The Box 6 van Megekko: goede deal of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Ik heb een vraag over wat een aantrekkelijk aanbod van Megekko lijkt te zijn:
https://www.megekko.nl/the-box-6/

Ik heb al een game pc die prima voldoet, maar hij heeft de laatste tijd steeds vaker moeite met opstarten. Dat kan tijdelijk zijn, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Ik weet uit ervaring dat dat kan betekenen dat de voeding nog maar een jaar of een paar jaar leeft, maar voor het zelfde geld is het moederbord het langzaam aan het begeven.

Anyway, ik kijk dus alvast uit naar een opvolger, voor de zekerheid.

Niet persé specifiek deze box van Megekko. Mag ook een nieuwere box zijn. Het hangt er vanaf wanneer mijn huidige pc het precies begeeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles: video bewerken, Blender, FreeCAD, 3D gamen, dagelijks office gebruik, Inkscape, GIMP en dat allemaal op Linux Mint.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie de link naar de advertentie hier boven. Lijkt mij aantrekkelijk voor wat je er voor terug krijgt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Met interne componenten meenemen naar een nieuwe build heb ik slechte ervaringen opgedaan.
Mijn randapparatuur die ik er wel op wil gaan aansluiten:
- Een draadloos Logitech K260 setje aan toetsenbord en muis. De muis werkt niet echt lekker meer.
- Twee mooie 24inch IIyama monitoren zonder bijzondere gaming eigenschappen, eentje met HDMI en de andere met DP (allebei op DP kan ook).
- Een simpele HP Laserjet P1102 laserprinter.
- Een Canon CanoScan 9000F flatbedscanner.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er in die advertentie staat is voor zover ik kan zien de pc van mijn dromen. Alleen over de hoeveelheid werkgeheugen heb ik twijfels. Ik heb nu ook al een game pc met 16GB RAM. Ik zou denk ik in overleg met Megekko de prijs omhoog praten naar 1500 euro voor wat meer werkgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moederbord: Asus of Gigaybyte. Dat zit hier dus wel goed. De rest boeit me niet zo.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt nee. Mijn huidige build is ook niet enorm stil. Daar valt voor mij prima mee te leven.

Ga je overklokken?
Geen sprake van. Lijkt mij totaal onnodig voor wat ik er mee ga doen. Ik ben geen 18 meer (wel 51).

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht van jullie een simpel antwoord als op een Ja / Nee vraag. Bekijk de advertentie van Megekko eens en zeg eerlijk wat je eerste indruk is: denk je dan "Nee" of "Ja" en geef eens onderbouwing.

Ter vergelijking:
Ik heb nu dit: Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3.
Dat heeft mij tweedehands bij elkaar zo'n 1500 euro gekost.

Als ik dan nu zie dat ik dit nieuw voor 1300 kan krijgen:
AMD Ryzen 5 7600
Asus DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB
ASUS A620M-F GAMING WIFI moederbord
Kingston FURY Beast RGB 2x8GB
Samsung 990 EVO PLUS 1TB M.2 SSD
Asus TUF Gaming 750B PSU
Asus A21 Plus Zwart

Dan denk ik: goh, dat valt mij nog heel erg mee! Zeker gezien die recente horrorverhalen de laatste tijd over exploderende prijzen voor werkgeheugen.

Maar ik vermoed iets. En dat is dat ik nu niet goed kijk. Dat ik iets mis. Iets essentieels. Ik vermoed dat er hier mogelijk een addertje onder het gras zit. Ik zie alleen niet wat.

Laat ik dat onderbuik gevoel even toelichten:

Ik zie dat ze lijken te besparen op manuren door de opbouw uit te besteden aan de koper, maar het maken van zo'n uitgebreide instructievideo met twee instructeurs en daarnaast een papieren handleiding kost toch ook geld? Dan krijg ik het idee dat er op de een of andere manier toch beknibbeld moet zijn op de hardware om op zo'n (naar mijn idee) lage vraagprijs uit te komen.

Nog een ander puntje: die veelkleurige feestverlichting die meegeleverd wordt. Zou ik dat via de BIOS van het mainboard kunnen aanpassen zodat de LEDs alleen wit licht uitstralen? Dat oogt heel wat rustiger, vind ik. Als je daar persé Windows voor nodig hebt vraag ik me af of ik er wel aan moet beginnen.

Als deze 'box 6' volgens de meeste reacties hier toch een veel slechtere deal blijkt te zijn dan hij voor mij nu lijkt te zijn, dan vind ik dat waardevolle informatie. Ik ga deze thread hoe dan ook bookmarken in mijn profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-04-2026 22:10 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-04 14:50
Enige minpunt zijn het moederbord en misschien de voeding, de rest is in principe prima. En nee, het is in principe gewoon een configuratie aan onderdelen die je zelf direct bij megekko kan kopen.

Het moederbord is aan de mindere kant omdat het totaal geen VRM koeling heeft, en daarbij het oude A620M chipset gebruikt. Liever heb je een met A620AM.

Qua prijs zijn de redelijk, aangezien hier de prijzen zijn (ongeveer) via de Pricewatch:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 153,99€ 153,99
1MoederbordenASUS A620M-F GAMING WIFI€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 429,90€ 429,90
1BehuizingenASUS A21 PLUS Zwart€ 71,41€ 71,41
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-16€ 269,-€ 269,-
1VoedingenASUS TUF-GAMING-750B€ 72,96€ 72,96
1Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 1TB€ 150,99€ 150,99
Totaal€ 1.267,25
Hem laten bouwen gaat je sowieso extra geld kosten. Zelfbouw is niet zo heel moeilijk en kost je misschien een middag (eventuele troubleshooting daar gelaten).

Voor 1500 euro zou je dit binnen kunnen halen (wel bij verschillende shops):
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 418,99€ 418,99
1BehuizingenFractal Design Epoch, Black TG Light Tint€ 68,90€ 68,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 26,61€ 26,61
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 379,-€ 379,-
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 243,95€ 243,95
Totaal€ 1.487,69
Dan heb je:
Een hexa-core 7600 (deze zit ook in Box 6)
Een veel beter moederbord met goede VRM en koeling.
Een stillere videokaart.
32GB DDR5 geheugen met 6000MT/s CL36.
2TB opslag
Een véél betere voeding. (https://psutierlist.org/)
Een betere behuizing met stillere fans.
Een CPU koeler die vele malen beter koelt en stiller is.

Of heb je een RX 9070 XT met 16GB geheugen en 1TB opslag. Relatief duur per €/GB-TB, maar qua €/FPS goedkoper.
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 692,99€ 692,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 23,84€ 23,84
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2E6000Z36€ 229,90€ 229,90
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 1.496,77
Misschien nog het overwegen waard.

[ Voor 17% gewijzigd door Apart op 13-04-2026 00:56 ]

https://ko-fi.com/apart

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Uruk-Hai schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:58:
Dan denk ik: goh, dat valt mij nog heel erg mee! Zeker gezien die recente horrorverhalen de laatste tijd over exploderende prijzen voor werkgeheugen.

Maar ik vermoed iets. En dat is dat ik nu niet goed kijk. Dat ik iets mis. Iets essentieels. Ik vermoed dat er hier mogelijk een addertje onder het gras zit. Ik zie alleen niet wat.
Hier zit dan ook maar 2x8 GB in.

Je krijg er geen OS bij.

Ik had dit nog niet eerder gezien. Maar over het algemeen is dit best geinig, het uitkiezen volledig uitbesteden en het nog steeds de ervaring van het zelf bouwen via een handleiding en video's kan voor sommige mensen best interessant zijn.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Ik zou met één van de builds van @Apart starten. Als je het met de prijs rustig aan wil doen kun je

- het voor nu houden bij 1x 16GB (dus geen 2x8GB kopen maar 1 module)
- ervoor kiezen om 32GB te kopen, maar 16GB aan een medetweaker te verkopen. Dan hou je 1 ram stick over die relatief goedkoop is (ten opzichte vsn 1x16GB los kopen).

Maar het belangrijkste is dat je dan over 1 of 2 jaar dat trucje nog een keer kan uithalen en 16GB erbij prikken. Wel belangrijk dat je dan exact hetzelfde type en geheugen opnieuw erin plaatst, dus wel even goed noteren wat je koopt.

Met 2x8GB ben je relatief duur uit en er nog eens 2x 8GB bij prikken gaat lastig op een moederbord met maar 2 slots ;) en is bovendien sowieso altijd minder aan te raden (het kan soms minder stabiel zijn).

• Uruk-Hai
Apart schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:50:
[Een heleboel nuttige tips]
Misschien nog het overwegen waard.
Bedankt! Mijn vraag is hiermee nu al voor het grootste deel beantwoord :)

Is het ontbreken van VRM koeling op het moederbord echt zo ernstig?

Mijn huidige build uit 2014 heeft dat ook niet en gaat alweer 12 jaar mee. Dus waarom zou dat nu ineens relevant zijn?

Wat de keuze van Megekko betreft voor de standaard meegeleverde processorkoeler. Hier lees ik het volgende:
Redactionele publicaties
Door Tomas Hochstenbach - Redacteur 17 maart 2023
De AMD Ryzen 5 7600 is een zuinigere variant van de bestaande 7600X. Je levert gemiddeld maar 5 procent aan prestaties in, maar de besparing in stroomverbruik is veel groter. Helaas is de 7600 maar amper goedkoper dan de 7600X, wat een aanschaf vooralsnog niet heel aantrekkelijk maakt.
Als hij echt zo zuinig is, waarom zou ik dan toch voor een betere koeling er op willen gaan?

Ik heb in het verleden zelf vaak genoeg voor builds op mijn werk de standaard meegeleverde koeler op de CPU geprikt en voor zover ik me kan herinneren was daar niks mis mee.

