Ongebruikelijk veel lage reviewbeoordelingen – graag control

Pagina: 1
Acties:

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Op advies van @Dirk in het Het kleine-mismoderatietopic deel XXX open ik hierbij een topic in Pricewatch om dit voor te leggen. Ik merk namelijk dat er opnieuw ongebruikelijk veel lage beoordelingen worden uitgedeeld op meerdere van mijn productreviews. Het gaat dan vooral om beoordelingen zoals beknopt of zelfs oppervlakkig, terwijl de betreffende reviews inhoudelijk juist behoorlijk uitgebreid zijn.

Een paar voorbeelden:En hier zelfs oppervlakkig:Dit patroon loopt door bij meerdere van mijn reviews. Ik vermoed bovendien dat ik niet de enige ben die hiermee te maken heeft, maar ik kan uiteraard alleen mijn eigen voorbeelden noemen. Ik wil niet zeggen dat deze beoordelingen per definitie onterecht zijn, maar ze sluiten in mijn ogen niet goed aan op de inhoud. Daardoor krijg ik het gevoel dat er mogelijk bewust lage scores worden uitgedeeld.

Graag zou ik willen vragen of hier even naar gekeken kan worden. Reviews kosten best wat tijd en moeite om te maken, en het is jammer als de beoordeling ervan op deze manier scheef kan raken. Mocht er niets aan de hand zijn, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor het meekijken :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Van de 33 beoordelingen zijn er 2 oppervlakkig en 1 beknopt. Waar maak je je druk om?

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:42

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Voor de duidelijkheid: alle lage scores bij deze reviews zijn afkomstig van verschillende, unieke, gebruikers.

Kijk ik verder terug dan komt er wel een gebruiker naar boven die we eerder hebben aangesproken omdat die wel erg zuinig is met zijn scores, ik zal later nog eens kijken of we hier nog meer mee moeten doen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Djordjo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:14:
Van de 33 beoordelingen zijn er 2 oppervlakkig en 1 beknopt. Waar maak je je druk om?
Bij twijfel kan vragen toch nooit kwaad? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Djordjo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:14:
Wat het 'm voor mij is, bij bijvoorbeeld deze review:
Philips Hue Essential White and Color Ambiance A60 - E27 slimme lamp - 806 lumen (3-pack) review door PeacekeeperNL

Is dat de 1x0 en 1x+1 gelijk het gemiddelde omlaag trekken van de 9x+3. Voor de vaste reviewers hier op Tweakers (waar ik @G_Dragon ook onder schaar) zijn dergelijke moderaties een doorn in het oog voor het vele werk dat wij erin steken. Daarnaast voelt het oneerlijk, en doordat wij er zelf geen inhoudelijk zicht op hebben, lijkt het er wel eens op dat er een paar 'misgunners' actief zijn, om het maar een naampje te geven.

In dat opzicht hoop ik dat de beoogde revisie van het moderatiesysteem voor reviews snel doorgang vindt.

Andere reviews van mij van het afgelopen jaar (waar het gelukkig niet in een +2-review voor mij heeft geresulteerd, want die vind ik voor mijn portfolio onvoldoende):
SwitchBot K11+ review door PeacekeeperNL met een beknopt moderatie. Sorry, maar dat vind ik de review echt niet.
Moonbird Adem- en slaapcoach Groen review door PeacekeeperNL met een beknopt moderatie. Idem...
Garmin fēnix 8, 51mm, Titanium body, Sapphire Glass, Grijs (Oranje) review door PeacekeeperNL wederom (en hier zit écht veel tijd in de review).

Gelukkig valt het voor het afgelopen jaar wel mee, daarvoor was het echt niet te doen en heeft er voor mij aan bijgedragen dat het plezier wel een beetje is weggegaan uit het schrijven van reviews. Daarom ben ik ergens ook wel blij dat ik nu een klein kliekje heb met vaste reviewers om elkaars reviews te modereren, zodra er weer een nieuwe review wordt gepubliceerd.

edit:
En in dat opzicht is zo'n frontpage mismoderatietopic ergens wel prettig, omdat daar mensen (zoals ik) zitten die meelezen en dan op die manier ons steentje proberen bij te dragen om mismoderaties recht te zetten. Wat dat betreft wordt er voor mijn gevoel op reviews heel weinig gemodereerd, als ik kijk naar het aantal views op mijn reviews.

[ Voor 8% gewijzigd door PeacekeeperNL op 14-04-2026 13:40 ]

Mijn reviews al gezien?

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:33:
[...]

Bij twijfel kan vragen toch nooit kwaad? :)
Tuurlijk! Mijn verbazing uiten over "ongebruikelijk veel" kan ook geen kwaad toch? :)

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van mensen die de moderatie score zien als hoe 'goed' een review is. Het is niet mogelijk een lage score te geven, zonder dat daar 'oppervlakkig' of 'beknopt' bij hoort, maar daar hebben die mensen geen boodschap aan. De categorien die te kiezen zijn, zijn ook niet echt alomvattend, genoeg voorbeelden te bedenken waar iemand eigenlijk nooit een juiste keuze kan maken.

• Aldy
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
nietorigineel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:22:
Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van mensen die de moderatie score zien als hoe 'goed' een review is. Het is niet mogelijk een lage score te geven, zonder dat daar 'oppervlakkig' of 'beknopt' bij hoort, maar daar hebben die mensen geen boodschap aan. De categorien die te kiezen zijn, zijn ook niet echt alomvattend, genoeg voorbeelden te bedenken waar iemand eigenlijk nooit een juiste keuze kan maken.
Wat jij graag zou zien is dat er twee soorten beoordelingen zouden zijn, naast de huidige, ook een inhoudelijke moderatie. Of begrijp ik dit verkeerd?
Als je dit bedoelt, dan zou ik daar op tegen zijn, aangezien de reviewer heel veel (kostbare) tijd in een review steekt en deze via een negatieve moderatie onderuit gehaald kan worden.
Extra: Als je het niet eens bent met een review, dan kun je dat kenbaar maken in een reactie. Daar kun je dat ook toelichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Aldy op 14-04-2026 15:35 ]

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aldy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:33:
[...]

