The Box 6 van Megekko: goede deal of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 15:27
Ik heb een vraag over wat een aantrekkelijk aanbod van Megekko lijkt te zijn:
https://www.megekko.nl/the-box-6/

Ik heb al een game pc die prima voldoet, maar hij heeft de laatste tijd steeds vaker moeite met opstarten. Dat kan tijdelijk zijn, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Ik weet uit ervaring dat dat kan betekenen dat de voeding nog maar een jaar of een paar jaar leeft, maar voor het zelfde geld is het moederbord het langzaam aan het begeven.

Anyway, ik kijk dus alvast uit naar een opvolger, voor de zekerheid.

Niet persé specifiek deze box van Megekko. Mag ook een nieuwere box zijn. Het hangt er vanaf wanneer mijn huidige pc het precies begeeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles: video bewerken, Blender, FreeCAD, 3D gamen, dagelijks office gebruik, Inkscape, GIMP en dat allemaal op Linux Mint.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie de link naar de advertentie hier boven. Lijkt mij aantrekkelijk voor wat je er voor terug krijgt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Met interne componenten meenemen naar een nieuwe build heb ik slechte ervaringen opgedaan.
Mijn randapparatuur die ik er wel op wil gaan aansluiten:
- Een draadloos Logitech K260 setje aan toetsenbord en muis. De muis werkt niet echt lekker meer.
- Twee mooie 24inch IIyama monitoren zonder bijzondere gaming eigenschappen, eentje met HDMI en de andere met DP (allebei op DP kan ook).
- Een simpele HP Laserjet P1102 laserprinter.
- Een Canon CanoScan 9000F flatbedscanner.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er in die advertentie staat is voor zover ik kan zien de pc van mijn dromen. Alleen over de hoeveelheid werkgeheugen heb ik twijfels. Ik heb nu ook al een game pc met 16GB RAM. Ik zou denk ik in overleg met Megekko de prijs omhoog praten naar 1500 euro voor wat meer werkgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moederbord: Asus of Gigaybyte. Dat zit hier dus wel goed. De rest boeit me niet zo.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt nee. Mijn huidige build is ook niet enorm stil. Daar valt voor mij prima mee te leven.

Ga je overklokken?
Geen sprake van. Lijkt mij totaal onnodig voor wat ik er mee ga doen. Ik ben geen 18 meer (wel 51).

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht van jullie een simpel antwoord als op een Ja / Nee vraag. Bekijk de advertentie van Megekko eens en zeg eerlijk wat je eerste indruk is: denk je dan "Nee" of "Ja" en geef eens onderbouwing.

Ter vergelijking:
Ik heb nu dit: Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3.
Dat heeft mij tweedehands bij elkaar zo'n 1500 euro gekost.

Als ik dan nu zie dat ik dit nieuw voor 1300 kan krijgen:
AMD Ryzen 5 7600
Asus DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB
ASUS A620M-F GAMING WIFI moederbord
Kingston FURY Beast RGB 2x8GB
Samsung 990 EVO PLUS 1TB M.2 SSD
Asus TUF Gaming 750B PSU
Asus A21 Plus Zwart

Dan denk ik: goh, dat valt mij nog heel erg mee! Zeker gezien die recente horrorverhalen de laatste tijd over exploderende prijzen voor werkgeheugen.

Maar ik vermoed iets. En dat is dat ik nu niet goed kijk. Dat ik iets mis. Iets essentieels. Ik vermoed dat er hier mogelijk een addertje onder het gras zit. Ik zie alleen niet wat.

Laat ik dat onderbuik gevoel even toelichten:

Ik zie dat ze lijken te besparen op manuren door de opbouw uit te besteden aan de koper, maar het maken van zo'n uitgebreide instructievideo met twee instructeurs en daarnaast een papieren handleiding kost toch ook geld? Dan krijg ik het idee dat er op de een of andere manier toch beknibbeld moet zijn op de hardware om op zo'n (naar mijn idee) lage vraagprijs uit te komen.

Nog een ander puntje: die veelkleurige feestverlichting die meegeleverd wordt. Zou ik dat via de BIOS van het mainboard kunnen aanpassen zodat de LEDs alleen wit licht uitstralen? Dat oogt heel wat rustiger, vind ik. Als je daar persé Windows voor nodig hebt vraag ik me af of ik er wel aan moet beginnen.

Als deze 'box 6' volgens de meeste reacties hier toch een veel slechtere deal blijkt te zijn dan hij voor mij nu lijkt te zijn, dan vind ik dat waardevolle informatie. Ik ga deze thread hoe dan ook bookmarken in mijn profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-04-2026 22:10 ]

Ryzen 7 7700, 32GB RAM DDR5, 1TB SATA SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Enige minpunt zijn het moederbord en misschien de voeding, de rest is in principe prima. En nee, het is in principe gewoon een configuratie aan onderdelen die je zelf direct bij megekko kan kopen.

Het moederbord is aan de mindere kant omdat het totaal geen VRM koeling heeft, en daarbij het oude A620M chipset gebruikt. Liever heb je een met A620AM.

Qua prijs zijn de redelijk, aangezien hier de prijzen zijn (ongeveer) via de Pricewatch:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 153,99€ 153,99
1MoederbordenASUS A620M-F GAMING WIFI€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 429,90€ 429,90
1BehuizingenASUS A21 PLUS Zwart€ 71,41€ 71,41
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-16€ 269,-€ 269,-
1VoedingenASUS TUF-GAMING-750B€ 72,96€ 72,96
1Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 1TB€ 150,99€ 150,99
Totaal€ 1.267,25
Hem laten bouwen gaat je sowieso extra geld kosten. Zelfbouw is niet zo heel moeilijk en kost je misschien een middag (eventuele troubleshooting daar gelaten).

Voor 1500 euro zou je dit binnen kunnen halen (wel bij verschillende shops):
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 418,99€ 418,99
1BehuizingenFractal Design Epoch, Black TG Light Tint€ 68,90€ 68,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 26,61€ 26,61
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 379,-€ 379,-
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 243,95€ 243,95
Totaal€ 1.487,69
Dan heb je:
Een hexa-core 7600 (deze zit ook in Box 6)
Een veel beter moederbord met goede VRM en koeling.
Een stillere videokaart.
32GB DDR5 geheugen met 6000MT/s CL36.
2TB opslag
Een véél betere voeding. (https://psutierlist.org/)
Een betere behuizing met stillere fans.
Een CPU koeler die vele malen beter koelt en stiller is.

Of heb je een RX 9070 XT met 16GB geheugen en 1TB opslag. Relatief duur per €/GB-TB, maar qua €/FPS goedkoper.
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 692,99€ 692,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 23,84€ 23,84
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2E6000Z36€ 229,90€ 229,90
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 57,25€ 57,25
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 1.496,77
Misschien nog het overwegen waard.

[ Voor 17% gewijzigd door Apart op 13-04-2026 00:56 ]

https://ko-fi.com/apart

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45
Uruk-Hai schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:58:
Dan denk ik: goh, dat valt mij nog heel erg mee! Zeker gezien die recente horrorverhalen de laatste tijd over exploderende prijzen voor werkgeheugen.

Maar ik vermoed iets. En dat is dat ik nu niet goed kijk. Dat ik iets mis. Iets essentieels. Ik vermoed dat er hier mogelijk een addertje onder het gras zit. Ik zie alleen niet wat.
Hier zit dan ook maar 2x8 GB in.

Je krijg er geen OS bij.

Ik had dit nog niet eerder gezien. Maar over het algemeen is dit best geinig, het uitkiezen volledig uitbesteden en het nog steeds de ervaring van het zelf bouwen via een handleiding en video's kan voor sommige mensen best interessant zijn.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:58
Ik zou met één van de builds van @Apart starten. Als je het met de prijs rustig aan wil doen kun je

- het voor nu houden bij 1x 16GB (dus geen 2x8GB kopen maar 1 module)
- ervoor kiezen om 32GB te kopen, maar 16GB aan een medetweaker te verkopen. Dan hou je 1 ram stick over die relatief goedkoop is (ten opzichte vsn 1x16GB los kopen).

Maar het belangrijkste is dat je dan over 1 of 2 jaar dat trucje nog een keer kan uithalen en 16GB erbij prikken. Wel belangrijk dat je dan exact hetzelfde type en geheugen opnieuw erin plaatst, dus wel even goed noteren wat je koopt.

Met 2x8GB ben je relatief duur uit en er nog eens 2x 8GB bij prikken gaat lastig op een moederbord met maar 2 slots ;) en is bovendien sowieso altijd minder aan te raden (het kan soms minder stabiel zijn).

• Uruk-Hai
Apart schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:50:
[Een heleboel nuttige tips]
Misschien nog het overwegen waard.
Bedankt! Mijn vraag is hiermee nu al voor het grootste deel beantwoord :)

Is het ontbreken van VRM koeling op het moederbord echt zo ernstig?

Mijn huidige build uit 2014 heeft dat ook niet en gaat alweer 12 jaar mee. Dus waarom zou dat nu ineens relevant zijn?

Wat de keuze van Megekko betreft voor de standaard meegeleverde processorkoeler. Hier lees ik het volgende:
Redactionele publicaties
Door Tomas Hochstenbach - Redacteur 17 maart 2023
De AMD Ryzen 5 7600 is een zuinigere variant van de bestaande 7600X. Je levert gemiddeld maar 5 procent aan prestaties in, maar de besparing in stroomverbruik is veel groter. Helaas is de 7600 maar amper goedkoper dan de 7600X, wat een aanschaf vooralsnog niet heel aantrekkelijk maakt.
Als hij echt zo zuinig is, waarom zou ik dan toch voor een betere koeling er op willen gaan?

Ik heb in het verleden zelf vaak genoeg voor builds op mijn werk de standaard meegeleverde koeler op de CPU geprikt en voor zover ik me kan herinneren was daar niks mis mee.

[ Voor 81% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 09:15 ]

Ryzen 7 7700, 32GB RAM DDR5, 1TB SATA SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• Uruk-Hai
DeNachtwacht schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:54:
Maar het belangrijkste is dat je dan over 1 of 2 jaar dat trucje nog een keer kan uithalen en 16GB erbij prikken.
[knip]
Met 2x8GB ben je relatief duur uit en er nog eens 2x 8GB bij prikken gaat lastig op een moederbord met maar 2 slots ;) en is bovendien sowieso altijd minder aan te raden (het kan soms minder stabiel zijn).
Geheugen dat ongeveer het zelfde is als wat er al in zat heb ik geprobeerd met mijn huidige build, maar bleek toch niet 100% het zelfde te zijn. Merk is het zelfde, maar het type bleek toch ietsje af te wijken. Het werkt allemaal wel, prima zelfs, maar ik voelde me er aanvankelijk niet helemaal gerust bij.

Je zegt dat ik 1 of 2 jaar kan wachten en dan pas een reep geheugen er bij kan kopen. Gezien wat er nu op de markt allemaal gaande is, vraag ik me af of dat verstandig is? Mogelijk is dat ene extra reepje over 1 of 2 jaar juist veel duurder in plaats van goedkoper.

Kortom, mij lijkt het juist wel fijn om er gelijk een maximum hoeveelheid van 2x 16GB in te gaan proppen. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat de geheugenmodules exact gelijk aan elkaar zijn.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:36
Ik vermoed dat de GPU in het gekozen systeem overkill is voor gaming met je huidige monitoren.

Zelf bouwen klinkt leuk, echter ik snap het heel goed dat je het het waard vindt om het voor een relatief klein bedrag een werkend systeem met garantie te krijgen.

Later RAM kunnen upgraden klinkt leuk, alleen er valt ook wat voor te zeggen om het niet meer te hoeven doen. Kans is reëel dat dit in eerste instantie duurder is, echter als dit opweegt voor het gemak van later niet hoeven upgraden zeg ik doen.

• Uruk-Hai
Wat mij in de video opviel ten opzichte van builds zoals ik ze zelf vroeger maakte en ook ten opzichte van mijn huidige build... Dit zijn allemaal vragen die ik heb vanwege verschillen met mijn huidige build waar ik nog geen praktijkervaring mee heb opgedaan:

Voor de CPU zijn er nu twee aparte voedingsconnectoren. Waarom is dat veranderd? Waarom gaat er nu rechtstreeks stroom naar de CPU vanaf de PSU in plaats van zoals vroeger indirect via het moederbord vanaf de brede PSU hoofdkabel?

En weet iemand of wat ik wil met RGB uberhaupt wel kan? Kunnen die LEDs wel een constant wit licht uit gaan stralen of zit ik vast aan rood, groen, blauw, een mengkleur daarvan of de complete afwisselende disco ervaring in het systeem? En heb ik voor het instellen hiervan persé Windows nodig of kan dat ook via het BIOS of via Linux?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:04:
[...]
Geheugen dat ongeveer het zelfde is als wat er al in zat heb ik geprobeerd met mijn huidige build, maar bleek toch niet 100% het zelfde te zijn. Merk is het zelfde, maar het type bleek toch ietsje af te wijken. Het werkt allemaal wel, prima zelfs, maar ik voelde me er aanvankelijk niet helemaal gerust bij.
Zo'n vaart loopt het ook allemaal niet. Je kunt rustig geheugen mixen zolang je niet gaat overklokken. Elke geheugenmodule heeft een SPD-chip waarin de ideale instellingen voor dat geheugen staan. Je BIOS/UEFI leest die chip uit om te bepalen hoe het met het geheugen moet omgaan. Bij meerdere modules zullen de instellingen van de traagste module gelden.

