Aanbouwschuurtje Maken DIY

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wgoos
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:09
Hoi allemaal,
Ik ben van plan om een klein schuurtje te bouwen in de tuin en zou graag even gebruikmaken van jullie ervaring / advies.

Globale plannen:
  • Afmeting: 2,0 m breed × 1,5 m diep
  • Dak: schuin dak
  • Plaatsing: linkerkant tegen de woning aan
  • Hoogte: Linkerkant (tegen de woning): ca. 220 cm, Rechterkant (vrijstaand): ca. 200 cm. Afschot loopt dus van links (huiszijde) naar rechts, richting tuin/gazon
  • Gebruik: tuinspullen, kussens en wat licht gereedschap (geen zware belasting)
Het schuurtje komt in een hoek van de tuin waar nu grind ligt. Langs de rand staat een beukenhaagje, vorig jaar geplant (dus nog niet heel diep geworteld).
Ik heb een tekening gemaakt in SketchUp en die bijgevoegd – eerste keer ooit in SketchUp, dus niet de mooiste van de mooiste 😉

Vragen waar ik nu tegenaan loop:

Bevestiging aan de woning:
  • Kan / mag ik de liggers (en eventueel staanders) aan de linkerkant tegen de woning aan bevestigen in de buitenwand?
  • Het is geen zware constructie, maar ik wil het wel netjes en degelijk doen.
  • Het gaat om een reguliere buitengevel (geen houtskelet).
  • [/li]
Fundering, mijn idee nu:
  • Bestaand grind afgraven
  • Onder de buitenwanden van schuurtjes,opsluitbanden leggen
  • Eventueel nog een rij opsluitbanden in het midden
  • Is dit voor zo’n schuurtje van dit formaat voldoende, of zie ik iets over het hoofd?
Dakafschot
  • Over de breedte van 200 cm zit er ongeveer 20 cm hoogteverschil (220 → 200 cm).
  • Is dit voldoende afschot voor goede waterafvoer?
Dakafwerking (EPDM)
  • Ik wil het dak simpel houden en denk aan EPDM.
  • Is EPDM goed en netjes tegen de gevel van het huis waterdicht aan te sluiten?
  • Zijn er aandachtspunten bij de aansluiting op de gevel?
  • Het dakoppervlak is klein en de afwatering gaat richting het gazon, dus de hoeveelheid water zal meevallen.
Alle tips, aandachtspunten of “dit zou ik anders doen” zijn welkom.

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuQQsmJrfcfglgU_btaWeoAr5Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMtL6BzhTLUoV8lEofHbrbs6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoVgU7QgLY9dvY_WXaKteG56aJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3miY7cJ4Olw1EzvML0eetnC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlEDwWKimfsZ8FQ-RgCj2dA42Ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJyqvWBttoSRo10VIOs3wIf3.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:55
Je kan de balken gewoon aan je muur bevestigen.
Die kant zal dan ook niet verzakken.

Verder stoepbanden van 8cm breed nemen en 30cm hoog. De hoogte zodat ze een stuk in de grond zitten, en je de binnenvloer 10cm boven het maaiveld kan hebben. Hier een barrière tape op plakken.
Zelf vindt ik bitumen loodvervanger wel prettig omdat het plakt. Maar je kan ook een strook epdm nemen. Hierop je onder regel leggen en vastzetten met slagpluggen in de betonbanden.

Je kan overwegen om op de hoeken aan de lage zijde 2 poeren van 60cm diep onder de hoeken te zetten. Maar ik denk niet dat het nodig is.

Het dak plakken met epdm, en dan tegen de gevel een gevelstrip.

Je afschot is meer dan voldoende.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• wgoos
Super! Dus, om zeker te hebben: (1) de stoepbanden, daarbovenop (2) een laag bitumen of EPDM, dan (3) regelwerk/frame voor binnenvloer, (4) binnenvloer van OSB-3 en dan daarop het frame voor de wanden plaatsen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-04 21:44
en 5 knelstrip om je waterdichte aansluiting te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• wgoos
No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:33:
en 5 knelstrip om je waterdichte aansluiting te maken.
Ik neem aan dat ik deze gebruik op de rand van mijn huis, met het epdm dak van het schuurtje?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-04 21:44
wgoos schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:46:
[...]

Ik neem aan dat ik deze gebruik op de rand van mijn huis, met het epdm dak van het schuurtje?
correct

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:07
Ooit zoiets gemaakt (als onderdeel van een overkapping).
Was op een bestraat gedeelte van de tuin, als fundering 4* betonpoer gebruikt, op de bestrating nog opsluitbanden gelegd (vlak) met daarop DPC folie, en daar het regelwerk op begonnen.
Aan de muur een dikke balk met slagpluggen gemonteerd, en een aluminium profielen die je kan afkitten en dan daar onder de dakbedekking (OSB platen met epdm folie. Geen isolatie ofzo.
Geen vloer, in die zin, dat was gewoon de bestrating die er al lag.

Live from Denmark

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:11

dragonhaertt

@_'.'

Lijkt heel erg op wat ik heb gebouwd: dragonhaertt in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
In dat topic staat ook zat informatie wat je kan gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• wgoos
dragonhaertt schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:22:
Lijkt heel erg op wat ik heb gebouwd: dragonhaertt in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
In dat topic staat ook zat informatie wat je kan gebruiken.
Dat is bijna identiek aan wat ik wil gaan maken inderdaad! Wanneer kom je hem plaatsen?
Pagina: 1