Vraag

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Situatie:
Ik heb behoorlijk wat PV opwek, vorig jaar 8500 kWh en volgend jaar gaat de saldering eraf. Ik van plan hier op in te spelen door de aanschaf van 3 thuisbatterij systemen, op elke fase 1tje (ik gok 3x 7 kWh). Op die manier verwacht ik de +-6500W die de panelen veroorzaken op te kunnen vangen

De plaatsing van die thuisbatterijen zal dan de garage worden, op de muur die niet aan de woning grenst. Door het huis extra stroom trekken is niet echt een optie want geen kruipruimte en geen loze plafonds. Dus ik wil deze stroom onder de voortuin heen aanleggen.

Ik zie grofweg twee opties:
Optie 1 = 3x x 2.5 mm² en met elk een eigen groep in de meterkast, op elke een eigen fase.
Optie 2 = 5x2,5 mm² (of iets dikker) en dan een soort tweede meterkastje in de garage

Installatie technisch gaat mijn voorkeur uit naar optie 2. Ik heb namelijk vorig jaar toevallig 4 mantelbuizen ingegraven tijdens tuinwerkzaamheden. In één van die mantelbuizen zit alleen een ongebruik te internetkabel. Daar kun dus relatief eenvoudig nog iets bij of desnoods die kabel opofferen.

Echter toen ik dit plan door chatgpt haalde werd ik gewaarschuwd voor de zwevende nul. Als de blauwe draad om wat voor reden dan ook los zou raken of slecht contact zou maken zou er 500+ volt over de fasen kunnen gaan lopen. Dan is je installatie direct stuk. Het risico daarop zie ik niet als een ver van mijn bed show. Ik had namelijk vorig jaar problemen met de buiten Electra. Uiteindelijk bleek dat een oude lasdoos niet meer waterdicht was en daar ondertussen klem gedeeltelijk gesmolten was. Vervolgens even gekeken of dat niet te beschermen is met een tweede meterkast icm eigen groep en evt overspanningsbeveiliging. Maar die overspanningsbeveiliging zou zichzelf vrij snel opofferen en daarna krijg je dan, met vertraging, alsnog hetzelfde probleem. Monitoringsmodules zijn heel erg prijzig.

Los van dit hele verhaal vind ik eilandbedrijf erg interessant. Maar zo ver ik kon vinden is dit met de Sunpura batterijen die ik op het ook heb op dit moment niet mogelijk (ivm ontbrekende synchronisatie). Dan zou ik moeten wijzigen naar iets als Anker Solix icm Anker Solix Power Dock. Los van de extra kosten is dan is vooral weer de vraag waar je die dan gaat installeren. De normale meterkast heeft niet echt veel ruimte. Daar zit al een dubbele brede meterkast.

Iemand hier meer inzicht/kennis/ervaring over?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:24
Waarom 2.5 mm2? pak minimaal 4mm2, als je toch gaat leggen kan je beter iets teveel leggen. Kan het zijn dat er ooit elektrische auto komt? Hoe dik is de mantelbuis? Want je mag prima 1 kabel in een mantelbuis leggen, je hoeft neit de kabel te splitsen in 5 losse kabels, om dan elk in eigen mantelbuis te leggen.

Eiland vorming vereist meer techniek, wat meestal ook met een prijskaartje is.

Voor nu: hoeveel gebruik je in zomer in de nacht? Want dat is het minimum aan opslag dat je nodig hebt. (Andersom kan ook, hoeveel lever je terug tijdens winter dagen, maar meestal is dit minder.)

• sdk1985
99ruud99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:46:
Waarom 2.5 mm2? pak minimaal 4mm2, als je toch gaat leggen kan je beter iets teveel leggen. Kan het zijn dat er ooit elektrische auto komt? Hoe dik is de mantelbuis? Want je mag prima 1 kabel in een mantelbuis leggen, je hoeft neit de kabel te splitsen in 5 losse kabels, om dan elk in eigen mantelbuis te leggen.

