Stekker batterij zonder internet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.020 views

Vraag

• Prutser1
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-04 18:52
Niet iedereen heeft een router met een internet abonnement thuis.
Welke stekker batterijen kunnen communiseren met de p1 poort zonder internet of e.o.a. app?
(ook niet iedereen gebruikt een smartphone)
...

Alle reacties

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De p1-poort werkt onafhankelijk van het internet, je hebt alleen iets nodig om eraan te koppelen dat die data kan uitlezen en dat kan volledig lokaal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:58

Jan2023

KISS

En als je zonodig met wifi wil of moet koppelen met een P1 dongle zet je een wifinetwerk op zonder Internet.
Elke router met wifi en een werkende dhcp server moet dat wel kunnen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Prutser1
Dan liever een ethernet kabel en vaste ip nummers. Maar ik verwacht dat er geen batterijen zijn die op een dergelijke manier kunnen werken. We willen bijna allemaal een app op de smartphone :(

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
Wat wil.je bereiken en waarom? Ik snap het niet uit je startpost nog.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik stuur mijn marsteks aan via modbus.
Geen internet nodig

Maar ergens heb jij dit bericht op
Internet gezet. Toch ook nodig geweest om het te communiceren?

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2026 22:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Prutser1
Het lijkt mij niet zo moeilijk om te beredeneren wat ik wil bereiken aan de hand van mijn startpost!
Wat is dat modbus? Een simpel kabeltje tussen batterij en slimme meter, of is er veel meer nodig om e.e.a. aan te sturen?

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-05 00:37
Prutser1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:58:
Het lijkt mij niet zo moeilijk om te beredeneren wat ik wil bereiken aan de hand van mijn startpost!
Wat is dat modbus? Een simpel kabeltje tussen batterij en slimme meter, of is er veel meer nodig om e.e.a. aan te sturen?
De meeste gebruikers van zo'n batterij willen graag dat het ding oplaad op momenten dat de stroomprijs laag is én hebben beperkte kennis van protocollen om dit soort spul low level en lokaal aan te sturen (net als jij klaarblijkelijk). Dat kom je al snel uit bij een app met internet verbinding want dat is voor alle partijen lekker makkelijk.

Als je specifieke eisen hebt, is het ook aan jou om je daar in te verdiepen. We willen daarbij best helpen, maar uiteindelijk is het aan jou. Dat bekend dat we best mogen verwachten dat je "wat is modbus" even in je favoriete zoekmachine of ai zoekding typt om jezelf wat bij te leren.

Tenslotte kunnen we moeilijk met de glazenbol zien wat je precies wilt en op welke manier. Met wat meer informatie geven en een iets vriendelijkere toon kom je denk ik verder ;)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Prutser1
Modbus kan ook via het bedrade netwerk.
Dan heet het modbus tcp/ip
Zoals de marstek venus E v3
Als het modbus RTU is, zoals bij venus E v1 en v2 dan is het via twee draadjes en heb je een converter ter plaatse nodig (ik gebruik daarvoor een esp met rs485)

Ik stuur alles lokaal aan via home assistant en een p1 meter
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Dus je hebt dat nog nodig om te kunnen besturen.

Maar om (bijvoorbeeld) de batterijen naar de juiste firmware te brengen zul je eenmalig de app moeten installeren. Daarna kan die app weer weg. Eventueel met een tijdelijke wifi hotspot op de telefoon.
Dat er 10 minuten data verstuurd wordt via internet weet ik zeker. Maar dat zal voor garantie doeleinden gebruikt worden. Je kan de marstek online data ook uitlezen via json en je gebruikersaccount gegevens.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:57
Gek genoeg (of misschien ook niet) is zoiets best nog wel moeilijk te vinden, terwijl het gros van de doelgroep van een stekkerbatterij gewoon nul op de meter wil en daarvoor heb je niet meer nodig dan een P1-verbinding.
De enige die ik zo kon vinden was Plugsie. Als ik hun stappenplan mag geloven, gaat die na stap 1 en 2 automatisch in zelfconsumptie, en is stap 3 ("installeer de app") optioneel.
Of dat ding verder een goede keuze is, geen idee, maar ik heb dit bij andere fabrikanten nog niet zo gezien.

Ander punt van aandacht: veel van de batterijen ondersteunen wel P1, maar slechts een handjevol ondersteunt die poort rechtstreeks met alleen een kabeltje. Verreweg de meesten hebben een los meetapparaat wat vervolgens weer via wifi, lan of bluetooth moet worden verbonden.

Er zijn verder best wel opties die na setup geen internet meer nodig hebben, of via modbus, can of rs485 te besturen zijn, maar aan de hand van je startpost is moeilijk te beredeneren of dat is wat je zoekt.
Met alleen een directe P1-verbinding ga je niet veel meer kunnen dan nul op de meter. Dynamische tarieven of sturing van buitenaf door een energieleverancier moet nou eenmaal via een internetverbinding.

Een stekkerbatterij met een webinterface in plaats van een app zou ik wel kunnen waarderen, trouwens. Van die apps gaat er gegarandeerd een aantal verdwijnen binnen de levensduur van een batterij.

[ Voor 10% gewijzigd door Solarsparc op 13-04-2026 05:10 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
is goed veel plezier ermee. Jij kunt blijbkaar erg duidelijk schrijven dus dan komt het vast goed :+

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het geschreven woord is bijzonder mager, en alles wat je niet opschrijft moet geraden worden.
Als je niet de antwoorden krijgt die je verwacht dan zou je je vraag wat uitgebreider kunnen opschrijven, of korzelig reageren.

Ik stel voor dat je een nieuw topic opent met een duidelijke situatiebeschrijving en probleemstelling, dan krijg je vast de antwoorden die je zoekt. Wat ook helpt is zelf iets meer onderzoek doen. ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.