[ Voor 81% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 09:15 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• Uruk-Hai
DeNachtwacht schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:54:
Maar het belangrijkste is dat je dan over 1 of 2 jaar dat trucje nog een keer kan uithalen en 16GB erbij prikken.
[knip]
Met 2x8GB ben je relatief duur uit en er nog eens 2x 8GB bij prikken gaat lastig op een moederbord met maar 2 slots ;) en is bovendien sowieso altijd minder aan te raden (het kan soms minder stabiel zijn).
Geheugen dat ongeveer het zelfde is als wat er al in zat heb ik geprobeerd met mijn huidige build, maar bleek toch niet 100% het zelfde te zijn. Merk is het zelfde, maar het type bleek toch ietsje af te wijken. Het werkt allemaal wel, prima zelfs, maar ik voelde me er aanvankelijk niet helemaal gerust bij.

Je zegt dat ik 1 of 2 jaar kan wachten en dan pas een reep geheugen er bij kan kopen. Gezien wat er nu op de markt allemaal gaande is, vraag ik me af of dat verstandig is? Mogelijk is dat ene extra reepje over 1 of 2 jaar juist veel duurder in plaats van goedkoper.

Kortom, mij lijkt het juist wel fijn om er gelijk een maximum hoeveelheid van 2x 16GB in te gaan proppen. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat de geheugenmodules exact gelijk aan elkaar zijn.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:48
Ik vermoed dat de GPU in het gekozen systeem overkill is voor gaming met je huidige monitoren.

Zelf bouwen klinkt leuk, echter ik snap het heel goed dat je het het waard vindt om het voor een relatief klein bedrag een werkend systeem met garantie te krijgen.

Later RAM kunnen upgraden klinkt leuk, alleen er valt ook wat voor te zeggen om het niet meer te hoeven doen. Kans is reëel dat dit in eerste instantie duurder is, echter als dit opweegt voor het gemak van later niet hoeven upgraden zeg ik doen.

• Uruk-Hai
Wat mij in de video opviel ten opzichte van builds zoals ik ze zelf vroeger maakte en ook ten opzichte van mijn huidige build... Dit zijn allemaal vragen die ik heb vanwege verschillen met mijn huidige build waar ik nog geen praktijkervaring mee heb opgedaan:

Voor de CPU zijn er nu twee aparte voedingsconnectoren. Waarom is dat veranderd? Waarom gaat er nu rechtstreeks stroom naar de CPU vanaf de PSU in plaats van zoals vroeger indirect via het moederbord vanaf de brede PSU hoofdkabel?

En weet iemand of wat ik wil met RGB uberhaupt wel kan? Kunnen die LEDs wel een constant wit licht uit gaan stralen of zit ik vast aan rood, groen, blauw, een mengkleur daarvan of de complete afwisselende disco ervaring in het systeem? En heb ik voor het instellen hiervan persé Windows nodig of kan dat ook via het BIOS of via Linux?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:04:
[...]
Geheugen dat ongeveer het zelfde is als wat er al in zat heb ik geprobeerd met mijn huidige build, maar bleek toch niet 100% het zelfde te zijn. Merk is het zelfde, maar het type bleek toch ietsje af te wijken. Het werkt allemaal wel, prima zelfs, maar ik voelde me er aanvankelijk niet helemaal gerust bij.
Zo'n vaart loopt het ook allemaal niet. Je kunt rustig geheugen mixen zolang je niet gaat overklokken. Elke geheugenmodule heeft een SPD-chip waarin de ideale instellingen voor dat geheugen staan. Je BIOS/UEFI leest die chip uit om te bepalen hoe het met het geheugen moet omgaan. Bij meerdere modules zullen de instellingen van de traagste module gelden.

Ga je wel overklokken dan heb je met XMP-/EXPO-profielen te maken die de instellingen wat strakker zet om extra performance uit je geheugen te persen. Maar ook als je twee identieke reepjes hebt (of zelfs maar eentje), het gebruik van deze profielen wordt als overklokken gezien en je hebt geen enkele garantie dat je systeem stabiel is en blijft. Ja, het geheugen is getest met die settings/snelheid, maar garanties worden niet gegeven.

Dus als je later een extra reepje wilt toevoegen dan kun je dat gewoon doen. Is die trager dan je huidige reepje, dan zal je huidige reepje de snelheid van de nieuwe overnemen. Je moet alleen opletten dat de snelheid wel enigszins overeen komt; dus een module van 4800MT/s mixen met een 6000MT/s kan wellicht, maar ik zou de snelheid van het nieuwe reepje gelijktrekken met het huidige reepje. Als je te traag fiets val je immers ook om. Laat je BIOS/UEFI dan de SPD-settings puzzel maar leggen voor de beste timings waar beide reepjes mee kunnen werken.