Eiland vorming vereist meer techniek, wat meestal ook met een prijskaartje is.
Hi alle mantelbuizen zijn Ø40mm, ze liggen naast elkaar onder de voortuin door vanaf de meterkast tot aan de oprit van de garage het hoekje om. Metertje of 10.
  • In mantelbuis 1 zit nu een 6 mm2 kabel de bij de oprit aan de zijkant van het huis omhoog komt voor de nog aan te schaffen laadpaal.
  • In mantelbuis 2 zit 2x 3x2.5mm2 die doorloopt naar het midden van het garage dak. Daar wil ik drie airco units plaatsen.
  • In Mantuilbuis 3 zit ook 2x 3x2.5mm2 en dat was meer 'voor de toekomst'. Die zitten afgemonteerd op dezelfde muur in een lasdoos. Ik wilde daar een stopcontact maken voor de hoge druk spuit en ik wilde een voorbereiding hebben liggen voor het geval ik in de toekomst de tuin wil loskoppelen van de stroomgroep van de garage. Beide is meer 'omdat ik toch bezig ben'.
  • In Mantelbuis 4 zit alleen een cat6 kabel die tegelijk met de laadpaal omhoog komt. Kan evt ook opgeofferd of samen met iets anders of desnoods direct onder het straatwerk opnieuw aanleggen ipv op diepte.
Het is allemaal niet afgemonteerd in de meterkast en ik heb de openingen vrij gehouden van zand. Dus ik ben nog semi flexibel.
Voor nu: hoeveel gebruik je in zomer in de nacht? Want dat is het minimum aan opslag dat je nodig hebt. (Andersom kan ook, hoeveel lever je terug tijdens winter dagen, maar meestal is dit minder.)
Ik kan helaas maximaal 2 maanden terug bij slimmemeterportal met de dagopbrengsten. Winteropbrengst is dramatisch; September is nog 550 kWh, dan 206 kWh in Oktober, 136kWh in November, 74 kWh in December, 124 kWh in Januari, 206 kWh in Februari en dan weer 620kWh in Maart. Dus 5 maanden te weinig opwek. Maar ik heb voor maart doorgerekend op basis van de opbrengsten. Daarbij ben ik gaan kijken naar hoeveel uur ik geen stroom opwek (24-8) te vermenigvuldigen met het gemiddelde stroomverbruik en dan corrigeren voor de RTE. Icm met een elekrice auto blijkt 14.4 kWh dan te krap, daar gaat 8.5 kWh in obv 110 km, vervolgens zou er dan voor de nacht nog maar 3.5 kWh overblijven. Geschatte 'nacht' verbruik is 6.4 kWh. Een 21 kWh systeem komt dan gunstiger uit.

Maar dat staat voor mij even los van het installatievraagstuk. Ivm de 3 fase / 20 zonnepanelen moet ik hoe dan ook een 3 fase thuisbatterij. Of die dan 14,21 of 28 kWh wordt is op dit moment niet iets waar ik mij zorgen over maak.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 12-04-2026 19:31 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:24
Je wilt je elektrische auto volladen met stroom uit je accu? Owf dan heb je flinke accu nodig... En die moet dan ook veel vermogen leveren... Veel accus leveren zo'n 15A (3600W). Als je met 11 kW wilt laden moet je dus 3x zo'n unit hebben, elk afgezekerd op eigen groep... En dan mag je huis niets gebruiken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tenzij je een hele hoge vergoeding krijgt voor het zakelijk EV laden, zie ik het nut niet van batterij naar batterij te laden met 2x de omzet verliezen. (de conversie van laden naar ontladen kan wel eens 20% verlies zijn)

Ik zou dan eerder naar dynamisch kontrakt kijken en een EV slim opladen..
En je batterij ongeveer 1,25 x groter maken dan je nodig hebt in de zomer aan verbruik om de nacht mee te overbruggen..

Waarom plaats je in de garage geen groepenkast ipv allemaal losse kabels vanuit de meterkast?

Voor een backup oplossing heb je vaak 2x een voedingkabel nodig.

Edit: ik heb aan 5 kWh genoeg in de nacht, maar ik vind het leuk om te handelen op dynamisch, dus heb totaal 15 kWh, 1 plug-in batterij per fase)

Na de plugin batterijen gekte komen er steeds meer All-in installaties van verschillende fabrikanten.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2026 20:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:52
Klinkt alsof je goed hebt nagedacht over je voorzieningen als ik lees over mantelbuizen e.d.
Ik zou geen 3 losse batterijen nemen, waarom niet gewoon een knap 3 fasensysteem? Dan heb je vaak de noodstroomoptie meteen paraat, al is het maar in de vorm van een krachtstroomstekker zodat je bij een eventuele storing daarvandaan het nodig kan voorzien van spanning.

• sdk1985
99ruud99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:09:
Je wilt je elektrische auto volladen met stroom uit je accu? Owf dan heb je flinke accu nodig... En die moet dan ook veel vermogen leveren... Veel accus leveren zo'n 15A (3600W). Als je met 11 kW wilt laden moet je dus 3x zo'n unit hebben, elk afgezekerd op eigen groep... En dan mag je huis niets gebruiken...
Ik ga momenteel even uit van 3x 2400W, wat überhaupt nodig is om de zonnepanelen op te kunnen vangen, en dan de laadpaal op max 10 A instellen. Verder hoeft er maximaal 8.5 kW per dag in bij dagelijks laden obv gereden km's.

• sdk1985
AUijtdehaag schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:13:
Tenzij je een hele hoge vergoeding krijgt voor het zakelijk EV laden, zie ik het nut niet van batterij naar batterij te laden met 2x de omzet verliezen. (de conversie van laden naar ontladen kan wel eens 20% verlies zijn)

Ik zou dan eerder naar dynamisch kontrakt kijken en een EV slim opladen..
En je batterij ongeveer 1,25 x groter maken dan je nodig hebt in de zomer aan verbruik om de nacht mee te overbruggen..

Waarom plaats je in de garage geen groepenkast ipv allemaal losse kabels vanuit de meterkast?

Voor een backup oplossing heb je vaak 2x een voedingkabel nodig.

Edit: ik heb aan 5 kWh genoeg in de nacht, maar ik vind het leuk om te handelen op dynamisch, dus heb totaal 15 kWh, 1 plug-in batterij per fase)

Na de plugin batterijen gekte komen er steeds meer All-in installaties van verschillende fabrikanten.
Heeft te maken met stoppen van salderen. De RTE heb ik al doorgerekend obv een conservatieve 83%. Gaat mij nu echt om het plannen van de installatie, niet of het nuttig is.

Extra groepenkast zou bij optie 2 passen. Wel een prijzige optie tenzij het iets extra's oplevert.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:52
Als je voor een meer DIY zoekt is Victron aan te bevelen. Je zegt voor elke fase een normale omvormer aan te sluiten? Een 3 fase systeem heeft een 120 grade faseverschuiving. Dus ik weet niet of je bijv een waterpomp, kooktoestel, laadpaal (wil je nog) op 3 fase hebt. Victron kan ook relay die de NUL weer koppelt aan de aarde zodat er geen zwevende NUL is. Dit is echt een 3-fase systeem. Je kan diverse merken accu's kopen van losse cellen tot aan kant-en-klare behuizing. De aanschaf is duurder maar ook afhankelijk of je alles victron neemt kan het snel een 6K kosten zonder accu, maar de opslag is vele malen goedkoper en universeel. Denk aan een kant-en-klare accu van 15kwh is rond de 1800 euro.

• sdk1985
ybos schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:31:
Klinkt alsof je goed hebt nagedacht over je voorzieningen als ik lees over mantelbuizen e.d.
Ik zou geen 3 losse batterijen nemen, waarom niet gewoon een knap 3 fasensysteem? Dan heb je vaak de noodstroomoptie meteen paraat, al is het maar in de vorm van een krachtstroomstekker zodat je bij een eventuele storing daarvandaan het nodig kan voorzien van spanning.
De batterij die ik op het oog heb ondersteunen in de basis 3 fase aansturing. Noodstroom uitgang in de vorm van een 230V uitgang zit ook op alle opties die ik overweeg.

