Gek genoeg (of misschien ook niet) is zoiets best nog wel moeilijk te vinden, terwijl het gros van de doelgroep van een stekkerbatterij gewoon nul op de meter wil en daarvoor heb je niet meer nodig dan een P1-verbinding.
De enige die ik zo kon vinden was Plugsie. Als ik hun stappenplan mag geloven, gaat die na stap 1 en 2 automatisch in zelfconsumptie, en is stap 3 ("installeer de app") optioneel.
Of dat ding verder een goede keuze is, geen idee, maar ik heb dit bij andere fabrikanten nog niet zo gezien.
Ander punt van aandacht: veel van de batterijen ondersteunen wel P1, maar slechts een handjevol ondersteunt die poort rechtstreeks met alleen een kabeltje. Verreweg de meesten hebben een los meetapparaat wat vervolgens weer via wifi, lan of bluetooth moet worden verbonden.
Er zijn verder best wel opties die na setup geen internet meer nodig hebben, of via modbus, can of rs485 te besturen zijn, maar aan de hand van je startpost is moeilijk te beredeneren of dat is wat je zoekt.
Met alleen een directe P1-verbinding ga je niet veel meer kunnen dan nul op de meter. Dynamische tarieven of sturing van buitenaf door een energieleverancier moet nou eenmaal via een internetverbinding.
Een stekkerbatterij met een webinterface in plaats van een app zou ik wel kunnen waarderen, trouwens. Van die apps gaat er gegarandeerd een aantal verdwijnen binnen de levensduur van een batterij.
[
Voor 10% gewijzigd door
Solarsparc op 13-04-2026 05:10
]