MiniPC voor aansturing domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Dit systeem gaat een cadeau worden voor een collega die met pensioen gaat. Hij wil de overvloed aan tijd straks in gaan zetten om iets te gaan doen met Home Assistant. Het lijkt mij wel wat om dan gelijk een degelijke MiniPC aan te schaffen aangezien SBC's ondertussen ook al prijzig zijn geworden.

Het zal een systeem worden dat HAOS gaat draaien direct of eventueel gevirtualiseerd bovenop Proxmox. In eerste instantie voor wat spielerij met lichten en sensoren, maar ik schat in dat het PC'tje na verloop van tijd wat zwaarder ingezet gaat worden (bijvoorbeeld add-ons als DAO (day ahead optimizer) of met eenvoudige NAS taken.

Qua componenten dus geen grote eisen, een relatief recente CPU uit de budget serie (N150 oid) of een iets oudere CPU die richting mid-range gaat is dan wel handig. (Linux) compatibele netwerkchip kan nuttig zijn. 8GB intern geheugen komen we een eind mee, maar 16GB heeft de voorkeur.

Het budget zit rond de 500 euro. Zelf gebruik ik dit soort systemen ook (met veel plezier) en scoor meestal een leuk gebruikt exemplaar van marktplaats om zo een wat ouder systeem nog een 2e leven te geven. Op aliexpress zijn ook leuke systemen te vinden van merken als topton en beelink etc. Maar aangezien dit geen persoonlijk hobbyproject gaat zijn, maar een cadeau richting een collega ben ik eigenlijk naar iets op zoek dat er goed uit ziet (bij refurbished, wel in goede staat) en garantie heeft.

Randapparatuur waar verbonden mee gaat worden is een DAS verbonden via USB3.0 en zigbee/thread/z-wave adapter. Oftewel, naast een LAN poort nog een paar USB aansluitingen ;). Geen complexe eisen dus, hoewel een beetje een stil systeem wel mooi meegenomen is.

Wat zouden jullie doen? Een relatief recente NUC scoren van ASUS of MSI met een N100 of N150 cpu? Of een goede refurbished HP prodesk / Dell Optiplex / Lenovo Thinkcentre met een 10e generatie i3 of i5?

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Recente N150 heb ik hier zelf ook en biedt vooral voordelen voor mediastreaming ivm hardwarematige decoding. Deze zijn op AliExpress al voor rond de €150-200 te vinden met 500GB SSD en 12GB DDR5, maar eventueel ook duurder. Er zijn trouwens ook Proxmox varianten daarvan te vinden daar. Garantie is niet zozeer het ding, je moet alleen qua merken wel een beetje oppassen. Beelink is bijv. prima, heeft gewoon zelf ook een europese webshop, net als MInisforum of GMKTec. Maar ik heb bijv. een echte budgetter, BMax, en heb nog best wat toeren uit moeten halen om windows 11 hierop inclusief drivers werkend te krijgen (er zitten op zijn zachtst gezegd opmerkelijke componenten zonder W11 driver support in en ook stond in de C!T dat ze bij de prebuilt install spyware tegenkwamen). Dus dat is qua cadeau zeker voor dit budget niet echt passend.

Maar is een Nas dan sowieso geen beter idee? Een Ugreen is prijs/kwaliteit heel leuk en kan voor rond €500 ook flink krachtiger. Dan heb je feitelijk een mini pc met een OS + ruimte voor HDD's zodat NAS altijd een optie kan worden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als je iets van een bekender merk wilt kijk dan naar iets als
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS NUC 14 Essential Kit, N250€ 189,20€ 189,20
1Geheugen internCrucial CT16G56C46S5€ 183,98€ 183,98
1Interne ssd'sTranscend MTE250H 1TB€ 121,24€ 121,24
Totaal€ 494,42
Qua stroomverbruik is dit een betere keuze dan een tweedehands Prodesk/Optiplex/Thinkcenter

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 13-04-2026 16:37 ]

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-04 22:38
Ik heb een Minisforum UN100P, die is helaas niet meer te koop. Was toen €180 met 16 GB RAM en 512GB SSD. Idle verbruik 4W. Ik draai er van alles aan diensten op, inclusief Home Assistant en Frigate. Dus een N150 systeem zal voor veel dingen ruim voldoende zijn.

