Vraag over upgrademogelijkheden NAS

Pagina: 1
Acties:

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-04 13:10
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS.

Ik werk nu met twee oude HDD's van 1 TB die uit oude PC's afkomstig zijn in een externe behuizing die via USB op mijn primaire laptop is aangesloten. Eén van de twee begint kuren te vertonen, dus het begint tijd te worden om mijn vage idee, om ooit een NAS aan te schaffen die op mijn netwerk is aangesloten, te realiseren.
Het gaat niet om kritische bestanden. Het gaat deels om backups van bestanden van mijn laptops/ PC die ook op de apparaten zelf en in de cloud staan en deels om mediabestanden waarvan het vooral omslachtig is om ze weer van de diverse gegevensdragers te halen en naar het juiste formaat te converteren. (En deels een redelijk grote download folder.)

Het belangrijkste is extra opslag die door verschillende laptops/ PC's gedeeld kan worden. Dus dat hoeft niet al te ingewikkeld.
Ik denk aan de uitvoering: Asustor Drivestor 4 Gen2 AS1204T. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik moet nu de capaciteit van de HDD's bepalen.
Ik heb nu 1,5 TB daadwerkelijk in gebruik. 4 x 2 TB in RAID 5 levert 6 TB opslagruimte op, wat waarschijnlijk genoeg is voor de komende jaren.
Ik weet ook dat extra beschikbare opslagruimte me wat ijveriger zal maken met verzamelen en luier met verwijderen van oude meuk. De limiet van 6 TB zal dus misschien sneller bereikt worden dan nu gedacht.
HDD's van 4 TB zijn op dit moment meer dan 50% duurder, terwijl ik die extra ruimte nu nog niet nodig heb.

Mijn vraag is nu hoe eenvoudig/ omslachtig het is om op termijn de capaciteit van de NAS te vergroten door 4 schijven van 2 TB te vervangen voor 4 grotere schijven?
Zou ik dan één voor één de schijven kunnen vervangen, waarbij de NAS na elke vervanging zijn werk doet en ik na het vervangen van de 4e schijf (wanneer alle vier de schijven in de NAS dus weer dezelfde grootte hebben) de grotere capaciteit tot mijn beschikking heb? (Klinkt te eenvoudig om waar te zijn.)
Of is de enige upgrade mogelijkheid in de toekomst de aanschaf van een tweede NAS en alles over te zetten?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Waarom van die kleine schijven? Heb je ze al of zo?

Waarom niet gewoon 2 schijven van 8 TB in Raid 1? Dan he je in 1 keer 8 TB opslag.

Verbruikt een stuk minder dan 4 schijven en door er een schijf bij te zetten is dit om te zetten naar Raid 5, met 16 TB opslag. Nog een schijf levert 24 TB.

https://www.asustor.com/en/online/college_topic?topic=352

Of gewoon een Nas voor 2 schijven kopen (meestal stuk goedkoper) met eventueel
Groter dan 8 TB of de schijven ooit vervangen als je ooit meer dan 8 TB nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 12-04-2026 11:26 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
RAID is geen back-up. Eigenlijk moet je voor een echte back-up ook offline gegevensdragers hebben liggen die je regelmatig voorziet van de nieuwste bestanden.
Het enige wat RAID als (echt) voordeel biedt is dat je door kunt werken wanneer een van de schijven er mee kapt. Dat is misschien leuk in een kritische bedrijfssituatie, maar als privé persoon in huiselijke sfeer eigenlijk helemaal niet interessant.
Beter doe je ook een back-up in de cloud en trek je elke week een back-up op een HDD die je dan elders opslaat. RAID doet (soms) qua snelheid ook wel iets, maar aangezien jij het alleen voor opslag gebruikt is het eigenlijk alleen maar verlies aan opslagruimte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CivLord
White Feather schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:24:
Waarom van die kleine schijven? Heb je ze al of zo?

Waarom niet gewoon 2 schijven van 8 TB in Raid 1? Dan he je in 1 keer 8 TB opslag.

