Weheat warmtepomp offertes van installateurs vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-04 19:22
Daar Weheat zelf niet installeert en dit via derde partijen gaat (op zich prima constructie) vind ik het wel lastig om offertes te vergelijken. Zo is een bedrag van 3500 excl BTW voor installatie (dus arbeidsuren) best pittig. Bij een uurtarief van € 65,- excl BTW zou dit betekenen dat men hier 6,7 dagen mee bezig is met 1 FTE.

Laten we hier ervaringen een aanbiedingen gaan vergelijken. Niet om installateurs een mes op de keel te duwen.
Ook zou ik met nadruk willen verzoeken hier GEEN namen van installateurs te noemen of te tonen in screenshots van offertes. Daar helpen we niemand mee. Dus graag alleen copy-paste of screenshots van prijsoverzichten delen. Mocht je ergens een aanbieding zien die je interessant vind dan kun je via een DM/PM natuurlijk altijd aan die Tweaker vragen welke partij dit is.

Maar AJB geen naming en shaming hier van installateurs. Het doel is alleen om te kunnen beoordelen of de offerte die je hebt gekregen okay is.

Alle reacties

• testmanager
Ik heb, zoals hierboven genoemd wel moeite mee. 3500 excl BTW installatiekosten. Arbeids dus.

In totaal betreft dit een Weheat Blackbird, 300 liter boiler, 12 meter leiding van buiten- naar binnen-unit en alle benodigde materiaal. En arbeid dus....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RFJlRY8esXKKWz06XT0aHoMrl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3sEj849KFdAvA7DwtQEoHIv.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik zou ook even kijken naar de setup en vragen waarom de installateur naast de voorgemonteerde binnenunit nog een extra pomp nodig heeft. Veel hoogteverschillen? En 100l buffervat?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• testmanager
Pr088 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:22:
Ik zou ook even kijken naar de setup en vragen waarom de installateur naast de voorgemonteerde binnenunit nog een extra pomp nodig heeft. Veel hoogteverschillen? En 100l buffervat?
Goed punt. Huis heeft bovenop de kelder waar deze setup komt te staan, nog een begane grond en nog 3 verdiepingen. Misschien daarom?

En dat buffervat is sowieso nog een dingetje, daar zie ik sowieso al veel discussie over; wel nodig, niet nodig….

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
Pr088 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:22:
Die extra pomp zou te verklaren zijn als men het buffervat parallel wil gaan aansluiten. Wat is er vermeld in de offerte over de wijze van aansluiten? Het zou goed zijn als ook dit soort zaken vermeld worden om het prijsoverzicht te kunnen duiden.
  • Afstand tussen buitenunit, binnenunit en boilervat.
  • Plek waar de buitenunit komt te staan.
  • Eventuele wijzigingen aan de bestaande installatie.
  • Hybride of all electric.
  • Incl. verwijderen ketel.
  • Met of zonder buffer.
  • Buffer in serie of parallel.
  • Voor gemonteerde binnenunit of losse componenten.
  • Gebruikt leidingwerk.
  • Incl. isolatie (buiten / binnen)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:55
testmanager schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:31:
Ik heb, zoals hierboven genoemd wel moeite mee. 3500 excl BTW installatiekosten. Arbeids dus.

In totaal betreft dit een Weheat Blackbird, 300 liter boiler, 12 meter leiding van buiten- naar binnen-unit en alle benodigde materiaal. En arbeid dus....

[Afbeelding]
Dat is vrij courant voor FE installatie. Niemand komt rond van €65,- de minimale kostprijs voor vol geutileerde bus met gereedschap en monteur begint vanaf €75,- p.u.
Dan heb je reiskosten nog.
Een verantwoorde hoeveelheid uur is: 2,5 dag met 2 man voor de hoeveelheid werk die je noemt. 2 dag montage, 1/2 afronden en inbedrijfstellen.
40x €75,- is €3000,- die 2,5 dag heeft X aantal reisuren en reiskilometers, afstand gem 60-80 enkele reis, 2 bussen, is €500 zo op.
Het is zelfs mild. De grotere installaties zitten niet meer onder de €100 all in, voor dit soort werk.

Maar kan ook best dat ze dag 1 met 3 man doen om alles op de plek te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 11-04-2026 13:49 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:47:
[...]

Dat is vrij courant voor FE installatie. Niemand komt rond van €65,- de minimale kostprijs voor vol geutileerde bus met gereedschap en monteur begint vanaf €75,- p.u.
Dan heb je reiskosten nog.
Een verantwoorde hoeveelheid uur is: 2,5 dag met 2 man voor de hoeveelheid werk die je noemt. 2 dag montage, 1/2 afronden en inbedrijfstellen.
40x €75,- is €3000,- die 2,5 dag heeft X aantal reisuren en reiskilometers, afstand gem 60-80 enkele reis, 2 bussen, is €500 zo op.
Het is zelfs mild. De grotere installaties zitten niet meer onder de €100 all in, voor dit soort werk.

Maar kan ook best dat ze dag 1 met 3 man doen om alles op de plek te zetten.
Ik kreeg niet eens zo'n specifieke offerte, maar kan bevestigen dat het qua werkuren precies zo ging.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:55
Pr088 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:39:
[...]

Ik kreeg niet eens zo'n specifieke offerte, maar kan bevestigen dat het qua werkuren precies zo ging.
Nou dan is het gewoon courant bij een bedrijf wat gezond wil blijven draaien.
Kijk maar eens bij onderzoeken van installatietechniek Nl naar de kostprijs van een klein en groot bedrijf.
Kostprijs
Uit onze eigen Benchmark van Bol Adviseurs blijkt dat de gemiddelde kostprijs in 2024 83,90 euro per montage-uur is. De komende jaren loopt die flink op en in 2027 bereikt de kostprijs al de grens van 100 euro per uur. Als je dat afzet tegen de gemiddelde uurtarieven van 69,20 euro (installatiemonteur) en 76,70 euro (servicemonteur) zou je zeggen dat je op elk uur eigenlijk tekort komt. Wat we dan vergeten is dat er ook marge gemaakt wordt op bijvoorbeeld materiaal en uitbesteed werk. Dat maakt ook gelijk de vraag heel lastig wat nou een goed uurtarief is. Dat hangt ook af van de marges op materiaal en uitbesteed werk en of je de uren van de projectgebonden medewerkers wel of niet in rekening brengt.

[ Voor 47% gewijzigd door Technician- op 12-04-2026 12:23 ]

Pagina: 1