Ventilator kapot/doet raar (met lawaai)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Segert
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:08
Mijn ventilator is erg raar aan het doen. Niks verder aan de hand met mijn PC. Geen fout meldingen. Maar mijn ventilator doet erg irritant. Hij gaat aan en uit. Meestal uit met veel kabaal alsof er iets in zit. Wat hem abrubt doet stoppen. Dan start hij weer rustig op. Loopt dan weer een tijdje. Dan gaat hij weer met kabaal uit. Alsof er iets in zit. De periodes tussen aan en uit zijn erg verschillend.

Software: win 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kijken of hij los zit. (Zit hij niet echt als ik met de hand voel)

Hier is een korte video van mijn ventilator.[YouTube: https://www.youtube.com/shorts/qcEukGiShZ0]Alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via Segert op 12-04-2026 11:03)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Eerst de ventilatoren demonteren. Stof verwijderen uit de ventilator en de omgeving met niet pluizig watje of wattenstaafje en isopropylaclohol. Opletten dat er geen alcohol in de as komt, want dat tast smeermiddelen aan. Daarna kun je met een stofzuiger op lage zuigkracht de rooster uitzuigen of doorblazen. Dat kan ook met een spuitbus lucht.

Niet met een stofzuigermond met haren in de computer komen. Dat kan statische electriciteit en hoge spanning veroorzaken en daar gaat electronica van kapot.

Het eerste harde geluid klinkt als het ergens tegenaan loopt. De overige geluid kan door stof komen, of door slijtage van de lagers. Ventilatoren zijn tamelijk standaard, dus het is meestal niet moeilijk om een geschikte ventilator te vinden. Kijk naar het type (PWM), spanning, diameter en aantal rpm.

Alle reacties

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:01
Als die nergens tegenaan komt gewoon vervangen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat een stof, joh! :X Die zou ik maar eens schoonmaken. :D

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Eerst de ventilatoren demonteren. Stof verwijderen uit de ventilator en de omgeving met niet pluizig watje of wattenstaafje en isopropylaclohol. Opletten dat er geen alcohol in de as komt, want dat tast smeermiddelen aan. Daarna kun je met een stofzuiger op lage zuigkracht de rooster uitzuigen of doorblazen. Dat kan ook met een spuitbus lucht.

Niet met een stofzuigermond met haren in de computer komen. Dat kan statische electriciteit en hoge spanning veroorzaken en daar gaat electronica van kapot.

Het eerste harde geluid klinkt als het ergens tegenaan loopt. De overige geluid kan door stof komen, of door slijtage van de lagers. Ventilatoren zijn tamelijk standaard, dus het is meestal niet moeilijk om een geschikte ventilator te vinden. Kijk naar het type (PWM), spanning, diameter en aantal rpm.

• Segert
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:08
mrmrmr schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:59:

Na het schoonmaken maakt hij nog steeds dat geluid. Op de video kan je ook zien dat hij ook heel raar draait dus alsof hij op een gegeven moment op een snelheid komt. Dat hij tegen de rand aan komt en uit klapt. Het wiebelt te veel. Dus dan zou de lager? van die ventilator kapot zijn. ja.

Wat ik nu gaan doen. ik houw mijn computer open(panel eraf). Al het stof is eruit. Ik heb die ventilator uitgeschakeld. Irritant geluid. Ik ga maandag mijn computer mannetje bellen. Dan laat ik er ook gelijk extra SSD opslag capaciteit in gooien. En een nieuwe ventilator.

Het is niet echt een cruciale ventilator want deze is alleen voor de lucht circulatie. Als ik hem open hou voor een paar dagen zou dat geen probleem moeten zijn denk ik.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de rest van de ventilatoren ook even nakijken. En een mannetje bellen om een ventilator te vervangen... Je bent op Tweakers he?

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Als je de ventilator goed bekijkt aan alle kanten, zie je dan een merk en typenummer ergens? Dat geeft aan wat voor soort ventilator het is en dan kun je zoeken naar dezelfde, of een vervangende ventilator met voldoende koelkracht.

Hier kun je ventilatoren vinden in Pricewatch:
categorie: Case fans

Als er niets op de ventilator staat, kun je zoeken naar de grafische kaart/cpu koeler waarop ze geleverd werden en zo verder zoeken. Een goede koeler hoeft niet duur te zijn. Noctua een bekend merk.
Pagina: 1