[Advies] HP ProLiant ML350 Gen8 (64GB, 9.6TB SAS) voor homel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• faikcem1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-04 20:12
Hoi medetweakers,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een eerste, serieuze homelab en kwam lokaal een veiling tegen die vanavond afloopt. Het gaat om een HP ProLiant ML350 Gen8 server.

De specs:
  • Xeon E5-1650 v3 (6 cores)
  • 64GB RAM
  • 8x 1.2TB Enterprise SAS HDD's
Het huidige bod staat rond de €270 (wat met veilingkosten en BTW uitkomt op zo'n €400 gok ik).

Is dit een verstandige instap voor het geld, of gaat deze machine me qua stroomverbruik helemaal kapot maken in Nederland? Ik lees dat die Gen8's best wat lusten, zeker met 8 spinnende SAS schijven erin. Wat is jullie inschatting van de waarde vs. de stroomkosten?

Alvast bedankt voor het meedenken! :P

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Tja, qua cpu is het een 12 jaar oude 6-core, met een TDP van 140 watt, Wordt werkelijk door alles van de afgelopen tig jaar voorbij gelopen met de helft of 1/3 van het verbruik.

En wat moet je met 8 kleine Sas-schijven? Ze maken flinke herrie, vreten stroom en worden dus warm en zelfs een budget SSD maakt er gehakt van.

Het enige dat nog wat lijkt is het geheugen, maar dat is ook alleen maar omdat dat tegenwoordig zo ongelofelijk duur is.

GPT-schatting:

“Verwacht ongeveer:
• 💤 Idle: 160 – 210 W
• 🧰 Normaal gebruik (VM’s / NAS / homelab): 190 – 250 W
• 🔥 Zware load (CPU + disks actief): 320 – 380 W”

“ Kosten (Nederland ± €0,30/kWh)
• 180 W → ~€14/maand
• 200 W → ~€16/maand
• 230 W → ~€19/maand”

Met een mini-pc heb je heel snel al een snellere cpu en flink zuiniger. Een SSD of een grote harddisk is natuurlijk ook veel zuiniger.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een DL380 G9 draaien met 6 disks, 2x Xeon cpu, 128GB ram en server 2025 + Hyper-v en een 5-tal vm's met lage load.
Power profile staat op Balanced Power and Performance.

Verbruik zit zo rond de 250 a 300 watt. continu, waar je ook rekening mee moet houden is het lawaai van de fans, bij mij is het een koele ruimte waar het rack in staat en de fans draaien op standje laag maar zelfs dan is het nog wel behoorlijk aanwezig.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

€400 voor een server die letterlijk €0 waard is met schijven die niemand wil hebben? Binnen twee jaar heb je de meerprijs aan stroom en herrie eruit als je nieuwere snellere apparatuur koopt die niet per se server grade is, maar dat heb je voor een lab ook niet nodig.

Je kunt hoe dan ook betere deals vinden op de v&a. Zowel nieuwer als goedkoper.

categorie: Servers

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold