HSB dragende binnenmuur afmetingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-04 11:13
Hoi allemaal,

ik wil een dragende muur in mijn bestaande woning maken. Het gaat om een 100 jaar oud huis met sporenkap. Ik wil de muur op de verdiepingsvloer zetten, er is 1 verdieping, en hier wil ik de muur plaatsen enerzijds om kamers te maken (het is nu 1 grote zolder / ruimte), anderzijds omdat een constructeur enkele jaren gelden ons het advies heeft gegeven om dragende muren te plaatsen zodat de kap steviger (stijver) wordt: ik wil een muur in de lengte en dwars daarop plaatsen zodat in beide richtingen stijfheid wordt toegevoegd.

Nu wil ik dit met houtskeletbouw doen, met vurenhouten balken. De constructeur heeft toendertijd nooit maten of berekeningen gegeven. Ik weet dat je idealiter alles laat berekenen en hier de maatvoering door laat bepalen. Maar die hebben we dus niet. Het is ook niet zo dat de huidige constructie onvoldoende stevig is, de muren zijn vooral om extra stevigheid toe te voegen omdat in het verleden (bij vorige eigenaar) een deel van het dak verschoven is, omdat ankers die de muurplaat met de vloerbalken verbinden los geschoten zijn door achterstallig onderhoud en / of aardbevingschade. Deze ankers zijn teruggeplaatst en ik heb het dak op aanraden van de constructeur verstevigd door extra kreupele stijlen toe te voegen. De extra binnenmuren die ik wil plaatsen voegen nog meer stevigheid toe.

Nu is mijn vraag, wat een gangbare maatvoering is voor een dragende muur op een verieping: het betreft een platdak, en aan de uiterste zijden is schuin dak met pannen. Ik weet niet hoe dit type dak heet, misschien mansarde dak.

Wat ik op internet las was dat er C16 en C24 sterkteklassen genoemd werden, waarbij C24 voor constructies die meer sterkte behoeven wordt gebruikt. Ik neig dus naar C24, maar weet niet, of dit overdreven is?

Verder lees ik voor dragende HSB gevels balken van 38*140 mm tot 235 mm. Ik neig naar een iets grotere maat, bijv. 45x145 mm. Als hart op hart maat zou ik 400 mm willen kiezen i.p.v. 600 mm voor meer sterkte.

Ik weet dat het op afstand erg lastig in te schatten is zonder berekeningen of dit voorstel geschikt is voor mijn situatie, maar kunnen jullie misschien toch iets zeggen over een dergelijke maatvoering, bijvoorbeeld of dit algemeen voor een scheidingswand op een verdieping bij houten kap met plat dak ondergedimensioneerd lijkt, of zwaar overgedimensioneerd?

Alle reacties

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:00
Je zou echt even plattegronden moeten delen, of meer beschrijven van de constructie. Want hoe ziet de verdiepingsvloer eruit? Je kunt meestal niet zomaar een draagmuur op een verdieping toevoegen, zonder ook een muur of andere soort opvang daaronder te maken. Want dan verplaats je het probleem alleen maar van het dak naar de verdiepingsvloer.
Als er gewoon al een (dragende) wand onder de door jou beoogde locatie zit, kan het prima.
Overigens kun je ook kiezen voor een constructie van spanten, die dan afdragen naar de gevels. En de ruimte ertussen kun je dan vullen met een niet-dragende wand. Dan heb je dus wel je wand, maar niet de extra belasting op de vloer.

• john7119
@BBBrt dank voor je reactie! Ik ga even opzoek naar plattegronden.

het gaat om een verdiepingsvloer van ruwweg 10x14 meter. Het zijn houten vloerbalken die de 10 meter overbruggen en in de enkelsteens gemetselde muren liggen. Omdat de overspannging vrij groot is, ligt in het midden van die 10 meter een stalen H balk. Die loopt dus over de +/- 14 meter lengte in het midden van de ruimte. Hier liggen de houten vloerbalken op. Deze H balk ligt op gemetselde muren, maar wordt daartussen ook nog door stralen palen gesteund.

