Vraag

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo

Hoe kan ik zien of dit een 1 of 3 fase groepkast is?
Huis is (nog) niet van mij en heb ook nog geen toegang.
Wil namelijk in het voren zaken regelen kwa extra zonnepanelen boiler etc...
Ik kom er zelf niet uit.

Groeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ya7vUBV00ilLf9wARQGPWDWbeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX8C1Q6at5xnRGBFkADHH7F1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Dat is een drie fase hoofdschakelaar en een krachtgroep. Hoeft niet direct 3 fasen te zijn, kan ook voorbereid zijn en op 1 fase zitten, maar kans is niet groot.

Je kan op je digitale slimme meter kijken, daar staat op het scherm hoeveel fasen actief zijn en of het een driefase meter is.

Als het toch geen drie fase is dan kan je dat aanvragen, je groepenkast is in ieder geval geschikt.

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2026 10:11 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Aanvulling: je kunt dit zien door op het knopje van de slimme meter te drukken en dan door te klikken tot je bij 'L1 .. .." Komt. Als je 3 fases hebt staat er alleen L1, bij 3 fases staat er 'L1 L2 L3'

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:09:
Dat is een drie fase hoofdschakelaar en een krachtgroep. Hoeft niet direct 3 fasen te zijn, kan ook voorbereid zijn en op 1 fase zitten, maar kans is niet groot.
Inderdaad, hier is begin van bord ook driefase bedraad (de eigenwijze elektricien was er toen van overtuigd dat nodig was voor warmtepomp), maar uiteindelijk enkel monofase gebruikt. Hier kan je zien aan de zekering in de tellerkast (is monofase exemplaar).

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24
Het lijkt erop dat de hudige omvormer van de zonnepanelen op 1 fase zit. Let er dan op dat je een eventuele tweede omvormer op een andere fase aansluit.
Of kies bij uitbreiding met extra panelen voor een nieuwe 3 fase omvormer.

• Steenwijkerland
  • Niet online
Klopt er is nu een 1 fase omvormer voor 7 panelen aangesloten met wat grootverbruikers.

Das dan mooi dat de meterkast al voorbereid is op 3 fases.
Tzt dus alleen fases aanvragen bij Rendo.

Ik wil namelijk ook nog thuisaccus plaatsen, aircos en een grote boiler (wil van het gas af) en nog wat zonnepanelen erbij laten plaatsen waarbij oude verplaatst moeten worden en nieuwe erbij maar geen enkel bedrijf wil dat doen.
Niemand wil aan de oude zitten helaas
Bedrijf die gemonteerd heeft bestaat niet meer.
Zijn hier nog opties in?

[ Voor 11% gewijzigd door Steenwijkerland op 14-04-2026 13:55 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Steenwijkerland schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:

Tzt dus alleen fases aanvragen bij Rendo.
Maar heb je nu al daadwerkelijk gecontroleerd hoeveel fases je hebt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Steenwijkerland
  • Niet online
Nee nog niet want heb nog geen toegang tot de woning

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Steenwijkerland schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:30:
Nee nog niet want heb nog geen toegang tot de woning
Dan kan je aan de huidige bewoners toch gewoon vragen of ze een foto willen maken van de meter. Want daar staat het namelijk gewoon op ;)

Afbeeldingslocatie: https://b3583767.smushcdn.com/3583767/wp-content/uploads/2023/11/1-fase-en-3-fase-icoon-meterkast.png?lossy=0&strip=1&webp=1&size=417x0

Links is 1-fase, rechts is 3-fase :P

[ Voor 24% gewijzigd door RaZ op 15-04-2026 08:36 ]

Ey!! Macarena \o/

• Messi_93
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:54
Ik zou zeggen: ja, dit is 3 fasen; een hoofdschakelaar voor 3 fasen (in het rood) daarboven 3x aardlek aan de linker kant. Dusnhet wijst erop dat het 3 fasen is.

Gezien we niet in de kast kunnen kijken od er werkelijk 4 draden lopen kunnen we dus niet 100% zeker zijn. Dus: De kans is aanzienlijk groot dat het 3 fasen is. Ter referentie: Mijn kast ziet er ook zo uit en is 3 fasen. Heb je een foto met/van je slimme meter? Uit het scherm kunnen we nét iets meer info uithalen.

Tip: meld je aan op slimmemeterportaal en/of haal de homewizard p1 meter. Dan wordt je verbruik van beginaf bijgehouden. Is leuk en handig; ook met je thuisaccus later.

Zie afbeelding voor cues dat het 3f is.
Alvast veel woonplezier toegewenst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMgp0dY5hzl_A6Bc9sXEzLIx4hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1wvgzYie3JoUnSetDzk5kMU.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oDAcpk8N1_dlPmba_l1oe49b14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdKL1vwb41RCr5KcM0lUAdfO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Messi_93 op 15-04-2026 09:48 ]

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:17
als je straks (na 1-7) nog 3 fase wil aanvragen,kom je in dezelfde wachtrij als de rest van NL.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DaTimMan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:06:
als je straks (na 1-7) nog 3 fase wil aanvragen,kom je in dezelfde wachtrij als de rest van NL.
Ik heb dit even opgezocht, maar had dit helemaal gemist.

Ik heb net een half uur geleden de 1 > 3 fase aangevraagd en ze konden al op 22 april. (Liander)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:56
Ik heb het ook nog even een keer opgezocht, dus hierbij voor de volgende die het ook interessant vind: https://www.rvo.nl/onderw...rang-op-elektriciteitsnet

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:09:

Je kan op je digitale slimme meter kijken, daar staat op het scherm hoeveel fasen actief zijn en of het een driefase meter is.

Als het toch geen drie fase is dan kan je dat aanvragen, je groepenkast is in ieder geval geschikt.
Je kunt ook een stukje verder naar beneden kijken naar de hoofdzekering(en) als dit er 3 zijn die alle drie zijn voorzien van een zekering dan heb je vrijwel zeker 3 fasen. Als er maar eentje zit dan is het 1 fase
Pagina: 1