Voorgevel isoleren met houtvezelplaat (Gutex)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:54
In verband met het verbouwen en verduurzamen van onze woning ben ik op zoek naar de beste manier om de voorgevel van een vooroorlogse woning te isoleren. Ik neig naar Gutext houtvezelplaat direct tegen de muur, maar maak me een beetje zorgen over koudebruggen en vocht, in verband met de aansluitingen op muren en een deel van de gevel dat eerder al is geisoleerd.

De situatie is als volgt:
  • Voorgevel met minimale spouw (hoogst waarschijnlijk een enkelsteens muur met dicht daarop een binnenmuur), daarachter begane grond met 1 verdieping. Voor zover bekend geen vochtproblemen, muur lijkt droog
  • Een stuk van de voorgevel (daar waar de badkamer zit op de eerste verdieping) is al geisoleerd met PIR
  • De overige delen wil ik isoleren met een voorzetwand, maar deze moet dus aansluiten op de ander delen, o.a. (a) PIR voorzetwand badkamer, (b) Strijkbalk die bijna strak tegen voorgevel hangt aan de bovenzijde met daartegen gips,(c) stenen muur haaks op de voorgevel en (d) houten wand haaks op de voorgevel (dit is de wand van de badkamer)
Meest optimaal zou natuurlijk zijn om de voorgevel in de badkamer vrij te maken, zodat zoveel mogelijk aaneengesloten geïsoleerd kan worden. Maar dat betekent min of meer dat ik de badkamer moet slopen, want die wand is betegeld, net als de houten tussenwand van de badkamer die ook haaks op de voorgevel staat waar de isolatie op moet aansluiten. Ik denk dat ik liever niet isoleer dan de badkamer sloop, want het zijn maar relatief kleine stukken gevel die nog overblijven, het grootste deel is glas.

Dampopen, capillair actieve houtvezelplaten direct tegen de wand lijkt mij het meest vergevingsgezind gezien de risico's met al bestaande koudebruggen en mogelijk nieuwe (er moet ook een convector opgehangen worden, dus in een deel moet ook wat achterhout geschroefd worden). Dit is ook o.a. een advies uit de hier al eerder gedeelde https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/ (hoewel bij een vochtige binnenruimte dan weer een opbouw met dampremmende laag wordt geadviseerd, en de badkamer zit dus ook achter de voorgevel). Maar ik maak me een beetje zorgen over het risico dat het dauwpunt bijvoorbeeld op een ongewenst plek zoals in de tussenwand van de badkamer waar de isolatie op moet aansluiten kom te zitten, met het risico op vocht daar.

Toch maar gewoon houtvezelplaat (Gutex Thermoroom), zo goed als mogelijk, en niet al te dik? Of toch voor iets anders gaan? Of misschien zelfs zo laten? :?

Alle reacties

• remarkablez
Iemand nog suggesties? Of anders suggesties waar ik deze vraag zou kunnen stellen? :O

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:55
Heb je al een met ubakus.de gekeken wat het bouwplan wat je voor ogen hebt doet met de vochtbelasting en isolatiewaarde. Ik heb dit even snel in elkaar geflanst: (kun je met een demo-account ook wel openen geloof ik).
Wat ik er zo van kan zien heb je een risico op een dauwpunt aan de buitenkant van je isolatieplaten. Maar eea zal behoorlijk afhankelijk zijn van hoe de constructie echt in elkaar zit.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
T_knoop schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:25:
Heb je al een met ubakus.de gekeken wat het bouwplan wat je voor ogen hebt doet met de vochtbelasting en isolatiewaarde. Ik heb dit even snel in elkaar geflanst: (kun je met een demo-account ook wel openen geloof ik).
Wat ik er zo van kan zien heb je een risico op een dauwpunt aan de buitenkant van je isolatieplaten. Maar eea zal behoorlijk afhankelijk zijn van hoe de constructie echt in elkaar zit.
Ik weet niet helemaal hoe jouw opbouw de TS zijn idee representeert. Als ik kijk wat er binnen en buiten is bij jou zit de isolatie buiten om, ik weet niet of dat gewenst is.

Ik kan dat ook niet helemaal helder uit de TS halen. Ik kan mij voorstellen dat het buitenom moet, maar het verhaal in de topic start is mij nog wat vaag.

Met Ubakus moet je echt wel vrij precies je situatie namaken, anders komt er snel aardig wat anders uit.

|>

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:55
Ah ja, dat had ik over t hoofd gezien. Met de isolatie aan de binnenkant strak tegen de muur wordt t niet echt beter. De steens muur is veel dampdichter dan het isolatiemateriaal, dus je krijgt dan een nogal groot condenspunt aan de binnenzijde van de stenen muur. Maar misschien mis ik dingen, of is je steens muur in werkelijkheid een stuk meer dampopen dan wat ik nu in ubakus gezet heb.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
als je folie gebruikt aan de binnenzijde, klimaatfolie bv lijkt me dit geen enkel probleem en zou ik het zelf gewoon zo toepassen. zo gaat het ook op zolders tegen een dakbeschot en noem maar op. Dus thermoroom, folie, (OSB)gipsplaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• remarkablez
Het gaat inderdaad om isoleren van binnenuit, en ik had natuurlijk even een schets van de situatie kunnen bijvoegen, hierbij:
  • Link de vermoedelijk opbouw van de voorgevel
  • Rechts het binnenaanzicht van de gevel, de houten verdiepingsvloer heeft waarschijnlijk wel voldoende afstand tot de muur
Volgens het verwerkingsvoorschrift van Gutex (zie deze pdf op de site van Groene bouwmaterialen), en deze handleiding biobased bouwen, kan Gutex zo tegen een binnengevel, en moet het niet afgesloten worden zodat het damp-open is. Maar ja, de beschrijving gaat uit van een situatie waarin je in een keer de hele geval of muur doet. Ik denk eigenlijk dat ik het gewoon zo volgens het verwerkingsvoorschrift moet doen, en dan niet te dik, zodat het risico op condens op de strijkbalk en binnenmuren die anders of niet zijn geïsoleerd klein blijft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4ZYar4sESn4Lj7eInoiGFoG3LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrsbUNEgc50QHSTQWr2chW6u.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
dat kan best zo gebruikt worden ja maar als je bang bent voor vocht kun je dus klimaatfolie pakken. Je noemt het dan afgesloten maar dat is het natuurlijk niet als je je verdiept in de werking van klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1