Dat hele noodstroom is interessant maar of ik daarvoor ga gaat afhangen van wat daar voor nodig is in zowel kosten als fysieke ruimte. Het 'simpele' plan is namelijk relatief goedkoop te realiseren. Ik zag toevallig reclame voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC voorbij komen waarbij wordt aangegeven dat in combinatie met de Power Dock Pro de boel als noodstroomvoorziening kan draaien. Maar daarbij is mij dus ook nog niet duidelijk wat dat aan de technische installatie kant betekent. Zo ver ik het nu van een instructievideo kan volgen zou in mijn geval de 'seperate installation' van toepassing zijn waarbij de ATS box in de normale meterkast gepropt moet worden daar deze ATS box diverse groepen zelf zou moeten aansturen (max 12) en waar je dan ook de PV direct op moet aansluiten. Een soort extra meterkast, in je meterkast. Vervolgens heb je vanuit die ATS dan alleen L1/L2/L3 en een communicatie kabel naar de 'combiner box' lopen die dan in de garage zou worden geplaatst waar je vervolgens de accu pakketten op kunt aansluiten. Volgens de video zou je dan de laadpaal buiten de ATS houden, maar systeem zou 12 kW maximaal leveren dus dat lijkt me dan niet eens persé nodig. Maar goed ik ben me hierin aan verdiepen dus wees vrij mij te corrigeren/informeren. Ik heb er 0 ervaring mee. Ben vooral aan het plannen nu.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 13-04-2026 01:54 ]

• sdk1985
Willempie27 schreef op maandag 13 april 2026 @ 01:45:
Als je voor een meer DIY zoekt is Victron aan te bevelen. Je zegt voor elke fase een normale omvormer aan te sluiten? Een 3 fase systeem heeft een 120 grade faseverschuiving. Dus ik weet niet of je bijv een waterpomp, kooktoestel, laadpaal (wil je nog) op 3 fase hebt. Victron kan ook relay die de NUL weer koppelt aan de aarde zodat er geen zwevende NUL is. Dit is echt een 3-fase systeem. Je kan diverse merken accu's kopen van losse cellen tot aan kant-en-klare behuizing. De aanschaf is duurder maar ook afhankelijk of je alles victron neemt kan het snel een 6K kosten zonder accu, maar de opslag is vele malen goedkoper en universeel. Denk aan een kant-en-klare accu van 15kwh is rond de 1800 euro.
Thanks voor de suggestie. Hoeft geen DYI te zijn, de uiteindelijke montage zal ik aan een gecertificeerde elektricien overlaten. Maar ik ben gewend meeste voorwerk zelf te doen. Vind ik leuk/ leerzaam. Waarschijnlijk zal ik zelf al dan niet samen met de elektricien de kabels trekken en de batterijen bestellen.

Ik heb geen 3 fase apparatuur, alleen de zonnepanelen heeft een 3 fase omvormer ivm 20 panelen. Alle lucht/lucht warmtepompen (airco's) gaan op 1 fase. De laadpaal zal wel 3 fase zijn, maar moet nog worden aangeschaft inclusief automaat. Ik zal er in ieder geval één kiezen die kan terug moduleren, bijvoorbeeld zo'n zappi. Daarmee voorkom ik dat mocht zo'n auto wel overdag aanwezig zijn hij niet per ongeluk 11 kW trekt terwijl de panelen maximaal 6500W aan het leveren zijn. Dat zou zonde zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 13-04-2026 01:55 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:52
sdk1985 schreef op maandag 13 april 2026 @ 01:52:
[...]

Thanks voor de suggestie. Hoeft geen DYI te zijn, de uiteindelijke montage zal ik aan een gecertificeerde elektricien overlaten. Maar ik ben gewend meeste voorwerk zelf te doen. Vind ik leuk/ leerzaam. Waarschijnlijk zal ik zelf al dan niet samen met de elektricien de kabels trekken en de batterijen bestellen.