En natuurlijk roepen de fabrikanten dat je vooral gelijke reepjes moet hebben; en ergens zit daar wel een kern van waarheid in; als de SPD-settings van alle reepjes gelijk zijn, is dat meteen de ideale setting. Maar het is vooral voor de fabrikant een leuke bijkomstigheid dat je later bij hun terug komt voor een soortgelijk reepje Of beter nog, dat je alle reepjes bij voorbaat al aanschaft, ook als je dat misschien helemaal niet nodig hebt of gaat hebben. Gemakkelijke upselling...

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:58:
[...]

Bedankt! Mijn vraag is hiermee nu al voor het grootste deel beantwoord :)

Is het ontbreken van VRM koeling op het moederbord echt zo ernstig?
VRM staat voor Voltage Regulator Module; ofwel de module die verantwoordelijk is voor het aanbieden van de juiste voedinggspanning aan je CPU. Die past de spanning aan naar een lagere spanning op soms wel een honderdste van een volt nauwkeurig. Door het grote vermogen wat er met de huidige CPU's doorheen gejaagd wordt, wordt de VRM ook behoorlijk belast. En in mijn PC van 15 jaar geleden had je die VRM natuurlijk ook al, maar die werd toen gekoeld door de luchtstroom die van de CPU af kwam. Feitelijk door de CPU-koeler dus. Om zeker te zijn dat die luchtstroom over de VRM-modules zou lopen, zaten die modules in een L-vorm om de CPU heen, zijn ze allen voorzien van koelribben en bovendien zijn ze met een heatpipe gekoppeld. Dus ofwel de horizontale werden gekoeld, ofwel de verticale; maar dan zorgde de heatpipe er wel voor dat alle modules hun hitte kwijt konden.

Zo nieuw is het dus niet.
Mijn huidige build uit 2014 heeft dat ook niet en gaat alweer 12 jaar mee. Dus waarom zou dat nu ineens relevant zijn?
De tijd staat niet stil, en de techniek evenmin.
Wat de keuze van Megekko betreft voor de standaard meegeleverde processorkoeler. Hier lees ik het volgende:

[...]

Als hij echt zo zuinig is, waarom zou ik dan toch voor een betere koeling er op willen gaan?
Je kunt CPU's doorgaans los kopen of 'boxed'. In het laatste geval zit er een standaard koeling bijgeleverd die genoeg is voor normaal/gemiddeld gebruik van de CPU. Dat ding maakt vaak meer herrie dat een losse koeling en bovendien zijn de koelcapaciteiten vaak iets minder.
Ik heb in het verleden zelf vaak genoeg voor builds op mijn werk de standaard meegeleverde koeler op de CPU geprikt en voor zover ik me kan herinneren was daar niks mis mee.
Klopt, dat kan ook prima.

Maar ik herriner mij eens een kleine privé lan-party van een buurjongen waar ik ben geweest. Al die PC's waren duidelijk te horen. Aan het einde van de party gingen de PC's een voor een uit en toen de laatste herriebak stil werd begon mijn buurjongen op te scheppen over zijn super-stille waterkoeling. "Zo stil als dit krijg je het niet met luchtkoeling." Hij vergat alleen dat mijn PC nog aan stond en ik hem helemaal had volgehangen met ventilatoren. Die ventilatoren werden slim aangestuurd waardoor die vaak op minimale snelheid draaiden. Ook mijn CPU-koeler had het formaat van een 2-liter pak water. Bij laag CPU-/GPU gebruik (beetje tweakers lezen bv.) stopten de koeler vaak helemaal. De intake (onder) en outtake (boven) fans bliezen genoeg lucht door de kast (en het grote CPU-koelblok) dat de rest van de fans overbodig waren.

Dus een boxed- of standaard-koeler kan prima. Het is maar net welke eisen jij stelt aan je build. Wil je dat die (extreem) stil is dan zul je meer aandacht moeten hebben voor je koeling. Stoort dat je niet? Neem dan vooral de boxed-koeler. Maar bedenk wel dat de meeste tweakers voor mijn gevoel (heb geen statestieken paraat) zelden voor een boxed-koeler zullen gaan. Maar die keuze mag je lekker zelf maken ;)

• Uruk-Hai
Maar als ik voor de boxed koeler ga en ik vind hem bij nader inzien toch wat teveel herrie maken, dan kan ik die later toch alsnog vervangen door een betere en stillere variant?

En wat waterkoeling betreft: waarom wordt daar zo over opgeschept? Want waterkoeling maakt ook gebruik van fans die herrie maken, alleen zitten die fans niet direct op de CPU en GPU, maar hangen ze binnenin aan de buitenwanden van de kast.

Mijn huidige build heeft waterkoeling (waarom de bouwer dat destijds gedaan heeft is mij een raadsel, want het enige dat er mee gekoeld wordt is de vrij zuinige Intel Core i7 3770 processor die het volgens mij prima af had gekund met een goede luchtkoeler) en ik vind dat eerlijk gezegd nog best wel wat lawaai maken.

Dus waarom lopen die bezitters van hun zogenaamd "uitsluitend watergekoelde" systemen zo op te scheppen?

