Stads- of omafiets zonder poespas voor €1.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:36
Ik ben op zoek naar een simpele, oerdegelijke stads- of omafiets. De fiets is bedoeld voor korte ritten naar de supermarkt en af een toe een rustig stukje fietsen in het weekend. Omdat ik op zoek ben naar een ‘no-nonsense’ fiets, heb ik mijn wensenlijstje vrij specifiek gemaakt:
  • Terugtraprem
  • Geen versnellingen (single speed)
  • Laag frame (damesfiets)
  • Maximaal €1.000
Ik heb al gekeken naar merken als Burgers, Gazelle en Azor, maar ik loop tegen het feit aan dat online bijna alle informatie en recensies over e-bikes gaan. Recensies over goede, ouderwetse fietsen zijn lastig te vinden.

Hebben jullie ervaring met de huidige kwaliteit van deze of andere merken? Of zijn er specifieke modellen die jullie aanraden (of juist afraden)? Ik hoor het graag!

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:06

-tom-562

Oliesjeik

Klinkt misschien bizar, maar er zijn gewoon fysieke winkels waar ze fietsen verkopen. In bijna ieder dorp of stad zit er wel een, en ze geven vaak heel goed advies.
Ik zou eens naar zo'n winkel gaan, je kunt er zelfs proeffietsen!

Vaak bu'j te bang!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad even langs een fietsenzaak gaan. Ik ben al jaren tevreden over mijn degelijke Azor. Voor 1000 euro moet het zeker lukken een goede fiets te vinden. Wel een goed kettingslot er bij kopen.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:03
Prisma16 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:37:
Inderdaad even langs een fietsenzaak gaan. Ik ben al jaren tevreden over mijn degelijke Azor. Voor 1000 euro moet het zeker lukken een goede fiets te vinden. Wel een goed kettingslot er bij kopen.
Met de (zeer lage) eisen van TS lijkt me zelfs dat het voor enkele honderden euro’s minder ook moet lukken…

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:33:
Klinkt misschien bizar, maar er zijn gewoon fysieke winkels waar ze fietsen verkopen. In bijna ieder dorp of stad zit er wel een, en ze geven vaak heel goed advies.
Ik zou eens naar zo'n winkel gaan, je kunt er zelfs proeffietsen!
Dat kan weleens vies tegenvallen overigens. Want die fysieke winkels zijn ook grotendeels gericht op elektrische fietsen tegenwoordig.

Overigens lijkt mij het budget ook wel erg hoog voor zulke eisen: Als je €1000 gaat uitgeven krijg je een hoop meer erbij wat je (TS) blijkbaar niet wil hebben.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb goede ervaring met een Gazelle NL. Nieuw kan ik hem nu niet meer vinden zonder versnellingsnaaf, maar tweedehands zou deze er echt nog wel moeten zijn.

Wat ik trouwens mis in je lijstje met criteria is verlichting. Wil je dit wel of niet via een naafdynamo of via batterijtjes? Mijn tip zou zijn om het via een naafdynamo te doen, desnoods door deze later te laten monteren. Is niet goedkoop, maar werkt veel beter dan een setje met batterijen.

edit:
Gazelle heeft nu de Esprit, met terugtraprem. Is niet helemaal hetzelfde als de NL versie, maar er zitten wel weinig toeters en bellen aan. (600 euro verkoop adviesprijs).

Batavus Holiday was ook een fijne fiets zonder grappen.

edit 2:
Je kan ook kijken bij een (web)shop die ex-verhuur fietsen verkoopt van de waddeneilanden. Die verhuur bedrijven hebben nooit zijn in gedoe met fietsen dus die hebben vaak degelijke fietsen ingekocht. Zo heb ik ooit een prima fiets via Bikedeals gekocht, kwamen ze nog thuis brengen ook! Enige nadeel is dat je nu in het verkeerde seizoen zit voor een groot aanbod. Ze verkopen vaak in het najaar.

[ Voor 42% gewijzigd door fenrir op 12-04-2026 09:58 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een simpele Cortina heeft vier jaar Mavo van m’n dochter doorstaan. Hoewel ik bij aankoop dacht dat het een goedkope Chinese fiets was om eerlijk te zijn houd hij het toch verrassend goed vol. Sterker nog, dochter gaat nu over op een e-bike en de Cortina wordt mijn stadsfiets ;)

Keertje smeren en alles eens langslopen en klaar. Aanschaf was vier jaar geleden iets van €500,- . Gewoon even een fietsenmaker binnenwandelen want er zijn er genoeg te vinden.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:27
@TNThomas Voor 1.000 euro kan je veel meer fiets krijgen dan je zelf denkt.
Ik denk dat je zelfs voor 800 euro al klaar kan zijn (inc schijfremmen, tot 7 versnellingen en een frame dat geschikt is voor meer gewicht)

met een tweede hand van de fietsenwinkel (die adverteren ook bijv op Marktplaats of bij collectieven zoals Bike Total) kan je zelfs al voor 5 a 600 euro klaar zijn

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:18
Wij hebben de esprit van Gazelle. Is ook in jouw wensen te krijgen. Is een oerdegelijk fiets met stevig frame en ingebouwde verlichting. Wordt door de meeste winkels ook aangeraden voor schoolgaande jeugd omdat ze gewoon een stoot extra kunnen hebben.

Heb hem zelf wel met 7 versnellingen en handrem.

https://www.gazelle.nl/fietsen/esprit

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 12-04-2026 11:17 ]

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:36
Bedankt voor alle tips! Natuurlijk gaan we ook langs bij fietsenwinkels, maar zij verkopen vaak maar een beperkt aantal merken. Dan is het fijn om vooraf al een idee te hebben van wat we willen bekijken.

De Gazelle Esprit werd al twee keer getipt en lijkt voor €600 prima aan onze wensen te voldoen. Binnenkort gaan we dus zeker even langs bij de lokale Gazelle-dealer!
Pagina: 1