Eigen router gebruiken bij jaarlijks overstappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Sinds ik ben overgestapt van Youfone naar Online (altijd glasvezel) is mijn internet erg laggy. pagina's laden soms traag of helemaal niet. Ik heb instellingen 1 op 1 gekopieerd vanuit de Youfone router. Gezien ik jaarlijks overstap zou ik graag gewoon een eigen router plaatsen zonder de router van de ISP er tussen. Zodat ik niet steeds alles weer opnieuw hoef in te stellen en met de nodige frustraties.

Ik draai nl. Homeassistant, Solaredge zonnepanelen software, Marstek venus e 3.0 , Homewizard, Tailscale, eigen windows server, PLEX , Audiobookshelf etc.

Ik woon in een gemiddelde rijtjeswoning. Zou graag een goede stabiele verbinding willen die ook snel bestanden kan streamen naar tablet / telefeoon / tv's (ik doe alles localhost, zowel films als muziek). Heeft iemand suggesties? Ik heb begrepen dat wifi 7 nog vrij aan de prijs is en het eigenlijk nog niet veel voordelen biedt tov wifi 6e bijv.
Ik gebruik nog een Samsung S9+ draaiend op noble rom en mijn tablet is een Samsung Galaxy tab s8 ultra. Graag zou ik bestanden snel localhost willlen streamen. Ik heb geen TV pakket dus de router van ISP kan er tussenweg.

Hoeft ook geen overkill te zijn, zoek iets wat qua prijs / kwaliteit goed in verhouding is.

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 12-04-2026 23:55 ]

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou zeggen, bouw je eigen router.
Een HP T620Plus Thinclient of een Igel H830C bijvoorbeeld. Zit een PCIe slot in voor een tweede netwerkkaart.
Sommige mini desktops zoals Dell Optiplex Micro, HP Prodesk/Elitedesk Mini of Lenovo Thinkcenter Tiny hebben vaak een MiniPCIe of E-key M.2 slot voor een extra netwerkadapter.
Keus genoeg iig. En daar zet je dan PfSense of OpnSense op als router software.

De router die je van je ISP krijgt laat je direct in bridge mode zetten (of doet dat zelf, dat kan soms ook), of als dat niet lukt/kan zet je het IP van je eigen router in DMZ. Dan stuurt de ISP modem meteen alles door.
Of, als er glas ligt, een glasvezel adapter in zo'n machientje proppen en direct op de glasvezel aansluiten.

Voor WiFi haal je er een los accesspoint bij, of misschien een mooi mesh setje zoals TP-link Deco of Netgear Orbi.

Voordeel aan zo'n setup is dat je zelf kan kiezen wanneer je WiFi upgrade en je daar voor niet meteen je hele router hoeft te vervangen.
En de router zelf is ook (voor een deel) upgradable zonder dat je meteen alles weer overnieuw moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 13-04-2026 00:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• saken
McKaamos schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:10:
Ik zou zeggen, bouw je eigen router.
Een HP T620Plus Thinclient of een Igel H830C bijvoorbeeld. Zit een PCIe slot in voor een tweede netwerkkaart.
Sommige mini desktops zoals Dell Optiplex Micro, HP Prodesk/Elitedesk Mini of Lenovo Thinkcenter Tiny hebben vaak een MiniPCIe of E-key M.2 slot voor een extra netwerkadapter.
Keus genoeg iig. En daar zet je dan PfSense of OpnSense op als router software.

De router die je van je ISP krijgt laat je direct in bridge mode zetten (of doet dat zelf, dat kan soms ook), of als dat niet lukt/kan zet je het IP van je eigen router in DMZ. Dan stuurt de ISP modem meteen alles door.

Voor WiFi haal je er een los accesspoint bij, of misschien een mooi mesh setje zoals TP-link Deco of Netgear Orbi.

Voordeel aan zo'n setup is dat je zelf kan kiezen wanneer je WiFi upgrade en je daar voor niet meteen je hele router hoeft te vervangen.
En de router zelf is ook (voor een deel) upgradable zonder dat je meteen alles weer overnieuw moet doen.
Klinkt interessant, maar zover rijkt mijn technische kennis niet. Ik heb liever iets dat out of the box werkt met wat simpele configuratie :-) En niet een heel hoog stroomverbruik. Wil het liefste wel die hele ISP router weg kunnen laten, niet dat ik de router achter de isp router moet zetten .

zo iets bijvoorbeeld? https://www.mediamarkt.nl...archer-axe75-1731902.html

[ Voor 5% gewijzigd door saken op 13-04-2026 00:17 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

saken schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:14:
[...]