Ik heb geen 3 fase apparatuur, alleen de zonnepanelen heeft een 3 fase omvormer ivm 20 panelen. Alle lucht/lucht warmtepompen (airco's) gaan op 1 fase. De laadpaal zal wel 3 fase zijn, maar moet nog worden aangeschaft inclusief automaat. Ik zal er in ieder geval één kiezen die kan terug moduleren, bijvoorbeeld zo'n zappi. Daarmee voorkom ik dat mocht zo'n auto wel overdag aanwezig zijn hij niet per ongeluk 11 kW trekt terwijl de panelen maximaal 6500W aan het leveren zijn. Dat zou zonde zijn.
Niet alle systemen kunnen dit vanzelfsprekend. Maar bij stroomuitval zullen je zonnepalen ook gewoon doorblijven gaan. De Victron ziet deze energie en slaat het op in de accu. Ook in eiland modus.

• ybos
sdk1985 schreef op maandag 13 april 2026 @ 01:48:
[...]

De batterij die ik op het oog heb ondersteunen in de basis 3 fase aansturing. Noodstroom uitgang in de vorm van een 230V uitgang zit ook op alle opties die ik overweeg.

Dat hele noodstroom is interessant maar of ik daarvoor ga gaat afhangen van wat daar voor nodig is in zowel kosten als fysieke ruimte. Het 'simpele' plan is namelijk relatief goedkoop te realiseren. Ik zag toevallig reclame voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC voorbij komen waarbij wordt aangegeven dat in combinatie met de Power Dock Pro de boel als noodstroomvoorziening kan draaien. Maar daarbij is mij dus ook nog niet duidelijk wat dat aan de technische installatie kant betekent. Zo ver ik het nu van een instructievideo kan volgen zou in mijn geval de 'seperate installation' van toepassing zijn waarbij de ATS box in de normale meterkast gepropt moet worden daar deze ATS box diverse groepen zelf zou moeten aansturen (max 12) en waar je dan ook de PV direct op moet aansluiten. Een soort extra meterkast, in je meterkast. Vervolgens heb je vanuit die ATS dan alleen L1/L2/L3 en een communicatie kabel naar de 'combiner box' lopen die dan in de garage zou worden geplaatst waar je vervolgens de accu pakketten op kunt aansluiten. Volgens de video zou je dan de laadpaal buiten de ATS houden, maar systeem zou 12 kW maximaal leveren dus dat lijkt me dan niet eens persé nodig. Maar goed ik ben me hierin aan verdiepen dus wees vrij mij te corrigeren/informeren. Ik heb er 0 ervaring mee. Ben vooral aan het plannen nu.
Ik zou eens kijken naar een Deye (mogelijk vloeken in de kerk hier). Dat is een 3 fase apparaat met tal van mogelijkheden die (veel) meer biedt dan 3 stand alone stekkeraccu's.
Hier thuis ook staan, van harte welkom om eens te kijken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ybos schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zou eens kijken naar een Deye (mogelijk vloeken in de kerk hier). Dat is een 3 fase apparaat met tal van mogelijkheden die (veel) meer biedt dan 3 stand alone stekkeraccu's.
Hier thuis ook staan, van harte welkom om eens te kijken.
Een 3F omvormer van Deye pakt wel zeer veel standby verbruik, ik weet niet of dit verschilt met de zelfbedachte oplossing.

Zeer veel: Denk aan 850-1000kWh aan standby verbruik per jaar.

• ybos
Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:01:
[...]

Een 3F omvormer van Deye pakt wel zeer veel standby verbruik, ik weet niet of dit verschilt met de zelfbedachte oplossing.

Zeer veel: Denk aan 850-1000kWh aan standby verbruik per jaar.
zouden 3 stekkeraccu's met backup niet hetzelfde of meer doen :? Zeker als die backup écht als noodstroomvoorziening werkt en dus geen netuitval veroorzaakt zal het altijd paraat moeten staan voor een eventuele uitval met dit standby verbruik.
Maar, wat je zegt klopt, gelukkig maken ze dit (bij mij) meer dan goed door alle opwek van zonnepanelen op de goedkope momenten op te slaan én het overschot voor een goede prijs op het net te zetten.
Ik hoop dat Tibber ooit komt met Grid-rewards, dan word het helemaal leuk, laden tegen onbalansprijzen minus een stukje marge voor Tibber.

Nu vol op de handel, volgend jaar vol inzetten op eigen gebruik met als resultaat afgelopen 2 jaar een flink negatieve energierekening (incl gas verrekend).
Pagina: 1