Isoleren binnenmuur met PIR + regelwerk rondom kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:23
Ik ben bezig met het isoleren van een jaren 30 binnenmuur in bestaande bouw. De oude houten decoratieplaten heb ik verwijderd en ik loop alleen tegen een aantal praktische keuzes aan waar ik graag jullie advies op wil.

Situatie:
-Muur is oneffen, boven het kozijn (oude beton/latei)
- Muur heeft een spouw, ik weet alleen niet of deze wel of niet gevuld is.
- Er zijn zichtbare verkleuringen en mogelijk oude vochtsporen

Plan wat ik nu heb:
- Houten regelwerk plaatsen op de muur om alles vlak te krijgen en zo hoger uit te komen dan de verdikking rondom het kozijn.
-PIR platen (7cm) op het regelwerk lijmen met PUR lijmen op de latten
- Kieren afpurren en naden aftapen voor luchtdichtheid
- Daarna afwerken met gipsplaat

Twijfels / vragen:
- PIR tussen de regels klemmen of juist tegen de regels aan monteren?
-Is PUR-lijm voldoende of altijd mechanisch bevestigen?
-Moet ik een kleine spouw houden of juist alles zo dicht mogelijk tegen de muur zetten?
-Gezien de vochtsporen boven het kozijn: is PIR hier verstandig of beter houtvezel/minerale wol?
-Hoe zouden jullie de zone boven het kozijn aanpakken om koudebrug en condens te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jME2N-POzDK3P1ych-y2xF-Fis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pc3nh6I7h1XM38fffkMTEryM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82jDoA_vFk9N8uvJEKGrZwz2fS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B999GkSsXdI7u4aAKdEleW6y.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst vervang ik ook meteen het kozijn, maar nu helaas nog geen budget voor :(
Alvast bedankt!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
ik zou het anders doen. er bestaat pir met gips en pir met een laagje glaswol. als je een dun laagje glaswol onder je pir doet dan vangt dat de oneffenheden op. dan gat er een regelwerk over je pir en kan daar het gips op. of je neemt PIR en gips en dan ben je ineen klaar. wil je ooit nog wat ophangen dan wil je er misschien nog een laag OSB tussen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0re0
No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:24:
ik zou het anders doen. er bestaat pir met gips en pir met een laagje glaswol. als je een dun laagje glaswol onder je pir doet dan vangt dat de oneffenheden op. dan gat er een regelwerk over je pir en kan daar het gips op. of je neemt PIR en gips en dan ben je ineen klaar. wil je ooit nog wat ophangen dan wil je er misschien nog een laag OSB tussen.
Ja, klopt. Vergeten te melden: ik ga uiteraard voor PIR met gips erop verlijmd.
Een dun laagje glaswol heb ik nog niet overwogen. Maar gezien ik twee linkerhanden heb en dit project zelf wil doen, werk ik het liefst zonder regelwerk. Ik vermoed alleen dat ik daar bij deze muur niet onderuit kom.

Je geeft aan dat er regelwerk over de PIR moet als ik glaswol gebruik. Wat is dan nog de meerwaarde?

En, glaswol is dampdoorlatend, PIR is dampdicht. Die combinatie aan de koude zijde van mijn isolatie is niet ideaal bij een spouwmuur toch?

[ Voor 7% gewijzigd door 0re0 op 13-04-2026 18:34 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:27
@0re0
Je zou ook een voorzetmuur kunnen plaatsen, deze zet je gewoon los voor de muur en maak je vast aan de vloer en aan het plafond. Isoleren zou je met verschillende materialen kunnen doen.

• 0re0
chrisborst schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:35:
@0re0
Je zou ook een voorzetmuur kunnen plaatsen, deze zet je gewoon los voor de muur en maak je vast aan de vloer en aan het plafond. Isoleren zou je met verschillende materialen kunnen doen.
Zoals aangegeven, vind ik PIR platen plaatsen al een uitdaging, dus ik houd het graag simpel haha.
Daarnaast kan ik niet teveel ruimte verliezen (kleine kamer) :o

• No Hands
0re0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:32:
[...]

