Telwerk 3 en 4 staan afgewisseld dagen stil.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:35
Beste tweakers,

Allereerst wat info: mijn netbeheerder is Enexis en ik heb een driejarig vast contract met dubbeltarief bij Greenchoice. Ik heb 28 panelen op west-zuidwest liggen. Mijn vraag is ontstaan sinds ik enkele dagen terug een P1-meter geïnstalleerd heb en iets vreemds zag in de dagstanden van teruglevering (telwerk 3 dal en telwerk 4 normaal). Als gevolg hiervan ben ik terug gaan kijken in mijn Greenchoice-overzicht en zag ik dat het altijd al gespeeld heeft.

Wat is het issue:

Het lijkt erop alsof telwerk 3 en 4 elkaar voortdurend na enkele dagen aflossen (haasje over doen) en dus geen rekening houden met het daadwerkelijke moment van terugleveren (dal of normaal). Ter illustratie, midden in juni staat telwerk 3 (teruglevering normaal) drie volle dagen stil en zie ik enorme terugleveringen op telwerk 4 (40 kWh per dag). Vervolgens staat telwerk 4 weer vijf dagen volledig stil en loopt telwerk 3 op met 40kWh per dag). Bovenstaande voorbeeld geldt voor iedere maand, waarbij het verschil in de donkere maanden uiteraard kleiner is. Hieronder een voorbeeld met telwerk 3 (links) en telwerk 4 (rechts). Herkent iemand dit? Ik heb online getracht om meer informatie te vinden, maar kon een dergelijk voorbeeld niet goed vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RCHVb5A4V7aJNggnb1OicJScZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iJ5TuiDYF3gks7fdbjxhdvwL.png?f=user_large

Edit: ook op moment van schrijven ben ik op deze zonnige dag maximaal aan het terugleveren op telwerk 4 (dal), terwijl telwerk 3 al weer een aantal dagen stil staat.

daltarief in mijn regio is van 2100 - 0700, normaal tarief van 0700 - 2100.

Ik heb een slimme (2020) meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Straat_Joekel op 12-04-2026 16:52 ]

Beste antwoord (via Straat_Joekel op 12-04-2026 16:56)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Het hele weekend is daltarief.
En doordeweek lever je alleen tijdens hoogtarief terug, omdat snachts de zon niet schijnt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13
Wellicht is er iets mis met het signaal welke dal / normaal tarief schakelt.
Dat heb ik ooit ook wel eens gehad, alleen toen bleef 1 telwerk volledig stil staan.
Anyway, hier in Den Haag (Stedin) hebben ze dag/nacht tarief afgeschaft, dus alle meters rekenen alleen nog normaal tarief.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In heel Nederland is het signaal afgeschaft voor de analoge meters. Digitale meters werken wel gewoon.
Dus eerste vraag is of je een analoge of digitale meter hebt. ALS je analoog hebt, grote kans dat je leverancier je af gaat wijzen omdat je een ouderwetse meter hebt.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

99ruud99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:22:
In heel Nederland is het signaal afgeschaft voor de analoge meters. Digitale meters werken wel gewoon.
Dus eerste vraag is of je een analoge of digitale meter hebt. ALS je analoog hebt, grote kans dat je leverancier je af gaat wijzen omdat je een ouderwetse meter hebt.
Een analoge meter met P1 poort, bestaat dat?

Acties:
  • Beste antwoord

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

En doordeweek lever je alleen tijdens hoogtarief terug, omdat snachts de zon niet schijnt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:35
Illusion schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:24:
Bedankt! Echt totaal aan mij voorbij gegaan en soms kan het zo simpel zijn.
Pagina: 1