Ga je wel overklokken dan heb je met XMP-/EXPO-profielen te maken die de instellingen wat strakker zet om extra performance uit je geheugen te persen. Maar ook als je twee identieke reepjes hebt (of zelfs maar eentje), het gebruik van deze profielen wordt als overklokken gezien en je hebt geen enkele garantie dat je systeem stabiel is en blijft. Ja, het geheugen is getest met die settings/snelheid, maar garanties worden niet gegeven.

Dus als je later een extra reepje wilt toevoegen dan kun je dat gewoon doen. Is die trager dan je huidige reepje, dan zal je huidige reepje de snelheid van de nieuwe overnemen. Je moet alleen opletten dat de snelheid wel enigszins overeen komt; dus een module van 4800MT/s mixen met een 6000MT/s kan wellicht, maar ik zou de snelheid van het nieuwe reepje gelijktrekken met het huidige reepje. Als je te traag fiets val je immers ook om. Laat je BIOS/UEFI dan de SPD-settings puzzel maar leggen voor de beste timings waar beide reepjes mee kunnen werken.

En natuurlijk roepen de fabrikanten dat je vooral gelijke reepjes moet hebben; en ergens zit daar wel een kern van waarheid in; als de SPD-settings van alle reepjes gelijk zijn, is dat meteen de ideale setting. Maar het is vooral voor de fabrikant een leuke bijkomstigheid dat je later bij hun terug komt voor een soortgelijk reepje Of beter nog, dat je alle reepjes bij voorbaat al aanschaft, ook als je dat misschien helemaal niet nodig hebt of gaat hebben. Gemakkelijke upselling...

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:58:
[...]

Bedankt! Mijn vraag is hiermee nu al voor het grootste deel beantwoord :)

Is het ontbreken van VRM koeling op het moederbord echt zo ernstig?
VRM staat voor Voltage Regulator Module; ofwel de module die verantwoordelijk is voor het aanbieden van de juiste voedinggspanning aan je CPU. Die past de spanning aan naar een lagere spanning op soms wel een honderdste van een volt nauwkeurig. Door het grote vermogen wat er met de huidige CPU's doorheen gejaagd wordt, wordt de VRM ook behoorlijk belast. En in mijn PC van 15 jaar geleden had je die VRM natuurlijk ook al, maar die werd toen gekoeld door de luchtstroom die van de CPU af kwam. Feitelijk door de CPU-koeler dus. Om zeker te zijn dat die luchtstroom over de VRM-modules zou lopen, zaten die modules in een L-vorm om de CPU heen, zijn ze allen voorzien van koelribben en bovendien zijn ze met een heatpipe gekoppeld. Dus ofwel de horizontale werden gekoeld, ofwel de verticale; maar dan zorgde de heatpipe er wel voor dat alle modules hun hitte kwijt konden.

Zo nieuw is het dus niet.
Mijn huidige build uit 2014 heeft dat ook niet en gaat alweer 12 jaar mee. Dus waarom zou dat nu ineens relevant zijn?
De tijd staat niet stil, en de techniek evenmin.
Wat de keuze van Megekko betreft voor de standaard meegeleverde processorkoeler. Hier lees ik het volgende:

[...]

Als hij echt zo zuinig is, waarom zou ik dan toch voor een betere koeling er op willen gaan?
Je kunt CPU's doorgaans los kopen of 'boxed'. In het laatste geval zit er een standaard koeling bijgeleverd die genoeg is voor normaal/gemiddeld gebruik van de CPU. Dat ding maakt vaak meer herrie dat een losse koeling en bovendien zijn de koelcapaciteiten vaak iets minder.
Ik heb in het verleden zelf vaak genoeg voor builds op mijn werk de standaard meegeleverde koeler op de CPU geprikt en voor zover ik me kan herinneren was daar niks mis mee.
Klopt, dat kan ook prima.

Maar ik herriner mij eens een kleine privé lan-party van een buurjongen waar ik ben geweest. Al die PC's waren duidelijk te horen. Aan het einde van de party gingen de PC's een voor een uit en toen de laatste herriebak stil werd begon mijn buurjongen op te scheppen over zijn super-stille waterkoeling. "Zo stil als dit krijg je het niet met luchtkoeling." Hij vergat alleen dat mijn PC nog aan stond en ik hem helemaal had volgehangen met ventilatoren. Die ventilatoren werden slim aangestuurd waardoor die vaak op minimale snelheid draaiden. Ook mijn CPU-koeler had het formaat van een 2-liter pak water. Bij laag CPU-/GPU gebruik (beetje tweakers lezen bv.) stopten de koeler vaak helemaal. De intake (onder) en outtake (boven) fans bliezen genoeg lucht door de kast (en het grote CPU-koelblok) dat de rest van de fans overbodig waren.

Dus een boxed- of standaard-koeler kan prima. Het is maar net welke eisen jij stelt aan je build. Wil je dat die (extreem) stil is dan zul je meer aandacht moeten hebben voor je koeling. Stoort dat je niet? Neem dan vooral de boxed-koeler. Maar bedenk wel dat de meeste tweakers voor mijn gevoel (heb geen statestieken paraat) zelden voor een boxed-koeler zullen gaan. Maar die keuze mag je lekker zelf maken ;)

• Uruk-Hai
Maar als ik voor de boxed koeler ga en ik vind hem bij nader inzien toch wat teveel herrie maken, dan kan ik die later toch alsnog vervangen door een betere en stillere variant?

En wat waterkoeling betreft: waarom wordt daar zo over opgeschept? Want waterkoeling maakt ook gebruik van fans die herrie maken, alleen zitten die fans niet direct op de CPU en GPU, maar hangen ze binnenin aan de buitenwanden van de kast.

Mijn huidige build heeft waterkoeling (waarom de bouwer dat destijds gedaan heeft is mij een raadsel, want het enige dat er mee gekoeld wordt is de vrij zuinige Intel Core i7 3770 processor die het volgens mij prima af had gekund met een goede luchtkoeler) en ik vind dat eerlijk gezegd nog best wel wat lawaai maken.

Dus waarom lopen die bezitters van hun zogenaamd "uitsluitend watergekoelde" systemen zo op te scheppen?

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 10:07 ]

• DeNachtwacht
Je zegt dat ik 1 of 2 jaar kan wachten en dan pas een reep geheugen er bij kan kopen. Gezien wat er nu op de markt allemaal gaande is, vraag ik me af of dat verstandig is? Mogelijk is dat ene extra reepje over 1 of 2 jaar juist veel duurder in plaats van goedkoper.

Kortom, mij lijkt het juist wel fijn om er gelijk een maximum hoeveelheid van 2x 16GB in te gaan proppen. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat de geheugenmodules exact gelijk aan elkaar zijn.
Als je nu het geld voor 2x16GB hebt: doen. Prima toekomstbestendige keus. Maar je kan dat geld voor de 2e 16GB natuurlijk ook in een stevigere GPU steken nu. Ik zet mijn gehele nieuwe pc altijd in mijn tweakers account onder inventaris, en als je een 1x16GB reepje kiest van een bekend merk dat veel wordt verkocht, dan kun je over 1 of 2 jaar prima via e eigen tweakers account exact datzelfde geheugen nog eens kopen.

Qua prijzen zou ik me ook niet direct zorgen maken; het is al een tijd gestabiliseerd op rond de €400 en zelfs alweer iets gezakt van +/- €450 naar soms dealtjes voor €369. Dat geeft aan dat de consumentenmarkt wel echt aan zijn top zit. Het blijft altijd een glazen bol, maar ik denk dat de kans dat het over 1-2 jaar nog weer duurder is niet zo groot is.

Maar nogmaals; even iets doorsparen en nu de 2x16GB direct aanschaffen is natuurlijk sowieso geen slecht idee dan heb je de zekerheid iig.

En wat betreft waterkoeling: dit is eigenlijk vooral marketing. Ik ben er zelf ook voor gevallen. Je koopt het altijd met het gevoel stiller en beter, maar in het prijssegment tot pakweg €100 zijn de verschillen er niet/minimaal. Voor €35 heb je al een prima luchtkoeler die ook nog eens het voordeel heeft dat er geen water langs gaat en geen pomp heeft, dus met hopelijk een gebruiksduur van 5 a 10 jaar minder componenten die stuk kunnen gaan. Het enige voordeel dat ik nu nog zie van mijn waterkoeler is dat de GPU de hitte ook wat beter kwijt kan, want boven de GPU hangt nu dus geen massief blok, maar is een open ruimte, en de hitte van de CPU wordt direct via het water omhoog verplaatst en gaat daar de kast uit. Maar dat is echt allemaal maar marginaal, als ik het terug had kunnen draaien had ik het gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2026 10:11 ]

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:05:
Maar als ik voor de boxed koeler ga en ik vind hem bij nader inzien toch wat teveel herrie maken, dan kan ik die later toch alsnog vervangen door een betere en stillere variant?
Tuurlijk.
En wat waterkoeling betreft: waarom wordt daar zo over opgeschept? Want waterkoeling maakt ook gebruik van fans die herrie maken, alleen zitten die fans niet direct op de CPU en GPU, maar hangen ze binnenin aan de buitenwanden van de kast.

Mijn huidige build heeft waterkoeling (waarom de bouwer dat destijds gedaan heeft is mij een raadsel, want het enige dat er mee gekoeld wordt is de vrij zuinige Intel Core i7 3770 processor die het volgens mij prima af had gekund met een goede luchtkoeler) en ik vind dat eerlijk gezegd nog best wel wat lawaai maken.

Dus waarom lopen die bezitters van hun zogenaamd "uitsluitend watergekoelde" systemen zo op te scheppen?
Ken je dat geluid van een 4-cm fannetje op topsnelheid? Dat hoog-zoemende geluid wat bij menigeen zwaar in de irritatiezone zit? En vergelijk dat eens met een ventilator op een auto-radiator die nog wat naloopt...

Grotere fans maken sowieso al minder herrie en hoeven bovendien minder snel te draaien om dezelfde airflow te creëren. Bovendien heeft een waterkoeling vaak een grote radiator die van nature al een mooie passieve koeling is. Een goede waterkoeling combineert dus een radiator die groot genoeg is om een passief al redelijk te kunnen koelen met een grote ventilator die (als die al draait) zo langzaam mogelijk draait.

Daarnaast kun je bijna overal passende koelblokken voor vinden; je CPU natuurlijk, maar ook je GPU en vaak ook bepaalde heethoofden op je moederbord. Er zijn (of waren) zelfs PSU's met waterkoelkoppelingen. Zo kun je al die fans vervangen door een grote radiator met een (paar) grote ventilatoren. Dat geeft een heel stuk rust...

Overigens heeft Zalman ook eens een heatpipe gebaseerde fanless case gemaakt: nieuws: Zalman TNN500AF, passief gekoelde evolutie
Geen waterkoeling, geen ventilatoren... enkel heatpipes naar de koelribben aan de buitenzijde. Ik zou er alleen geen courante build meer in bouwen.

• Uruk-Hai
Ja, natuurlijk... van die irritante kleine fannetjes waar Raspberry Pi nu soms nog wel eens mee aan komt zetten. Geloof ik... Al hoop ik eerlijk gezegd dat ik me hierin vergis en dat Raspberry Pi wat dat betreft inmiddels z'n leven gebeterd heeft.

Ik kwam zulke kleine snerpende fans vroeger in allerlei situaties tegen, zoals in hele kleine witte barebones van Foxconn met kunststof behuizing op mijn werk. Die gebruikten we voor een kabelkrant om via HDMI TV's mee aan te sturen. Windows en Powerpoint er op en draaien maar.

Maar goed. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag over RGB en wit licht binnenin de kast.

Mijn huidige build heeft nu ook wit licht binnenin, maar dat komt gewoon van led strips met witte leds.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-04-2026 10:52 ]

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 15:44
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:05:
Dat kan, maar een beetje fatsoenlijke luchtkoeler hoeft ook niet zoveel te kosten en afgezien van het geluid koelt een andere koeler ook beter.
DVX73 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:11:
Ik vermoed dat de GPU in het gekozen systeem overkill is voor gaming met je huidige monitoren.
Deze snap ik niet helemaal. Je kunt b.v. met gamen op 1080p toch nog steeds hoge FPS willen op max instellingen?

Ik heb ook twee 24" Iiyama's gekocht, op een RTX 5070.

• DVX73
@Polyprobatos 1080p en hoge fps heeft alleen nut als je scherm dit aankan.

400fps op een 60fps monitor heeft bijvoorbeeld weinig meerwaarde

• Polyprobatos
DVX73 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:44:
@Polyprobatos 1080p en hoge fps heeft alleen nut als je scherm dit aankan.

400fps op een 60fps monitor heeft bijvoorbeeld weinig meerwaarde
Daar heb je een punt en OP heeft niets gezegd over de verder eigenschappen van z'n 'oude' monitors.

Echter, 60Hz ≠ 60fps. 400fps op een 60Hz scherm heeft weinig zin, maar op bijvoorbeeld een 60Hz scherm is 120fps toch wel een stuk vloeiender dan 60fps.

