http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Ik zie nog geen tekenen dat Wero het einde van de Rabo Scanner zou betekenen, maar als je het zeker wilt weten, zal je het aan de Rabobank zelf moeten vragen. Of afwachten, want ze zullen gebruikers vast wel informeren als dit gaat veranderen.
The devil is in the details.
Als het goed is veranderd hier niets aan. Je logt immers in bij je bank en geeft via je bank toestemming om een bedrag af te schrijven. Dit komt bij de bank zelf weg.
The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026
Vanwaar deze vraag? Het komt een beetje over als mensen die ooit vast hingen aan bijvoorbeeld een chequeTyrian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:20:
Ik heb begrepen dat iDeal gaat veranderen naar Wero.
Ik maak vaak gebruik van iDeal via Rabo internetbankieren op de PC. Ik verifieer transacties via de Rabo Scanner en mijn bankpas en pincode. Nu vraag ik mij af: Als iDeal stopt en het Wero wordt, kan ik dan nog steeds betalen via Wero met internetbankieren op mijn PC, dus zonder smartphone en met de Rabo Scanner? Of wordt het einde van iDeal ook het einde van deze betaalmethode voor mij?
Wikipedia: Cheque
Vanwaar deze opmerking? Je kunt je toch wel voorstellen dat sommige mensen geen smartphone hebben, die ook niet willen, óf niet willen gebruiken om te bankieren.President schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:57:
[...]
Vanwaar deze vraag? Het komt een beetje over als mensen die ooit vast hingen aan bijvoorbeeld een cheque
Omdat ik het zonder smartphone wil doen. Ik heb zelden een smartphone die aan de bankvoorwaarden voldoet en ik vertrouw het smartphone ecosysteem niet om er financiële zaken mee te doen. Ik kan doorgaans het OS niet zelf installeren en heb dus geen controle over wat het OS doet en wat er meegeïnstalleerd is. En als het me wel lukt om een custom OS (rom) te installeren dan willen bank apps vaak niet installeren omdat het apparaat niet aan de Google Play certificatie voldoet.President schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:57:
[...]
Vanwaar deze vraag? Het komt een beetje over als mensen die ooit vast hingen aan bijvoorbeeld een cheque
Waarschijnlijk zou ik een Apple iPhone wel veilig vinden. Dan zou ik hem enkel voor de bankzaken gebruiken als veredelde Rabo Scanner. Maar daar zit een prijskaartje aan en die ga ik niet betalen. En de bank ook niet. Dus blijf ik bij de PC.
Op de PC heb ik alles naar mijn voorkeur in de hand. Ik heb 10+ jaar updates en een ESET internet security pakket met handmatige firewall waarbij ik zelf in controle ben welke applicatie het internet op mag en welke niet. Deze controle ga ik op de smartphone niet krijgen.
Specs
Voor zover bekend blijft de functionaliteit die door wero wordt geboden hetzelfde als iDEAL nu heeft.
Voor de nabije toekomst zal het gewoon mogelijk blijven i.i.g.
Voor de nabije toekomst zal het gewoon mogelijk blijven i.i.g.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat vind ik een interessante invalshoek, want ik zal nooit van mijn leven een custom OS rom installeren omdat ik liever het geleverde besturingssysteem gebruik die bij mijn telefoon zit. Ik verwijder dan soms nog wel een enkele app, maar verder zie ik het voor geïnstalleerde juist als het veiligst aangezien daar vast eisen aan zijn gesteld voor de verkoop.Tyrian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:21:
[...]
Omdat ik het zonder smartphone wil doen. Ik heb zelden een smartphone die aan de bankvoorwaarden voldoet en ik vertrouw het smartphone ecosysteem niet om er financiële zaken mee te doen. Ik kan doorgaans het OS niet zelf installeren en heb dus geen controle over wat het OS doet en wat er meegeïnstalleerd is. En als het me wel lukt om een custom OS (rom) te installeren dan willen bank apps vaak niet installeren omdat het apparaat niet aan de Google Play certificatie voldoet.
Maar, bijna elke recente telefoon (van de afgelopen 3 jaar) voldoet toch wel aan de eisen van de bank?
Jazeker. Maar die heb ik dus niet. En die ga ik er ook niet voor kopen. Maar nu we weten waarom ik het zonder smartphone wil: Laten we terug gaan naar het onderwerp van de vraag: of het zonder smartphone mogelijk wordt.President schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:41:
[...]
Maar, bijna elke recente telefoon (van de afgelopen 3 jaar) voldoet toch wel aan de eisen van de bank?
Specs
Natuurlijk, maar die vraag kan je toch gewoon aan de Rabobank klantenservice stellen? Een forum is een plaats voor discussies, voor een ja/nee vraag is de klantenservice een eerste aanspreekpunt?Tyrian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:56:
[...]
Jazeker. Maar die heb ik dus niet. En die ga ik er ook niet voor kopen. Maar nu we weten waarom ik het zonder smartphone wil: Laten we terug gaan naar het onderwerp van de vraag: of het zonder smartphone mogelijk wordt.