Ja, klopt. Vergeten te melden: ik ga uiteraard voor PIR met gips erop verlijmd.
Een dun laagje glaswol heb ik nog niet overwogen. Maar gezien ik twee linkerhanden heb en dit project zelf wil doen, werk ik het liefst zonder regelwerk. Ik vermoed alleen dat ik daar bij deze muur niet onderuit kom.

Je geeft aan dat er regelwerk over de PIR moet als ik glaswol gebruik. Wat is dan nog de meerwaarde?

En, glaswol is dampdoorlatend, PIR is dampdicht. Die combinatie aan de koude zijde van mijn isolatie is niet ideaal bij een spouwmuur toch?
kan prima zonder regelwerk, dun laagje glaswol om je oneffenheden op te vangen en dan pir en gips vastmaken aan je muur.
er moet alleen regelwerk over je pir als je los PIR en gipsplaat gebruikt anders krijg je je gipsplaat niet vast.
je pir is dampdicht en zit voor je glaswol van binnen gezien dus er is nooit iets met vocht aan de hand.

• No Hands
of nog makkelijker, PIR en gips met PUR vastlijmen aan je gevel. dan vult de pur die oneffenheden wel op. geen lat, schroef of plug nodig.

• 0re0
No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:39:
of nog makkelijker, PIR en gips met PUR vastlijmen aan je gevel. dan vult de pur die oneffenheden wel op. geen lat, schroef of plug nodig.
Ja dat was mijn oorspronkelijke idee toch? :+
Ik weet alleen niet of die PUR het hoogteverschil bij de latij weet op te vullen.
Het is best een bochel zeg maar :9. Ik ga het gewoon proberen, dank je wel!

Laatste vraag, maakt het nog uit of er wel of geen gevulde spouw aanwezig is? ivm vocht opsluiting?

[ Voor 14% gewijzigd door 0re0 op 13-04-2026 18:45 ]

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:42
Pur: prima bij randjes van een kozijn oid, maar niet in je spouwmuur. Een jaren 30 woning is zo lek als een mandje en dat is niet erg, maar moet je respecteren. Houten vloerdelen zijn uitgedroogd, metselwerk en stucwerk zijn poreus, voegen verzand. Dat is niet erg, zo’n woning heeft veel charme. Maar het magische woord is ademen. Pir of pur is een gesloten cel en blokkeert vochthuishouden terwijl het erg goed isoleert.
Beter is een voorzetwand met minerale wol, en als je die 10cm aan de binnenkant niet wil opgeven parels in je gevel, die ademen nog enigszins.
Jaren 30 woningen zijn doorgaans supergoed gebouwd (sterk metselwerk, europees grenen) en lekker aanpasbaar omdat je overal in kan zagen, versus moderne betonnen woningen met prefab elementen. Maar je moet wel isolatie EN vochthuishouding secuur aanvliegen.

• No Hands
0re0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:43:
[...]

Ja dat was mijn oorspronkelijke idee toch? :+
Ik weet alleen niet of die PUR het hoogteverschil bij de latij weet op te vullen.
Het is best een bochel zeg maar :9. Ik ga het gewoon proberen, dank je wel!

Laatste vraag, maakt het nog uit of er wel of geen gevulde spouw aanwezig is? ivm vocht opsluiting?
niet helemaal jij wilde eerst latten op je muur.

de spouw staat hier helemaal los van, spouwisolatie is dampopen

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
0re0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:20:
Ik ben bezig met het isoleren van een jaren 30 binnenmuur in bestaande bouw. De oude houten decoratieplaten heb ik verwijderd en ik loop alleen tegen een aantal praktische keuzes aan waar ik graag jullie advies op wil.

Situatie:
-Muur is oneffen, boven het kozijn (oude beton/latei)
- Muur heeft een spouw, ik weet alleen niet of deze wel of niet gevuld is.
- Er zijn zichtbare verkleuringen en mogelijk oude vochtsporen

Plan wat ik nu heb:
- Houten regelwerk plaatsen op de muur om alles vlak te krijgen en zo hoger uit te komen dan de verdikking rondom het kozijn.
-PIR platen (7cm) op het regelwerk lijmen met PUR lijmen op de latten
- Kieren afpurren en naden aftapen voor luchtdichtheid
- Daarna afwerken met gipsplaat