• RiDo78
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:49:
Maar goed. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag over RGB en wit licht binnenin de kast.

Mijn huidige build heeft nu ook wit licht binnenin, maar dat komt gewoon van led strips met witte leds.
Daar ben ik bewust niet op ingegaan want daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik ben denk ik te functioneel ingesteld voor verlichting in een PC-kast en heb dan ook geen enkele transparante kast. Wel eens een fannetje met een ledje erin, maar dat ding mij om de fan, niet het ledje. Was dus ook niet van buiten zichtbaar.

Ik heb wel verstand van ledstrips, daar mag ik graag mee prutsen, maar niet in een PC kast. En bij ledstrips weet ik dat RGB-strips doorgaans een 'vuile' witte kleur geven. Wil je helder wit, moet je daar een witte led voor inzetten. Dus kom je aan RGBCW (cool white), RGBNW (natural white), RGBWW (warm white) of RGBCCT (RGB, CW en WW op dezelfde strip). Ik weet alleen niet of die strips door de hardware en software wordt ondersteund.

Als die PC-strips gewoon addresseerbare leds zijn dan zal het hardwarematig wel loslopen, maar moet de software het ook nog eens snappen. Zonder veel in detail te treden, die strips krijgen gewoon serieel een hele lading waarden door waarvan elke led er een paar aan de voorkant afknipt voor eigen gebruik en de rest doorstuurt. Maar het maakt wel verschil of die leds 3 (RGB), 4 (RGBxW), of 5 (RGBCCT) waarden moet afknippen. Dus de software moet wel rekening houden met het type led en dan heb ik het nog nieteens over het berekenen van wit licht; welke witte led moet wanneer bijlichten? Maar nogmaals, ik heb géén ervaring met de PC-implementatie van RGB light.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:39
een handleiding maken is vrij standaard, en kun je copy-pasten.
zelfs als ze de onderdelen veranderen, dan kan dat dus gemakkelijk aangepast worden met minimale aanpassing.

een systeem in elkaar schroeven kost meer manuren dan het maken van 1 handleiding, en je moet die manuren voor elk systeem maken, ipv slechts eenmalig voor een handleiding.

het verschil tussen ik doe het 1x voor en de rest doen jullie, of ik moet ze allemaal zelf doen.
=================
wat de onderdelen betreft, best een prettig geprijsde set, vergelijkbaar met wat de onderdelen los kosten.
(niet heel veel goedkoper, dus ze leveren in feite alleen hun extra marge in die ze pakken op deze onderdelen los tov de goedkoopste aanbieders) (dank apart voor het maken van dat lijstje, waarvoor +1)

wat ook bewijst dat het niet zo'n heel scherpe deal is.. megekko neemt een normale marktcomforme marge op de onderdelen, en leverd voor een paar tientjes er een handleiding voor zelfbouw bij.
(dat megekko normaal hogere marges heeft is hier irrelevant, als je een compleet systeem verkoopt kun je wat lagere marge pakken dan op 1 los onderdeel, vroeger hadden veel winkels gratis assemblage als je een systeem compleet bij hen kocht)

het nadeel is vooral dat je geen keuze hebt om iets aan te passen, ik zou zo hiet en daar andere keuzes hebben gemaakt, bvb 32gb ram om te beginnen.
**
een voeding die modulair is en semi-actief (dus stiller) zou de volgende aanpassing zijn)
**
een upgrade naar een amd 7700 cpu (zodat je 8 cores hebt)
**
en een moederbord dat iets beter is.

je hebt ook het voordeel van "alles bij 1 winkel" wat mocht er ooit een rma nodig zijn minder kopzorgen geeft.

dus is het een slechte koop? nee. voor iemand die gewoon alles bij 1 aanbieder wil kopen ivm garantie, best een interesante deal, maar het verslaat zelf je systeem samenstellen niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchGamer1982 op 13-04-2026 14:42 ]

• DutchGamer1982
bijvoorbeeld als ik even wat upgrades uitvoer :

*32gb ddr5 ipv 16gb
*8 core 7700 (the box heeft 6 core 7600)
*1tb m.2 GEN 5 14000mbit (the box heeft 1tb Gem4 7150mbit
**voeding die gold rated is, en modulair, en een 6+6 aansluiting heeft (ipv the box die bronze rated is, en een kabelzooi en deze aansluiting mist)

veel beter moederbord :
*1xgen5 +2x gen4 m.2 (the box heeft maar 1x gen4)
*pcie5x16 slot + pcie3x16 slot (the box heeft maar 1x gen4x16 slot)
*ALC1220 audio (the box heeft de slechtere ALC897
*wifi 6E (the box heeft maar wifi6)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 171,85€ 171,85
1MoederbordenASRock B650 Steel Legend WiFi€ 146,99€ 146,99
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 399,90€ 399,90
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 47,90€ 47,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36€ 379,-€ 379,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 750W€ 79,-€ 79,-
Totaal€ 1.396,15
zoals je ziet, maar 96 euro duurder dan "the box" maar met een heleboel leuke upgrades.

• DeNachtwacht
Polyprobatos schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:01:
Echter, 60Hz ≠ 60fps. 400fps op een 60Hz scherm heeft weinig zin, maar op bijvoorbeeld een 60Hz scherm is 120fps toch wel een stuk vloeiender dan 60fps.
Sorry, maar dit is echt flauwekul. Natuurlijk is een gpu die net wel/net niet 60FPS aan kan iets waardoor een 60Hz scherm net niet helemaal vloeiend zal lopen, maar als je GPU stabiel 70 FPS aan kan zal dat altijd vloeiend 60Hz zijn.

Mocht je verder de discussie willen aan gaan over dingen als 'maar met 120fps krijg je soms frames wel sneller op het scherm': sorry, ik ga die discussie niet aan. Ik wil het houden bij wetenschap en dit soort reddit theorieën ga ik verder niet op in. No offence verder maar die discussie heb ik te vaak gevoerd en wil bovenstaande alleen wel even aan TS meegeven.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik weet niet waarom je Asus of Gigabyte wil, maar als je die eis loslaat, dan volstaat wellicht een mATX bord: uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2. Zo maar tientjes goedkoper dan het door jou genoemde alternatief. Dit bordt heeft geen Wifi, wel VRM, geintegreerd IO shield. Wel een nieuwere chipset (niet de nieuwste, maar de B850 is puur een rebrand van de b650, functioneel gelijk). De A620M chipset is wel wat kaler. Dit bord is ook de keuze van de BBG van tweakers.

[ Voor 22% gewijzigd door kdekker op 13-04-2026 15:38 ]

• DVX73
DeNachtwacht schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:34:
[...]

Sorry, maar dit is echt flauwekul. Natuurlijk is een gpu die net wel/net niet 60FPS aan kan iets waardoor een 60Hz scherm net niet helemaal vloeiend zal lopen, maar als je GPU stabiel 70 FPS aan kan zal dat altijd vloeiend 60Hz zijn.

Mocht je verder de discussie willen aan gaan over dingen als 'maar met 120fps krijg je soms frames wel sneller op het scherm': sorry, ik ga die discussie niet aan. Ik wil het houden bij wetenschap en dit soort reddit theorieën ga ik verder niet op in. No offence verder maar die discussie heb ik te vaak gevoerd en wil bovenstaande alleen wel even aan TS meegeven.
Ik denk dat we veilig kunnen concluderen dat de GPU veel beter zal zijn dan de huidige en waarschijnlijk kan profiteren van een eventuele toekomstige beeldscherm upgrade.

• Uruk-Hai
kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:36:
Ik weet niet waarom je Asus of Gigabyte wil, maar als je die eis loslaat, dan volstaat wellicht een mATX bord: uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2. Zo maar tientjes goedkoper dan het door jou genoemde alternatief. Dit bordt heeft geen Wifi, wel VRM, geintegreerd IO shield. Wel een nieuwere chipset (niet de nieuwste, maar de B850 is puur een rebrand van de b650, functioneel gelijk). De A620M chipset is wel wat kaler. Dit bord is ook de keuze van de BBG van tweakers.
Nee. Ik ga niet bezuinigen op het moederbord.

Ik heb slechte ervaringen met goedkope moederborden opgedaan.

• Uruk-Hai
Polyprobatos schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:17:
[...]

Dat kan, maar een beetje fatsoenlijke luchtkoeler hoeft ook niet zoveel te kosten en afgezien van het geluid koelt een andere koeler ook beter.
Mij gaat het er vooral om dat de processor niet doorbrand. Vroeger waren AMD processoren daar berucht om.

• DVX73
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:55:
[...]

Mij gaat het er vooral om dat de processor niet doorbrand. Vroeger waren AMD processoren daar berucht om.
Moderne CPU's hebben goede thermische bescherming (tenzij je dit zelf uitzet).

Persoonlijk heb ik liever luchtkoeling dan waterkoeling, langere verwachte levensduur en makkelijker om stil te krijgen.

• kdekker
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:50:
[...]

Nee. Ik ga niet bezuinigen op het moederbord.

Ik heb slechte ervaringen met goedkope moederborden opgedaan.
Dan is de keuze voor AM4 icm met een A620 chipset onnavolgbaar. Ik zou dan, wat een ander ook al zei, voor AM5 gaan.

Ik durf niet direct te zeggen welke van de A-merken (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI) beter of slechter is. Je loopt kans dat ieder merk zijn mindere series heeft. En ik weet ook niet op welk merk of hoe lang geleden je slechte ervaring is gebaseerd. Onderbuik helpt meestal niet, maar het is jouw keuze.

Je reactie over doorbranden: over hoelang geleden gaat dat? Zelfs zonder koeler (geen goed idee) schakelt een AMD CPU zichzelf uit. Dit probleem bestaat volgens mij al jaren niet meer. Het ook hier je goed recht om een veel duurdere (water) koeler te nemen. Bij koelers is er echter helemaal een matig verband tussen prijs en kwaliteit (en die bruine dingen zijn strontlelijk en peperduur ;). Het eerste is een mening en het tweede een feit.

[ Voor 25% gewijzigd door kdekker op 13-04-2026 21:30 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 22:28
kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:25:
[...]

Dan is de keuze voor AM4 icm met een A620 chipset onnavolgbaar. Ik zou dan, wat een ander ook al zei, voor AM5 gaan.

Ik durf niet direct te zeggen welke van de A-merken (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI) beter of slechter is. Je loopt kans dat ieder merk zijn mindere series heeft. En ik weet ook niet op welk merk of hoe lang geleden je slechte ervaring is gebaseerd. Onderbuik helpt meestal niet, maar het is jouw keuze.

Je reactie over doorbranden: over hoelang geleden gaat dat? Zelfs zonder koeler (geen goed idee) schakelt een AMD CPU zichzelf uit. Dit probleem bestaat volgens mij al jaren niet meer. Het ook hier je goed recht om een veel duurdere (water) koeler te nemen. Bij koelers is er echter helemaal een matig verband tussen prijs en kwaliteit (en die bruine dingen zijn strontlelijk en peperduur ;). Het eerste is een mening en het tweede een feit.
Asrock is toch wel n beetje berucht zeker in combi met een x3d.

• kdekker
  • Niet online
JWL92 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:35:
[...]

Asrock is toch wel n beetje berucht zeker in combi met een x3d.
Dat verhaal heeft ook op Tweakers gestaan. Maar in deze post staat niets over een x3d AMD.

Ik heb voor een familielid het genoemde Asrock bord gebruikt, icm een Ryzen 5 7600. Dat bordje was zelfs makkelijker aan te sluiten dan mijn eigen Gigabyte plankje (in dezelfde Fractal Design 7 Nano kast). Wel kreeg ik na een recente bios update het geheugen niet meer op 6000MT/s. Maar goed, heb ik verder ook weinig tijd aan besteed. Zo groot is het verschil met 5600MT/s niet.

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 22:30
Ik wil alleen even hier droppen dat de AsRock subreddit al vele maanden vol staat met meldingen dat hun moederborden 9000-serie (en volgens sommigen ook 7000-serie) processors kapotmaakt. Ze worden al 'murderboards' genoemd. AMD stuurt na een RMA wel nieuwe processors retour, maar bij sommigen brandt ook die enige tijd later door. Gamers Nexus besteedde er aandacht aan en deed tests, maar kon het fenomeen niet reproduceren.

Edit: Oh, ik ben iets te laat, maar een tweemaal gewaarschuwd mens telt voor vier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Randfiguur op 13-04-2026 23:50 ]

• Uruk-Hai
Als ik alle adviezen bij elkaar optel kom ik hier op uit:
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 47,90€ 47,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 28,12€ 28,12
Totaal€ 1.389,67
En als ik daar mijn eigen voorkeur voor een mooiere kast aan toevoeg:
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 122,08€ 122,08
Totaal€ 1.463,85

[ Voor 33% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-04-2026 06:44 ]

• Polyprobatos
Uruk-Hai schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:38:
Als ik alle adviezen bij elkaar optel kom ik hier op uit:
Ziet er goed uit.

Let wel op dat de "mooiere kast" optie in dit geval de niet-mesh variant is. Er bestaat eventueel wel een mesh variant van dezelfde "mooiere kast". De mesh variant is koeler en de mesh variant van Fractal Design heeft goede stoffilters, dus dat is niet echt een issue.

