X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Ik heb hier namelijk wel wat topics voorbij zien komen met 5800X's waarvan de memory controller over tijd toch langzaamaan iets aan stabiliteit verliest. Niet heel veel topics, maar het is makkelijk uit te proberen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Wat betreft het USB toetsenbord probleem zou je eens in Device Manager kunnen kijken of deze nog vermeld staat wanneer ie uitvalt (dus voordat je hem opnieuw inplugt). In Event Viewer zoeken op system events rond de tijd dat het toetsenbord uitvalt kan misschien meer info bieden. Het kan natuurlijk ook een probleem met het toetsenbord zelf zijn. Gebeurt dit ook wanneer je het toetsenbord in een andere PC gebruikt? Even FW updaten van het toetsenbord kan geen kwaad, indien beschikbaar. Overigens heb ik zelf zeer vreemde en nooit opgeloste problemen gehad met meerdere wireless muizen op het B550 platform (weliswaar MSI moederbord) met eveneens een 5800X. Die muizen disconnecten op willekeurige momenten omdat de dongle kortstondig gewoon geen stroom meer leek te krijgen. Na ontzettend veel uitsluiten en testen wees alles op een CPU probleem van enig soort. Had verder geen problemen, dus ben maar gewoon overgestapt op een bedrade muis.
Meestal draaien Noctua fans niet tussen de bios omgeving en een OS (tijdens booten, tijdens OS installatie, etc).
Ik heb toevallig ook een U14S en 4x een 140mm casefan van Noctua en tijdens het laden van Windows draait er helemaal niets daarvan.
Op je bios screenshot zie ik een cpu_fan en cpu_opt fan gewoon draaien.
Misschien is het een software/driver probleem wat je ervaart? Chipset drivers up-to-date?
Check eens wat vaker in het bios en visueel of alles draait in het bios.
Anders gewoon wisselen van header op het moederbord (U14S fan aansluiten op cpu_opt, eventueel met een splitter kabel)
Verder eens met de andere tips hier.
[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-04-2026 20:46 ]
Vóór het nieuwe jaar heb ik mijn vijf jaar oude Logitech Illuminated K800i toetsenbord vervangen; die deed het helemaal niet meer.
[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 12-04-2026 21:32 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Ik raad je wel aan als je een bios update gedaan hebt na dan wat probleemjes om het bios even volledig te resetten. Stekker dus even volledig uit de voeding, cmos batterij eruit halen en systeem paar min dan zo laten staan. Meteen dan nieuwe cmos batterij erin en als het goed is is het bios dan volledig gereset.Van der Berg schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:30:
Bedankt voor alle reacties. Voorheen had mijn computer geen problemen met de BIOS; alles heeft het altijd perfect gedaan. Ik heb de laatste BIOS-versie inmiddels geïnstalleerd. Ik zal de CMOS-batterij (CR2032) vervangen; ik heb hier nog een nieuwe CR2032-cel liggen.
Vóór het nieuwe jaar heb ik mijn vijf jaar oude Logitech Illuminated K800i toetsenbord vervangen; die deed het helemaal niet meer.
En wat de Noctua fans betreft kan je het beste eens gaan stoeien met de fan instellingen. Noctua fans draaien al op een laag rpm maar soms kan het zijn dat het rpm in combinatie met PWM te laag ingesteld staat. Dan stopt de fan dus experimenteer daar eens mee. Lukt dat niet dan zet je cpu fan eens op een andere fanheader.
[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 12-04-2026 22:30 ]
:strip_exif()/f/image/VtFdGySE7LldKtjc1yoZ0CQY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pv0Uq40obVJ3raEwiMRbhgxC.jpg?f=fotoalbum_large)