Afvoerslang wasmachine lekt. twijfel over reparatie

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb een AEG L8FB86ES ÖKOMix die nu bijna 6 jaar oud is. De afvoerslang lekt, en ik vermoed dat dit precies op de overgang zit van de machine naar buiten toe.

Ik zie daar een lichtere plek in de afvoerslang, vermoedelijk een stressplek.

Nu de machine 6 jaar oud is en al een grote reparatie ( na 3 jaar ) heeft gehad waarbij motorstuurprint is vervangen. Is het nu na 6 jaar het nog waard om de slang te vervangen?

Ik ben redelijk handig maar als ik zie hoe lastig het is om de slang te vervangen, https://support.aeg.nl/su...fvoerslang-te-vervangen-2, dan zakt mij de moed aardig in de schoenen om dit zelf te doen.

En dan blijven de opties over, reparatie laten doen doen of een nieuwe machine. Helaas zit er geen goede betrouwbare reparateur in mijn woonplaats. En diegene die ik nu vind hebben, understatement, nou niet echt hele goede reviews.

Dan blijft over om de reparatie te laten doen door AEG/Electrolux zelf. Dat zal vermoedelijk 250-350 euro gaan kosten gok ik? ( iemand ervaring qua kosten? ).

Of toch de dure optie om een nieuwe wasmachine aan te schaffen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

Reptile209

- gers -

Aan de beschrijving te zien moet je inderdaad de halve machine demonteren. Met deze duidelijke stappen niet persé heel ingewikkeld, maar je moet er maar zin en (zelf)vertrouwen in hebben.

Lekt het heel hard? Zo niet, dan zou je het tijdelijk kunnen oplappen met een paar lagen (duct)tape, of er een bakje onder kunnen zetten om het water op te vangen. Als het echt al een straaltje is, dan helpt dat natuurlijk niet. Met een lapmiddeltje kan je het wellicht nog een paar jaar uitzingen. Wel regelmatig blijven checken natuurlijk of het allemaal nog een beetje dicht is.

Zo scherp als een voetbal!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Reptile209 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:11:
Aan de beschrijving te zien moet je inderdaad de halve machine demonteren. Met deze duidelijke stappen niet persé heel ingewikkeld, maar je moet er maar zin en (zelf)vertrouwen in hebben.

Lekt het heel hard? Zo niet, dan zou je het tijdelijk kunnen oplappen met een paar lagen (duct)tape, of er een bakje onder kunnen zetten om het water op te vangen. Als het echt al een straaltje is, dan helpt dat natuurlijk niet. Met een lapmiddeltje kan je het wellicht nog een paar jaar uitzingen. Wel regelmatig blijven checken natuurlijk of het allemaal nog een beetje dicht is.
Het lekt aanzienlijk en ook al een tijdje. Zo vaak kijk ik niet achter de machine :P. Vorige week draaide ik een was en toen kwam het water on de machine door waardoor ik er op werd geattendeerd }:O

Ik heb nu de wasdroger opzij geschoven zodat ik achter de machine kan komen. Het is daar een chaos van overlappende drogende plekken.

Ductape heb ik overwogen, vervelende is dat het lek echt net op de overgang van de machine zit. De slang beweegt nogal bij het afpompen en bij de machine zit de slang uiteraard vast. Vandaar dat daar denk ik een stressplek zit en vermoedelijk ook het lek.

En die halve openhartoperatie houdt mij echt tegen.

De machine heeft 720 euro gekost 6 jaar geleden. Is het nu het nog waard om 250-350 euro uit te geven aan een reparatie..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

Reptile209

- gers -

mkleinman schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:19:
[...]

Het lekt aanzienlijk en ook al een tijdje. Zo vaak kijk ik niet achter de machine :P. Vorige week draaide ik een was en toen kwam het water on de machine door waardoor ik er op werd geattendeerd }:O

Ik heb nu de wasdroger opzij geschoven zodat ik achter de machine kan komen. Het is daar een chaos van overlappende drogende plekken.

Ductape heb ik overwogen, vervelende is dat het lek echt net op de overgang van de machine zit. De slang beweegt nogal bij het afpompen en bij de machine zit de slang uiteraard vast. Vandaar dat daar denk ik een stressplek zit en vermoedelijk ook het lek.

De machine heeft 720 euro gekost 6 jaar geleden. Is het nu het nog waard om 250-350 euro uit te geven aan een reparatie..
Of een reparatie het geld waard is: voor dat geld heb je niet een nieuwe machine, dus dat kan een argument zijn. Maar voor het dubbele wel weer, dus dan moet je even in conclaaf met je bankrekening wat je een wijs besluit lijkt. Een beetje wasmachine zou de 10 jaar moeten aantikken, dus nu nog grofweg (720/10)*4 = 288 waard... borderline of dat economisch de moeite is. Of zet hem voor 50 piek op marktplaats "voor de knutselaar", met een verwijzing naar dit stappenplan.
Je kan zelf nog proberen om (niet te hard) aan de slang te trekken om te zien of hij wat verder naar buiten komt door de klem heen. dan heb je meer ruimte/opties voor een "noodreparatie". Of een handig persoon in je omgeving zoeken die het wel leuk vindt om een wasmachine uit elkaar te halen - worst case sloopt die hem en koop je alsnog een nieuwe ;).

