Zonnepanelen tijdelijk demonteren om vogelnesten weg te hale

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Craemer85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-04 16:42
Niet zo zichtbaar op de foto maar het gedeelte waar geen licht door komt is één groot vogelnest. Vorig jaar de schouw dichtgemaakt om dat ze daar altijd nesten maakten, hebben ze dit jaar besloten om ze dan maar onder de panelen te ‘bouwen’.

Ik heb eind van de week een hoogtewerker te beschikking dus ik kan makkelijk één paneel losmaken en met de hand de takjes er vanonder halen.

Ik vermoed dat ik niets moet afkoppelen, gewoon één paneel een cm of 15 kantelen en ik kan er makkelijk aan (hoop ik).

Nu had ik graag wat tips om dit veilig uit te voeren: schakelaar omvormer uit, schakelaar tussen omvormer en kast uit en zekering in de kast uit en werken uitvoeren bij schemering of donker.

Helaas is de installateur van de panelen er mee gestopt dus vraag ik via hier een beetje advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxMyUw59cXGQNvkz-xGH4if0U1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZeVFg99cIvOx7TBiHau4CLe.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Craemer85 op 13-04-2026 15:12)

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 16:15
mocht je toch het dak opgaan later wanneer het broed seizoen voorbij is let dan op het volgende:
Schakel alles af van je zonnenpanelen

panelen los koppelen hoeft zelf niet.

De panelen zitten vast met een "veiligheids schroef" dit is niet je standaard tork bit. verschillende bouwmarkten hebben deze wel.

Kijk ook even hoe strak je het panneel weer moet vast draaien, wij hebben het met een slag schroevendraaier gedaan. let wel op wanneer je ze te vast zet deze kan knappen!

doe vooral goede bescherming aan, de panelen worden warm zelfs bij weinig zon!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16

D4NG3R

kiwi

:)

Overweeg om dit later in het jaar te doen en dan ook direct maatregelen te nemen zodat het volgend jaar niet/minder gebeurt.

Je zit nu midden in het broedseizoen, actieve nesten mogen niet verstoord/weggehaald worden.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2026 13:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

D4NG3R schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:38:

Je zit nu midden in het broedseizoen, actieve nesten mogen niet verstoord/weggehaald worden.
ook niet als het een afweging is mbt brandgevaar?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16

D4NG3R

kiwi

:)

de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:08:
[...]

ook niet als het een afweging is mbt brandgevaar?
Ook dan niet.

https://weblog.independer...jezelf-niet-in-de-nesten/

Het is behoorlijk uitzonderlijk dat je een omgevingsvergunning krijgt om actieve nesten te verstoren, laat staan weghalen. Bij panelen zullen ze je (terecht) vertellen dat je verzekering brand dekt, en/of dat je de panelen ook uit kan zetten.

Ik snap de frustratie/angst overigens wel, maar het gaat met veel soorten niet goed. Laat die beestjes hun ding doen en kijk er in augustus nog een keer naar. Plaats desgewenst dan ook direct gaas om het in de toekomst te minimaliseren/voorkomen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2026 14:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Craemer85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-04 16:42
ok bedankt voor de tip, ik was me er niet van bewust.

Acties:
  • Beste antwoord

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 16:15
mocht je toch het dak opgaan later wanneer het broed seizoen voorbij is let dan op het volgende:
Schakel alles af van je zonnenpanelen

panelen los koppelen hoeft zelf niet.

De panelen zitten vast met een "veiligheids schroef" dit is niet je standaard tork bit. verschillende bouwmarkten hebben deze wel.

Kijk ook even hoe strak je het panneel weer moet vast draaien, wij hebben het met een slag schroevendraaier gedaan. let wel op wanneer je ze te vast zet deze kan knappen!

doe vooral goede bescherming aan, de panelen worden warm zelfs bij weinig zon!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Pagina: 1