Klinkt interessant, maar zover rijkt mijn technische kennis niet. Ik heb liever iets dat out of the box werkt met wat simpele configuratie :-) En niet een heel hoog stroomverbruik

Dat is een fijne router, heb hem hier nu ook ongeveer een jaar in gebruik. Kreeg hier op Tweakers ook een leuke review; review: TP-Link AXE75 - 6GHz-router voor een instapprijs
Bij de shop die je linkt is hij wel wat duur; uitvoering: TP-Link Archer AXE75

Hou er echter wel rekening mee dat dit apparaat niet de NTU vervangt, dus óf je hebt een mediaconverter nodig, of een ander apparaat zet het lichtsignaal om naar ethernet.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 13-04-2026 00:21 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

saken schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:14:
[...]

Klinkt interessant, maar zover rijkt mijn technische kennis niet. Ik heb liever iets dat out of the box werkt met wat simpele configuratie :-) En niet een heel hoog stroomverbruik

Uhm, maar je draait wel allerlei services en een eigen windows server... Ik zie het bezwaar niet.

Maargoed, ja, zo'n TP-Link Archer series is een prima apparaat.
Ook daar weer, ISP router in bridge mode of DMZ doortrappen naar je TPLink.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• saken
McKaamos schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:19:
[...]

Uhm, maar je draait wel allerlei services en een eigen windows server... Ik zie het bezwaar niet.

Maargoed, ja, zo'n TP-Link Archer series is een prima apparaat.
Ook daar weer, ISP router in bridge mode of DMZ doortrappen naar je TPLink.
Oh ja de gelinkte router kan dus alleen in bridge mode zonder de ISP router. Dat is dan weer nadeel. Naja, ik heb alles opgezet dmv tuturials. Maar als er dan een fout optreed bijv zit ik weer met mijn beperkte kennis lang uit te zoeken wat dan het probleem is. Een eigen router bouwen geeft weer een extra voor mij ingewikkeld iets wat evt kan failen en eigenlijk te moeilijk voor mij is om op te lossen. Heb er eigenlijk niet zoveel zin in, liever wat meer plug en play :-)

Die windows server is eigenlijk gewoon een Lenovo ThinkCentre M720q Tiny (10T700AAMH) draaiend op windows 11 (24 / 7 aan) en die valt eens in de 2 week uit waarvan ik nog steeds niet de oplossing heb gevonden. Ook niet in de logs :-(

[ Voor 16% gewijzigd door saken op 13-04-2026 00:27 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05
Dit kan ongeveer met elke router. Dat is namelijk ongeveer de essentie van een router :) Kwestie van wat routertests googlen en kiezen wat je leuk vindt of hier wat opties posten waar je zelf al op bent uitgekomen na onderzoek plus voordelen/nadelen + vraag om eventueel aanvullende meningen.

Mocht je een keer overstappen naar een provider waarbij de door de provider geleverde router niet in bridge modus kan zit je met NAT achter NAT maar dat is niet zo erg want je doet toch alles localhost gaf je aan.

Dus kortom: kies een router die goed uit tests komt en gaan met die banaan.

WIFI7 is leuk als je WIFI7 devices hebt. Zo niet kan je beter over (zeg) 4 jaar weer een router halen waar dan wel WIFI7 in zit en dan een fractie van de prijs is en weer jaren updates krijgt. Desnoods schakel je WIFI uit in je router en haal je een apart AP als je router nog voldoet en je perse wilt overstappen naar een nieuwere WIFI-standaard.
saken schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:24:
[...]
Oh ja de gelinkte router kan dus alleen in bridge mode zonder de ISP router. Dat is dan weer nadeel.
Volgens mij begrijp je dit niet helemaal. Je zet de router van de ISP in bridge modus zodat het lijkt alsof dat ding niet bestaat. De router die je koopt stel je juist in met de settings die normaal in de router van je ISP ingesteld zijn en dat wordt dan je scheiding tussen intern/extern.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 13-04-2026 00:53 ]

UNOX: The worst operating system

• saken
[...]

