Mag/kan PIR helemaal over een draagbalk in het dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElwindeWitte
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04 13:41
Hoi!

Wij zijn bezig met het isoleren van ons dak met PIR platen. We plaatsen die tussen de gordingen, maar onderaan hebben wij een ander soort balk lopen. Die ligt soort van schuin. Wij hebben een appartement, de buren hebben aan hun kant die balk ook. Daartussen ligt de goot als het ware. Het dakbeschot zit vastgespijperd op deze balk. Op het dak hebben wij dampopen folie.

Mag de 14cm PIR plaat helemaal doorlopen over deze balk wanneer we het aan de binnenkant allemaal helemaal dampdicht aftapen?

Bij deze ook een dwarsdoorsnede schets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5DSfjUI6xbrAlJwPbI04jkT-w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPocqP8r8FQDBx7XZyuIdTdj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ElwindeWitte op 14-04-2026 13:41)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik in jouw geval niet dampdicht isoleren. Ik heb al meerdere malen het isoleren van kilgoten en zakgoten icm pir verkeerd zien gaan. dampopen en klimaatfolie is wat ik zou kiezen. vroeger werd het zoals bij een plat dak geventileerd geplaatst, maar om 1 of andere reden weten mensen dat niet meer of ze denken dat een "klein" stukje niets uitmaakt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me

twain4me

Persoonlijk zou ik in jouw geval niet dampdicht isoleren. Ik heb al meerdere malen het isoleren van kilgoten en zakgoten icm pir verkeerd zien gaan. dampopen en klimaatfolie is wat ik zou kiezen. vroeger werd het zoals bij een plat dak geventileerd geplaatst, maar om 1 of andere reden weten mensen dat niet meer of ze denken dat een "klein" stukje niets uitmaakt.

• CryptoNL
  • Laatst online: 18:26
Aantal merken PIR panelen hebben GEEN folie nodig. Check dat even goed zou ik zeggen.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• ElwindeWitte
twain4me schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:09:
Hoe zou je de constructie dan bij dat punt afwerken? De PIR platen tot de balk laten lopen en waar de balk zit glaswol bijvoorbeeld er tegenaan? We gaan op de meeste plekken voor de steens muur ook nog een kleine voorzetwand zetten die loopt tot het dak. Helaas kan dat niet bij het trappengat omdat we daar geen ruimte voor hebben.

• twain4me

twain4me

Zelf zou ik denk ik geen pir gebruiken. In oude daken werkt een wol achtig product gewoon veel fijner en heeft ook nog andere voordelen. (geluid, eventueel bio based, beter in de zomer etc) als je al pir hebt (of er om een andere reden veel waarde aan hecht) kan je bv de laatse 50 cm voorzien van houtwol + klimaatfolie. ik zou dit door laten lopen tot de muur en dan hier de voorzetwand op laten aansluiten. Bij het trapgat zou je kunnen denken aan vacuumisolatie wellicht kan je dat wel kwijt. Helaas is het wel echt duur.

• ElwindeWitte
Ja we hebben al best veel PIR op het dak zitten, dus dat kan niet meer terug. Maar dan laten we het iig open om met een dampopen isolatie de balk te isoleren en aan te sluiten op de voorzetwandjes.

Bedoel je met vacuumisolatie dat 13-laagse spul bijvoorbeeld? Wat echt heel dun is maar wel een hoge isolatiewaarde heeft? Het scheelt dat het een verwarmde muur is. Aan de andere kant zit onze buurman, dus waarschijnlijk laten we dat dan ongeisoleerd.
Pagina: 1