Ik zou inderdaad ook kijken naar Beelink, Minisforum of GMKTec, dat is toch een beetje de gevestigde (Chinese) orde. Maar een Asus NUC is inderdaad ook een prima optie. En zoals @martyw schrijft zal zo'n mini PC veel zuiniger zijn dan een refurbished office apparaat.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:22:
Recente N150 heb ik hier zelf ook en biedt vooral voordelen voor mediastreaming ivm hardwarematige decoding. Deze zijn op AliExpress al voor rond de €150-200 te vinden met 500GB SSD en 12GB DDR5, maar eventueel ook duurder. Er zijn trouwens ook Proxmox varianten daarvan te vinden daar. Garantie is niet zozeer het ding, je moet alleen qua merken wel een beetje oppassen. Beelink is bijv. prima, heeft gewoon zelf ook een europese webshop, net als MInisforum of GMKTec. Maar ik heb bijv. een echte budgetter, BMax, en heb nog best wat toeren uit moeten halen om windows 11 hierop inclusief drivers werkend te krijgen (er zitten op zijn zachtst gezegd opmerkelijke componenten zonder W11 driver support in en ook stond in de C!T dat ze bij de prebuilt install spyware tegenkwamen). Dus dat is qua cadeau zeker voor dit budget niet echt passend.
Ik zal eens rond gaan struinen voor de merken Beelink, MInisforum of GMKTec. Heb deze merken ook al vaker voorbij zien komen. Een budget BMax via Aliexpress zou ik voor mezelf wel aandurven, maar in deze situatie is dat niet geschikt.
martyw schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:56:
Als je iets van een bekender merk wilt kijk dan naar iets als
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS NUC 14 Essential Kit, N250€ 189,20€ 189,20
1Geheugen internCrucial CT16G56C46S5€ 183,98€ 183,98
1Interne ssd'sTranscend MTE250H 1TB€ 121,24€ 121,24
Totaal€ 494,42
Maar is een Nas dan sowieso geen beter idee? Een Ugreen is prijs/kwaliteit heel leuk en kan voor rond €500 ook flink krachtiger. Dan heb je feitelijk een mini pc met een OS + ruimte voor HDD's zodat NAS altijd een optie kan worden.
[/quote]

Die ASUS NUC is ook nog geen gek idee, ik zat in de pricewatch te kijken naar complete systemen, maar deze staan natuurlijk onder de barebone categorie. Een NAS is op zich ook een idee, echter is opslag vooralsnog echt bijzaak en HA hoofdzaak. Daarnaast is alle opslag bij hem thuis nu USB aangesloten. Aangezien HAOS het primaire systeem gaat worden en NAS taken nog niet zo belangrijk zijn lijkt mij de route MiniPC met op termin een DAS een eenvoudigere route.
Qua stroomverbruik is dit een betere keuze dan een tweedehands Prodesk/Optiplex/Thinkcenter
Dat ligt er wel een beetje aan. Thuis heb ik een 2e hands Prodesk 400 G5 met een i5 9500T die doet op een schone Windows of Proxmox installatie 1 a 2 W in Idle, Nu met W11 een HDD en wat software geinstalleerd doet deze 4W idle. Zuinigheid heeft vaak meer te maken met de implementatie van de fabrikant (wat staat er allemaal aan en geactiveerd in het BIOS) dan alleen met de generatie van de processors. Voordeel van het N150 platform is vooral dat dit nieuwe bordjes met garantie zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 14-04-2026 13:15 ]