Het hoe-authenticeren lijkt me inderdaad los te staan van wat er aan de achterkant gebeurt (Ideal, Wero, anders).peize9 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 04:49:
Als het goed is veranderd hier niets aan. Je logt immers in bij je bank en geeft via je bank toestemming om een bedrag af te schrijven. Dit komt bij de bank zelf weg.
En dan is het een vraag voor de Rabobank. Waar de gemiddelde KCC-medewerker niet per se weet wat de lange termijn-plannen zijn.
Wel zou ik verwachten dat, als besloten zou worden te stoppen met de reader, dat iets is dat zeer ruim van te voren wordt gedeeld met de klanten. Ze hebben immers een enorme chaos en een PR-probleem als opeens vele klanten niet meer kunnen betalen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Aanvulling:
Ik zou vertrouwen op dat de Rabobank zelf vast statistieken heeft van hoeveel mensen deels of geheel zonder app werken. En die tzt ruim op tijd informeren.
Maar dat is hoe ik het zou doen (en in het verleden heb gedaan voor vergelijkbare aanpassingen
), garantie tot de deur.
Hoe voorlopig voorlopig is? Geen idee.Voorlopig verandert er weinig. Je blijft gewoon betalen via je vertrouwde Rabo App of Rabo Online Bankieren.
Ik zou vertrouwen op dat de Rabobank zelf vast statistieken heeft van hoeveel mensen deels of geheel zonder app werken. En die tzt ruim op tijd informeren.
Maar dat is hoe ik het zou doen (en in het verleden heb gedaan voor vergelijkbare aanpassingen
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
iPhone SE 2020/2022 gaan voor niet zo veel op de tweedehands markt. Wanneer ik mij niet vergis zijn er op de website van Apple whitepapers te vinden hoe het zit met de beveiliging/integriteit als je er zelf iOS opnieuw opzet via Apple software. Andere overweging is wellicht de basis iPad nieuw. Goedkoper en voor heel wat aanvullende zaken bruikbaar.Tyrian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:21:
[...]
Waarschijnlijk zou ik een Apple iPhone wel veilig vinden. Dan zou ik hem enkel voor de bankzaken gebruiken als veredelde Rabo Scanner. Maar daar zit een prijskaartje aan en die ga ik niet betalen. En de bank ook niet. Dus blijf ik bij de PC.
Fun fact fyi: dat is tevens de telefoon die de Rabobank standaard uitdeelt aan haar personeel, ze hebben blijkbaar zelf wel vertrouwen in dit toestel.rr7r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:19:
[...]
iPhone SE 2020/2022 gaan voor niet zo veel op de tweedehands markt.
NAVO ook: nieuws: NAVO vindt iPhones en iPads veilig genoeg voor verwerken van geheime ...zacht schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:42:
[...]
Fun fact fyi: dat is tevens de telefoon die de Rabobank standaard uitdeelt aan haar personeel, ze hebben blijkbaar zelf wel vertrouwen in dit toestel.
Er zal ooit een einde komen aan de mogelijkheid de Rabo Scanner te gebruiken. In 2018 heeft Rabobank aangekondigd die mogelijkheid uit te faseren, maar het lijkt er op dat ze daar nog even van afzien. Op dit moment heeft Rabobank geen mededelingen gedaan over de overgang naar Wero in combinatie met de Rabo Scanner - dus voorlopig lijk je veilig te zitten.Tyrian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:20:
Ik heb begrepen dat iDeal gaat veranderen naar Wero.
Ik maak vaak gebruik van iDeal via Rabo internetbankieren op de PC. Ik verifieer transacties via de Rabo Scanner en mijn bankpas en pincode. Nu vraag ik mij af: Als iDeal stopt en het Wero wordt, kan ik dan nog steeds betalen via Wero met internetbankieren op mijn PC, dus zonder smartphone en met de Rabo Scanner? Of wordt het einde van iDeal ook het einde van deze betaalmethode voor mij?
Maar ik denk dat veel mensen over het algemeen het concept van online shoppen en het gebruik van iDeal/Wero ingewikkelder vinden dan die van een mobiel bankieren app. De overlap in de groep online shoppers zonder smartphone met bankieren-app zal naar mijn idee dus alleen nog gaan krimpen. De minimum systeemeisen voor de Rabo-app zijn iOS 15 (2021) of Android 10 (2019), dus die populatie wiens telefoon simpelweg te oud is, gaat echt niet heel groot zijn.
Dan nog een kleine tip. Mocht je door de bank ooit gedwongen worden om een telefoon aan te schaffen geheel tegen je zin in, dan is het de moeite waard om je bank te benaderen voor een tegemoetkoming. De meeste banken zullen voor hun restpopulatie wel een coulancebeleid hebben. En, als je écht laag aan de grond zit, en je zou niet anders kunnen, dan kan je eventueel zelfs de gemeente benaderen voor bijzondere bijstand.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Pagina: 1