Edit:
Check trouwens eerst even wat een vergelijkbare wasmachine nu kost, voordat je je blind staart op die 720 euro ;). Verzekeraars rekenen met 10 jaar levensduur, 10% afschrijving per jaar en een restwaarde van 5% voor een wasmachine. Bron. Maar dan moet je dus eerst vergelijken wat een nieuwe je nu zou kosten en eventueel met dat bedrag rekenen voor een eerlijk vergelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 13-04-2026 15:45 ]

Zo scherp als een voetbal!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het gaat er niet om hoe OUD de machine is, het gaat er om hoe VAAK je een wasje draait.
Ik ken mensen die 2-3 wassen per dag doen en de AEG na 4 jaar afschrijven, en ik ken mensen die 2 wasjes per week doen en er 15 jaar mee doen.

Je hoeft de voorkant er niet af te halen als je via de achterkant de slangklem en slang los krijgt. Hangt van de armlengte en knutselvaardigheden af.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Machine is dus nu bijna 6 ( mei 2020 gekocht ). We draaien bijna elke dag een was op dit moment ( sporters maken nogal wat was elke week ). Dus gaat redelijk hard.

Ik zal de achterkant eens los halen of ik iets kan zien..

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:18

bonzz.netninja

Niente baffi

mkleinman schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:19:
[...]

Nu ben ik absoluut geen fan van reparatie met tape...maar ductape is sowieso niet de way to go :) Gebruik dan bijv. rubber seal van Bison. Dat heeft hier jaren lang gehouden bij een afvoer die ik niet goed kreeg.

Ik vind dat een wasmachine van 720 rustig 15 jaar mee mag gaan. Een reparatie van 250 lijkt mij dus een valide optie, als er tenminste wel goede garantie op die reparatie zit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aAKGF4ZYLhcjQ_5NnCqyo7e4q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncja3hkliVHrSh4vQfn9iiUh.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatje gevonden, klein pinhole gaatje in de bocht. Voor mij volkomen een raadsel hoe daar een gaatje kan komen en waarom het gaatje groter is geworden dat het nu opvalt.

Zodra de pomp gaat draaien komt er een straaltje water uit.

Heb via coolblue / AEG reparatieverzoek ingediend. Hopelijk snel antwoord met een prijsopgave/indicatie.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:46
Kun je daar niet gewoon een flinke dot siliconenkit in doen en wat tape er om heen? Dan blijft dat de komende jaren wel dicht.. :P

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gewoon repareren. Het lijkt moeilijker dan het is. Ik heb al tientallen wasmachines gerepareerd en een reparatieklusje valt altijd mee. Slang kost maar twee tientjes.

Zuinig aan doen voor de toekomst!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
willy1986 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:46:
Gewoon repareren. Het lijkt moeilijker dan het is. Ik heb al tientallen wasmachines gerepareerd en een reparatieklusje valt altijd mee. Slang kost maar twee tientjes.

Zuinig aan doen voor de toekomst!
Ik heb de officiele handleiding van AEG al eerder gevonden. https://support.aeg.nl/su...fvoerslang-te-vervangen-2 en daar wordt in niet vrolijk van hoe ver je de machine uit elkaar moet halen om een slang te vervangen }:O

En eens, zuinig aan doen voor de toekomst, mijn motto.

Maar er zit een grens aan hoe ver ik wil gaan met een machine uit elkaar halen en weer in elkaar wil ehm... vloeken :P

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 13-04-2026 22:19 ]

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:33
Hpx stretch and fuse
Zelfvulkaniserende tape. Denk dat dit voor zoiets best een hele tijd houdt. Zelf een keer voor nood gebruikt bij 22mm waterleiding waar veel druk op stond. Werkte goed

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:50

odan

The dark side is within all!

Het ligt vooral aan jezelf en hoeveel tijd/geld je erin wilt steken.

Provisorisch maken met wat sealent/tape kost je een paar tientjes en een paar minuten, maar kan het probleem een paar weken tot een paar jaar verhelpen.

De slang zelf vervangen gaat je wat meer tijd kosten maar geeft wel zekerheid dat de machine nog een paar jaar door kan draaien voor bijna geen geld.

Voor dit soort kleine reparaties zou ik persoonlijk niet iemand voor veel geld in gaan schakelen.

Pulse mee voor GoT!

Pagina: 1