• Apart
  • Nu online
De uitvoering: Fractal Design Epoch, Black TG Light Tint is identiek aan de uitvoering: Fractal Design North – Momentum Edition. Enige verschil is niet de houten latjes front, en hij kost slechts 70 euro bij proshop.

https://www.fractal-desig...poch_Product-Sheet_EN.pdf
https://www.fractal-desig...tion_Product-Sheet_EN.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door Apart op 15-04-2026 12:45 ]

• Uruk-Hai
Goed dat je dit noemt.

Ik heb in een ander topic al eens overwogen om een goedkope kast te gaan nemen en die heel lichtjes te gaan casemodden. D.w.z. geen echte houten delen toevoegen, maar door te gaan houten.

Ik werk nu namelijk in deeltijd in het onderwijs in een makerspace met zowel basisschool kinderen als met tieners en in deeltijd in een houtwerkplaats met alleen maar volwassen mensen. Als ik dit met mijn nieuwe systeem ga doen kan ik lekker 'patsen' bij mensen die ik in beide omgevingen tegen kom ;) :P

@Iedereen die over mijn ervaring met doorgebrande AMD processoren wil weten:
Dit was in elk geval t/m 2010 nog een issue.

@Iedereen die over mijn ervaring met goedkope moederborden wil weten:
Merk: Matsonic. Dat was een C-merk moederborden. Bijna niemand kende het toen.
Wij hadden wel zeker een stuk of 60-70 pc's met zulke moederborden.

Die heb tussen 2002 en 2010 massaal zien "overlijden" door bol staande condenstoren.
Op was dat zich niet erg, want de pc's waar ze in zaten waren toen al officieel afgeschreven en die pc's waren bij ons intern al aan hun "tweede leven" begonnen. We hadden ze zeg maar intern gerecycled en er daarna nog 2,5 jaar langer na hun afschrijving plezier van. Dat die condensatoren bol begonnen te staan en daardoor voor uitval zorgden was daarom financieel geen enorme ramp ofzo.

Als ze niet bol waren gaan staan hadden we nog maar iets 0,5 of 1,5 jaar langer met die pc's gedaan.
Dat kwam doordat er o.a. Celeron processoren op 0,6 en soms 0,9GHZ in zaten.
Daar konden we met allerlei handige trucjes een verrassend lange levensduur uit persen, maar op een gegeven moment houdt dat op en helpen handige trucjes ook niet meer.

Matsonic was daarnaast niet het enige merk dat er om bekend stond zulke slechte kwaliteit condensatoren op zijn moederborden te plaatsen. Er waren in die tijd ook veel bekendere merken die duurdere moederborden op de markt brachten die dat probleem ook hadden. Bijvoorbeeld ASRock had er ook last van.

[ Voor 39% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-04-2026 13:35 ]

• Polyprobatos
Goedkope moederborden én/óf PSU's zijn inderdaad nooit een goed idee, maar zie nog steeds dat daar vaak op bezuinigd wordt in geplande builds.

• DeNachtwacht
@Polyprobatos ja, maar het voorbeeld van @Uruk-Hai gaat wel echt over materiaal van een andere categorie in een andere tijd. De moederbordmarkt is al jarenlang behoorlijk stabiel in de zin dat er A en B merken zijn (en die laatste komen vaak gewoon uit de koker van A merken met een andere branding eromheen), echte C kwaliteit van startende bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk schaars tenzij je op AliExpress aan de slag gaat.

Dit bord van €97 waar de hele discussie over begon heeft zeker nadelen, maar ik snap niet goed waarom iedereen er even aan voorbijgaat dat het een Great Value award heeft gehad van tweakers, een gerenommeerd B merk is en in de Best Buy Guide staat.

Nogmaals; ik zou er zelf ook niet voor gaan ivm maar 2 DDR sloten, maar de discussie beweegt af en toe volgens mij te veel alsof we nog in 2005 leven. Moederborden met bolle condensatoren kom je tegenwoordig bij reguliere winkels echt niet zomaar meer tegen en AMD is al jaren marktleider i.p.v. prijsconcurrent in de consumentencpu markt. Om even wat tegenwicht te geven aan alle milenniumtwijfels ;)

• Apart
  • Nu online
Polyprobatos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:29:
Goedkope moederborden én/óf PSU's zijn inderdaad nooit een goed idee, maar zie nog steeds dat daar vaak op bezuinigd wordt in geplande builds.
Dat het product niet duur is, zegt niets over de kwaliteit van het product.

De uitvoering: Chieftec Vega 750 watt is slechts 60 euro bij een shop, maar dit is een A-tier voeding op de https://psutierlist.org/. Deze voeding is qua componenten en geluidsproductie beter dan 90% van wat je vindt voor 100€+ of meer.

Een A620 moederbord is niet geweldig, maar een A620A, met meer powerfasen, is al een stuk beter, en kost ook geen vermogen. De uitvoering: ASRock A620AM Pro RS of uitvoering: Sapphire Pulse A620AM bijvoorbeeld zijn een prima instap borden voor AM5.

• Polyprobatos
Apart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:56:
Dat het product niet duur is, zegt niets over de kwaliteit van het product.
Dat snap ik, maar dat bedoel ik hier natuurlijk niet.

Ik zie regelmatig dat er een PSU gekozen wordt slechts op basis van wattage en wellicht nog vinkje 'modulair'.
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:39:Dit bord van €97 waar de hele discussie over begon heeft zeker nadelen, maar ik snap niet goed waarom iedereen er even aan voorbijgaat dat het een Great Value award heeft gehad van tweakers, een gerenommeerd B merk is en in de Best Buy Guide staat.

Nogmaals; ik zou er zelf ook niet voor gaan ivm maar 2 DDR sloten, maar de discussie beweegt af en toe volgens mij te veel alsof we nog in 2005 leven. Moederborden met bolle condensatoren kom je tegenwoordig bij reguliere winkels echt niet zomaar meer tegen en AMD is al jaren marktleider i.p.v. prijsconcurrent in de consumentencpu markt. Om even wat tegenwicht te geven aan alle milenniumtwijfels ;)
Mijn opmerking was meer in het algemeen bedoeld, en niet specifiek dat bord. Moet eerlijk zeggen dat ik 2 DDR sloten juist een pré vind. Minder clutter door slots die vaak toch niet gebruikt worden (en anders koop je wél een 4-slot) en ik heb welleens gehoord dat als je tóch maar 2 slots gebruikt, de geheugencontroller daar soms efficienter mee omgaat als je er ook maar 2 hebt, i.p.v. 4 met 2 lege.

• DeNachtwacht
Je gaat nu vol op die 2 ramsloten in, maar dat was mijn punt niet natuurlijk. De discussie ging erom dat je claim dat goedkope moederborden altijd rotzooi zijn niet terecht is, zoals @Apart ook al mooi uitlegt.

Er zijn prima moederborden onder de €100 te vinden, daar ging het om.

[ Voor 37% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-04-2026 15:20 ]

• DutchGamer1982
je mooie kast komt maar met 2 fans standaard
dat lijkt me magertjes..
wellicht wil je er nog 1 of meer fans bijkopen voor de airflow?

je keuze voor betere (duurdere) moederborden, snap ik volledig.
overigens mijd ik asus en asusrock om die "wantrouw" reden zelf..

ik heb zo eens een 500+ euro asus bord stuk zien gaan omdat asus te beroerd is om een controlechip voor wattages te controleren voor ze het erop solderen..
-> ze gaven zonder meer een nieuw boord en alle gerepareerde borden hadden die chip vervangen.. ze WISTEN van het issue.. maar hadden gewoon besloten, dat 1000+ chips stresstesten om die 0.1% of minder defecte eruit te vissen, minder kost dan die paar die terugkomen te repareren
**
1 niet iedereeen zal werk maken van een rma = extra winst
2 zij die dat wel doen, kun je soms met regelstjes afwimpelen = extra winst
3 en aangezien je al weet dat het euvel bij rma in 99.99% van de gevallen die chip is geen dure check het bord procedure nodig, gewoon iemand met een soldeerbout die bij elk bord de chip opwisseld voor een nieuwe (wederom ongeteste) wat het bijna altijd meteen oplost, en als niet stuur je een nieuwe.

dat is al jaren het beleid van asus.. en nog steeds bieden zij borden met de hoogste max A voor hun powerstages.. maar daarmee wel gebruikmakend van diezelfde problematische chip.
-> die bij asus borden geen chips opblaast maar dus wel voor meer kans op kopzorgen geeft
-> als deze chip stukgaat gaat je systeem in een eindeloze bootloop. opstarten tot een punt in laden bios POEF uit. opnieuw opstarten.. in een eindeloze bootloop.

asrock (budgedmerk van asus) heeft hetzelfde euvel, maar heeft deze "overvoltagebeveiliging" er niet tussen zitten, waardoor het systeem dan wel laad maar gewoon limietloos stroom leverd aan de cpu.

en aangezien als ze boosten boosten zoveel aan het systeem kunnen vragen als het wil leveren.. krijgt een chip op een asrock bord idiote hoeveelheden en brand door..dit gebeurd ook bij de niet x3d chips maar aangezien die normaal op 65w draaien, en maximaal 88w krijgen op boost.. ipv de 120w en 136w van een x3d chip.. zullen die nooit ineens zo warm worden dat het direct je chip kapotmaakt.. de aanzuigende kracht van een x3d chip is groter.. en dat in combinatie met een kapotte regulatiechip zorgd voor kapotte chips.

asus en asusrock lijden feitelijk dus al 10 jaar aan ditzelfde euvel, met dezelfde oorzaak : inkoop van deze poweregulatiechip zonder stresstest/kwaliteitscontrole.

deze chip is ook nooit meteen stuk.. mijn bord begon na 9 maanden moeilijker te booten, soms een keer of 3 voor het lukte. maar omdat ik vaak dagenlang ingelogd was.. zonder uit te loggen valt dat niet meteen op.. dat werd langzamer erger.. tot het systeem dus niet meer wilde booten.. en je dus in een rma kwa..
dus het is ook niet op dag 1 duidelijk dat je een defence powercontrolchip op jouw moederbord hebt.

goedkope borden zijn dus echter niet altijd rotzooi.. en dure (of A merken) niet altijd goed.

[ Voor 92% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-04-2026 17:14 ]

• kdekker
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:39:
@Polyprobatos ja, maar het voorbeeld van @Uruk-Hai gaat wel echt over materiaal van een andere categorie in een andere tijd. De moederbordmarkt is al jarenlang behoorlijk stabiel in de zin dat er A en B merken zijn (en die laatste komen vaak gewoon uit de koker van A merken met een andere branding eromheen), echte C kwaliteit van startende bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk schaars tenzij je op AliExpress aan de slag gaat.

Dit bord van €97 waar de hele discussie over begon heeft zeker nadelen, maar ik snap niet goed waarom iedereen er even aan voorbijgaat dat het een Great Value award heeft gehad van tweakers, een gerenommeerd B merk is en in de Best Buy Guide staat.

Dit precies. Prima verwoordt. Overigens is 2 DDR sloten niet perse een nadeel, omdat met 4 timings vaak minder strak kunnen.

Overigens is Asrock volgens mij al jaren geen B-tak van Asus, maar zelfstandig (al is Wikipedia: ASRock wat vaag). Of het nu een A- of B-merk is laat ik even in het midden (weet ik ook niet, en er zal ook vast verschil zijn tussen de Asrack spullen en consumenten bordjes).

• DeNachtwacht
Ja klopt, ze zijn op een gegeven moment door de goede prijs/kwaliteit verhouding zelfstandig als bedrijf doorgegroeid. En niet zonder effect want zoals je ziet zodra je de pricewatch opent domineren ze nu samen met Asus en MSI de markt als meestbekeken best gereviewde borden in de top 15.

• DutchGamer1982
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:55:
Ja klopt, ze zijn op een gegeven moment door de goede prijs/kwaliteit verhouding zelfstandig als bedrijf doorgegroeid. En niet zonder effect want zoals je ziet zodra je de pricewatch opent domineren ze nu samen met Asus en MSI de markt als meestbekeken best gereviewde borden in de top 15.
terwijl de meeste mensen die een goed bord willen, voor Gigabyte kiezen.
wat ooit in de jaren 90 het B merk was met asus als A.
wat nu dus andersom is.

als ik om mij heenkijk onder de lanparties/gamers die ik persoonlijk ken.. een paar 100, wel hoofdzakelijk gamers met zelfbouw is het
1 gigabyte (zeker 80% van de markt)
2 asrock (een goede 15%, vaak in budgetsystemen)
3 asus 4% vaak mensen met wat oudere systemen die nog niet geupgrade hebben of mensen die een beetje vastzitten in het verleden en hardnekking aan intel+asus vasthouden.
4 msi 1% -> ondanks dat het een prima merk is word het eigenlijk nooit gekozen
overig 0% : mensen durven bordjes zoals die van maxsun hoewel prima stats toch niet aan.

gigabyte is toch het meest gekozen merk, omdat ze gewoon in de top betere borden hebben, (en als je niet blindstaart op vergane glorie je dat moet erkennen).. en mensen vaak net even wat meer willen uitgeven om niet met kopzorgen te zitten.

wel apart dat ik dan in een bubbel zit die blijkbaar afwijkt..

