Vorstrand bij HSB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:57
Dag allemaal!

Ik ga een uitbouw realiseren. Nu heb ik hier al veel kennis opgedaan en daarmee een plan gemaakt. Ik zou het graag even voorleggen om te kijken of ik iets mis. Hieronder een kleine schets met uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoeYbGkG6o_9kh2Ra4bdovGZ_mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oWhRYuZbouKVAfVKwyqatqf.jpg?f=fotoalbum_large

De opbouw van buiten naar binnen:
Composiet - ventilatielatten - dampopen waterkerende folie - OSB - HSB wand met isolatie - OSB - Stucplaat.

Van onder naar boven
10 cm PIR - folie - 15 cm gewapend beton met twee lagen netten - folie - noppenplaat met vloerverwarming - cementdekvloer.

Mijn vraag zit vooral in de aansluitingen bij de vorstrand en op het beton. Ik isoleer de vorstrand met PIR en ga daarna over op een Kantplank of geïsoleerde gevelplint. Deze moet ook omdat composiet +/- 10 cm hoger dan de vloer moet beginnen. Is dit goed gedacht en dan fatsoenlijk geïsoleerd? Moet er ook nog lood(vervanger) vanaf de osb over de Kantplank of is dit niet nodig?

En is 20 cm dikte en 60 cm diep van de vorstrand voldoende?

De onderste balk van de HSB wand zet ik in de Menie en ik leg onderlangs DPC folie, waarna ik de HSB op het beton vastmaak. De cementdekvloer stort ik daarna tegen de osb aan, uiteraard voorzien van randisolatie.

Ik hoor graag of mijn idee zo klopt. Overige aandachtspunten bij HSB zijn ook erg welkom.
Bedankt alvast!

Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW

Alle reacties

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
Even twee stappen terug (ja, je zit op Tweakers, dan krijg je dat ;) ). Hoe ziet de aanbouw er verder uit? Hoe groot? Hoe zit deze aan de woning (over de volle breedte, of)? En hoe is de woning gefundeerd? Hoe is de grondopbouw?

Allemaal belangrijke vragen om wat meer inzicht te krijgen, maar vooral ook om te kunnen beoordelen of een fundering op staal sowieso aan te raden is.

• Jef04
BBBrt schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:54:
Even twee stappen terug (ja, je zit op Tweakers, dan krijg je dat ;) ). Hoe ziet de aanbouw er verder uit? Hoe groot? Hoe zit deze aan de woning (over de volle breedte, of)? En hoe is de woning gefundeerd? Hoe is de grondopbouw?

Allemaal belangrijke vragen om wat meer inzicht te krijgen, maar vooral ook om te kunnen beoordelen of een fundering op staal sowieso aan te raden is.
Haha! Dat is geen probleem. Ik hoop dat ik de situatie kan schetsen. Het betreft een uitbouw aan een tussenwoning in Zuidoost-Drenthe. Huis is gefundeerd ook op staal met een kruipruimte (funderingsstroken op zand dus). Achter de huizen is een schuurtje van 4 meter diep, zowel bij mij als de buurman. Deze zijn deels versprongen tov het huis.

De bedoeling is om hiertussen de betonplaat te storen, 3 meter diep. Dat is aan de achterzijde van de woning dan dus over de hele breedte: 3,5 meter. De basis wordt dus gewoon beton op zand, wat hier zou moeten kunnen. Zelf leek het mij wel zo handig om een vorstrand te maken ook. Vandaar deze vraag ook.

Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-04 06:47
Geen Pir aan de buitenzijde doen. Indien langere tijd bloot gesteld aan vocht gaat deze toch zuigen en verlies je je isolatie. Een paar jaar geleden hier nog de PIR plaat onder mijn schuifpui vervangen, ding was loodzwaar door al het opgezogen vocht. PIR is wel prima kortdurend waterbestendig

XPS is alternatief, maar EPS is het meest gangbaar.

• Jef04
johanPo schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:03:
Geen Pir aan de buitenzijde doen. Indien langere tijd bloot gesteld aan vocht gaat deze toch zuigen en verlies je je isolatie. Een paar jaar geleden hier nog de PIR plaat onder mijn schuifpui vervangen, ding was loodzwaar door al het opgezogen vocht. PIR is wel prima kortdurend waterbestendig

XPS is alternatief, maar EPS is het meest gangbaar.
Goeie tip! Is het een idee om dan EPS aan buitenzijde te doen en onderop PIR? (Ivm hogere isolatiewaarde).

Daarnaast lees ik ook wel stukjes dat het handig is om 2cm EPS rondom te doen om het beton uitzetruimte te geven? Is dat handig? Met name bij de aansluiting op het bestaande misschien

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-04 08:09
Inderdaad geen PIR gebruiken. Ik raad XPS aan, omdat dat ook drukvast is.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het verschil tussen XPS en EPS is niet gigantisch. Ja je moet iets meer uitgraven om hetzelfde resultaat te behalen, maar als je toch bezig bent maken die paar centimeter ook niet meer uit.
Qua kosten is EPS natuurlijk een stuk goedkoper en daardoor ook vele malen gangbaarder voor toepassingen bij een fundering met vorstrand.