Volgens mij begrijp je dit niet helemaal. Je zet de router van de ISP in bridge modus zodat het lijkt alsof dat ding niet bestaat. De router die je koopt stel je juist in met de settings die normaal in de router van je ISP ingesteld zijn en dat wordt dan je scheiding tussen intern/extern.
[/quote]

Waarom niet een direct op de glasvezelaansluiting van ISP ? ISP router ertussen is toch alleen extra stroomverbruik en weer een apparaat ertussen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan, maar dan moet je mogelijk het MAC-adres van je ISP-router clonen en moet je eventueel ook een SFP aan kunnen sluiten.
Glasvezel betekent immers een SFP.

Als je ISP-router een bridge vormt heb je een eigen router nodig (een bridge koppelt 2 netwerken ZONDER enige routering). Heb je en een ISP-router en een eigen router, dan heb je dubbel-werk (bij poortjes openen ed).

Ik heb zelf alles van de ISP eruit gemikt en draai een eigen router, die met een SFP-module op glasvezel van mijn ISP is aangesloten. Werkt als een tiet, en compleet ISP-agnostisch (okay als ik naar een ander glasnetwerk ga met fysiek andere frequenties)

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 13-04-2026 01:12 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb geen tips voor je qua device, maar misschien is mijn aanpak wel iets voor je:

Ik gebruik mijn eigen dhcp, IP-verdeling, wifi, dns op een eigen router. Als ik een nieuwe router krijg van een ISP, zet ik op dat nieuwe apparaat het interne IP-adres op een vast adres (wat een vast vrij adres binnen mijn eigen netwerk is), ik zet de dhcp-server uit, alle wlan uit. Vervolgens sluit ik een normale netwerkpoort van mijn eigen router op een normale netwerkpoort van de ISP-router aan. De dhcp-server op mijn eigen router deelt dat vaste IP-adres uit als gateway, en omdat ik daarvoor altijd hetzelfde vaste interne IP-adres gebruik, hoef ik in dat m'n eigen netwerk nooit te veranderen.

Dit lijkt misschien een beetje low-tech of zelfs omslachtig, maar dat is in mijn ervaring niet zo, want ik omzeil er in principe alle eigenaardigheden van providers mee. Elke ISP-router ondersteunt deze opzet, het zijn altijd dezelfde instellingen, hoe de ISP de verbinding opzet hoef ik nooit over na te denken. Ik hoef een router niet in een bridge-modus te zetten (lang niet alle ISP-routers ondersteunen dit), mijn eigen router is niet rechtstreeks verbonden aan het internet dus ik ben niet verantwoordelijk voor de veiligheid van dat deel.
Mijn eigen router vervult dus niet de functie van "router" in deze opzet, voor de duidelijkheid.

Kost me bij iedere ISP-wissel maximaal 10 minuten en zijn altijd dezelfde handelingen. Je eigen router kan in dit geval elke router zijn.
Ik haal met deze methode de router van de ISP er niet tussenuit, dat is de keerzijde. Maar voor mij is dat het extra gedoe niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 13-04-2026 02:26 ]

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:13
Zoals @Solarsparc het gebruikt, doe ik het ook ongeveer, al heb ik gewoon voor mijn interne LAN een niet gangbare IP-reeks gekozen (10.0.10.x). Als je dan een standaard modemrouter van de ISP krijgt, hang je die tussen je binnenkomende glas en je router (rechtstreeks met je router verbinden) en is je router dus de enige die gekoppeld is met het modem. Dan kun je die lekker zijn eigen DHCP laten doen, maar heeft je router een eigen netwerk dat volledig is afgesloten van je modemrouter van de ISP.

Dan kun je al heel snel je verbinding leggen, schakel ik daarna alleen de wifi nog uit en bij een wissel blijft alles in mijn interne netwerk altijd draaien. Ik heb zelf geen spannende diensten die van buitenaf benaderbaar moeten zijn, maar diegenen die ik wel heb die werken ook vaak vlekkeloos na overstap.

Dit levert mij bij jaarlijkse overstap de minimale inspanningen op op mijn eigen netwerk draaiend te krijgen. Zelf heb ik deze router intern: ASUS RT-AX86U Pro (MO3B00): beste prijs - Tweakers (met een aantal extenders van Asus door het huis) en daarachter nog een switch om het bekabelde netwerk te voeden met signaal.

