Mijn ervaring met de aanschaf van een thuisbatterij
Na de installatie van mijn zonnepanelen en thuisbatterij (SolarEdge + AlphaESS) liep ik al snel tegen een muur op: voor het bewaken en aanpassen van mijn eigen installatie was ik volledig afhankelijk van de app van de leverancier. Die stuurt alle data naar een externe cloudserver, die vervolgens mijn omvormer thuis aanstuurt. Geen internet? Geen toegang tot je eigen installatieDat voelde niet goed. Zeker niet voor een systeem waar je zelf flink in geïnvesteerd hebt.
Ik vroeg mijn leverancier om Modbus-toegang. Reactie: ik was de *eerste klant ooit* die daarom vroeg. API-toegang had één iemand vóór mij gevraagd. Dat zei genoeg.
Zo is het idee ontstaan om dit zelf te gaan bouwen, maar dan wel zo dat andere hardware, dus modulair, ook mogelijk is.
een korte samenvatting
- Volledig lokaal : werkt zonder internet, ook bij stroomuitval of netuitval, geen cloudafhankelijkheid
- Realtime : vermogensstromen elke 10 seconden: zon, batterij, net, huis, per apparaat
- Slim laden : leest day-ahead stroomprijzen (EPEX) en bepaalt wanneer je batterij het goedkoopst laadt
- Modulair :elke integratie is een losse map met een manifestbestand. Nieuw merk toevoegen = nieuwe map aanmaken, de rest blijft onaangeroerd
- Docker-ready : één compose-bestand, draait op Synology NAS of elke Linux-machine
- Volledige OpenAPI : gedocumenteerd en testbaar vanuit het dashboard zelf
- Ondersteunde hardware : AlphaESS (Cloud API + Modbus + RS485 met automatische failover), SolarEdge (Modbus), HomeWizard P1-meter + energiestekkers, day-ahead prijzen via Fraunhofer ISE Energy Charts API (geen API-sleutel nodig)
- Stack : Node.js / Express, Vue 3, SQLite, modbus-serial
/f/image/caYOfNtQmpeOFMvQ4bGwtRo3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/USJ5vaDi0O8mii4BaTZy5hqh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Dp3LDWMokWU3OktpW1rB6r5v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QNL0Qye7ItMWGOrDj5yEX45Z.png?f=fotoalbum_large)
Waar ik hulp bij zoek
De modulaire opzet is bewust zo gebouwd dat nieuwe hardware makkelijk toe te voegen is. Heb jij een **Growatt, Huawei Sun2000, Victron, Fronius, Sofar of Solis** of eigenlijk alles wat Modbus spreekt, dan is een module bouwen grotendeels registeradressen mappen naar een manifest. Ik help graag.Ook benieuwd naar:
- Wie heeft er ervaring met dynamische stroomprijzen buiten Nederland? (EPEX-zones België, Duitsland)
- Home Assistant integratie, zinvol als brug, of te veel overlap?
- Matter-apparaten
Note
Dit is een hobbyproject, geen commercieel product.En niet elke omvormer ondersteunt Modbus lokaal, dus check dat eerst voor je begint.
🔗 GitHub: https://github.com/PeterAarts/Wolffie
🌐 Website: https://www.wolffieenergy.nl
Ben benieuwd of er hier mensen zijn met hardware die ik nog niet ondersteun of die dit probleem op een andere manier hebben opgelost. Wat mis ik nog?
[ Voor 13% gewijzigd door PeterAarts op 21-04-2026 21:09 ]