Ik mis nog een stuk koudebrug onderbreking bij de aansluiting van de HSB. Je hebt nu geen hoekje erin zitten waar je nog iets van foamglas kunt toepassen. Die kantplank isoleert ook maar je mist toch nog wat.
Als je een hoekje eruit laat pas je daarna foamglas toe en metselwerk (met daarin draadeind verwerkt, dat is makkelijk voor de plaatsing van de HSB), dit laat je gelijk eindigen met het beton. En op het metselwerk en het beton plaats je dan DPC folie en de gemeniede(?) balken voor de HSB.

Qua diepte, zolang het beton 80cm onder het maaiveld uitkomt zit je goed.

• Jef04
BlueKeenan schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:23:
Ik mis nog een stuk koudebrug onderbreking bij de aansluiting van de HSB. Je hebt nu geen hoekje erin zitten waar je nog iets van foamglas kunt toepassen. Die kantplank isoleert ook maar je mist toch nog wat.
Als je een hoekje eruit laat pas je daarna foamglas toe en metselwerk (met daarin draadeind verwerkt, dat is makkelijk voor de plaatsing van de HSB), dit laat je gelijk eindigen met het beton. En op het metselwerk en het beton plaats je dan DPC folie en de gemeniede(?) balken voor de HSB.

Qua diepte, zolang het beton 80cm onder het maaiveld uitkomt zit je goed.
Ja die Koudebrug zat ik ook mee, maar ik wil liever niet iets opmetselen. Als ik alleen een hoekje eruit laat voor alleen een rij foamglas, zit ik dan ook goed? Of moet de foamglas dan weer aansluiten op de EPS of de Kantplank?

Qua diepte: nog dieper dan 60cm dus. Of volstaat ruim “op t vaste” ook? (Zit hier niet zo diep)
Dank!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:40
Ja de isolatie moet in basis rondom zijn dus alles ingepakt anders werkt het niet. De folie achter je gevelbekleding hangt over de (geïsoleerde) kantplank zodat daar de afwatering op je DPC loopt. Je moet opletten dat het water niet achter je pir van je vorstrand komt.

• BlueKeenan
  • Niet online
Jef04 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:39:
[...]

Ja die Koudebrug zat ik ook mee, maar ik wil liever niet iets opmetselen. Als ik alleen een hoekje eruit laat voor alleen een rij foamglas, zit ik dan ook goed? Of moet de foamglas dan weer aansluiten op de EPS of de Kantplank?
Helaas te weinig ervaring om dat zo te doen. Vaak zijn het maar 2-3 rijen opmetselen dus zo heel erg veel werk is het niet.
Ik heb geen idee hoe een kantplank verwerkt moet worden, maar mogelijk kun je hier ook gewoon op doorbouwen met je HSB.
Qua diepte: nog dieper dan 60cm dus. Of volstaat ruim “op t vaste” ook? (Zit hier niet zo diep)
Dank!
De vorstgrens in ons stukje Europa it meestal ergens tussen de 60-80cm. Beetje afhankelijk ook van grondwaterstand en nog wat andere factoren. Meestal is 60 ook prima te doen, maar wel ervoor zorgen dat het laagste punt van het beton dan ook echt op 60cm vanaf het maaiveld ligt en niet minder dan dit.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 09:58
Is er een goeie reden waarom je de isolatie onderaan doet? In BE is het courant om eerst beton constructievloer te plaatsen, daarop isolatie, en dan de afwerkvloer.

Daarmee heb je geen noppenplaten nodig (ik heb mijn vloerverwarming in de isolatie getackered met plastic "nietjes"), en heb je nog steeds een flinke buffercapaciteit (7cm zandcement heeft ook een flinke massa) zonder dat je vloerverwarming enorm traag wordt (dus komt de zon binnen door de ramen, dan krijg je geen flinke overshoot in temperatuur).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
Over de hsb opbouw:
Wat zegt de documentatie vd composiet over welk achterhout je nodig hebt? Is het verticaal of horizontaal composiet?
Zet dat eens uit en kijk waar je uitkomt.

Je kunt de folie en osb aan de buitenzijde ook vervangen door een cembrit plaat.

Een kantplank kan ook een cementvezelplaat zijn die je met tegellijm op xps lijmt. En dat lijm je op het beton.

Het water dat achter de composiet komt moet als het naar beneden gaat naar de buitenkant vd kantplank geleid worden.

• Jef04
djluc schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:08:
Ja de isolatie moet in basis rondom zijn dus alles ingepakt anders werkt het niet. De folie achter je gevelbekleding hangt over de (geïsoleerde) kantplank zodat daar de afwatering op je DPC loopt. Je moet opletten dat het water niet achter je pir van je vorstrand komt.
Dus als ik het goed begrijp DPC van onder het hout door de ventilatiespouw over de geïsoleerde Kantplank. Dit is dan ook meteen je “lood” voor de gevelbekleding toch?