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 10:07 ]

• DeNachtwacht
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:04:
Je zegt dat ik 1 of 2 jaar kan wachten en dan pas een reep geheugen er bij kan kopen. Gezien wat er nu op de markt allemaal gaande is, vraag ik me af of dat verstandig is? Mogelijk is dat ene extra reepje over 1 of 2 jaar juist veel duurder in plaats van goedkoper.

Kortom, mij lijkt het juist wel fijn om er gelijk een maximum hoeveelheid van 2x 16GB in te gaan proppen. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat de geheugenmodules exact gelijk aan elkaar zijn.
Als je nu het geld voor 2x16GB hebt: doen. Prima toekomstbestendige keus. Maar je kan dat geld voor de 2e 16GB natuurlijk ook in een stevigere GPU steken nu. Ik zet mijn gehele nieuwe pc altijd in mijn tweakers account onder inventaris, en als je een 1x16GB reepje kiest van een bekend merk dat veel wordt verkocht, dan kun je over 1 of 2 jaar prima via e eigen tweakers account exact datzelfde geheugen nog eens kopen.

Qua prijzen zou ik me ook niet direct zorgen maken; het is al een tijd gestabiliseerd op rond de €400 en zelfs alweer iets gezakt van +/- €450 naar soms dealtjes voor €369. Dat geeft aan dat de consumentenmarkt wel echt aan zijn top zit. Het blijft altijd een glazen bol, maar ik denk dat de kans dat het over 1-2 jaar nog weer duurder is niet zo groot is.

Maar nogmaals; even iets doorsparen en nu de 2x16GB direct aanschaffen is natuurlijk sowieso geen slecht idee dan heb je de zekerheid iig.

En wat betreft waterkoeling: dit is eigenlijk vooral marketing. Ik ben er zelf ook voor gevallen. Je koopt het altijd met het gevoel stiller en beter, maar in het prijssegment tot pakweg €100 zijn de verschillen er niet/minimaal. Voor €35 heb je al een prima luchtkoeler die ook nog eens het voordeel heeft dat er geen water langs gaat en geen pomp heeft, dus met hopelijk een gebruiksduur van 5 a 10 jaar minder componenten die stuk kunnen gaan. Het enige voordeel dat ik nu nog zie van mijn waterkoeler is dat de GPU de hitte ook wat beter kwijt kan, want boven de GPU hangt nu dus geen massief blok, maar is een open ruimte, en de hitte van de CPU wordt direct via het water omhoog verplaatst en gaat daar de kast uit. Maar dat is echt allemaal maar marginaal, als ik het terug had kunnen draaien had ik het gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2026 10:11 ]

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:05:
Maar als ik voor de boxed koeler ga en ik vind hem bij nader inzien toch wat teveel herrie maken, dan kan ik die later toch alsnog vervangen door een betere en stillere variant?
Tuurlijk.
En wat waterkoeling betreft: waarom wordt daar zo over opgeschept? Want waterkoeling maakt ook gebruik van fans die herrie maken, alleen zitten die fans niet direct op de CPU en GPU, maar hangen ze binnenin aan de buitenwanden van de kast.

Mijn huidige build heeft waterkoeling (waarom de bouwer dat destijds gedaan heeft is mij een raadsel, want het enige dat er mee gekoeld wordt is de vrij zuinige Intel Core i7 3770 processor die het volgens mij prima af had gekund met een goede luchtkoeler) en ik vind dat eerlijk gezegd nog best wel wat lawaai maken.

Dus waarom lopen die bezitters van hun zogenaamd "uitsluitend watergekoelde" systemen zo op te scheppen?
Ken je dat geluid van een 4-cm fannetje op topsnelheid? Dat hoog-zoemende geluid wat bij menigeen zwaar in de irritatiezone zit? En vergelijk dat eens met een ventilator op een auto-radiator die nog wat naloopt...

Grotere fans maken sowieso al minder herrie en hoeven bovendien minder snel te draaien om dezelfde airflow te creëren. Bovendien heeft een waterkoeling vaak een grote radiator die van nature al een mooie passieve koeling is. Een goede waterkoeling combineert dus een radiator die groot genoeg is om een passief al redelijk te kunnen koelen met een grote ventilator die (als die al draait) zo langzaam mogelijk draait.

Daarnaast kun je bijna overal passende koelblokken voor vinden; je CPU natuurlijk, maar ook je GPU en vaak ook bepaalde heethoofden op je moederbord. Er zijn (of waren) zelfs PSU's met waterkoelkoppelingen. Zo kun je al die fans vervangen door een grote radiator met een (paar) grote ventilatoren. Dat geeft een heel stuk rust...

Overigens heeft Zalman ook eens een heatpipe gebaseerde fanless case gemaakt: nieuws: Zalman TNN500AF, passief gekoelde evolutie
Geen waterkoeling, geen ventilatoren... enkel heatpipes naar de koelribben aan de buitenzijde. Ik zou er alleen geen courante build meer in bouwen.