• DeNachtwacht
Ik ben inderdaad wel bang dat je in een bubbel zit, sorry om het zo te zeggen. We hebben het hier vaker over gehad, ik heb zelf ook Gigabyte, prima spul verder. Maar je hebt iets tegen asus / asrock wat niet op feiten is gebaseerd en ik vind dat je daar op een vreemde manier aan vast houdt. Een simpele google opdracht naar het marktaandeel in de consumentenmarkt levert op:
ASUS38,7%
Gigabyte26,5%
MSI24,0%
ASRock10,8%
Kortom ook uit deze reactie blijkt weer dat jouw gevoel van "vrienden en lanparties" niks met de werkelijkheid te maken heeft. Ik heb al vaker gevraagd om bronnen waarom het slecht spul zou zijn, maar die lever je niet en toch blijf je je aantoonbaar onjuiste mening als feit presenteren. Ik heb echt geen idee waarom. Feit is dat Asus en Asrock samen bijna 50% van de markt bedienen. Als het echt zulke troep zou zijn lijkt me dat ten eerste vrij raar. Ten tweede zou het internet dan overstromen van negatieve reviews. De reviews op tweakers bij de meestverkochte asrock en asus moederborden met flinke reviewaantallen (en dus kopers) zijn echter juist vaak heel lovend...

Maar goed, die discussie voor de 4e keer gaan voeren zonder dat je voor feiten open staat heeft geen zin. De topicstarter heeft hier denk ik voldoende aan om zelf verder af te kunnen wegen.

[ Voor 55% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-04-2026 13:46 ]

• Polyprobatos
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:18:
Je gaat nu vol op die 2 ramsloten in, maar dat was mijn punt niet natuurlijk. De discussie ging erom dat je claim dat goedkope moederborden altijd rotzooi zijn niet terecht is, zoals @Apart ook al mooi uitlegt.

Er zijn prima moederborden onder de €100 te vinden, daar ging het om.
Nee, daar ging het totaal niet om.

Ik heb nooit geclaimed dat alle goedkope moederborden rotzooi zijn, ik sloot aan op het verhaal van Uruk-Hai over slechte ervaringen in het verleden met "goedkope" moederborden. Goedkoop in dit geval refererend naar de kwaliteitsperceptie, niet de monetaire waarde.

Sorry, ik was er niet vanuit gegaan dat elk woord hier zo letterlijk en contextloos wordt genomen als de bijbel in Staphorst. Ik had me aan het publiek moeten aanpassen.

• Uruk-Hai
Gigabyte is inderdaad nog een idee, ja.

Ik heb nu ook een Gigabyte bord in mijn huidige build. Een Ultra Durable bord, met UD in het typenummer.

Deze UD heeft nog geen reviews hier op tweakers.net:
uitvoering: Gigabyte B650 UD AX

VRM passief koelblok.
4 RAM slots.
LAN en Audio chips zijn van Realtek.
BIOS update zonder cpu.
7 Fan headers.

Wat vinden jullie daarvan?

Als ik dit moederbord en de voorgestelde kast zonder houten latjes in mijn wenslijst verwerk krijg ik dit:
1MoederbordenGigabyte B650 UD AX€ 121,92€ 121,92
Totaal€ 1.393,59
Goedkoper en mogelijk beter. Het geld dat ik er mee uitspaar kan ik besteden aan extra fans voor de outtake.

[ Voor 126% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-04-2026 04:09 ]

• DeNachtwacht
Je hebt denk ik zo een mooi compleet pakketje bij elkaar gekozen, maar ik zou zelf voor een ander moederbord gaan omdat deze gigabyte o.a. 1Gbit lan en bluetooth 5.0 heeft, en geen PCIe 5.0. Dat is momenteel nog niet zo'n probleem maar als je over 3 jaar je GPU nog eens wil upgraden is het wel fijn dat met name dat laatste aanwezig is.

Opties in deze prijsklasse waarbij je zowel sneller LAN als PCIe 5.0 hebt:

uitvoering: ASRock B850M-X R2.0
uitvoering: Gigabyte B850M DS3H
uitvoering: ASUS Prime B850M-K

Alle drie zijn denk ik mooie opties, de ASrock is het gunstigst geprijsd, hij is maar 1x (goed) gereviewd door een user maar dat is toevallig @Dekar die hier ook best vaak meedenkt dus wellicht kan hij wel of niet laten weten of dit nog steeds een goede optie is. Verder zie je in dit prijssegment ook Maxsun moederborden, een opkomend chinees merk. Dat zou wat kunnen zijn maar zou ik momenteel nog wel mijden omdat van Asrock, Asus, Gigabyte en MSI er simpelweg inmiddels een track record is van jarenlange bios / uefi updates. Mijn Gigabyte Aorus Elite X570 uit 2019 bijv. krijgt nog steeds firmware updates. Bij Maxsun is dat toch wat spannender.

Met de besparing die je haalt door voor het Asrock moederbord te gaan zou je als CPU ook deze kunnen overwegen: product: AMD Ryzen 5 7500X3D

Ietsje duurder maar voor gaming op 1080P/1440P levert dat ook nog wel wat op.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:55
Kan prima idd. Op het gelinkte model zit geen wifi of bluetooth. Die kost een tientje meer.

Overigens is een A620 of B650 bord ook prima. Zolang je in de toekomst geen GPU met een x8 interface koopt zal dat nog de komende 10 jaar goed gaan. Als je verder alle aansluitingen er op hebt zitten die je wilt zou dat gewoon kunnen. Die in dat megekko pakket heeft volgens mij geen power stages maar losse mosfets. Verbruikt iets meer en gaat iets minder lang mee.

Rgb zou ik weglaten. Met Linux werkt de software toch vaak niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar op 16-04-2026 08:58 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sterker nog, sommige fabrikanten garanderen je dat de modules dan identiek van productie zijn.

• DeNachtwacht
Dekar schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:48:
Zolang je in de toekomst geen GPU met een x8 interface koopt zal dat nog de komende 10 jaar goed gaan.
Voor AM4 ben ik het met je eens maar ik zou als de prijzen dicht bij elkaar liggen bij AM5 nu wel voor een PCIe 5.0 x16 gaan. Het is niet alsof de meerprijs enorm is. Als eind volgend jaar de RTX 60xx serie wordt gereleased heeft ongetwijfeld de 6080 er ook al voordeel van. Kijk nog even 3 jaar verder en de RTX 7070 ook. Kortom, natuurlijk gaat PCIe 4.0 nog 5 jaar prima mee toch zal je dan blij zijn als je een upgrade wil doen als je nu al voor PCIe 5.0 kiest.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-04-2026 13:28 ]

• Uruk-Hai
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ik überhaupt nog door blijf gaan met computergamen in het algemeen.
In de afgelopen jaren ben ik steeds minder en minder gaan gamen.

Daarbij installeer ik nog veelvuldig al wat oudere spellen of moderne games die niet zoveel van een game pc vereisen.

Ik heb een maand geleden nog Rage geïnstalleerd. Best een oud spel al, maar wel leuk. Ik vond eigenlijk het intro filmpje het leukst aan dat hele spel. Daarna was het al heel gauw alsof ik een spel aan het spelen was dat ik al eens eerder had gespeeld, zoals Red Faction. Al die 3D games voelen het zelfde aan, alsof het telkens dezelfde game is in een iets ander jasje.

Ik begin steeds meer te voelen voor Indie games die ook wel op een Office pc te spelen zijn, zoals allerlei 2D puzzelgames. Daar zijn er ook genoeg van.

Ik ga hier wel mee door hoor, daar niet van, maar het kon weleens de allerlaatste game pc build in mijn leven worden.

Mijn huidige pc had vandaag ineens een probleem met afsluiten. Dat ging niet volledig en ik moest hem nadrukkelijk uit zetten met zijn powerknop. Dat oude monster begint duidelijk "op" te raken.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-04-2026 23:19 ]

• DeNachtwacht
Dat is inderdaad goed om in het achterhoofd te houden... ik merk ook steeds meer dat mijn gametijden korter worden. Ook omdat heel veel games tegenwoordig weinig meer zijn dan een grind/loot/verslavingsmechanisme in steeds een ander jasje, maar wellicht is dat iets te veel mijn mening. Heb vorig jaar Anno 117 nog gekocht en na een paar indrukwekkende uurtjes merk je toch dat ik er nauwelijks een paar tiental uur in heb zitten... het verrast gewoon te weinig meer.

Wat ik nog wel mee wilde geven trouwens ik las autocad en blender op linux mint... die eerste is al wel lastig, blender werkt wel. Maar die houdt dan weer het meest van Nvidia GPU's. Dus mocht je veel met Blender doen dan is een RTX 5070 (Ti) iets waar je beter eerder naar kan kijken. In dat geval: ga niet voor de 8gb versie want dat limiteert niet alleen gaming performance maar dus ook blender rendering flink.

• Uruk-Hai
Ik render niet met Blender.

Mij gaat het erom dat ik er plastische 3D modellen voor 3D printen mee kan maken.

Daar hoef je geen Nvidia kaart voor te hebben.

En je las verkeerd. Ik gebruik FreeCAD, niet AutoCAD.

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-04-2026 19:27 ]

• Uruk-Hai
Ik kom nu, met het nieuwste advies over het andere, goedkopere en modernere moederbord van Gigabyte uit op:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 162,11€ 162,11
1MoederbordenGigabyte B850M DS3H€ 114,-€ 114,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36€ 389,-€ 389,-
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 139,90€ 139,90
Totaal€ 1.379,42
Ik zit me alleen nog af te vragen: wanneer ga ik dit allemaal bestellen?

Ik bestel me de laatste tijd namelijk suf aan van alles en nog wat en heb ook onkosten aan reparaties, zoals schoenreparatie en een aanstaande fietsreparatie. Daarnaast heb ik in de nabije toekomst mogelijk ook nog onderhoudskosten aan het leidingwerk in mijn appartement uit 1965. Ik moet in elk geval binnenkort €350 dokken voor een nieuwe aansluiting op de hemelwaterafvoer.

Aan de ene kant denk ik nu: laat ik de onderdelen voor die nieuwe pc dan ook maar meteen bestellen, dan heb ik het allemaal zoveel mogelijk in één keer achter de rug en kan ik gelijk over op een nieuwe machine als de huidige machine definitief de geest geeft.

Zo heb ik het met smartphones in 2025 ook gedaan, toen ik van een stokoude iPhone XR naar een Fairphone 6 ging. De iPhone XR doet het nu nog wel, maar die gebruik ik zo nu en dan alleen nog als iPod en als PDA, binnenshuis. Hem verkopen heeft niet zoveel zin. Dat levert me hooguit 30 euro op. Ik kan hem beter achter de hand houden als reserve, voor het geval de Fairphone een keer "iets" heeft, zoals gebrickt worden door een firmware update, al lijkt de kans daarop mij vrij klein.

Zo kan ik ook met mijn game pc('s) omgaan.

Ik heb ook gedacht aan mijn oude game pc verkopen. Dat heb ik al twee keer kort geprobeerd, maar het lukte tot nu toe slecht. Het is namelijk een soort half mislukte casemod van de vorige eigenaar, niet echt iets waar je lekker vrij mee kan klooien als je wilt dat het geheel er ook nog mooi uit blijft zien. Misschien dat ik er nog 300 euro voor kan vangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ7QzGJ3bcfKJptrswMpWzg7L_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiAw84wuetYweu2VahimfSxW.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is een casemod van user Falqoon die ik in 2015 van hem gekocht heb. Toen zag hij er nog wel een stuk mooier uit. Sindsdien heb ik de twee NVidia SLI videokaarten gewisseld voor een AMD kaart, de twee SSD's vervangen door 1 nieuwere en grotere SSD en er twee extra reepjes werkgeheugen bij geprikt.

Wat denken jullie? Valt daar iets voor te zeggen?

[ Voor 33% gewijzigd door Uruk-Hai op 18-04-2026 08:21 ]

• Apart
  • Nu online
Ik heb alleen twijfels bij de third party reseller van bol.com Plaza mbt. het geheugen. Ik zou daarvoor uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36 (GameComputers) of uitvoering: Lexar Ares LD5U16G60C320A-RGD (NBB) in de plaats kiezen.

• Uruk-Hai
Apart schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:37:
Ik heb alleen twijfels bij de third party reseller van bol.com Plaza mbt. het geheugen. Ik zou daarvoor uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36 (GameComputers) of uitvoering: Lexar Ares LD5U16G60C320A-RGD (NBB) in de plaats kiezen.
Bedankt. Ik heb mijn huidige game pc inmiddels te koop aangebouden voor 400 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 18-04-2026 14:43 . Reden: linkjes pluggen is niet de bedoeling ]

• sdk1985
  • Laatst online: 13:00
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:29:
Ik ben inderdaad wel bang dat je in een bubbel zit, sorry om het zo te zeggen. We hebben het hier vaker over gehad, ik heb zelf ook Gigabyte, prima spul verder. Maar je hebt iets tegen asus / asrock wat niet op feiten is gebaseerd en ik vind dat je daar op een vreemde manier aan vast houdt. Een simpele google opdracht naar het marktaandeel in de consumentenmarkt levert op:
ASUS38,7%
Gigabyte26,5%
MSI24,0%
ASRock10,8%
Kortom ook uit deze reactie blijkt weer dat jouw gevoel van "vrienden en lanparties" niks met de werkelijkheid te maken heeft. Ik heb al vaker gevraagd om bronnen waarom het slecht spul zou zijn, maar die lever je niet en toch blijf je je aantoonbaar onjuiste mening als feit presenteren. Ik heb echt geen idee waarom. Feit is dat Asus en Asrock samen bijna 50% van de markt bedienen. Als het echt zulke troep zou zijn lijkt me dat ten eerste vrij raar. Ten tweede zou het internet dan overstromen van negatieve reviews. De reviews op tweakers bij de meestverkochte asrock en asus moederborden met flinke reviewaantallen (en dus kopers) zijn echter juist vaak heel lovend...

