueel precariobelasting voor betalen.

• Wolly
  • Niet online
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:53:
[...]

Je krijgt een bekeuring voor iets als 'oneigenlijk gebruik gemeentegrond' daar moet je meestal binnen de APV een vergunning voor hebben en eventueel precariobelasting voor betalen.
Precariobelasting voor een verlengsnoer met een matje erover.

Of bedoel je iets anders?

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Mijn advies is, laat het gaan, wij rijden sinds 2022 elektrisch en hebben pas sinds kort een laadpaal, daarvoor (wegens soortgelijke redenen) geen mogelijkheid gehad om zelf te laden. Accepteer de kosten van de laadpaal, het is alsnog voordeliger dan met een ICE rijden. (reken ook even uit wat je kwijt bent aan de totale aanleg van de laadpaal, incl. mogelijke aanpassing van de meterkast en verdere zaken voor loadbalancing, zet dat af tegen de kosten van de laadpaal).
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:53:
[...]

De meeste gemeentes die meewerken doen niet aan precariobelasting, maar een eenmalige ontheffing voor het gebruik van de openbare ruimte, of gratis of tegen een kleine betaling.

[ Voor 61% gewijzigd door Mad-Matt op 16-04-2026 07:08 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mad-Matt schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:05:
Mijn advies is, laat het gaan, wij rijden sinds 2022 elektrisch en hebben pas sinds kort een laadpaal, daarvoor (wegens soortgelijke redenen) geen mogelijkheid gehad om zelf te laden. Accepteer de kosten van de laadpaal, het is alsnog voordeliger dan met een ICE rijden. (reken ook even uit wat je kwijt bent aan de totale aanleg van de laadpaal, incl. mogelijke aanpassing van de meterkast en verdere zaken voor loadbalancing, zet dat af tegen de kosten van de laadpaal).

[...]

De meeste gemeentes die meewerken doen niet aan precariobelasting, maar een eenmalige ontheffing voor het gebruik van de openbare ruimte, of gratis of tegen een kleine betaling.
Zie jij een gemeente meewerken aan:
  • Over de stoep
  • Door 15m wadi
  • Zodat er geladen kan worden op een plek waar volgens TS niet geparkeerd mag worden
Ik zie dit niet vliegen en dan meer dan 1000€ uitgeven om daar achter te komen, zou ik jammer vinden.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

True schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:22:
[...]

Zie jij een gemeente meewerken aan:
  • Over de stoep
  • Door 15m wadi
  • Zodat er geladen kan worden op een plek waar volgens TS niet geparkeerd mag worden
Ik zie dit niet vliegen en dan meer dan 1000€ uitgeven om daar achter te komen, zou ik jammer vinden.
Zeker niet. Daarom ook mijn opmerking over de kosten.
Dat was voor ons de doorslag. We zouden pas na ruim 35.000km voordeel hebben van een eigen laadpaal, met het risico dat de gemeente na een week op de mat kon staan met "Dit mag niet"

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:13
@Ethernal Five Kun je de auto op de aangegeven plek voor langere tijd (bijv over de nacht heen) parkeren zonder problemen met de buurt cq. handhaving van de gemeente? Als dat het geval is zou ik gewoon een buitenstopcontact (bij voorkeur CEE) maken, verlengsnoer van 20 meter eraan en dan met een granny charger je auto laden. Mocht het problemen opleveren dan rol je het zo weer op en heb je geen hele hoge kosten gemaakt.

Wanneer langere tijd parkeren op die plek uberhaupt niet mogelijk is dan zou ik dit idee laten varen dan heeft het simpelweg geen zin.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1