• Uruk-Hai
Ja, natuurlijk... van die irritante kleine fannetjes waar Raspberry Pi nu soms nog wel eens mee aan komt zetten. Geloof ik... Al hoop ik eerlijk gezegd dat ik me hierin vergis en dat Raspberry Pi wat dat betreft inmiddels z'n leven gebeterd heeft.

Ik kwam zulke kleine snerpende fans vroeger in allerlei situaties tegen, zoals in hele kleine witte barebones van Foxconn met kunststof behuizing op mijn werk. Die gebruikten we voor een kabelkrant om via HDMI TV's mee aan te sturen. Windows en Powerpoint er op en draaien maar.

Maar goed. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag over RGB en wit licht binnenin de kast.

Mijn huidige build heeft nu ook wit licht binnenin, maar dat komt gewoon van led strips met witte leds.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 10:52 ]

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:57
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:05:
Dat kan, maar een beetje fatsoenlijke luchtkoeler hoeft ook niet zoveel te kosten en afgezien van het geluid koelt een andere koeler ook beter.
DVX73 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:11:
Ik vermoed dat de GPU in het gekozen systeem overkill is voor gaming met je huidige monitoren.
Deze snap ik niet helemaal. Je kunt b.v. met gamen op 1080p toch nog steeds hoge FPS willen op max instellingen?

Ik heb ook twee 24" Iiyama's gekocht, op een RTX 5070.

• DVX73
@Polyprobatos 1080p en hoge fps heeft alleen nut als je scherm dit aankan.

400fps op een 60fps monitor heeft bijvoorbeeld weinig meerwaarde

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:57
DVX73 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:44:
@Polyprobatos 1080p en hoge fps heeft alleen nut als je scherm dit aankan.

400fps op een 60fps monitor heeft bijvoorbeeld weinig meerwaarde
Daar heb je een punt en OP heeft niets gezegd over de verder eigenschappen van z'n 'oude' monitors.

Echter, 60Hz ≠ 60fps. 400fps op een 60Hz scherm heeft weinig zin, maar op bijvoorbeeld een 60Hz scherm is 120fps toch wel een stuk vloeiender dan 60fps.

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:49:
Maar goed. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag over RGB en wit licht binnenin de kast.

Mijn huidige build heeft nu ook wit licht binnenin, maar dat komt gewoon van led strips met witte leds.
Daar ben ik bewust niet op ingegaan want daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik ben denk ik te functioneel ingesteld voor verlichting in een PC-kast en heb dan ook geen enkele transparante kast. Wel eens een fannetje met een ledje erin, maar dat ding mij om de fan, niet het ledje. Was dus ook niet van buiten zichtbaar.

Ik heb wel verstand van ledstrips, daar mag ik graag mee prutsen, maar niet in een PC kast. En bij ledstrips weet ik dat RGB-strips doorgaans een 'vuile' witte kleur geven. Wil je helder wit, moet je daar een witte led voor inzetten. Dus kom je aan RGBCW (cool white), RGBNW (natural white), RGBWW (warm white) of RGBCCT (RGB, CW en WW op dezelfde strip). Ik weet alleen niet of die strips door de hardware en software wordt ondersteund.

Als die PC-strips gewoon addresseerbare leds zijn dan zal het hardwarematig wel loslopen, maar moet de software het ook nog eens snappen. Zonder veel in detail te treden, die strips krijgen gewoon serieel een hele lading waarden door waarvan elke led er een paar aan de voorkant afknipt voor eigen gebruik en de rest doorstuurt. Maar het maakt wel verschil of die leds 3 (RGB), 4 (RGBxW), of 5 (RGBCCT) waarden moet afknippen. Dus de software moet wel rekening houden met het type led en dan heb ik het nog nieteens over het berekenen van wit licht; welke witte led moet wanneer bijlichten? Maar nogmaals, ik heb géén ervaring met de PC-implementatie van RGB light.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:22
een handleiding maken is vrij standaard, en kun je copy-pasten.
zelfs als ze de onderdelen veranderen, dan kan dat dus gemakkelijk aangepast worden met minimale aanpassing.

een systeem in elkaar schroeven kost meer manuren dan het maken van 1 handleiding, en je moet die manuren voor elk systeem maken, ipv slechts eenmalig voor een handleiding.