Maar goed, die discussie voor de 4e keer gaan voeren zonder dat je voor feiten open staat heeft geen zin. De topicstarter heeft hier denk ik voldoende aan om zelf verder af te kunnen wegen.
Asus vermijd ik persoonlijk ook liever. Op één of andere manier valt elk product dat ik ooit van Asus heb gekocht altijd tegen. Dan heb ik het over een videokaart (gezeik met asus specifieke drivers destijds waardoor alle video's groen werden), moederbord (gezeik met dual channel), android tablet (binnen jaar niet vooruit te branden door fragmentatie van het opslagmedium) en laptop (spontaan scherm gebarsten, uiteindelijk refund gehad). Maar goed your mileage may vary is daar een mooie uitspraak voor. Voor mij persoonlijk is dit echt opvallend veel tramalant. Maar ik kan mij prima voorstellen dat iemand anders dat graag zelf wil ervaren.

Asrock heb ik voor mijn vorige voorlaatste primaire pc gebruikt in 2017. Daar kwam ik achteraf wel een paar bijzondere besparingen op de fan controllers tegen waardoor de fan curve niet zo netjes was in te stellen als verwacht. Ook had ik een bepaalde bios update nodig om een add-on kaart aan de praat te krijgen, welke via de support richting R&D moest. Daardoor uiteindelijk niet 100% tevreden, terwijl ik wel 100% tevreden was over de MSI borden.

Afgelopen jaar maar weer voor MSI gegaan icm een 9800X3D tot heden geen spijt van. Zeker niet met de verhalen over stervende cpu's op met name asrock borden.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/pcdds0rt68xe1.png?width=1416&format=png&auto=webp&s=d32dfa2347d26f864757fcc684081f451ada207f

Gigabyte had vroeger dan weer niet zo'n goede reputatie maar ik hoor er tegenwoordig niemand over klagen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Ik zou overigens een andere route bewandelen. Ik zou 140 euro meer uitgeven voor een 7800X3D (+-300 euro) en dan 100 euro minder voor een RTX 5060 (+- 310). Grote kans gezien het huidige systeem dat je dan zeker 6 tot mogelijk 10 jaar plezier van die cpu gaat hebben. De 5060 is al bijna 3x sneller dan de GPU die je nu hebt. Dus nog 100 euro meer uitgeven lijkt mij niet direct zinvol. Alsnog is de videokaart altijd over een jaar of 4 indien nodig te vervangen, al dan niet met beperkte bijbetaling via de tweede hands markt.

• Uruk-Hai
Bedankt voor alle info, maar ik heb inmiddels besloten om mijn wenslijst niet verder aan te passen.

En ik moet eerst maar eens zien of ik er in ga slagen mijn huidige pc te verkopen.
Die zet ik zometeen ook op Marktplaats.

• DeNachtwacht
Dat plaatje komt van een Reddit post zo te zien waar een aantal klagers dingen bijhouden. Als dit om RMA cijfer van een winkelketen o.i.d. zou gaan vind ik het wat anders, maar zo te zien is dit een project van een groep reditters die dingen zelf bijhouden... daar zitten helaas echt te veel statistische haken en ogen aan om daar conclusies mee te kunnen trekken.

Ik hou het dan liever bij zo iets als dit:

categorie: Moederborden

De drie meestbekeken moederborden zijn een

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI (236 reviews)
MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI (368 reviews)
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (136 reviews)

Alle drie zeer respectabele scores, en niet één of twee maar zeer veel reviews. Je kan over elke fabrikant op fora wel klagende gebruikers met pech vinden, maar dit soort cijfers ontstaan echt niet zomaar. Met alle drie die borden is gewoon niks mis en het zijn goede aankopen. En dat gekozen gigabyte bord @Uruk-Hai overigens ook.

• Uruk-Hai
Ik heb het advies van @Apart voor een betere goedkoopste leverancier van het werkgeheugen nog even meegenomen. Daardoor wordt de totaalprijs ook nog ietsje lager:
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36€ 379,-€ 379,-
Totaal€ 1.379,16
Dat gezegd hebbende: het werkgeheugen is nu praktisch bijna net zo duur als de videokaart. Wat een verschil met 12 jaar geleden!

• Uruk-Hai
Ik heb me bedacht dat ik, als ik mijn huidige build in plaats van als geheel in losse onderdelen ga verkopen en mijn huidige videokaart en SSD hergebruik in de nieuwe build, ik meer dan 500 euro kan besparen.

Update:
Ik zie nu dat een van mijn drie outtake case fans er mee op is gehouden.

Update 2:
Ik heb net even in een spreadsheet een overzichtje gemaakt van de huidige tweedehands straatprijs van een aantal van mijn huidige losse onderdelen:
16GB DDR3: €30
Intel Core i7 3770: €20
Intel socket 1155 chipset Z68 moederbord: €35
Cooler Master Zilver 1000W voeding zonder garantie: €50
Totaal: €135
:(

Zo bezien kan ik net zo goed meteen alvast alles voor de nieuwe build gaan bestellen, behalve de videokaart en de SSD.

Update 3:
Vanwege de idioot hoge prijs van een nieuwe videokaart en nieuw werkgeheugen heb ik daarnet een handelaar (in zowel nieuwe als tweedehands pc's die ik al een tijdje in het vizier heb) een appje gestuurd met de vraag om over het bovenstaande te onderhandelen. De gedachte is heel simpel: als hij mij een nieuwere basis kan leveren op basis van bijvoorbeeld het AM4 platform, d.w.z. een bijna complete pc zonder videokaart en zonder SSD en hij daar een schappelijke prijs voor rekent, zie ik misschien af van de bovenstaande configuratie.

Als ik zo ga beginnen moet ik natuurlijk wel weer opnieuw beginnen met de kwaliteit van de door hem aangeboden onderdelen te controleren, maar het kan zo wel een hoop geld schelen dat ik ook voor iets anders kan inzetten.

Zoals ik eerder al aangaf heb ik de komende tijd ook nog allerlei andere onkosten, waaronder onkosten voor een verbouwing aan mijn appartement, een fietsreparatie en een computerbril.

[ Voor 106% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-04-2026 21:10 ]

• sdk1985
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:04:
Dat plaatje komt van een Reddit post zo te zien waar een aantal klagers dingen bijhouden. Als dit om RMA cijfer van een winkelketen o.i.d. zou gaan vind ik het wat anders, maar zo te zien is dit een project van een groep reditters die dingen zelf bijhouden... daar zitten helaas echt te veel statistische haken en ogen aan om daar conclusies mee te kunnen trekken.
Laten we niet doen of er niets aan de hand is. Genoeg over te vinden.
Bronnen binnen AMD bevestigen dat Asrock abnormale failure rates heeft.

Bij Asus is ook een package power limiet overtreding gespot in bepaalde bios versies (waarbij het om AGESA gaat, wat van amd komt);
Asus heeft overigens het Intel degradatieprobleem gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 20-04-2026 02:00 ]

• sdk1985
Uruk-Hai schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:27:
Ik heb me bedacht dat ik, als ik mijn huidige build in plaats van als geheel in losse onderdelen ga verkopen en mijn huidige videokaart en SSD hergebruik in de nieuwe build, ik meer dan 500 euro kan besparen.

Update:
Ik zie nu dat een van mijn drie outtake case fans er mee op is gehouden.

Update 2:
Ik heb net even in een spreadsheet een overzichtje gemaakt van de huidige tweedehands straatprijs van een aantal van mijn huidige losse onderdelen:
16GB DDR3: €30
Intel Core i7 3770: €20
Intel socket 1155 chipset Z68 moederbord: €35
Cooler Master Zilver 1000W voeding zonder garantie: €50
Totaal: €135
:(

Zo bezien kan ik net zo goed meteen alvast alles voor de nieuwe build gaan bestellen, behalve de videokaart en de SSD.

Update 3:
Vanwege de idioot hoge prijs van een nieuwe videokaart en nieuw werkgeheugen heb ik daarnet een handelaar (in zowel nieuwe als tweedehands pc's die ik al een tijdje in het vizier heb) een appje gestuurd met de vraag om over het bovenstaande te onderhandelen. De gedachte is heel simpel: als hij mij een nieuwere basis kan leveren op basis van bijvoorbeeld het AM4 platform, d.w.z. een bijna complete pc zonder videokaart en zonder SSD en hij daar een schappelijke prijs voor rekent, zie ik misschien af van de bovenstaande configuratie.

Als ik zo ga beginnen moet ik natuurlijk wel weer opnieuw beginnen met de kwaliteit van de door hem aangeboden onderdelen te controleren, maar het kan zo wel een hoop geld schelen dat ik ook voor iets anders kan inzetten.

Zoals ik eerder al aangaf heb ik de komende tijd ook nog allerlei andere onkosten, waaronder onkosten voor een verbouwing aan mijn appartement, een fietsreparatie en een computerbril.
Je kunt een pc ook altijd stuk voor stuk upgraden. Dus bijvoorbeeld eerste cpu+moederbord+ram en volgend jaar videokaart icm voeding, dan jaar daarna een kast, enz.

Tweede hands handel is lastig in te adviseren, scheelt per moment wat het aanbod is en betrouwbaarheid van zowel de hardware als de verkoper is ook nog een variable factor. Waarmee ik niet bedoel dat je daar niet voor moet gaan, is alleen wat lastiger adviseren.

• DutchGamer1982
Uruk-Hai schreef op zondag 19 april 2026 @ 05:16:
Ik heb het advies van @Apart voor een betere goedkoopste leverancier van het werkgeheugen nog even meegenomen. Daardoor wordt de totaalprijs ook nog ietsje lager:
Totaal€ 1.379,16
Dat gezegd hebbende: het werkgeheugen is nu praktisch bijna net zo duur als de videokaart. Wat een verschil met 12 jaar geleden!
je hoeft geen 12 jaar terug.. slechts 4 maanden. toen was die ddr5 kit van 32gb nog 150 euro.

maar idd in 2014 kocht je voor een MID end systeem
120 euro : 16gb (2x8gb) 2400mhz Cl10
190 euro : i5 4690k
350 euro : GTX 970
90 euro : goed midend moederbord (de beste high end borden waren zo'n 130 euro)
60 euro : 128GB SATA SSD
30 euro : 1 TB HD
= 840 euro

wil je vandaag de dag het equavalent :
400 euro : 32gb 6000mhz cl30 (eigenlijk cl 26 maar dat is niet eens meer te krijgen)
300 euro : ryzen 7800x3d
650 euro : 9070XT
200 euro : goed midend moederbord (de highend borden zijn nu zo'n 350 euro)
230 euro : 2TB M.2 gen 5
= 1780 euro

gewoon even meer dan in prijs verdubbeld.
als je de OFFICIELE inflatie moet geloven, dan is die tussen 2014 en nu maar 37% geweest.
en staat 840 euro in 2014 gelijk aan 1150 euro nu.
nou je kunt ECHT geen midend systeem meer kopen voor dat bedrag..
-> ruim 50% duurder dan 12 jaar terug gecorrigeerd voor inflatie.

en dan lowend :

in 2014 kocht je :

50 euro : 8gb (2x4gb) 1600mhz CL8
140 euro : i3 4370
200 euro : GTX 960
50 euro een budgetmoederbord met de basis dingen
30 euro een 1TB HD
= 470 euro.

wil je vandaag de dag het equivalent :

240 euro : 16gb (2x8gb) 5600Mhz CL40
120 euro : ryzen 7500F
400 euro een 9060XT 16GB
90 euro voor een budgetmoederbord met de basis dingen
130 euro een 1TB gen 4 m.2
= 980 euro
wederom meer dan een verdubbeling.

470 euro in 2014 is ongeveer 650 euro vandaag volgens officiële inflatie
=> dus je betaald ook hier dik 50% meer voor een low end systeem gecorrigeerd voor inflatie dan 12 jaar geleden.

high end is helemaal het haasje

die kochten in 2014 :
350 euro : 32gb (4x8gb) 2666 mhz CL11
300 euro : i7 4790k
1050 euro : Titan X (eerder en 980ti van 700 euro, maar daar is geen gelijke van tegenwoordig)
130 euro : een zeer goed high end bord (top of the line koste 170 euro)
400 euro : 1TB SATA SSD
120 euro : 4TB HD
= 2350 euro

het equavalent vandaag de dag :
1250 euro : 64gb (2x32gb) 6000mhz CL26
460 euro : ryzen 9850X3D
3500 euro : RTX 5090
350 euro : een goed high end bord (top of the line kost nu 500)
1140 euro : 8tb gen 5 m.2
= 6700 euro.. -> bijna DRIE keer zoveel..