Latin capital letter y with diaeresis

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
saken schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:54:
Gezien ik jaarlijks overstap zou ik graag gewoon een eigen router plaatsen zonder de router van de ISP er tussen. Zodat ik niet steeds alles weer opnieuw hoef in te stellen en met de nodige frustraties.
Dat is een illusie. Een router die je direct aansluit op de lijn van de ISP zal je vaak óók moeten instellen. De LAN-zijde blijft dan weliswaar gelijk, de instellingen aan de WAN-zijde verschillen wel per provider.

imho zijn 99,9% van huishoudens die jaarlijks willen overstappen beter af met een eigen router die ze aansluiten op de modem/router die ze van de provider krijgen, zoals @YdieresiS hierboven ook al aangeeft.
Ik heb begrepen dat wifi 7 nog vrij aan de prijs is en het eigenlijk nog niet veel voordelen biedt tov wifi 6e bijv.
Voor een router met wifi is het belangrijk om te kijken waar de router komt te staan en hoe de rest van je huis je eruit ziet. Bij veel huizen is alleen een router met wifi in de meterkast niet voldoende en zijn er extra accesspoints (meestal 1 per verdieping) nodig om het hele huis te voorzien van goed werkende wifi.

Spel en typfouten voorbehouden

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:25
saken schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:54:
Sinds ik ben overgestapt van Youfone naar Online (altijd glasvezel) is mijn internet erg laggy. pagina's laden soms traag of helemaal niet. Ik heb instellingen 1 op 1 gekopieerd vanuit de Youfone router. Gezien ik jaarlijks overstap zou ik graag gewoon een eigen router plaatsen zonder de router van de ISP er tussen. Zodat ik niet steeds alles weer opnieuw hoef in te stellen en met de nodige frustraties.

Ik draai nl. Homeassistant, Solaredge zonnepanelen software, Marstek venus e 3.0 , Homewizard, Tailscale, eigen windows server, PLEX , Audiobookshelf etc.

Ik woon in een gemiddelde rijtjeswoning. Zou graag een goede stabiele verbinding willen die ook snel bestanden kan streamen naar tablet / telefeoon / tv's (ik doe alles localhost, zowel films als muziek). Heeft iemand suggesties? Ik heb begrepen dat wifi 7 nog vrij aan de prijs is en het eigenlijk nog niet veel voordelen biedt tov wifi 6e bijv.
Ik gebruik nog een Samsung S9+ draaiend op noble rom en mijn tablet is een Samsung Galaxy tab s8 ultra. Graag zou ik bestanden snel localhost willlen streamen. Ik heb geen TV pakket dus de router van ISP kan er tussenweg.

Hoeft ook geen overkill te zijn, zoek iets wat qua prijs / kwaliteit goed in verhouding is.
Er kan natuurlijk wat mis zijn met de verbinding, maar het zou ook zomaar een verkeerde configuratie zijn.

In plaats van de instellingen 1 op 1 over te nemen zou ik online zoeken naar wat de instellingen precies horen te zijn voor het geval niet alle instellingen die je nodig hebt zichtbaar zijn in de aangeleverde router.

Youfone gebruikt het KPN netwerk dus ik kan mij voorstellen dat de instellingen vergelijkbaar zijn met die van KPN.

Een ander iets is om de Youfone router aan te sluiten en te testen of de verbinding dan wel stabiel is.
Soms lastig met een eigen (custom) thuisnetwerk, maar dat lijkt mij wel de basis.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Boudewijn schreef op maandag 13 april 2026 @ 01:11:
Dat kan, maar dan moet je mogelijk het MAC-adres van je ISP-router clonen en moet je eventueel ook een SFP aan kunnen sluiten.
Glasvezel betekent immers een SFP.
Dit is afhankelijk van de techniek. Bij AON krijg je of een SFP en een mediaconverter, of alleen een SFP module. Bij GPON en XGSPON levert de ISP altijd een ONT waar je een UTP kabel in kunt douwen die naar je eigen router loopt.
Los van het medium is het daarna alleen nog gegevens inkloppen (VLAN, wel/geen PPPOE login etc.)

MAC klonen werkt bij GPON maar niet altijd bij XGSPON.
Gezien ik jaarlijks overstap zou ik graag gewoon een eigen router plaatsen zonder de router van de ISP er tussen. Zodat ik niet steeds alles weer opnieuw hoef in te stellen en met de nodige frustraties.
Waarom niet gewoon een Fritzbox nemen? Je hoeft alleen bij overstappen je WAN settings opnieuw te doen, is lekker eenvoudig in de setup, kost alleen wat meer in de aanschaf.
Deze sluit je rechtstreeks aan op je glasvezel aansluitpunt (indien PON, UTP kabel van ONT naar Fritz) en indien AON neem je een mediaconverter naar UTP of een Fritz met SFP slot.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

FredvZ schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:46:
[...]

Dat is een illusie. Een router die je direct aansluit op de lijn van de ISP zal je vaak óók moeten instellen. De LAN-zijde blijft dan weliswaar gelijk, de instellingen aan de WAN-zijde verschillen wel per provider.

imho zijn 99,9% van huishoudens die jaarlijks willen overstappen beter af met een eigen router die ze aansluiten op de modem/router die ze van de provider krijgen, zoals @YdieresiS hierboven ook al aangeeft.
Sja, imho is het voor 99.9% voldoende om 1 keer per jaar op de nieuwe router, het wifi ssid en het wachtwoord gelijk te trekken met het oude wachtwoord. En vooral zelf niet klooien met extra routers er tussen.

Sinds ik ben overgestapt van Youfone naar Online (altijd glasvezel) is mijn internet erg laggy. pagina's laden soms traag of helemaal niet. Ik heb instellingen 1 op 1 gekopieerd vanuit de Youfone router.
..
Ik woon in een gemiddelde rijtjeswoning. Zou graag een goede stabiele verbinding willen

En zonder te weten waar de vertraging vandaan komt, is het maar de vraag is of een nieuwe router hier uberhaubt iets in gaat oplossen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01
Als ik naar je problemen kijk en als ik het goed lees zie datje maar 1 wifi punt hebt dan denk ik eerder dat je een WiFi probleem hebt dan een router probleem.

Hoe ziet je wifi setup er nu uit?

CISSP! Drop your encryption keys!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is OPNSense niet wat eventueel op een machine die er voor is gemaakt? ( Protectli als voorbeeld ). Ik heb nu een kleine twee jaar mijn eigen OPNSense router op een 4 poorts Protectli/OPNSense router. En dat werkt echt prettig.

Updaten is eenvoudig, ik ben net overgestapt van Odido naar Freedom internet en dat was ook redelijk eenvoudig, hier met instellingen van Tweakers werkte internet meteen en televisie na een kleine omweg.

En OPNSense heeft nog meer voordelen. Zo kan je eenvoudig je eigen VPN opzetten met OpenVPN of Wireguard als voorbeeld.

En je hebt je volledige router in eigen beheer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
In mijn ogen is het willen hebben van een eigen router om makkelijk over te kunnen stappen een beetje een drogreden.

Als je in je router een hoop geconfigureerd hebt, dan weet je over het algemeen prima wat je doet en is het een fluitje van een cent.
Heb je er weinig verstand van dan valt er ook maar heel weinig te configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:52:
In mijn ogen is het willen hebben van een eigen router om makkelijk over te kunnen stappen een beetje een drogreden.

Als je in je router een hoop geconfigureerd hebt, dan weet je over het algemeen prima wat je doet en is het een fluitje van een cent.
Heb je er weinig verstand van dan valt er ook maar heel weinig te configureren.
Wat wil je nu hiermee zeggen; dat TS een hoop geconfigureerd heeft maar er weinig verstand van heeft? Dat hij bij elke overstap maar de routerfunctionaliteit van het modem dient te gebruiken, terwijl die configuratie betrekking heeft op zijn eigen netwerk en niet op de verbinding met de ISP?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:15
nelizmastr schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:27:
Bij GPON en XGSPON levert de ISP altijd een ONT waar je een UTP kabel in kunt douwen die naar je eigen router loopt.
Geen aannames maken: Delta levert een gecombineerde ONT/router.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saken schreef op maandag 13 april 2026 @ 01:05:
[...]

Waarom niet een direct op de glasvezelaansluiting van ISP ? ISP router ertussen is toch alleen extra stroomverbruik en weer een apparaat ertussen?
Klopt, maar configuratie is een stuk ingewikkelder, vereist specifieke (vaak duurdere) hardware en het is niet gegarandeerd zo dat wat werkt bij ene provider ook werkt bij een andere - je zult in ieder geval aan de slag moeten met andere VLAN configuratie en mogelijk andere PON instellingen bij overstap. Geen rocket science maar toch echt een stap ingewikkelder dan een Ethernetrouter aansluiten aan wat dan ook je provider levert met een netwerkpoort erop.

Maar sowieso stap terug. Je probleem is niet helemaal helder, wat je wilt en wat je ermee wilt bereiken ook niet.

Zoals anderen al aangeven kunnen je problemen liggen aan beroerde WiFi-dekking. Die kan inderdaad anders zijn tussen routers die je van je provider krijgt. In een gemiddelde NL rijtjeswoning ga je met een enkele WIFi AP niet overal goede dekking realiseren, ongeacht type/kwaliteit. Omgekeerd kan het zijn dat het probleem bedraad ook aanwezig is en dan is er een probleem met je internetverbinding die je provider moet oplossen.

1 op 1 de router die je nu van je provider gekregen hebt gaat deze problemen beide niet oplossen. Het lost wel de uitdaging op van je thuisnetwerk opnieuw te moeten configureren bij overstap. Wil je iets doen met de instabiliteit, dan moet je eerst achterhalen wat het probleem is en dan een passende oplossing daarbij zoeken (een extra WiFi AP elders in huis in het eerste geval, je provider aansturen je probleem op te lossen en als dat niet lukt een andere provider te zoeken in het tweede geval). Het is verstandig om je wens voor een eigen router daarin mee te nemen: die is pas relevant als je overstapt, en als je probleem echt WiFi is, ben je het beste uit als je beide AP's uit zelfde WiFi systeem kiest.

Dus:
- achterhaal eerst wat je stabiliteitsprobleem daadwerkelijk is
- bepaal hoe je dat moet oplossen
- neem daar keuze voor eigen router in mee

Oslik blyat! Oslik!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:14
Ik heb een uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra en ik stap elk jaar over. Laatst nog van Odido naar Youfone.
Kwestie van de VLAN's goed instellen en het draait weer.
Achter de cloud gateway heb ik Ubiquiti AP's verbonden voor de wifi, maar dat kan je ook met een andere merk AP doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Blackouts op 14-04-2026 13:10 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• saken
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:00:
[...]

Klopt, maar configuratie is een stuk ingewikkelder, vereist specifieke (vaak duurdere) hardware en het is niet gegarandeerd zo dat wat werkt bij ene provider ook werkt bij een andere - je zult in ieder geval aan de slag moeten met andere VLAN configuratie en mogelijk andere PON instellingen bij overstap. Geen rocket science maar toch echt een stap ingewikkelder dan een Ethernetrouter aansluiten aan wat dan ook je provider levert met een netwerkpoort erop.

Maar sowieso stap terug. Je probleem is niet helemaal helder, wat je wilt en wat je ermee wilt bereiken ook niet.

Zoals anderen al aangeven kunnen je problemen liggen aan beroerde WiFi-dekking. Die kan inderdaad anders zijn tussen routers die je van je provider krijgt. In een gemiddelde NL rijtjeswoning ga je met een enkele WIFi AP niet overal goede dekking realiseren, ongeacht type/kwaliteit. Omgekeerd kan het zijn dat het probleem bedraad ook aanwezig is en dan is er een probleem met je internetverbinding die je provider moet oplossen.

1 op 1 de router die je nu van je provider gekregen hebt gaat deze problemen beide niet oplossen. Het lost wel de uitdaging op van je thuisnetwerk opnieuw te moeten configureren bij overstap. Wil je iets doen met de instabiliteit, dan moet je eerst achterhalen wat het probleem is en dan een passende oplossing daarbij zoeken (een extra WiFi AP elders in huis in het eerste geval, je provider aansturen je probleem op te lossen en als dat niet lukt een andere provider te zoeken in het tweede geval). Het is verstandig om je wens voor een eigen router daarin mee te nemen: die is pas relevant als je overstapt, en als je probleem echt WiFi is, ben je het beste uit als je beide AP's uit zelfde WiFi systeem kiest.

Dus:
- achterhaal eerst wat je stabiliteitsprobleem daadwerkelijk is
- bepaal hoe je dat moet oplossen
- neem daar keuze voor eigen router in mee
ik zit praktisch 3 meter van de router maar ik gok dat de configuratie misschien niet helemaal optimaal is. ik moest bijv de gateway ip van router naar 192.168.2.1 veranderen omdat de oude dit ook had en alles zo stond ingesteld. Maar vanuit de fabrieksstand was dit een ander ip. Ik dacht 192.168.1.1 of zo

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dit kan vanalles zijn, misschien gewoon wat screenshots van de routerinstellingen + output van ipconfig op een computer e.d. hier over de schutting gooien zodat we wat hebben om mee te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Solarsparc op 14-04-2026 23:47 ]

Pagina: 1