Wat jij graag zou zien is dat er twee soorten beoordelingen zouden zijn, naast de huidige, ook een inhoudelijke moderatie. Of begrijp ik dit verkeerd?
Als je dit bedoelt, dan zou ik daar op tegen zijn, aangezien de reviewer heel veel (kostbare) tijd in een review steekt en deze via een negatieve moderatie onderuit gehaald kan worden.
Extra: Als je het niet eens bent met een review, dan kun je dat kenbaar maken in een reactie. Daar kun je dat ook toelichten.
Ik wil helemaal niets, want ik beoordeel nooit reviews. Maar je weet bij elke vorm van ratings toekennen dat mensen zich weinig aantrekken van de beschrijving die naast het aantal sterren / cijfer staat. Zelfde als met het beoordelen van comments, daar hebben mensen (tenzij je ze tegenhoudt) ook maling aan de omschrijving van de cijfers en als ze het ergens niet mee eens zijn willen ze het liefst -1 geven, hoewel dat eigenlijk niet op basis van mening moet zijn. Moderatie moet tegenwoordig volgens mij eerst zelf geactiveerd worden, mogelijk met randvoorwaarden (ik weet het niet precies) - als je dit wil voorkomen bij beoordelen van reviews is zoiets misschien ook nodig.

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:58

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

nietorigineel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:22:
Wat ik zelf ooit ondervonden heb, praat ik wel over een langere tijd geleden, was dat toen ik als Moderator had ingegrepen, ik opeens op mijn laatste 4 reviews een 0+ had gekregen. Ik had toevallig er toen op het Tweakers MoaM met een Admin gesproken, die is dat toen eens voor de grap gaan nakijken en het bleek 1 en de zelfde persoon te zijn.

Nu maak ik me persoonlijk me minder druk om die scores, want ik vind het gewoon leuk om te doen, maar ik snap ook heel goed dat eerlijke score ook een teken van waardering is, en niet omdat je iemand niet moet zijn werk, want los van elkaar staat, te gaan afkraken. Ik snap de reacties van @G_Dragon en @PeacekeeperNL goed.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het valt mij op, dat voor de reviews het gemiddelde wordt genomen. Voor de nieuwsartikelen wordt de mediaan genomen. Daarbij is de invloed van een klein aantal verkeerde scores veel kleiner. De invloed van een enkele 0 score is gigantisch op het gemiddelde, helemaal omdat de reviews waarschijnlijk door veel minder mensen beoordeeld worden. Misschien een idee om voor te stellen om ook bij de reviews de mediaan te gaan gebruiken?
Het zou zelfs een argument kunnen zijn om de modus te gebruiken, hoewel dat wellicht weer te weinig invloed geeft aan de afwijkende beoordelingen.

iRacing Profiel

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Voor de twee mensen die mijn review, ik vermoed aan de hand van dit topic, een +3 hebben gegeven, heel erg bedankt! O+ <3

Mijn reviews al gezien?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Wild Chocolate schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:45:
Het valt mij op, dat voor de reviews het gemiddelde wordt genomen. Voor de nieuwsartikelen wordt de mediaan genomen. Daarbij is de invloed van een klein aantal verkeerde scores veel kleiner. De invloed van een enkele 0 score is gigantisch op het gemiddelde, helemaal omdat de reviews waarschijnlijk door veel minder mensen beoordeeld worden. Misschien een idee om voor te stellen om ook bij de reviews de mediaan te gaan gebruiken?
Het zou zelfs een argument kunnen zijn om de modus te gebruiken, hoewel dat wellicht weer te weinig invloed geeft aan de afwijkende beoordelingen.
Wel interessant trouwens, dit. Zoveel kennis heb ik er niet van, maar een korte google slag heeft het verschil wel enigszins mooi uitgelegd.

Korte zoekopdracht gaf:
Modus: De waarde die het vaakst voorkomt in een reeks.
Mediaan: Het middelste getal in een gesorteerde reeks (50% is lager, 50% hoger).
Gemiddelde: De som van alle waarden, gedeeld door het aantal waarden.

Ik weet niet of onder nieuwsartikelen inderdaad de mediaan wordt genomen, in plaats van gemiddelde, maar mocht hierin een verschil zitten, ten opzichte van hoe de waardering van een review tot stand komt (dus het gemiddelde), ben ik benieuwd of dit dan zou kunnen kwalificeren als 'bug', of dat dit een bewuste keuze is? Weet @crisp of @XWB hier wellicht wat over te delen? Thanks :)

Mijn reviews al gezien?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@PeacekeeperNL Dat staat erbij op de scorekaart:
Reactie onder nieuwsartikel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WElIzXCQRjDV5OJRTAku6ZV6UY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tYyXbbiqbzjVIGcR8Thds4Zj.png?f=fotoalbum_large

Scorekaart review:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-_G-9l2oh6CFDlTT9p9wsqdEH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wVZunsmwTg9LaRihWQdTAhKs.png?f=fotoalbum_large
Bij dit voorbeeld zou de mediaan 2,5 zijn (het gemiddelde van de 2 middelste getallen, even aantal...)
En de modus zou 3 zijn (meest voorkomend)

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-04-2026 21:08 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1