Vijverkit verwijderen van RVS vijverbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:20
Mijn vraag:
Wij hebben een RVS vijverbak.

Deze hebben wij nu 2 jaar in gebruik met EPDM folie erin. Nu is het EPDM ergens lek en daardoor is de EPDM bol gaan staan. Nu willen wij de RVS vijverbak gewoon gaan gebruiken zonder EPDM.

Al het EPDM folie is eruit maar de kitranden zijn overal nog zichtbaar. Ik heb deze kit gebruikt:
https://www.bol.com/nl/nl...em_nVJKTn4cUxlvFDZCy7zs4A
Aquaforte superstrong Fix & Seal zwart.

Waar zou ik de kitlagen het beste mee kunnen verwijderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
RVS vijverbak.
Goudvissen.
EPDM folie (nu dus niet meer).
Aquaforte superstrong Fix & Seal zwart (dit moet eraf).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik vind alleen informatie over het verwijderen van gewone siliconen kit maar heb nog geen informatie kunnen vinden om deze speciale vijverkit te kunnen verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door knorde op 12-04-2026 19:02 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:02
gewoon schrapen of een harde borstel in je boormachine en aan de slag.

of zoek je een chemisch iets om die kit op te lossen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22

franssie

Save the albatross

Schrapen met een verfschraper (driehoek) en/of afsteken met een scherpe beitel.
Eventueel inderdaad nabewerken met een staalborstel op een boormachine (veiligheidsbril gebruiken).
Chemisch oplossen zou ik niet aan beginnen, dan eerder de vlammenwerper erop (maar denk niet dat dat mooi wordt).
Wat is de reden eigenlijk dat het eraf moet? Optisch of iets anders?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• knorde
No Hands schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:09:
gewoon schrapen of een harde borstel in je boormachine en aan de slag.

of zoek je een chemisch iets om die kit op te lossen?
Ik wil het RVS niet beschadigen, dat is het punt een beetje.
Liever niet chemisch omdat er daarna weer bewoners in de bak komen.
franssie schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:15:
Schrapen met een verfschraper (driehoek) en/of afsteken met een scherpe beitel.
Eventueel inderdaad nabewerken met een staalborstel op een boormachine (veiligheidsbril gebruiken).
Chemisch oplossen zou ik niet aan beginnen, dan eerder de vlammenwerper erop (maar denk niet dat dat mooi wordt).
Wat is de reden eigenlijk dat het eraf moet? Optisch of iets anders?
Ik wil het RVS niet beschadigen, en er komt niks nieuw voor in de plaats.
Chemisch is vrijwel geen optie omdat er daarna weer bewoners in de bak komen.
Het is alleen optisch inderdaad, niet echt mooi die kit strepen haha.

Zijn er nog andere manieren waarbij je het RVS niet beschadigd?
Overigens ook nog een andere vraag over een RVS vijverbak, ik heb per ongeluk een kleine kras gemaakt van een paar cm lang. Moet ik dat nog bewerken met iets of kan dit geen kwaad i.v.m. een beschermlaag wat nu misschien weg is en kans op roestvorming?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:02
het is rvs, hoe wil je dat beschadigen? er zijn hele keukens van rvs gemaakt die door professionele koks worden gebruikt, jij doet daar met je verfschrapertje echt niks waar die bak niet tegen kan hoor.
een krachs een kras, als het rvs is maakt dat niet uit want dat is niet alleen de toplaag, die hele bak is dan volledig rvs.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan het niet wegtoveren zeg maar.
Dus of opnieuw bekleden (en wellicht een betere primer gebruiken - RVS en Alu zijn berucht om de slechte hechting van wat dan ook) of een weekje vrij nemen om te polijsten na het afkrabben.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• knorde
No Hands schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:23:
het is rvs, hoe wil je dat beschadigen? er zijn hele keukens van rvs gemaakt die door professionele koks worden gebruikt, jij doet daar met je verfschrapertje echt niks waar die bak niet tegen kan hoor.
een krachs een kras, als het rvs is maakt dat niet uit want dat is niet alleen de toplaag, die hele bak is dan volledig rvs.
Volgens chatgpt (enige waar ik wat informatie kon vinden) zou er een toplaag op RVS zitten. Maar ik begrijp van jou dus dat dat niet waar is.
franssie schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:23:
Je kan het niet wegtoveren zeg maar.
Dus of opnieuw bekleden (en wellicht een betere primer gebruiken - RVS en Alu zijn berucht om de slechte hechting van wat dan ook) of een weekje vrij nemen om te polijsten na het afkrabben.
Nee de toverstok heeft inderdaad niet gewerkt haha :)
Ik denk dat er weinig anders op gaat zitten (opnieuw bekleden doen we liever niet meer om ditzelfde gedoe in de toekomst te voorkomen). Het ziet er alleen een beetje anders uit allemaal maar ik neem aan dat de wanden ook wel weer wat groener worden net als dat we met EPDM hadden.

De winkel gaf destijds aan dat je bij RVS vijverbakken geen bekleding hoeft te plaatsen maar wij vonden het toch wat veiliger voelen met EPDM erin. Maar het zou zonder prima moeten kunnen, daar zijn deze bakken voor gemaakt.

Als ik het goed begrijp is er dus niet een (veilig) middel om het wat makkelijker te kunnen verwijderen (net zoiets als stickerverwijderaar)?

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 12-04-2026 19:43 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15

orf

Ik zou het als eerste met een glaskrabber met verwisselbare mesjes proberen. Als de RVS niet heel ruw afgewerkt is, werkt dat heel makkelijk.

• franssie

franssie

Save the albatross

Je zou wat stickerverwijderaar (aceton) kunnen proberen, kan sowieso geen kwaad op RVS, dat is inert tenzij je gekke zuren gaat gebruiken. Maar zou er dan wel een ventilator bijzetten als je grotere stukken gaat doen, anders lossen je hersenen ook op.

• franssie

franssie

Save the albatross

orf schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:47:
Ik zou het als eerste met een glaskrabber met verwisselbare mesjes proberen. Als de RVS niet heel ruw afgewerkt is, werkt dat heel makkelijk.
oh, eigenlijk helemaal geen slecht idee.

• knorde
orf schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:47:
franssie schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:49:
[...]

oh, eigenlijk helemaal geen slecht idee.
Ik ga van de week aan de slag met een glaskrabber. Ik laat het weten of het daarmee goed te doen was :)

Pagina: 1