Volgens de constructeur die ons enkele jaren advies gaf, maakte het niet uit of de te plaatsen muur op de verdiepingsvloer precies in het midden (dus boven de stalen H balk) kwam, of iets daar naast. Ook maakte het niet uit hoevel gaten (deuren) we in de muur zouden maken.

We hebben inmiddels op de begane grond ook een extra scheidingsmuur geplaatst van HSB met sls balken van 38x89 mm, h.o.h. 600 mm. Die loopt parallel aan de H balk, maar ongeveer 1 meter er naast.

update: mijn houthandelaar heeft al zijn balken in sterkteklasse C24, dus dat is geen vraag meer, lijkt mij afdoende sterk.

[ Voor 10% gewijzigd door john7119 op 11-04-2026 10:09 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:54
als het al sterk genoeg is en dit alleen als extra zekerheid is dan bouw je het toch hoe je wilt? want alles wat je neerzet is meer dan nu en nu is eigenlijk al goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:38
Haal a.u.b. een constructeur erbij. Gewicht toevoegen aan een bestaande constructie moet doorberekend worden. Zeker bij een pand waar de verdiepingsvloer met ankers aan de buitenmuur 'hangt'.
Het zou jammer zijn dat je op advies van een willekeurige bezoeker hier (die het advies gegeven heeft met een minimum aan beschikbare info) aan het bouwen slaat en over een paar jaar tot de ontdekking komt dat de buitenmuren of het dak gaat wijken met alle gevolgen van dien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:54
Yaksa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:24:
Haal a.u.b. een constructeur erbij. Gewicht toevoegen aan een bestaande constructie moet doorberekend worden. Zeker bij een pand waar de verdiepingsvloer met ankers aan de buitenmuur 'hangt'.
Het zou jammer zijn dat je op advies van een willekeurige bezoeker hier (die het advies gegeven heeft met een minimum aan beschikbare info) aan het bouwen slaat en over een paar jaar tot de ontdekking komt dat de buitenmuren of het dak gaat wijken met alle gevolgen van dien.
er is een wand op de begane grond waar een stalen balk op ligt die de verdiepingsvloer ondersteund. Dus een vloer die aan muurankers hangt is hier niet het probleem lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• john7119
@No Hands goed punt!

@Yaksa je hebt gelijk dat alles laten berekenen altijd m.i. de veiligste en beste werkwijze is. Maar omdat enkele jaren gelden een constructeur voorafgaand aan de aankoop van dit huis specifiek de dakconstructie heeft beoordeeld - vanwege problemen (verschuiving) in het verleden, en los geschoten ankers, en hierbij het advies van het extra verstevigen d.m.v. kreupele stijlen en extra, dragende, muren op de veriepingsvloer, dwars op elkaar, vertrouw ik wel op dit advies. Ter controle zou ik hem nog eens kunnen benaderen over het toevoegen van dit extra gewicht door plaatsing van HSB muren, maar hier heeft hij toendertijd niets over gezegd. Wat hij wel heeft gezegd was, dat als wij verder geen enkele extra versteviging zouden toevoegen, de boel ook niet zou instorten of problemen zou gaan opleveren. Het waren alleen extra verstevigende maatregelen die stijfheid aan de kap zouden toevoegen.

Verder zou ik, als leek, denken, dat dit huis, wat van oorsprong een wagenmakerij was, waarbij de verdiepingsvloer een opslagplaats voor hout was, wat ik afleid aan de door in de jaren 60 helaas verwijderde buiten ingang op de verdiepingsvloer: hier was de muur omhoog doorgestrokken met 2 deuren, waar hout (?) naar binnen gebracht kon worden en op de verdieping werd opgeslagen. Er zit ook nog een groot luik in de verdiepingsvloer. Ik verwacht dus, dat de huidige zolder vroeger opslag was voor hout voor de wagenmakerij, en dat een dragende HSB muur wel kan. Ook omdat inderdaad die stalen H balk er in ligt.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:00
john7119 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:03:
@BBBrt dank voor je reactie! Ik ga even opzoek naar plattegronden.

het gaat om een verdiepingsvloer van ruwweg 10x14 meter. Het zijn houten vloerbalken die de 10 meter overbruggen en in de enkelsteens gemetselde muren liggen. Omdat de overspannging vrij groot is, ligt in het midden van die 10 meter een stalen H balk. Die loopt dus over de +/- 14 meter lengte in het midden van de ruimte. Hier liggen de houten vloerbalken op. Deze H balk ligt op gemetselde muren, maar wordt daartussen ook nog door stralen palen gesteund.