2350 euro in 2014 is 3200 vandaag volgens officiële inflatie.
=> dus high end betaald RUIM 100% meer voor high end systeem gecorrigeerd voor inflatie dan 12 jaar geleden

dat was idd 4 maanden terug voor ram & m.2 en gpus in prijs omhoog schoten minder erg (al was het nog steeds meer gestegen dan inflatie, niet zo erg als nu)

• Uruk-Hai
4 Maanden maar? Wow. Echt wow 8)7

Ik zie nu dat het in 2025 zelfs nog wat goedkoper was dan 150 euro. Wat een gekte!

Update:
Ik heb net even wat zoekwerk gedaan naar een volgende, gedeeltelijk tweedehands build met:
1. Tweedehands Core i 7 8700 processor
2. Bijbehorend tweedehands topklasse moederbord
3. Tweedehands Corsair DDR4 32GB werkgeheugen
4. Nieuwe CPU koeler
5. Nieuwe behuizing
6. Nieuwe casefans: 2x of 3x outtake
7. Nieuwe en goede voeding van minimaal 750W en volledig modulair
8. Huidige videokaart
9. Huidige SSD

En kom dan uit op een upgrade prijs van ongeveer 500 euro.
Voor 150 euro meer kan ik in totaal aan maar liefst 64GB DDR4 aan werkgeheugen komen :P

Als ijkpunt heb ik het midden tussen de minimum en aanbevolen systeemeisen voor Cyberpunk 2077 aangehouden. Cyberpunk 2077 heeft trouwens maar 16GB RAM nodig, maar meer helpt vast wel :9

Dit staat allemaal in een spreadsheet die ik zo naar die handelaar kan mailen.

[ Voor 147% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-04-2026 07:54 ]

• DeNachtwacht
sdk1985 schreef op maandag 20 april 2026 @ 01:55:
[...]

Laten we niet doen of er niets aan de hand is. Genoeg over te vinden.
[YouTube: Exploding AMD CPUs | Investigating ASRock's Murderboards]
Bronnen binnen AMD bevestigen dat Asrock abnormale failure rates heeft.

Bij Asus is ook een package power limiet overtreding gespot in bepaalde bios versies (waarbij het om AGESA gaat, wat van amd komt);
[YouTube: I Found Why 9800X3Ds Are Dying (Nobody Is Talking About This)]
Asus heeft overigens het Intel degradatieprobleem gehad.
Clickbait youtube videos zijn geen bron. Enkele incidenten zijn bij alle moederborden voorkomend. Als het echt zo bizar was als stelselmatig "exploding AMD cpu's!" had dat overal op serieuze websites gestaan. Het verdienmodel van dat soort videos is sensationele titels en schreeuwende verhalen. Bovendien zijn dit soort videos net zo goed over andere merken te vinden. Ik heb op geen enkele overtuigende wijze serieuze media over stelselmatige problemen bij asus of asrock zien rapporteren.

Laten we deze discussie hier nu verder ook sluiten want het wordt allemaal behoorlijk offtopic. De keus voor dat moederbord is al lang al gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-04-2026 10:14 ]

• sdk1985
DeNachtwacht schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:06:
[...]

Clickbait youtube videos zijn geen bron. Enkele incidenten zijn bij alle moederborden voorkomend. Als het echt zo bizar was als stelselmatig "exploding AMD cpu's!" had dat overal op serieuze websites gestaan. Het verdienmodel van dat soort videos is sensationele titels en schreeuwende verhalen. Bovendien zijn dit soort videos net zo goed over andere merken te vinden. Ik heb op geen enkele overtuigende wijze serieuze media over stelselmatige problemen bij asus of asrock zien rapporteren.
Tja de daadwerkelijke bron stond al in mijn eerste bericht toch? De data toont opvallende afwijkingen naar bepaalde merken. Ook bepaalde chipsets blijken gevoeliger.

Zowel Asrock als Asus zijn sinds dit jaar een onderzoek gestart;
nieuws: ASRock onderzoekt meldingen van defecte Ryzen 9000-cpu's in zijn moed...
nieuws: ASUS start onderzoek na meldingen defecte 9800X3D-cpu's op AMD 800-mo...

MSI en Gigabyte blijven eigenlijk volledig buiten schot. Anonieme bronnen binnen AMD zouden hebben aangegeven dat die merken geen abnormale returns hebben op AM5.

Hoe dan ook is er duidelijk iets aan de hand met AM5+ Ryzen 9 serie + Asrock/Asus. Zo zijn er bijvoorbeeld 3x zoveel defecte 9600X en 9700X gemeld tov 7800X3D, wat niet te correleren is met de verkoopcijfers. De 7700 en 7800X3D doen in mindere mate mee.
Laten we deze discussie hier nu verder ook sluiten want het wordt allemaal behoorlijk offtopic. De keus voor dat moederbord is al lang al gemaakt.
Ik zag je hier om bronnen vragen; DeNachtwacht in "The Box 6 van Megekko: goede deal of niet?" Vandaar de reactie. Vergeet ook niet dat wat je hier post volgend jaar ook nog doorzoekbaar is en mogelijk nog gevonden wordt via Google. Daarom altijd belangrijk om foutieve informatie, in dit geval het afdoen van de onbetrouwbaarheid van bepaalde merken icm AM5 op basis van marktaandeel, zo veel mogelijk nog recht te trekken.

In mijn beleving overigens voldoende duidelijk ondertussen. Jammer dat je je niet laat overtuigen. Laten we hopen dat jijzelf en de mensen die je adviseert er zelf geen last van krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 20-04-2026 13:10 ]

• Uruk-Hai
Nou mensen, mijn onderhandelingen met de handelaar in kwestie zijn afgeketst op zijn onwil om bij mij thuis langs te komen om een pc op maat te komen assembleren.

Hij ziet mij daarentegen wel het hele eind tussen Buitenpost en De Wijert in Groningen per trein af reizen met een computer onder mijn arm.

Ik heb namelijk geen auto en geen rijbewijs.

Aparte kijk op service. Ik heb hem net twee sterren op Trustpilot gegeven.

Dat wordt blijkbaar toch zelf een pc bij elkaar sprokkelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-04-2026 14:30 ]

• DeNachtwacht
laat maar - geen zin in dit geneuzel

[ Voor 98% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-04-2026 15:23 ]

• Uruk-Hai
Uruk-Hai schreef op zondag 19 april 2026 @ 05:16:
Totaal€ 1.379,16
Ik ben nu aan het kijken naar het beste van twee werelden om aan de ene kant zoveel mogelijk geld te besparen en aan de andere kant flink te upgraden ten opzichte van wat ik nu heb.

Van het bovenstaande de behuizing en de voeding en dan voor de rest met tweedehands onderdelen er in, waaronder mijn huidige SSD en videokaart, daarnaast een Core i7 8700 met Asus mainboard die ik momenteel voor €125 in V&A zie staan, 32GB DDR4 RAM voor 120 euro in V&A en een nieuwe CPU koeler voor een Core i7 8700 cpu:
1BehuizingenFractal Design Epoch, Black TG Light Tint€ 80,99€ 80,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,05€ 38,05
1Case fansArctic P12 Pro PST, 5-pack, Zwart, 120mm€ 24,85€ 24,85
Totaal€ 222,89
Dan kom ik uit op in totaal net geen 500 euro inclusief casefans.

De voordelen:
- Scheelt een hoop geld ten opzichte van alles nieuw kopen (zo'n 900 euro verschil).
- De CPU is 5 generaties nieuwer dan mijn huidige CPU en heeft 6 cores i.p.v. de 4 die ik nu heb.
- Zo'n systeem voldoet voor Cyberpunk 2077.

De nadelen:
- Ik moet maar zien of alles ook echt werkt. Garantie op tweedehands heb ik namelijk niet.

Update:
Ik ben eindelijk aan het bestellen geslagen. De bovenstaande vier nieuwe onderdelen komen nu in elk geval naar me toe :)

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-04-2026 17:05 ]

• Apart
  • Nu online
Vanwaar de extra case fans? De 3 front intake van de Epoch zijn voldoende met een PA120 als CPU koeler. Intake is belangrijker dan exhaust. Ook is de PA120 vrij duur bij non-Amazon.nl verkopers. De Freezer 36 is iets beter en kost minder.

Ook is een 8700 echt wel de minimum van minimum voor Cyberpunk 2077 als je dat een beetje op fatsoenlijke settings wilt spelen, en het geld niet waard in mijn ogen. Een nieuw AM5 setje heeft veel meer upgrade mogelijkheden.

[ Voor 26% gewijzigd door Apart op 20-04-2026 17:32 ]

• Uruk-Hai
@Apart:
1. Ik ben nu wel klaar met puzzelen. Daar blijf ik niet mee bezig.
Ik ben trouwens het omgekeerde van mening: outtake fans zijn wat mij betreft juist het allerbelangrijkste, want je wilt niet dat de warmte in je behuizing blijft hangen.

Mijn huidige build heeft zowel intake als outtake fans en dat heeft 11 jaar lang prima gewerkt. Ik zou niet weten waarom een nieuwere build dan niet beide zou moeten hebben.

2. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brqxPRNFnIhKPbQN8H8cRDbrAHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r6MhBjtFY94BuklxEToz20aC.png?f=user_large

Ter ondersteuning: mijn huidige Intel Core i7 3770 is zogenaamd ook "traag", maar die wist zich i.c.m. mijn huidige videokaart prima te redden met de nieuwste Tomb Raider games en Titanfall 2.

Daarbij komt: ik heb nog een heleboel games in mijn wishlist staan die prima zullen draaien met deze CPU en daarnaast game ik steeds minder en minder.

Het is maar de vraag of ik hierna ooit nog opnieuw een game pc ga bouwen. Dit zou weleens de laatste kunnen zijn.

Terug komend op de topic titel: Megekko heeft nog wel meer leuke aanbiedingen dan alleen die boxen, zoals hun upgrade sets.

[ Voor 68% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-04-2026 18:24 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:30
Voor iets meer dan €125 koop je nieuw een zes core CPU en moederbord, deze presteert beter dan de 2e hands i7 die je op het oog hebt
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 83,18€ 83,18
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 49,02€ 49,02
Totaal€ 132,20

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 20-04-2026 18:26 ]

• Uruk-Hai
martyw schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:24:
Voor iets meer dan €125 koop je nieuw een zes core CPU met nieuw moederbord, deze presteert beter dan de 2e hands i7 die je op het oog hebt
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 83,18€ 83,18
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 49,02€ 49,02
Totaal€ 132,20
Ik heb even gekeken naar de reviews van dat moederbord, maar de eerste review is niet mals: "Voor mij nooit meer MSI". Maar ja, wat wil je ook voor 50 euro.

Wat ik nu tweedehands op het oog heb was toen het nog nieuw was veel duurder en dat is niet zonder reden.

Update 1:
Ik kijk nu ook naar deze upgrade set van Megekko. Als ik dat koop ben ik in totaal voor iets minder dan 1000 euro klaar. Het moederbord krijgt hier op tweakers.net een hoop goede reviews :)

Update 2:
Net nog even het volgende bedacht: ik moet deze upgrade set vergelijken met wat ik al in mijn wensenlijst had staan, anders doe ik mezelf mogelijk tekort:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 176,52€ 176,52
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36€ 419,-€ 419,-
Totaal€ 709,52
Zo, dat is goedkoper ten opzichte van in één keer bij Megekko bestellen en dan heb ik nog betere hardware ook 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-04-2026 20:09 ]

• Apart
  • Nu online
Deze is dan beter qua prijs: https://www.alternate.nl/...2-GB/html/product/1947936

Ook: De recommended specs van Cyberpunk 2077 zijn voor de base game, de 6700 is minimum. De 8700 gaat het moeilijk krijgen in Phantom Liberty/Dogtown, maargoed, wat weet ik als fervent Cyberpunk fan.

[ Voor 39% gewijzigd door Apart op 20-04-2026 23:15 ]

• Uruk-Hai
Interessant. Daar zal ik ook eens naar kijken :)

Dat setje is weliswaar 140 euro duurder dan los bestellen voor de Ryzen 7 7700, maar een stuk goedkoper dan los bestellen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 421,-€ 421,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36€ 419,-€ 419,-
Totaal€ 979,-
Lekker energiezuinige CPU ook, als ik de reviews zo lees. Dat vind ik ook zeker een pluspunt.

Alleen maak ik me wel wat zorgen over dat undervolten. Zoiets heb ik nog nooit gedaan.

Specifiek deze review geeft mij een gevoel van: "Wat een hoop gedoe om een 100% goed functionerende CPU te verkrijgen, hier heb ik helemaal geen zin in!" :( Bovendien gebruik ik geen Windows maar Linux, dus ik kan niet eens de instellingen uit die review overnemen.

In de reviews van de Ryzen 7 7700 lees ik daarentegen niks bijzonders. Die CPU doet het zonder verdere aanpassingen zo te zien gewoon goed.

Beiden zijn octa-cores en high-end CPU's.

Mis ik nog iets?

