In verband met het verbouwen en verduurzamen van onze woning ben ik op zoek naar de beste manier om de voorgevel van een vooroorlogse woning te isoleren. Ik neig naar Gutext houtvezelplaat direct tegen de muur, maar maak me een beetje zorgen over koudebruggen en vocht, in verband met de aansluitingen op muren en een deel van de gevel dat eerder al is geisoleerd.
De situatie is als volgt:
Dampopen, capillair actieve houtvezelplaten direct tegen de wand lijkt mij het meest vergevingsgezind gezien de risico's met al bestaande koudebruggen en mogelijk nieuwe (er moet ook een convector opgehangen worden, dus in een deel moet ook wat achterhout geschroefd worden). Dit is ook o.a. een advies uit de hier al eerder gedeelde https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/ (hoewel bij een vochtige binnenruimte dan weer een opbouw met dampremmende laag wordt geadviseerd, en de badkamer zit dus ook achter de voorgevel). Maar ik maak me een beetje zorgen over het risico dat het dauwpunt bijvoorbeeld op een ongewenst plek zoals in de tussenwand van de badkamer waar de isolatie op moet aansluiten kom te zitten, met het risico op vocht daar.
Toch maar gewoon houtvezelplaat (Gutex Thermoroom), zo goed als mogelijk, en niet al te dik? Of toch voor iets anders gaan? Of misschien zelfs zo laten?
De situatie is als volgt:
- Voorgevel met minimale spouw (hoogst waarschijnlijk een enkelsteens muur met dicht daarop een binnenmuur), daarachter begane grond met 1 verdieping. Voor zover bekend geen vochtproblemen, muur lijkt droog
- Een stuk van de voorgevel (daar waar de badkamer zit op de eerste verdieping) is al geisoleerd met PIR
- De overige delen wil ik isoleren met een voorzetwand, maar deze moet dus aansluiten op de ander delen, o.a. (a) PIR voorzetwand badkamer, (b) Strijkbalk die bijna strak tegen voorgevel hangt aan de bovenzijde met daartegen gips,(c) stenen muur haaks op de voorgevel en (d) houten wand haaks op de voorgevel (dit is de wand van de badkamer)
Dampopen, capillair actieve houtvezelplaten direct tegen de wand lijkt mij het meest vergevingsgezind gezien de risico's met al bestaande koudebruggen en mogelijk nieuwe (er moet ook een convector opgehangen worden, dus in een deel moet ook wat achterhout geschroefd worden). Dit is ook o.a. een advies uit de hier al eerder gedeelde https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/ (hoewel bij een vochtige binnenruimte dan weer een opbouw met dampremmende laag wordt geadviseerd, en de badkamer zit dus ook achter de voorgevel). Maar ik maak me een beetje zorgen over het risico dat het dauwpunt bijvoorbeeld op een ongewenst plek zoals in de tussenwand van de badkamer waar de isolatie op moet aansluiten kom te zitten, met het risico op vocht daar.
Toch maar gewoon houtvezelplaat (Gutex Thermoroom), zo goed als mogelijk, en niet al te dik? Of toch voor iets anders gaan? Of misschien zelfs zo laten?
:strip_exif()/f/image/OrsbUNEgc50QHSTQWr2chW6u.jpg?f=fotoalbum_large)