Volgens de constructeur die ons enkele jaren advies gaf, maakte het niet uit of de te plaatsen muur op de verdiepingsvloer precies in het midden (dus boven de stalen H balk) kwam, of iets daar naast. Ook maakte het niet uit hoevel gaten (deuren) we in de muur zouden maken.

We hebben inmiddels op de begane grond ook een extra scheidingsmuur geplaatst van HSB met sls balken van 38x89 mm, h.o.h. 600 mm. Die loopt parallel aan de H balk, maar ongeveer 1 meter er naast.

update: mijn houthandelaar heeft al zijn balken in sterkteklasse C24, dus dat is geen vraag meer, lijkt mij afdoende sterk.
Als de wand in dezelfde richting loopt als de H-balk en er (bijna) boven staat, dan is dat prima. 'Bijna' is wel een breed begrip. 50 cm zou ik nog bijna noemen, maar 1 m al niet meer ;)

Bouwtekeningen zijn hier echt jouw vriend. En juist omdat het pand zo'n geschiedenis heeft van verbouwingen en aanpassingen, moet je er niet te makkelijk over denken. Puur een HSB wandje, zonder draagfunctie kan eigenlijk altijd wel. Maar je wilt deze je dak gaan laten steunen. Dan kunnen er echt behoorlijke extra krachten worden geïntroduceerd in de verdiepingsvloer. Instorten zal het niet zo snel, maar flinke doorbuigingen zijn ook vervelend ;)

Met hout is het vaak zo dat je niet hoeft te beknibbelen op de sterkte of de afmetingen. Als het past en je de keuze hebt tussen een kleiner profiel of een groter profiel, neem dan altijd de grotere. Op deze hoeveelheden zal de meerprijs marginaal zijn.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:40
Laat het gewoon goed berekenen dan maak je in 1x wat er nodig is. Misschien scheelt het je werk en anders voorkomt het dat je verantwoordelijkheid neemt voor constructies die je maakt waarvan je geen idee hebt wat de invloed is. De constructie aanpassingen kunnen ook nog een vergunningsplichtig zijn dus check dat.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:38
john7119 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:48:
@Yaksa je hebt gelijk dat alles laten berekenen altijd m.i. de veiligste en beste werkwijze is. Maar omdat ...., vertrouw ik wel op dit advies. Ter controle zou ik hem nog eens kunnen benaderen over het toevoegen van dit extra gewicht door plaatsing van HSB muren, maar hier heeft hij toendertijd niets over gezegd. Wat hij wel heeft gezegd was, dat als wij verder geen enkele extra versteviging zouden toevoegen, de boel ook niet zou instorten of problemen zou gaan opleveren. Het waren alleen extra verstevigende maatregelen die stijfheid aan de kap zouden toevoegen.

Verder zou ik, als leek, denken, wat ik afleid aan de door in de jaren 60 helaas verwijderde buiten ingang op de verdiepingsvloer: Ik verwacht dus, dat de huidige zolder vroeger opslag was voor hout voor de wagenmakerij, en dat een dragende HSB muur wel kan. Ook omdat inderdaad die stalen H balk er in ligt.
Het lijkt er op alsof je het zelf allemaal beter weet, al een beslissing hebt genomen en hier alleen bevestiging zoekt van hetgeen je van plan denkt te zijn.
Waarom kom je dan hier nog om advies vragen en waarom lever je geen bouwtekeningen of foto's zodat lezers hier zich een beter beeld kunnen vormen en dus ook een beter advies kunnen geven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1