Micro-omvormer vs. String-omvormer voor 2 panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 22:04
Ik breid mijn systeem uit met twee extra panelen (West, 20 graden, geen schaduw).
De panelen zijn half cut 400+ Wp, 32V en een stroomsterkte van bijna 14A.

Mijn eerste gedachte was een kleine string-omvormer, maar daar loop ik tegen drie barrières aan:
De panelen leveren een te lage sapnning voor de meeste omvormers om te starten
Hoge stroomsterkte van 14A is vrij hoog voor kleine omvormers (vaak 10 of 12a)
Rendementsverlies, zelfs als de omvormer start zit ik heel laag met het voltage wat 300v moet zijn

Als alternatief kijk ik naar een micro-omvormer, zoals de Marstek Saturn 800W.
Lage opstartdrempel van maar 22v
Stroomlimiet van 16a is ruim voldoende voor mijn panelen.

Het enige nadeel is de installatie: omdat ik de omvormer binnen wil hangen, moet ik vier DC-kabels trekken in plaats van twee. Maar gezien de lage aanschafprijs op Amazon lijkt de micro-omvormer de slimste budgetkeuze.

Klopt mijn redenatie dat een micro-omvormer hier effectiever is dan een string-omvormer?

En als ik de omvormer buiten onder het paneel zou hangen is het veel makkelijker allemaal.
Maar daar ben ik nogal huiverig voor. Is dat ten onrechte?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
Micro’s hangen eigenlijk altijd buiten, waarom denk je dat het een probleem is? Zolang het ding en je bevindingen maar waterdicht zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 11-04-2026 10:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 12:19
Als test setup hebben wij twee zonnepanelen (JA solar, bifacial panelen) met micro inverter gelegd op een balkon een tweetal jaar geleden. String was toen uit den boze voor exact de redenen die je aanhaalt en microinverter was the way to go. De omvormer hangt al al die tijd onder de panelen, geen enkel probleem mee; het was zelfs -20° deze winter.
Wij zijn voor een APsystems (DS3? als ik mij niet vergis) eenvoudigweg vanwege de kostprijs en alle features die we nodig hebben + toen althans geen cloud afhankelijkheid. We hebben naar de enphase gekeken die iets meer features had, maar door verschil in kostprijs uiteindelijk voor APsystems gegaan.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 22:04
Soms ben je te bang.... Ik ga de omvormer buiten hangen.
Ik haal een mooi stuk buitenkabel van 3 x 2,5 mm²
Ribbelbuis eromheen, Betteri BC01 stekker eraan en gaan.