het verschil tussen ik doe het 1x voor en de rest doen jullie, of ik moet ze allemaal zelf doen.
=================
wat de onderdelen betreft, best een prettig geprijsde set, vergelijkbaar met wat de onderdelen los kosten.
(niet heel veel goedkoper, dus ze leveren in feite alleen hun extra marge in die ze pakken op deze onderdelen los tov de goedkoopste aanbieders) (dank apart voor het maken van dat lijstje, waarvoor +1)

wat ook bewijst dat het niet zo'n heel scherpe deal is.. megekko neemt een normale marktcomforme marge op de onderdelen, en leverd voor een paar tientjes er een handleiding voor zelfbouw bij.
(dat megekko normaal hogere marges heeft is hier irrelevant, als je een compleet systeem verkoopt kun je wat lagere marge pakken dan op 1 los onderdeel, vroeger hadden veel winkels gratis assemblage als je een systeem compleet bij hen kocht)

het nadeel is vooral dat je geen keuze hebt om iets aan te passen, ik zou zo hiet en daar andere keuzes hebben gemaakt, bvb 32gb ram om te beginnen.
**
een voeding die modulair is en semi-actief (dus stiller) zou de volgende aanpassing zijn)
**
een upgrade naar een amd 7700 cpu (zodat je 8 cores hebt)
**
en een moederbord dat iets beter is.

je hebt ook het voordeel van "alles bij 1 winkel" wat mocht er ooit een rma nodig zijn minder kopzorgen geeft.

dus is het een slechte koop? nee. voor iemand die gewoon alles bij 1 aanbieder wil kopen ivm garantie, best een interesante deal, maar het verslaat zelf je systeem samenstellen niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchGamer1982 op 13-04-2026 14:42 ]

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:22
bijvoorbeeld als ik even wat upgrades uitvoer :

*32gb ddr5 ipv 16gb
*8 core 7700 (the box heeft 6 core 7600)
*1tb m.2 GEN 5 14000mbit (the box heeft 1tb Gem4 7150mbit
**voeding die gold rated is, en modulair, en een 6+6 aansluiting heeft (ipv the box die bronze rated is, en een kabelzooi en deze aansluiting mist)

veel beter moederbord :
*1xgen5 +2x gen4 m.2 (the box heeft maar 1x gen4)
*pcie5x16 slot + pcie3x16 slot (the box heeft maar 1x gen4x16 slot)
*ALC1220 audio (the box heeft de slechtere ALC897
*wifi 6E (the box heeft maar wifi6)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 171,85€ 171,85
1MoederbordenASRock B650 Steel Legend WiFi€ 146,99€ 146,99
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 399,90€ 399,90
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 47,90€ 47,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 26,61€ 26,61
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36€ 379,-€ 379,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 750W€ 79,-€ 79,-
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 1.396,15
zoals je ziet, maar 96 euro duurder dan "the box" maar met een heleboel leuke upgrades.

• DeNachtwacht
Polyprobatos schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:01:
Echter, 60Hz ≠ 60fps. 400fps op een 60Hz scherm heeft weinig zin, maar op bijvoorbeeld een 60Hz scherm is 120fps toch wel een stuk vloeiender dan 60fps.
Sorry, maar dit is echt flauwekul. Natuurlijk is een gpu die net wel/net niet 60FPS aan kan iets waardoor een 60Hz scherm net niet helemaal vloeiend zal lopen, maar als je GPU stabiel 70 FPS aan kan zal dat altijd vloeiend 60Hz zijn.

Mocht je verder de discussie willen aan gaan over dingen als 'maar met 120fps krijg je soms frames wel sneller op het scherm': sorry, ik ga die discussie niet aan. Ik wil het houden bij wetenschap en dit soort reddit theorieën ga ik verder niet op in. No offence verder maar die discussie heb ik te vaak gevoerd en wil bovenstaande alleen wel even aan TS meegeven.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik weet niet waarom je Asus of Gigabyte wil, maar als je die eis loslaat, dan volstaat wellicht een mATX bord: uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2. Zo maar tientjes goedkoper dan het door jou genoemde alternatief. Dit bordt heeft geen Wifi, wel VRM, geintegreerd IO shield. Wel een nieuwere chipset (niet de nieuwste, maar de B850 is puur een rebrand van de b650, functioneel gelijk). De A620M chipset is wel wat kaler. Dit bord is ook de keuze van de BBG van tweakers.

[ Voor 22% gewijzigd door kdekker op 13-04-2026 15:38 ]

• DVX73
DeNachtwacht schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:34:
[...]

Sorry, maar dit is echt flauwekul. Natuurlijk is een gpu die net wel/net niet 60FPS aan kan iets waardoor een 60Hz scherm net niet helemaal vloeiend zal lopen, maar als je GPU stabiel 70 FPS aan kan zal dat altijd vloeiend 60Hz zijn.

Mocht je verder de discussie willen aan gaan over dingen als 'maar met 120fps krijg je soms frames wel sneller op het scherm': sorry, ik ga die discussie niet aan. Ik wil het houden bij wetenschap en dit soort reddit theorieën ga ik verder niet op in. No offence verder maar die discussie heb ik te vaak gevoerd en wil bovenstaande alleen wel even aan TS meegeven.
Ik denk dat we veilig kunnen concluderen dat de GPU veel beter zal zijn dan de huidige en waarschijnlijk kan profiteren van een eventuele toekomstige beeldscherm upgrade.