Twijfels / vragen:
- PIR tussen de regels klemmen of juist tegen de regels aan monteren?
-Is PUR-lijm voldoende of altijd mechanisch bevestigen?
-Moet ik een kleine spouw houden of juist alles zo dicht mogelijk tegen de muur zetten?
-Gezien de vochtsporen boven het kozijn: is PIR hier verstandig of beter houtvezel/minerale wol?
-Hoe zouden jullie de zone boven het kozijn aanpakken om koudebrug en condens te voorkomen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het liefst vervang ik ook meteen het kozijn, maar nu helaas nog geen budget voor :(
Alvast bedankt!
Wees verstandig en kies niet wat ze 30 jaar geleden gebruikten maar wat nu aanbevolen wordt.
Hoogte Streefwaarden
Dak Rc 8,0 m 2 K/W
Vloer Rc 3,5 m 2 K/W
Gevel Rc 6,0 m 2 K/W

• Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:25
Volgens mij is het juist beter om wel raggels tegen de muur te plaatsen en daarop de pir etc. Of een zwevende voorzet muur te gebruiken. Als je direct op de muur verlijmt dan moet je rondom de vloerbalken van de 1ste verdieping 20cm vrij houden. Doe je dat niet dan verleg je het koudepunt naar de houten balken en gaan die rotten.
En je spouw niet na-isoleren. Zoals gezegd is dat slecht voor de vochthuishouding. Je spouw zal trouwens ook niet meer dan 2, 3cm zijn en dat is onvoldoende voor na-isolatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Anko_582 op 15-04-2026 16:31 ]

• No Hands
Anko_582 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:23:
Volgens mij is het juist beter om wel raggels tegen de muur te plaatsen en daarop de pir etc. Of een zwevende voorzet muur te gebruiken. Als je direct op de muur verlijmt dan moet je rondom de vloerbalken van de 1ste verdieping 20cm vrij houden. Doe je dat niet dan verleg je het koudepunt naar de houten balken en gaan die rotten.
dat is geen issue als er een spouwmuur is en de ruimte tussen het plafond gewoon warm wordt van stoken in de woonkamer. door de spouw en de warmte tussen het plafon dis er voldoende warmte en luchtbeweging voor droging. Zouden die balkkoppen direct in de buitengevel liggen dan was het verhaal anders.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Zou eerst checken of de spouw geisoleerd is, anders ben je een muur 2 x aan het isoleren. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• Anko_582
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:02:
[...]

dat is geen issue als er een spouwmuur is en de ruimte tussen het plafond gewoon warm wordt van stoken in de woonkamer. door de spouw en de warmte tussen het plafon dis er voldoende warmte en luchtbeweging voor droging. Zouden die balkkoppen direct in de buitengevel liggen dan was het verhaal anders.
Ben ik niet met je eens. Ook met een niet geïsoleerde spouw heb je hier last van met de balken op de binnenmuur. Ik ben er wel vanuit gegaan dat TS ook tussen de balken van de vloer van 1ste verdieping isolatie gaat aanbrengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anko_582 op 15-04-2026 16:38 ]

• No Hands
Anko_582 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ben ik niet met je eens. Ook met een niet geïsoleerde spouw heb je hier last van met de balken op de binnenmuur. Ik ben er wel vanuit gegaan dat TS ook tussen de balken van de vloer van 1ste verdieping isolatie gaat aanbrengen.
Ik ben daar niet van uit gegaan want ik zou dat zelf nooit doen.

• 0re0
Anko_582 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ben ik inderdaad niet van plan vooralsnog.
Recent is wel de vloer egaal gemaakt en alle kieren dicht gespoten met pur, maar dat is ook alles

• Anko_582
Als het alleen om je voorgevel (of achtergevel) gaat, dan kan je gewoon doen wat No Hands aangeeft. Je pirplaten direct tegen de muur aan purren. Je balken lopen waarschijnlijk toch van links naar rechts + tussen de balken is niet geïsoleerd.

• 0re0
Wellicht nog een stomme vraag, maar gezien mijn twee linkerhanden: hoe zorg ik ervoor dat ik alle platen netjes waterpas op de muur krijg, met de verdikking rond het raam? En zitten de platen direct goed tegen de muur, of moet ik ze bijvoorbeeld tijdelijk vastzetten met schroeven?
Pagina: 1