Vraag

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:15
Hoi allen,

Ik zit in een totaal renovatie en ben momenteel bezig met de elektra/ventilatie in de badkamer. Onderstaand zie je de layout. Ik krijg een bad, gesloten douche en een wc half achter een wandje. Nu gaf de aannemer aan drie ventilatiepunten te kunnen maken.

Is dit overkill, of kan ik het toilet/bad ook samen “vangen”.

De gele lijnen zouden de buizen zijn en het rode punt is waar de buizen naar buiten lopen via de zolderhoek naar het dak uit.

Ik zat zelf aan een ducobox te denken met vochtsensor maar ik zie dat ik dan een speciale variant moet hebben als ik die op de elektra wil aansluiten ipv met afstandsbediening.. iemand hier ervaring mee?

Ook wil ik de afzuigkappen graag in de gipsplaat verwerken en mee stucen. Is dat bij een duco box mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quq18j0eBknWFzXPjNIhUopyaoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hVdfwzC7T0q0JZzCJa6FGgN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
instelbare ventielen zijn van verschillende merken verkrijgbaar, dat heeft verder niet met de duobox te maken. lekker alle drie de punten laten aanleggen, ventilatie heb je nooit te veel. Zorg er vooral ook voor dat er genoeg je lucht je badkamer in kan komen. je kan wel heel hard en veel afzuigen maar dan moet diezelfde hoeveelheid lucht er ook in, anders werkt zuigen niet.
spleet onder de deur, rooster in de deur, of iets dergelijks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kisajera
No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:14:
instelbare ventielen zijn van verschillende merken verkrijgbaar, dat heeft verder niet met de duobox te maken. lekker alle drie de punten laten aanleggen, ventilatie heb je nooit te veel. Zorg er vooral ook voor dat er genoeg je lucht je badkamer in kan komen. je kan wel heel hard en veel afzuigen maar dan moet diezelfde hoeveelheid lucht er ook in, anders werkt zuigen niet.
spleet onder de deur, rooster in de deur, of iets dergelijks.
Bedankt!
En qua afstandsbediening vs elektrische aansluiting in de muur zou dat nog veel verschil maken?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:42
Gewoon een ventilatiebox met vochtsensor installeren. Dan kun je die afstandsbediening in de kast leggen, die zul je waarschijnlijk niet gebruiken.

Engineering

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:35
Wat @Tupolov zegt ik heb de afstandbediening opgeplakt, maar er staat inmiddels een kast voor.
Schakelen met de lichtschakelaar heeft geen zin als je een vochtsensor gebruikt

• Kisajera
En hoe zit het dan met de ventilatie boven het toilet. Misschien dat ik daar dan de afstandsbediening voor moet gebruiken. Maar dan ga ik in ieder geval voor 3 punten. Zit ik met onderstaande goed dan?

Ik he nog merfolood afvoerbuis akoestische isolatie over kan ik bij de bouwmarkt gewoon spirobuizen halen en deze op het stuk dat door de zolderslaapkamer komt eromheen doen: en dan misschien nog de ombouw van binnen ook doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5lR56IGAn28AyU0EIppKrhVIaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StS48TUkmmGyNjT8tIVu9QiS.jpg?f=fotoalbum_large

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:26
Wij gebruiken de ventilatiebox van Itho Daalderop voor onze badkamer. Deze is een stuk goedkoper en werkt echt enorm goed.
Douche zit een stukje van het ventiel af en toch springt deze vrijwel direct aan als we gaan douchen. Daarnaast vind ik de zandloper functie handig, stel ik wil even extra afzuigen dan druk ik 1, 2 of 3x op de zandloper en gaat deze 10, 20 of 30 minuten op de hoogste stand afzuigen.

https://www.ventilatielan...ening-euro-stekker/22632/

Wij hebben de afstandsbediening in de muur verwerkt, deze past namelijk in een standaard Gira 55 raampje en zit bij ons dus naast de schakelaar van de lampen in de badkamer. We gebruiken de afstandsbediening niet heel erg vaak, behalve wanneer we in bad gaan. Op de een of andere manier gaat de afzuiging niet harder zuigen als we in bad gaan, dan merkt ie dat toch niet goed genoeg (denk dat afzuiging op verkeerde plek zit). Dus dan zet ik 'm zelf gewoon hard aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Rik. op 15-04-2026 11:21 ]

Pagina: 1