Gelekte gegevens op het darkweb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pretz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-04 16:18
Nu met al die datalekken bij Odido en Basic Fit en de populariteit van o.a. Infostealers wordt er heel wat persoonlijke informatie van ons gestolen. Vaak krijg je dan een tijdje wat meer spam of wordt je wat vaker door criminelen gebeld. Maar ik vraag me af: Hoeveel van al die gestolen data komt op het darkweb terecht en wordt daadwerkelijk verkocht en misbruikt door criminelen of mensen die het gewoon als hobby een keer proberen puur omdat het kan? Ik neem aan dat informatie van kamerleden, directeuren of andere mensen in een invloedrijke functie enzo waardevoller is dan de gemiddelde Nederlander.
Niet dat je het maar minder serieus moet nemen omdat wellicht niet alles echt gebruikt wordt maar het lijkt me gewoon onmogelijk om alle gelekte info van de hele wereld ook echt te misbruiken?

Alle reacties

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 04:46
Je klinkt wat naïef. Zulke datasets zijn goud waard, worden domweg verhandeld.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

De data is (gratis) verkrijgbaar via het "darkweb". Dat is hier een zogenaamde onionsite met een link naar een server met daarop de bestanden. Een onionsite is een website die alleen bereikbaar is via een browser als Tor Browser.

Je mag erop rekenen dat inlichtingendiensten dit soort data graag opslaan en verwerken in persoonsdossiers. Dat noemt men open source intelligence (OSI). Ook gegevens die mensen zelf op internet zetten valt daaronder.

Criminelen maken er al gebruik van, ze sturen persoonlijke phishing. Het probleem daarmee is dat het herkennen als phishing een stuk moeilijker is als ze je met je voornaam en achternaam aanspreken en andere gegevens kunnen gebruiken.

Daarom is een lek ook zo onvergeeflijk, het is niet te herstellen. Als iemand mijn gegevens had gelekt en ik was in overtuigende phishing getrapt, dan weet ik wel op wie ik dat zou verhalen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik gooi het topic even over de schutting richting privacy en beveiliging. Past daar beter dan in Internet en Netwerken.

• Pretz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-04 16:18
Ik zou mezelf niet zozeer naïef noemen maar ik vroeg het me gewoon af. Mijn vader had laatst last van een infostealer en toen dacht ik echt ojee nu gaan we het krijgen. Maar zijn bankrekening is niet geplunderd of wat dan ook. Alleen een extra lading spam.

Heb jaren geleden wel eens TOR browser geïnstalleerd puur uit nieuwsgierigheid maar vond het allemaal niet zo boeiend dus ook snel weer verwijderd.

Ben het er wel mee eens dat bedrijven beter onze gegevens moeten beschermen en er ook consequenties aan zouden moeten hangen als er iets lekt wat echt voorkomen had kunnen worden. Een menselijke fout kan natuurlijk altijd gebeuren maar daarop kun je ook je systeem inrichten lijkt me (nooit iemand teveel rechten geven die niet nodig zijn).

[ Voor 29% gewijzigd door Pretz op 14-04-2026 14:03 ]