• Jef04
robin15243 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:09:
Inderdaad geen PIR gebruiken. Ik raad XPS aan, omdat dat ook drukvast is.
Ook niet onderop? Omdat PIR wel hogere waarde heeft dan EPS (dan moet ik dus dieper graven)

• Jef04
naftebakje schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:28:
Is er een goeie reden waarom je de isolatie onderaan doet? In BE is het courant om eerst beton constructievloer te plaatsen, daarop isolatie, en dan de afwerkvloer.

Daarmee heb je geen noppenplaten nodig (ik heb mijn vloerverwarming in de isolatie getackered met plastic "nietjes"), en heb je nog steeds een flinke buffercapaciteit (7cm zandcement heeft ook een flinke massa) zonder dat je vloerverwarming enorm traag wordt (dus komt de zon binnen door de ramen, dan krijg je geen flinke overshoot in temperatuur).
Het simpele antwoord is: omdat ik heel veel tekeningen zo zie. Maar als ik er zelf verder over nadenk is het ook logisch. Als ik het omdraai ligt het beton dus lager in de grond en begint de HSB ook lager, onder het maaiveld dus. Dat lijkt me niet handig

• BlueKeenan
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:28:
Ik heb hier geen mening over, maar ik ben erg benieuwd hoe dit eruit ziet. Heb je hier wat meer info of bouwtekeningen over?

Ik hoor dit wel vaker uit BE, alleen snap ik dan nooit hoe je een vorstvrije constructie maakt. Of eigenlijk snap ik niet hoe je dan bijvoorbeeld een HSB aansluit op je fundering zonder een koudebrug te creeren.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jef04 schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:42:
[...]

Ook niet onderop? Omdat PIR wel hogere waarde heeft dan EPS (dan moet ik dus dieper graven)
Juist geen PIR gebruiken want het goedkopere EPS neemt geen water op en is daarmee een veilige keuze.
Het nadeel is inderdaad dat je 10cm extra moet uitgraven. Je kunt dan twee platen van 10cm dik deels overlappend op elkaar leggen.

• Jef04
nokiaan958GB schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:33:
[...]

Juist geen PIR gebruiken want het goedkopere EPS neemt geen water op en is daarmee een veilige keuze.
Het nadeel is inderdaad dat je 10cm extra moet uitgraven. Je kunt dan twee platen van 10cm dik deels overlappend op elkaar leggen.
Volgens meerdere bronnen neemt PIR ook (nagenoeg) geen water/vocht op, dus zou dit prima geschikt moeten zijn? En 10 cm PIR is goedkoper per m2 dan 20 cm EPS (€28,40 vs. €19,17). Dan klinkt PIR toch als een prima optie? Of zie ik echt iets over het hoofd

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:07

LankHoar

Langharig tuig

Jef04 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:55:
[...]

Volgens meerdere bronnen neemt PIR ook (nagenoeg) geen water/vocht op, dus zou dit prima geschikt moeten zijn? En 10 cm PIR is goedkoper per m2 dan 20 cm EPS (€28,40 vs. €19,17). Dan klinkt PIR toch als een prima optie? Of zie ik echt iets over het hoofd
Hier een mooi overzichtje van verschillende materialen: https://www.jandeisolatie...nen-het-beste-tegen-vocht

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-04 06:47
Jef04 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:54:
[...]

Goeie tip! Is het een idee om dan EPS aan buitenzijde te doen en onderop PIR? (Ivm hogere isolatiewaarde).

Daarnaast lees ik ook wel stukjes dat het handig is om 2cm EPS rondom te doen om het beton uitzetruimte te geven? Is dat handig? Met name bij de aansluiting op het bestaande misschien
Ik weet niet precies waar je woont (grondslag+ max grondwaterstand) , maar als t periode hard regent loop je het risico dat ook je platen ondergronds gaan zuigen en je isolatiewaarde alsnog verpest is. XPS komt qua isolatiewaarde best in de buurt van PIR en heeft een meer gesloten structuur. Misschien geeft dat de balans waar je naar op zoek bent

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
XPS of EPS vs PIR: ik kom op vergelijkbare prijzen als je diktes neemt die vergelijkbaar in isolatiewaarde zijn.
Dan zou ik onder de vloer toch echt eps of xps toepassen. Die platen zijn vochtongevoelig en dat is pir minder.

Als je toch pir wil gebruiken dan het op een folie leggen.

• Jef04
@tweemetervent @johanPo dank! Dan gaat we toch switchen.

Toevallig ook nog advies over eps of iets anders aan de randen of komt dat wel goed? Ik lees ook wel over een dilatatievoeg oid. Is het handig om voor de krimp/uitzetting iets te organiseren omdat het beton dus aan 3 kanten ingesloten wordt? (2x gemetselde muur en de bestaande fundering van het huis)

Pagina: 1