• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
DaVinci Resolve heeft zojuist Fotobewerking toegevoegd aan de applicatie.

https://www.blackmagicdes...ucts/davinciresolve/photo

Lijkt in ieder geval een mooi alternatief voor programma's als Lightroom, Capture One etc.

Zeer benieuwd naar de functionaliteit en eventuele beperkingen.

De OP is nog in aanbouw maar nu alvast een topic waarin gediscussieerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8IPXR8TgavBoiPWwN6_vRQvrvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/208Rb8phx2fV4dvwpGjnCkTm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 14-04-2026 10:49 ]

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zag het net voorbij komen op Reddit, erg interessant. Voor veel andere (fotobewerking-/opmaak) zaken probeer ik al wat meer Affinity Suite te gebruiken, maar ik kan maar moeilijk om Lightroom heen. Ik had Resolve Studio al, en ik probeer het te gebruiken maar ik ben gewoon sneller in PPro/AE. Dit lijkt me wel een goeie schop onder de kont om voorgoed te switchen.

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:34

wiewatwaar

whatever

Na bijna dertig jaar Photoshop en Lightroom ben ik zo vergroeid met die programma's dat ik niet zo maar overstap. Van wat ik tot nog toe gezien heb vraag ik mij ook af waarom ik zou moeten, anders dan het bombardement aan reclame via de socials.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
wiewatwaar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:59:
Na bijna dertig jaar Photoshop en Lightroom ben ik zo vergroeid met die programma's dat ik niet zo maar overstap. Van wat ik tot nog toe gezien heb vraag ik mij ook af waarom ik zou moeten, anders dan het bombardement aan reclame via de socials.
Je moet uiteraard niks, maar heel veel mensen zijn klaar met al die abonnementen of ze kunnen de prijs gewoon niet (meer) verantwoorden.

Programma's als Davinci Resolve en Affinity bieden nu dus o.a. gratis varianten uit waarvan de functionaliteit voor de gemiddelde gebruiker meer dan voldoende is. Waarom zou je dan nog jaarlijkse voor een abonnement betalen?

Nu is Davinci Resolve uiteraard nog geen volledig vervanger voor Lightroom, maar ik verwacht dat ze over een jaar of 2 echt een serieuze concurrent kunnen zijn. Op het gebied van Videobewerking hebben ze dit namelijk al flink bewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 21-04-2026 14:11 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even los van de vraag omtrent abonnementen, prijsstelling en mogelijke lock-in begrijp ik dit vanuit functioneel oogpunt wel, denk ik. In video-editing zijn andere principes en workflows gebruikelijk voor bv. color grading en als je uit dat perspectief komt en iets met still imaging wil, dan kan het onhandig zijn om de conceptuele aanpak vanuit bv. Photoshop, GIMP enz. te nemen. Het eindresultaat kan allicht vrijwel hetzelfde zijn; de route ernaar toe is wezenlijk anders.

Als het enkel gaat om het commerciële aspect, dan was er al een hele tijd een selectie aan alternatieven, zoals RawTherapee, GIMP, meer recent (en in beperkte mate) Affinity, maar ook uitlopers in de richting van illustratie (Inkscape) en DTP (Scribus).

In meerdere opzichten geen heel gekke beweging dus, wat mij betreft. Omdat ik meer vanuit het Adobe/stills systeem ben 'gegroeid' is voor mij de aanpak zoals in bv. DaVinci redelijk wezensvreemd en zie ik mezelf dus niet heel snel in die richting ontwikkelen, en blijf vooralsnog bij RawTherapee + GIMP. Maar nogmaals, voor mensen die in een andere werkwijze zijn grootgebracht, kan dit juist een uitkomst zijn.

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:34

wiewatwaar

whatever

Greatsword schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:10:
[...]

Je moet uiteraard niks, maar heel veel mensen zijn klaar met al die abonnementen of ze kunnen de prijs gewoon niet (meer) verantwoorden.

Programma's als Davinci Resolve en Affinity bieden nu dus o.a. gratis varianten uit waarvan de functionaliteit voor de gemiddelde gebruiker meer dan voldoende is. Waarom zou je dan nog jaarlijkse voor een abonnement betalen?

Nu is Davinci Resolve uiteraard nog geen volledig vervanger voor Lightroom, maar ik verwacht dat ze over een jaar of 2 echt een serieuze concurrent kunnen zijn. Op het gebied van Videobewerking hebben ze dit namelijk al flink bewezen.
Ik ben met je eens dat de prijs van Lightroom wat lastig begint te worden voor amateurgebruikers. En ze kunnen het wel optuigen met allerlei secundaire shit maar daar doe je meestal niets mee.
In het verleden heb ik wel alternatieven geprobeerd maar op cruciale zaken zoals een eenvoudig gebruik van lagen gaan al die alternatieven de mist in.
Resolve mag nu nog gratis zijn maar gratis bestaat niet, op den duur in ieder geval. We gaan zien wat de toekomst brengt.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08

qless

...vraag maar...

Het is niet alleen de bewerking (waar bij voor mensen die video en foto's combineren en daar dezelfde LUT's e.d. op willen toepassen dit wel een mooi idee lijkt) maar ik ben ook erg gehecht aan de lightroom catalogus, ik zit dat aspect nog niet zo terugkomen in davinci.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Wel goed om je te realiseren dat het nog in Beta is. En na het uitbrengen van de eerste versie, zal er ongetwijfeld nog het nodige aan toegevoegd gaan worden.

Ik denk dat het inderdaad zoals @koraks aangeeft, het vooral handig is voor mensen die primair met video werken en daarnaast ook foto's willen bewerken.

Toevallig heb ik een tijdje terug nog zitten zoeken of dit een mogelijkheid was, omdat ik anders voor foto's een apart pakket moet gaan leren.

Daarnaast kan het natuurlijk ook een optie zijn voor mensen die een gratis oplossing zoeken.

iRacing Profiel

Pagina: 1