Voorzetwand aansluiting kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Drieoog
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-04 19:59
Ik ben mijn garage aan het isoleren d.m.v. voorzetwanden. Ik ben nu de spouwlatten aan het plaatsen. De opbouw wordt: muur > spouwlatten > damp open folie > houten frame > glaswol > dampdichte folie > osb > gips

Ik zou graag advies krijgen over de aansluiting bij de kozijnen. De raam en deur kozijnen lopen gelijk met de muur en hebben dus geen aanslag.

Is het zoals op mijn tekening correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKUdOWkj8dsMI19bByfidFfd5kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDkRQpmMm8QHGwFGwbjBspFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb1QG-eiJs7FBnODXDFxE4pqHac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiaVkgHyRpHFPuz4JkBj6quN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Drieoog op 12-04-2026 19:50 ]

Alle reacties

• FraterB
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:03
Ben maar een eenvoudige klusser, maar nee ik zou alleen de muur aanhoudenden. Bijv. probleem als er iets met het raamkozijn is + de bevestiging in de muur en op het kozijn zijn verschillend en werken dus verschillend.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:21
Waarom vervang je niet gelijk het raam met kozijn? Ik zie dat er enkel glas in zit. Als je dan toch aan het isoleren bent kun je beter gelijk ook het raam erbij pakken. Dat wordt namelijk een gigantische condensplaat als je het warmer laat worden in die ruimte en het glas totaal geen isolatie heeft.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:56

bbblije

Riiiiight

Nog een dingetje, je houten frame zou ik horizontaal monteren. Dan is het makkelijker te bevestigen op je verticale spouwlatten. Isolatie kan niet uitzakken en je kunt je frame mooi de breedte van je isolatie uit elkaar leggen. Dampdichte folie kun je bij OSB weglaten als je mes en groef platen pakt waarbij je de naden met houtlijm dicht zet. Platen daar weer verticaal op je frame, en je hebt een prima opbouw.

Je kunt beter je voorzetwand niet over je kozijn zetten. Maar er iets vanaf blijven. Je PIR oplossing is wat overdreven. OSB de hoek omzetten is voldoende. Je hebt bij je kozijn sowieso een materiaal en daarmee damppunt dat verlegt wordt, hier ook met je isolatiewaarde gaan spelen is vragen om vocht achter je constructie. Netjes afkitten naar het kozijn. Kozijn kun je dan nog een voorzetraampje in plaatsen, om deze ook voldoende te isoleren. Denk wel aan ventileren! Je maakt van een steens ademend schuurtje nu een lucht dichte ruimte. Condens en daarmee schimmel liggen op de loer.