Homewizard 3-fase kWh meter als hoofdaansluiting: kan niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tueeut
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:39
Ha Tweakers,

Zijn hier mensen die de 3 fase kWh meter als hoofdaansluiting gebruiken? Ik heb dit gedaan voor vrienden in het buitenland, echter werkt dit niet zoals het naar mijn mening zou horen.

(Slimme) meters salderen altijd intern tussen de fases bij realtime tegenovergesteld verbruik (invoeding op twee fases, verbruik op de andere). Hier houdt de kWh-meter echter geen rekening mee wanneer ingesteld als hoofdmeter, waardoor de verbruikgetallen meestal extreem overschat worden, en de realiteit dus totaal niet weerspiegelen.

Bij puur zonneladen is dit vooral evident (zie screenshots).

Ik heb hiervoor al twee keer een support ticket gemaakt, en elke keer beweren ze dat de kWh-meter intern zou moeten salderen. Uiteindelijk vermoeden ze een hardwarefout en kreeg ik een nieuwe toegestuurd, met hetzelfde probleem (topservice wel op dat gebied!)

Voordat ik nog een ticket open voor vervanging; gebruikt iemand met zonnepanelen een 3 fase kWh meter als hoofdmeter? En zo ja, komt de data overeen met de jaarnota van jullie energieleverancier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVPS0lf5gRqvHSgWH9xuw0lJAKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMecUqasnNISSuXm8hQadCci.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91z54nf_YwaG4Yc6GJkfeXSea9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xt8G9BxIfMLts76rH6NknJM5.png?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 22:14
Tueeut schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
Bij puur zonneladen is dit vooral evident (zie screenshots).
Je grafieken laten het aantal W zien, terwijl je "klacht" over kWh gaat.

Ik vermoed dat (net zoals de slimme meter) de kWh-meters van HW het actuele verbruik/teruglevering tonen vóór de interne saldering over de fases.
Als je een grafiek maakt van de kWh-tellers voor afname en terugleveren zal je zien dat slechts een van de twee oploopt op een willekeurig moment in de tijd.

Spel en typfouten voorbehouden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FredvZ schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:23:
[...]

Je grafieken laten het aantal W zien, terwijl je "klacht" over kWh gaat.
Maar bovenaan staan wel de kWh's: 14,8kWh geïmporteerd en 13,1kWh geëxporteerd. Dat lijkt beide veel te hoog, afgaande op de grafiek van de drie fases gecombineerd in het eerste plaatje. Met een sluipverbruik van 50-200W 's nachts en overdag de PV-opwek op een fase die bijna 1-op-1 weggestreept kan worden tegen het verbruik op een andere fase.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@FredvZ Omdat je energy alleen per tijdseenheid ofwel als staven kan plotten. En ja, HW doet het super verwarrend door energy en power dwars door elkaar te plotten en naamgeving dan ook de een of de ander te gebruiken.

@Tueeut En volgens mij al eens eerder langs zien komen dat de HW inderdaad niet netto meet / intern verrekend (heeft niets met salderen te maken).

Maar even kijkende naar je grafieken lijken ze wel een optie te hebben om de netto power weer te geven (bovenste plaatje) alleen passen ze vervolgens de energy waardes niet aan :/ Aka, bug/tekortkoming van HW

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 22:14
Gizz schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:32:
Maar bovenaan staan wel de kWh's: 14,8kWh geïmporteerd en 13,1kWh geëxporteerd.
Die waardes kunnen ook best wel eens samengesteld worden vóór de interne saldering.

Spel en typfouten voorbehouden

• Tueeut
@Tueeut En volgens mij al eens eerder langs zien komen dat de HW inderdaad niet netto meet / intern verrekend (heeft niets met salderen te maken).

Maar even kijkende naar je grafieken lijken ze wel een optie te hebben om de netto power weer te geven (bovenste plaatje) alleen passen ze vervolgens de energy waardes niet aan :/ Aka, bug/tekortkoming van HW
Zover ik weet is 'intern salderen' wel een correcte term: https://thuisbatterij.nl/blog/intern-salderen/
Maar wellicht tot stand gekomen doordat de gemiddelde man al bekend is met die terminologie.

Netto vermogen weergeeft hij inderdaad perfect, alleen erg jammer dat de dag/maand/jaar waardes nu niet kloppen, maakt het erg moeilijk om de tvt van de slimme lader te berekenen, en defeats the purpose van een homewizard meter hebben.

• Tueeut
FredvZ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:12:
[...]

Die waardes kunnen ook best wel eens samengesteld worden vóór de interne saldering.
Dit lijkt inderdaad te gebeuren, maar die waardes zijn nutteloos omdat ze niet overeenkomen met de werkelijkheid van de hoofdmeter van de netbeheerder.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tueeut schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:26:
[...]

Zover ik weet is 'intern salderen' wel een correcte term: https://thuisbatterij.nl/blog/intern-salderen/
Maar wellicht tot stand gekomen doordat de gemiddelde man al bekend is met die terminologie.
Nee, het is complete BS dat helaas veel overgenomen is. Alleen in gebruik gekomen omdat mensen eerst van salderen wisten en dan pas van 3-fase. Maar het heeft er 0,0 mee te maken en het is geen administratief ding dus super verwarrend.
Netto vermogen weergeeft hij inderdaad perfect, alleen erg jammer dat de dag/maand/jaar waardes nu niet kloppen, maakt het erg moeilijk om de tvt van de slimme lader te berekenen, en defeats the purpose van een homewizard meter hebben.
Voor dit gebruik in Nederland wel. Maar het is afhankelijk van je land dus het zou fijn zijn als HW er een setting voor zou kunnen maken. Misschien toch nog eens aankloppen bij de helpdesk? Gezien ze wel een netto vermogensgrafiek optie hebben lijkt de wil er wel. Alleen ontbreekt de volledige uitvoering.

• Tueeut
Septillion schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:39:
[...]

Nee, het is complete BS dat helaas veel overgenomen is. Alleen in gebruik gekomen omdat mensen eerst van salderen wisten en dan pas van 3-fase. Maar het heeft er 0,0 mee te maken en het is geen administratief ding dus super verwarrend.

[...]

Voor dit gebruik in Nederland wel. Maar het is afhankelijk van je land dus het zou fijn zijn als HW er een setting voor zou kunnen maken. Misschien toch nog eens aankloppen bij de helpdesk? Gezien ze wel een netto vermogensgrafiek optie hebben lijkt de wil er wel. Alleen ontbreekt de volledige uitvoering.
Ah, dan zal ik voortaan weer intern verrekenen gebruiken :)

Heb inmiddels nog een ticket geopend, ik zal jullie op de hoogte houden!
Pagina: 1