Help mij de juiste warmtepomp voor onze bungalow te kiezen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:48
Ik ben een offerte aanvraag voor een warmtepomp aan het voorbereiden. Details m.b.t. mijn huidige en toekomstige situatie vindt je hier.

Mijn voorlopige keuze is gevallen op de Mitsubishi Electric ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ60VAA (R290, mono). Mijn initiële vragen zijn:
  1. Wat vinden jullie van mijn keuze en het gekozen vermogen?
  2. Kan het beter?
  3. Gaat het huidige afgiftesysteem nog problemen geven?
Ik kijk uit naar jullie reacties.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

Alle reacties

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:31
Wat ik mis is informatie over je warmteverlies en isolatie. Type glas, muur- vloer en dakisolatie.

Natuurlijk hebben we wel je verbruiksgetallen.

De WP en sich is een mooi apparaat. Ik kan het nu niet direct staven maar een 60 voelt een beetje krap voor je oppervlak.

Grootste uitdaging die ik zie is je debiet over het afgiftesysteem. 14 lpm houdt niet over. Voor een 5-6 kW is het wellicht net genoeg maar als je groter gaat dan wil je echt meer flow. Ik zou verwachten dat er meer flow overheen te krijgen is.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• cville
Gieliovd520 schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:52:
Wat ik mis is informatie over je warmteverlies en isolatie. Type glas, muur- vloer en dakisolatie.

Natuurlijk hebben we wel je verbruiksgetallen.

De WP en sich is een mooi apparaat. Ik kan het nu niet direct staven maar een 60 voelt een beetje krap voor je oppervlak.

Grootste uitdaging die ik zie is je debiet over het afgiftesysteem. 14 lpm houdt niet over. Voor een 5-6 kW is het wellicht net genoeg maar als je groter gaat dan wil je echt meer flow. Ik zou verwachten dat er meer flow overheen te krijgen is.
De woning is uit 2013 en heeft als ik het me goed herinner een EPC van 0.6. Ik denk dat het gasverbruik en de gerapporteerde Ta meer zegt dan de isolatie types/waarden.

T.a.v. het debiet: aan de ene kant is dit mijn zorg, aan de andere kant wordt het met deze flow comfortabel warm in een beperkt aantal uren per dag (zie grafiek). De WP kan langer draaien dan de CV ketel en de flow kan wellicht nog wat hoger en dat maakt mij enigszins optimistisch. Het is precies daarom dat ik veel data aangeleverd heb zodat een deskundige daar een goed onderbouwde mening over kan vormen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:14
Als je die verdeler ombouwt naar een pomploze verdeler zit je zo op 25-30l/min, geen enkel probleem en dus lage delta T en gemiddelde vloertemp relatief hoger= hogere efficiëntie.
Qua vermogen zou ik misschien toch een tikje hoger gaan. Al houdt deze Mitsubishi goed vermogen vast tot -10C zeker 6KW

Waarom overweeg je geen ME split-unit.
De E gen is splinternieuw, stil en efficiënt.
Met als voordeel dat je geen gedoe hebt met vorst, vorstkleppen, je druk maken in de winter als je dagen weg gaat en de stroom uitvalt.
Eigenlijk alleen maar voordelen, behalve het type koudemiddel, maar R32 blijft betaalbaar en hoeft nooit iets mee te gebeuren gedurende de levensduur.
(Bv PUZ-SHWM60VAA)

• Technician-
Welke regio zit je trouwens, misschien willen goede tweaker-installateurs wel een bericht sturen.

• cville
Technician- schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:22:
Welke regio zit je trouwens, misschien willen goede tweaker-installateurs wel een bericht sturen.
Regio Eindhoven

• cville
Technician- schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:21:
Als je die verdeler ombouwt naar een pomploze verdeler zit je zo op 25-30l/min, geen enkel probleem en dus lage delta T en gemiddelde vloertemp relatief hoger= hogere efficiëntie.
Qua vermogen zou ik misschien toch een tikje hoger gaan. Al houdt deze Mitsubishi goed vermogen vast tot -10C zeker 6KW
Dat is wel een forse sprong in debiet. Waarom is die stap zo groot?
Waarom overweeg je geen ME split-unit.
De E gen is splinternieuw, stil en efficiënt.
Met als voordeel dat je geen gedoe hebt met vorst, vorstkleppen, je druk maken in de winter als je dagen weg gaat en de stroom uitvalt.
Eigenlijk alleen maar voordelen, behalve het type koudemiddel, maar R32 blijft betaalbaar en hoeft nooit iets mee te gebeuren gedurende de levensduur.
(Bv PUZ-SHWM60VAA)
Interessante observatie. Ik dacht dat R32 over een aantal jaren niet meer mocht. Ik begrijp dat dat alleen voor nieuwe installaties is, maar denk je niet dat R32 steeds duurder zal worden of is het overdreven om daar rekening mee te houden?

• Technician-
cville schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]

[...]

Interessante observatie. Ik dacht dat R32 over een aantal jaren niet meer mocht. Ik begrijp dat dat alleen voor nieuwe installaties is, maar denk je niet dat R32 steeds duurder zal worden of is het overdreven om daar rekening mee te houden?
Dat is een non-issue en R32 is in het buitenland nog maar net een beetje op de markt zodat dit nog volop geproduceerd wordt mocht je het nodig zijn.
Een monobloc is een moetje door regelgeving ik denk dat je moet omdenken en het een kans is om nog een split te kunnen aanschaffen omdat dat de betere installatie is. (Lees minder gedoe)

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:20
cville schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:26:
Ik ben een offerte aanvraag voor een warmtepomp aan het voorbereiden. Details m.b.t. mijn huidige en toekomstige situatie vindt je hier.

Mijn voorlopige keuze is gevallen op de Mitsubishi Electric ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ60VAA (R290, mono). Mijn initiële vragen zijn:
  1. Wat vinden jullie van mijn keuze en het gekozen vermogen?
  2. Kan het beter?
  3. Gaat het huidige afgiftesysteem nog problemen geven?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Ik zou met jouw gasverbruik voor een maatje groter gaan, de 80, want die heeft hetzelfde minimumvermogen als de 60.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj9-lheYZaM43nPQjAda81kBcmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPHSCd7UCutNsN2Cjnd08UrN.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heeft split veel voordelen zoals @Technician- aangeeft. Daarvoor geldt qua vermogen overigens hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBAFAbik03U_Vi2oekMXGOcbZCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55ng7S5PCWBo3kyCkhAcNIwV.jpg?f=fotoalbum_large

De packaged unit (water buiten) heeft wel een lager minimumvermogen, maar water buiten is wel een belangrijk nadeel/risico.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Er is ook een voordeel aan een mono: ze zijn er in (waarschijnlijk onder meer) r32, r290 én r454c …

Het lijkt waarschijnlijk dat mono beschikbaar zal blijven. Een r32 split ga je niet 1-op-1 vervangen over heleboel jaar. Hopelijk is er tegen die tijd wel een split die met zelfde leiding diameter werkt… anders heb je een veel duurdere vervanging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:31
cville schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]

[...]

In een pompverdeler zitten thermostaatkranen en voetventielen met vaak een belachelijk kleine doorlaat. Pomploze verdelers zijn full-flow.

En wat R32 aangaat zou ik me daar niet te veel op blindstaren. Het is allemaal geneuzel over regelgeving. Als een goede installatie wordt geplaatst is deze hermetisch gesloten en lekt er in 15 jaar niks weg. En zo wel, dan is er nog overal R32 te verkrijgen.

Ik heb een monoblock, paar jaar in gebruik, maar altijd het risico op vorstschade. Mijn nieuwe WP is dan ook een split geworden. Ik zou dat in de toekomst ook sneller kiezen dan een mono. Ik koos daar zelf voor, zodat installatie koeltechnische handelingen vrij was.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• cville
Gieliovd520 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:41:
[...]

In een pompverdeler zitten thermostaatkranen en voetventielen met vaak een belachelijk kleine doorlaat. Pomploze verdelers zijn full-flow.
Voor mijn verdeler zou een ombouwset naar pomploos verkrijgbaar moeten zijn hoewel ik die niet online kan vinden. Dit is een volledig modulaire verdeler en het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat hij vervangen moet worden (wel omgebouwd).

• Technician-
cville schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:03:
[...]

Voor mijn verdeler zou een ombouwset naar pomploos verkrijgbaar moeten zijn hoewel ik die niet online kan vinden. Dit is een volledig modulaire verdeler en het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat hij vervangen moet worden (wel omgebouwd).
Dit zijn allemaal blokken die met rvs draadstangen aan elkaar worden getrokken.
Die laatste blokken met de pomp kun je dan weggooien en een nieuw blok kopen die alleen een 1” aansluiting heeft er tegenaan bouwen.
Draadstangen weer aandraaien.
Als je de delen los niet kunt krijgen koop dan gewoon een 2 groeps verdelertje. Heb je ook wat reserve flowmeters.
Of 1 groeps: https://www.warmteservice...rming-verdeler/p/33154560

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 13-04-2026 14:16 ]

• WEVERTSE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-04 23:07
De selectie van een warmtepomp is afhankelijk van meerdere factoren. Begin met een warmteverliesberekening. Daaruit kun je het benodigde verwarmingsvermogen herleiden.
Daarnaast moet je weten hoeveel warm tapwater er nodig is. Voor een 2-persoons huishouden met een eenvoudige douche is dat heel ander dan voor een groot gezin met een bad en waar iedere dag meerdere keren uitgebreid wordt gedoucht.
Het zgn. tapwaterprofiel.
Ook de beta-factor bepaald het vermogen van de WP. Hoeveel procent van het maximaal benodigde vermogen wil je afdekken/hoeveel mag elektrisch worden bijverwarmt.

• cville
WEVERTSE schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:07:
De selectie van een warmtepomp is afhankelijk van meerdere factoren. Begin met een warmteverliesberekening. Daaruit kun je het benodigde verwarmingsvermogen herleiden.
Daarnaast moet je weten hoeveel warm tapwater er nodig is. Voor een 2-persoons huishouden met een eenvoudige douche is dat heel ander dan voor een groot gezin met een bad en waar iedere dag meerdere keren uitgebreid wordt gedoucht.
Het zgn. tapwaterprofiel.
Ook de beta-factor bepaald het vermogen van de WP. Hoeveel procent van het maximaal benodigde vermogen wil je afdekken/hoeveel mag elektrisch worden bijverwarmt.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens. Waarom zou je een warmteverliesberekening laten maken als je 12 jaar echte gasverbruik (resolutie 5m) en temperatuur data (resolutie 1m) hebt?

De schatting is dat we 100m3 gas/jaar voor SWW gebruiken (van de 1140m3/jaar).

Ik weet niet goed hoe ik de beta factor moet schatten maar ik ga er van uit dat er uitsluitend in zeer extreme gevallen een BUH ingeschakeld wordt.

Pagina: 1