Ik kijk nu ook nog naar het AM4 platform, te weten dit upgrade setje van Alternate van 500 euro:
https://www.alternate.nl/...2-GB/html/product/1947790

Dat is denk ik meer in lijn met mijn huidige, verouderde videokaart.
Aan de andere kant lijkt dit mij meer een processor voor een office pc en niet zozeer voor gamen.
Iets meer dan 200 euro extra en ik heb een high end gaming CPU.
Zo bezien is dat AM4 setje veel te duur voor wat je er voor krijgt.
Apart schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:14:
Ook: De recommended specs van Cyberpunk 2077 zijn voor de base game, de 6700 is minimum. De 8700 gaat het moeilijk krijgen in Phantom Liberty/Dogtown, maargoed, wat weet ik als fervent Cyberpunk fan.
Sorry, ik wilde je niet beledigen ;)

Ik vind het gewoon erg moeilijk kiezen omdat er aan de ene kant zoveel keuze is in nieuwe(re) hardware en aan de andere kant ik ook nog onkosten heb aan andere zaken.

Maar daarnaast heb ik in het echte leven de nodige problemen en zorgen, waardoor ik echt wel behoefte heb aan (multi)media die me even "een andere wereld inzuigen" en me zodoende van die problemen afleiden.

Kun je me trouwens uitleggen waarom jij fervent Cyberpunk fan bent? Wat maakt Cyberpunk volgens jou anders dan andere games?

Update:
Ik heb de Ryzen 7 7700 en het B850 moederbord inmiddels besteld bij CAPS. Niet de goedkoopste leverancier, maar wel zo makkelijk.

Omdat ik een daglimiet van 500 euro heb en morgen naar een winkel moet, bestel ik het werkgeheugen overmorgen pas.

Ik heb Cyberpunk 2077 vandaag trouwens ook gekocht. Die is nu namelijk voor 20 euro in de aanbieding.

Verder heb ik bij Conrad nog antistatische zakken besteld voor de verkoop en verzending van mijn oude cpu+moederbord+RAM setje.

[ Voor 98% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-04-2026 09:03 ]

• Apart
  • Nu online
De 9800X3D doet het zonder undervolten ook gewoon, alleen iedereen doet dat omdat het makkelijk is in te stellen, er is geen "hoop" gedoe. Die review is zelf over iemand die een "hoop" gedoe wil doen voor "weinig" extra.

Er zijn genoeg videos op YouTube or reddit threads waarin wordt uitgelegd hoe je wel goed moet undervolten, indien dat ooit nodig is.

De AM4 aanbieding lijkt leuk, maar AM4 heb je niet zoveel aan en dan kan je net zo goed bij je 8700 blijven, want zoveel sneller is dat niet. De 5600GT is een "refresh" van de 5600G, welke langzamer is dan een 5600(X). Met name het 16 vs 32MB L3 Cache en PCIe 3.0 x16 limiet gaan je performance limiteren.

https://www.techpowerup.com/cpu-specs/ryzen-5-5600gt.c3438

[ Voor 17% gewijzigd door Apart op 21-04-2026 09:12 ]

• Uruk-Hai
Binnenkort is dit mijn nieuwe game pc (met toevoeging van reeds in gebruik zijnde videokaart en SSD):
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 162,11€ 162,11
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,05€ 38,05
1Case fansArctic P12 Pro PST, 5-pack, Zwart, 120mm€ 24,48€ 24,48
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2F6000Z36€ 429,-€ 429,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 750W€ 75,04€ 75,04
Edit :
Ik heb het werkgeheugen aangepast omdat ik liever niet de RGB variant heb.

Ik bestel niet alles bij de eerste de beste leverancier en kom daarom nu uit op een totaalprijs van €971,95.

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-04-2026 14:32 ]

• Uruk-Hai
Ik ben vrijdag lekker aan het tweaken geweest door voor het eerst na 16 jaar weer een hele pc op te bouwen.

Oude game pc (casemod Stealth MKII):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2stOHhu3TrftHtp12WPsn76MFHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbLMMB0ieuuYHBkAvq2UNfGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqecoeuwIjftxlFWGJf5bQP3QIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIGQcZcpo82m8NQbufEH02te.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe game pc (BEAST2026):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7UxyYUALtifo-WXbJiY_24HmRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imKl1o0azrSb2BaAqJ8UKifW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSXtWYy8RVdpB3X4DieWXrM39lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2irKn5ivxJMVS5A9IknxC3XR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHW42GKVt_8Yu41pVqHR-Ef3X1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxHVzl1OwSUwHNuS8aUwZbjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mol0BxaGQDMTQfjCPM6fI0FXjXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBzV7RPcOx6EWjtRIRvdSHlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSpegS477_eLfVEN8LzAcrfCmXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d69v7SX0wlV7ATO4CGNxJSwq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32y2MykwB_TdQneEd-GO82V9Z4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l8DNXXPs3IOm4yxNy0ffzPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xqth9vZ9mOpTIDiAN4zLcNVYNKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofWS4AXnDJAeY6vLC2hAZPjt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwe game pc is:

- Kleiner
- Lichter (qua gewicht)
- Stiller
- Sneller

dan de vorige. En volledig luchtkoeld met 11 fans:

- 3 Fans voorin intake.
- 3 Fans bovenin en achterin outtake.
- 2 Fans op de processorkoeler.
- 1 Fan in de voeding.
- 2 Fans op de videokaart.

Alles werkte niet in één keer. Ik moest, om de netwerkpoort werkend te krijgen, Linux Mint opnieuw installeren en 290GB aan data terug zetten vanaf mijn backup schijf. Dat was het enige waar ik tegenaan liep.

Nu draait alles als een tierelier :)

• Apart
  • Nu online
Mooi, vooral ook de behuizing.

Maar twee dingen:
1) je geheugen zit in de verkeerde slots. Deze moeten in de 2e en 4e slot van de CPU. Je hebt ze nu in de 3e en 4e zitten. Nu werken ze niet goed samen omdat ze op verschillende memory channels zitten en dus langzamer werken. Dit is makkelijk gefixed als je de voorste ventilator er even af haalt en de memory stick in de 3e slot in de 2e slot prikt.

2) Ook kan je GPU volgens mij gewoon in de bovenste slot. De slot waar hij nu in zit is slechts PCIe 3.0 x4, wat je prestaties ook hindert, ookal is het slechts een RX 5500 XT.

[ Voor 31% gewijzigd door Apart op 25-04-2026 00:43 ]

• Uruk-Hai
Apart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:33:
Mooi, vooral ook de behuizing.

Maar twee dingen:
1) je geheugen zit in de verkeerde slots. Deze moeten in de 2e en 4e slot van de CPU. Je hebt ze nu in de 3e en 4e zitten. Nu werken ze niet goed samen omdat ze op verschillende memory channels zitten en dus langzamer werken. Dit is makkelijk gefixed als je de voorste ventilator er even af haalt en de memory stick in de 3e slot in de 2e slot prikt.

2) Ook kan je GPU volgens mij gewoon in de bovenste slot. De slot waar hij nu in zit is slechts PCIe 3.0 x4, wat je prestaties ook hindert, ookal is het slechts een RX 5500 XT.
Bedankt. Ik heb mijn pc beide punten aangepast.

Dat van dat geheugen om en om plaatsen kon ik me nog wel herinneren van vroeger, maar ik was bang dat de repen te dicht tegen het koelblok aan zouden komen. Bij nader inzien bleek dat wel mee te vallen :)

Idem voor de videokaart. Ik was bang dat die te dicht tegen het koelblok aan zou komen te zitten als ik hem in het bovenste PCI-e slot zou steken, maar nu ik dat eenmaal gedaan heb blijkt dat gelukkig ook mee te vallen :)

In elk geval bedankt voor je tips!

Het enige waar ik me nu nog zorgen over maak is dit: stel, ik wil die videokaart in de toekomst gaan vervangen... dan wordt dat nog wel een klusje, want ik kan door dat grote koelblok niet bij de vergrendeling/ontgrendeling aan de rechterkant van het PCI-e slot komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-04-2026 09:07 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 23:09
Waar heb je al die ventilatoren gelaten dan?
Want de case wordt al geleverd met 3 (redelijk goede) fans, je besteld er 5 bij en de kast zelf heeft maar ruimte voor 6 fans.
Bovendien, de meeste fabrikanten van PC kasten waar fans worden bijgeleverd geven aan dat het aantal meegeleverde fans voldoende is om de warme lucht de kast uit te krijgen.
Installeer je meer fans dan krijg je, ondanks dat je ze misschien op lage toeren laat draaien, meer lawaai.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Uruk-Hai
Yaksa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:36:
Waar heb je al die ventilatoren gelaten dan?
Want de case wordt al geleverd met 3 (redelijk goede) fans, je besteld er 5 bij en de kast zelf heeft maar ruimte voor 6 fans.
[knip]
Installeer je meer fans dan krijg je, ondanks dat je ze misschien op lage toeren laat draaien, meer lawaai.
Ik heb drie ventilatoren ingebouwd (2 bovenin en 1 achterin) en twee op reserve terug in de verpakking gestopt. Ik merk niks van al teveel lawaai. Zoals ik al aangaf is deze build stiller dan mijn vorige build, ondanks het feit dat er meer ventilatoren in zitten.

• Apart
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:05:
[...]
Het enige waar ik me nu nog zorgen over maak is dit: stel, ik wil die videokaart in de toekomst gaan vervangen... dan wordt dat nog wel een klusje, want ik kan door dat grote koelblok niet bij de vergrendeling/ontgrendeling aan de rechterkant van het PCI-e slot komen.
Dun latje zoals een verfmengstokje over de backplate van de GPU schuiven, of zoals je nu hebt gedaan, even die eerst ventilator weer los, dan moet je er wel bij komen. Ik heb hetzelfde gepriegel met mijn huidige build, maar het kan wel.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-05 11:57

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

De R7 7700, mooie allrounder.

Dikke cooler en een vette GPU, dan zijn die moderne moederborden met een GPU-release knopje toch wel een stuk gebruiksvriendelijker geworden. In het verleden ook weleens Lego gebruikt om de GPU te ontgrendelen. Mooi als hobby's samenkomen... :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Dekar
@Uruk-Hai ik dacht al dat ik je naam herkende. Mooie build!

• Uruk-Hai
@Dekar Dank je :)

Overigens heeft deze nieuwe build toch 1 gebleken nadeeltje: niet enorm groot en ook geen echt gemis, maar toch:

Ik krijg hem niet in de slaapstand.

Ik heb me suf gezocht op BIOS instellingen en documentatie online, maar ik heb niet kunnen vinden waarom ik hem op het bijna allerlaatste moment ineens vanuit zijn binnenste een "klak" geluid hoor maken en hij daarna weer vanzelf aan gaat.

Het BIOS updaten zou natuurlijk kunnen helpen, maar dat durf ik niet. Voor hetzelfde geld gaat dat fout en brick ik het moederbord. Ik zit niet te wachten op de hoeveelheid werk die daarna komt, alleen vanwege dit ene minpuntje.

[ Voor 114% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-05-2026 09:04 ]

• Dekar
Kan een Linux issue zijn. Kan je achterhalen wat precies de PC uit de slaapstand haalt?

BIOS flashen is echt niet eng. Gewoon doen! Ik heb dat honderd keer gedaan zonder issues. Als je 'm brickt heb je nog garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 09-05-2026 09:33 ]

• Uruk-Hai
Ik vind het niet belangrijk genoeg om hem eventueel te laten bricken.

Ik gebruik hem niet alleen als game pc, maar vooral als daily driver. Ik kan hem niet missen.

• Dekar
In Linux wake on LAN, USB wakeup enz. uitschakelen

• Uruk-Hai
Dekar schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:46:
In Linux wake on LAN, USB wakeup enz. uitschakelen
In Linux is het me gelukt om Wake on LAN > Standaard af te vinken. Dat was lekker simpel.

Maar USB wakeup uitschakelen in Mint lukt me niet. Standaard staat dat op enabled:
cat /sys/bus/usb/devices/1-3/power/wakeup
enabled
Op het Linux Mint forum staat wel een topic over hoe je het moet disablen en dat staat op 'Solved', maar de reddende post in dat topic is sterk verouderd en werkt weliswaar op een oudere versie van Mint, maar niet op de mijne.

Zo heb ik bijvoorbeeld een commando in de terminal gegooid dat de wakeup service moet disablen, maar de naam van die service wordt niet door mijn versie van Mint herkend:
sudo systemctl disable no_wakeup_usb.service
Failed to disable unit: Unit file no_wakeup_usb.service does not exist.
ivokremer@BEAST2026:~$ sudo systemctl enable no_wakeup_usb.service
Failed to enable unit: Unit file no_wakeup_usb.service does not exist.
Hoe kan ik de correcte huidige naam van die service achterhalen? Enig idee?

Ik heb hier een leuke GUI flatpak app die Mission Center heet en daarin kan ik onder het tabblad 'Diensten' zoeken op een trefwoord, maar het invoeren van wakeup als zoekopdracht levert me geen zoekresultaat op.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-05-2026 11:17 ]

• Dekar
Nee geen idee ik zou daar ook in moeten duiken. Je kan misschien op dat forum een topic openen.

Pagina: 1