• Uruk-Hai
kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:36:
Ik weet niet waarom je Asus of Gigabyte wil, maar als je die eis loslaat, dan volstaat wellicht een mATX bord: uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2. Zo maar tientjes goedkoper dan het door jou genoemde alternatief. Dit bordt heeft geen Wifi, wel VRM, geintegreerd IO shield. Wel een nieuwere chipset (niet de nieuwste, maar de B850 is puur een rebrand van de b650, functioneel gelijk). De A620M chipset is wel wat kaler. Dit bord is ook de keuze van de BBG van tweakers.
Nee. Ik ga niet bezuinigen op het moederbord.

Ik heb slechte ervaringen met goedkope moederborden opgedaan.

• Uruk-Hai
Polyprobatos schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:17:
[...]

Dat kan, maar een beetje fatsoenlijke luchtkoeler hoeft ook niet zoveel te kosten en afgezien van het geluid koelt een andere koeler ook beter.
Mij gaat het er vooral om dat de processor niet doorbrand. Vroeger waren AMD processoren daar berucht om.

• DVX73
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:55:
[...]

Mij gaat het er vooral om dat de processor niet doorbrand. Vroeger waren AMD processoren daar berucht om.
Moderne CPU's hebben goede thermische bescherming (tenzij je dit zelf uitzet).

Persoonlijk heb ik liever luchtkoeling dan waterkoeling, langere verwachte levensduur en makkelijker om stil te krijgen.

• kdekker
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:50:
[...]

Nee. Ik ga niet bezuinigen op het moederbord.

Ik heb slechte ervaringen met goedkope moederborden opgedaan.
Dan is de keuze voor AM4 icm met een A620 chipset onnavolgbaar. Ik zou dan, wat een ander ook al zei, voor AM5 gaan.

Ik durf niet direct te zeggen welke van de A-merken (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI) beter of slechter is. Je loopt kans dat ieder merk zijn mindere series heeft. En ik weet ook niet op welk merk of hoe lang geleden je slechte ervaring is gebaseerd. Onderbuik helpt meestal niet, maar het is jouw keuze.

Je reactie over doorbranden: over hoelang geleden gaat dat? Zelfs zonder koeler (geen goed idee) schakelt een AMD CPU zichzelf uit. Dit probleem bestaat volgens mij al jaren niet meer. Het ook hier je goed recht om een veel duurdere (water) koeler te nemen. Bij koelers is er echter helemaal een matig verband tussen prijs en kwaliteit (en die bruine dingen zijn strontlelijk en peperduur ;). Het eerste is een mening en het tweede een feit.

[ Voor 25% gewijzigd door kdekker op 13-04-2026 21:30 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:41
kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:25:
[...]

Dan is de keuze voor AM4 icm met een A620 chipset onnavolgbaar. Ik zou dan, wat een ander ook al zei, voor AM5 gaan.

Ik durf niet direct te zeggen welke van de A-merken (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI) beter of slechter is. Je loopt kans dat ieder merk zijn mindere series heeft. En ik weet ook niet op welk merk of hoe lang geleden je slechte ervaring is gebaseerd. Onderbuik helpt meestal niet, maar het is jouw keuze.

Je reactie over doorbranden: over hoelang geleden gaat dat? Zelfs zonder koeler (geen goed idee) schakelt een AMD CPU zichzelf uit. Dit probleem bestaat volgens mij al jaren niet meer. Het ook hier je goed recht om een veel duurdere (water) koeler te nemen. Bij koelers is er echter helemaal een matig verband tussen prijs en kwaliteit (en die bruine dingen zijn strontlelijk en peperduur ;). Het eerste is een mening en het tweede een feit.
Asrock is toch wel n beetje berucht zeker in combi met een x3d.

• kdekker
  • Niet online
JWL92 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:35:
[...]

Asrock is toch wel n beetje berucht zeker in combi met een x3d.
Dat verhaal heeft ook op Tweakers gestaan. Maar in deze post staat niets over een x3d AMD.

Ik heb voor een familielid het genoemde Asrock bord gebruikt, icm een Ryzen 5 7600. Dat bordje was zelfs makkelijker aan te sluiten dan mijn eigen Gigabyte plankje (in dezelfde Fractal Design 7 Nano kast). Wel kreeg ik na een recente bios update het geheugen niet meer op 6000MT/s. Maar goed, heb ik verder ook weinig tijd aan besteed. Zo groot is het verschil met 5600MT/s niet.

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:41
Ik wil alleen even hier droppen dat de AsRock subreddit al vele maanden vol staat met meldingen dat hun moederborden 9000-serie (en volgens sommigen ook 7000-serie) processors kapotmaakt. Ze worden al 'murderboards' genoemd. AMD stuurt na een RMA wel nieuwe processors retour, maar bij sommigen brandt ook die enige tijd later door. Gamers Nexus besteedde er aandacht aan en deed tests, maar kon het fenomeen niet reproduceren.

Edit: Oh, ik ben iets te laat, maar een tweemaal gewaarschuwd mens telt voor vier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Randfiguur op 13-04-2026 23:50 ]

Pagina: 1