Verbruikt een stuk minder dan 4 schijven en door er een schijf bij te zetten is dit om te zetten naar Raid 5, met 16 TB opslag. Nog een schijf levert 24 TB.

https://www.asustor.com/en/online/college_topic?topic=352

Of gewoon een Nas voor 2 schijven kopen (meestal stuk goedkoper) met eventueel
Groter dan 8 TB of de schijven ooit vervangen als je ooit meer dan 8 TB nodig hebt.
Dank je wel voor de info!
Ik heb wel zelf gezocht, maar niets nuttigs gevonden.

De kleine schijven zijn vooral vanwege de prijs en omdat ik de ruimte nu nog niet nodig heb.
Met minder schijven beginnen en het aantal later uitbreiden had ik zelf niet aan gedacht. Twee schijven van 8 TB zijn wel iets duurder dan 4 schijven van 2 TB, waardoor de startkosten hoger zijn. Maar het is wel meteen meer ruimte en uitbreiding is flexibeler.

Ik zie in de info van je link trouwens dat het inderdaad ook mogelijk is om de capaciteit van een NAS te vergroten door kleinere schijven één voor één te vervangen voor grotere. Maar ik ga voor jouw suggestie van twee grotere om te beginnen.

• CivLord
Yaksa schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:46:
RAID is geen back-up. Eigenlijk moet je voor een echte back-up ook offline gegevensdragers hebben liggen die je regelmatig voorziet van de nieuwste bestanden.
Het enige wat RAID als (echt) voordeel biedt is dat je door kunt werken wanneer een van de schijven er mee kapt. Dat is misschien leuk in een kritische bedrijfssituatie, maar als privé persoon in huiselijke sfeer eigenlijk helemaal niet interessant.
Beter doe je ook een back-up in de cloud en trek je elke week een back-up op een HDD die je dan elders opslaat. RAID doet (soms) qua snelheid ook wel iets, maar aangezien jij het alleen voor opslag gebruikt is het eigenlijk alleen maar verlies aan opslagruimte.
Klopt.

Ik weet dat RAID geen alternatief is voor een back-up.
Belangrijke bestanden heb ik én op mijn laptop én in twee clouds.

Verlies van een schijf in de NAS zal vooral vervelend en tijdrovend zijn. Dan is RAID handig voor het gemak.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CivLord schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:03:
Ik weet dat RAID geen alternatief is voor een back-up.
Belangrijke bestanden heb ik én op mijn laptop én in twee clouds.
Verlies van een schijf in de NAS zal vooral vervelend en tijdrovend zijn. Dan is RAID handig voor het gemak.
En wat is het gemak dan? Want wanneer in een RAID Array een disk uitvalt dan zal je die kapotte schijf moeten vervangen toch? Het daarna weer opbouwen van de RAID array is ook nogal tijdrovend.
Wanneer er (ik hoop het natuurlijk niet) een keer brand uitbreekt dan ben je én je back-up op de NAS én je back-up op je laptop kwijt. Je kunt ook niet onmiddellijk weer inloggen in de cloud om bij je bestanden te kunnen. Dan is het wel handig om een of twee HDD's elders (bij familie of zo) te hebben liggen met een recente back-up. Dan stop je die in een docking device en kun je gewoon bij je data.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:18
ik zou voor 2x8T gaan. Als je ruimte tekort komt kun je van een raid1(8T effectief) naar een raid5 met 3x8T (16T effectief) gaan en daarna nog naar raid5 met 4x 8T (24T effectief).
Als je daarna nog meer nodig hebt moet je naar grotere schijven migreren wat wel meteen weer een forsere investering wordt. Dan kun je met de huidige schijven op de markt door tot 96T (4x32T in raid5)

houdt er wel rekening mee dat bij een schijfcrash het opnieuw opbouwen al snel een dag kost.

voor backup gebruik ik zelf een 2e nas(bedraad) in de schuur op 30m afstand van de woning. ik heb dit destijds zo ingericht omdat met adsl(2/0,4) een cloud backup geen optie was en voor brandd mij dit ee voldoende afstand leek
Pagina: 1